22.01.2014

Sportbilsfonden Future Classics

Stockpicker har intervjuat Bo Lindman, VD på Sportbilsfonden Future Classics AB. Ni fick en riktig rivstart under fjolåret när man lanserade sitt koncept med en hel del nytänkande kring klassiska sportbilar som investeringsobjekt. Här berättar han om de möjligheter som finns när det kommer investeringar i klassiska bilar.

Bo, kan du beskriva bakgrunden till att ni tror så starkt på att investera i klassiska sportbilar?

Tittar man över en tioårsperiod så har värdetillväxten kring klassiska bilar överlag legat närmare 500% över tiden. Det är ganska svårslagbart. Verkligt intressant är att klassiska bilar generellt sett visat sig vara mindre volatila än flertalet andra investeringar. Dessa faktorer har gjort att vi redan tidigare sett många placerare investera i enskilda objekt, likväl som i egna samlingar av olika dignitet för på så sätt skapa värdetillväxt. Dessutom blir de nya ekonomierna med god tillväxt blir allt fler, länder där det oftast inte heller finns någon tidigare tradition av vare sig bilindustri eller klassiska bilar som samlar- och investeringsområde. Dessa ekonomier förstärker den internationella efterfrågan på klassiska sportbilar och bidrar därmed att till priserna på tillgängliga objekt ökar långsiktigt.. 

Berätta om era framtidsplaner?

Först av allt vill jag säga att starten har varit mer än en succé, inte bara att vi på kort tid fått in över 100 delägare i samlingen utan också att vårt koncept blivit återkommande uppmärsammat i såväl affärspress, dagstidningar som motortidningar runt om i norden. Vi höjer därför vår ambition att inte bara fylla den första samlingen som vi just nu arbetar med, utan vässar också vår organisation och målsättning för att etablera en ny "fond"  per år sett till de närmsta 5 åren. 

Vad är det som gör att ni lyckats så här bra på kort tid?

Jag tror det är flera faktorer som inverkar, först och främst så finns det ett brett och genuint bilintresse runt om i Sverige, sedan tror jag att "nollränteläget" gör att man kan tänka sig att avvara lite av de pengarna som banken annars lånar gratis och att de då gärna hamnar i lite säkrare alternativa placeringar där hjärtat också får vara med. Sist men absolut inte minst så är det många, liksom vi, som tror på en stabil värdeutveckling på denna typ av objekt då tillgången är begränsad, samtidigt som efterfrågan ökar konstant. 

Vad är det för bilar som ni satsar på?

Ferrari är det märke som dominerar vår samling sett till antal bilar. Per i dag har vi i samlingen två Ferrari Testarossa samt en av vardera modellerna 365, 248, 308 och 360, därutöver har vi fyra Jaguar E-type, Maserati från tidigt 70-tal, bara för att nämna några. Blivande klassiker helt enkelt, bilar som borde kosta mer med tanke på hur kompromisslöst de en gång i tiden byggdes för de som hade råd. Vi satsar på bilar från ca 500 000 kr och uppåt. Samlingen börjar bli riktigt imponerande. Slår man slår upp portarna till vårt hemliga garage kan man inte låta bli att imponeras av åsynen av ett 20-tal riktiga klassiker i den högre prisklassen på en och samma plats. 

Hur kom du själv in på detta med klassiska bilar?

Intresset för bilar och speciellt klassiska sportbilar har funnits så länge jag kan minnas. På vägen efter lite sidosprång inom detaljhandelsutveckling, IT och Telecom har bilarna dominerat både yrkesvardag och fritid. I nästan två decennier har jag jobbat med bland annat kompetensutvecklings- och affärsutvecklingsfrågor i motorbranschen, samtidigt som jag i mer än ett kvarts sekel tävlat aktivt i endurance racing och framförallt historisk racing, där jag räknar segern vid Le Mans Classic 2008 som höjdpunkten i min tävlingskarriär.

Slutligen vad är det då ni erbjuder investerarna?

Först och främst en riktigt bra investering som dessutom är en realtillgång som går att ta på. Vi har som målsättning att ge våra investerare en värdeökning 15 % per år. Sedan erbjuder vi möjligheten för alla investerare att vara med och äga något så unikt som en samling av sportbilar. Bilar som man kanske inte ser möjlighet att köpa själv. Sist men inte minst så blir delägarna med i vår delägarklubb, där vi hittar på mycket trevliga aktiviter tillsammans. Närmast på agendan är ett besök i Renaults Formel 1 högkvarter i Enstone utanför Oxford, en riktigt unik och spännande upplevelse som få kommer åt. Efter det är det dags för ett delägarevent i Göteborgstrakten med ett spännande tema. 

Hur blir man delägare och vad kostar det?

För dryga 40 000 kr och uppåt kan du stoltsera med att du är delägare i samling riktigt exklusiva sportbilar, klassiker med tonvikt på sportbilarnas sportbil; Ferrari. Besök gärna vår hemsida www.futureclassics.se och läs hur du kan bli en av oss.