Olav Törnblom

Olav Törnblom
VD

Datum för intervju: 2018-11-21

Stockpicker intervjuar
Red Reserve Entertainment

Red Reserve Entertainment AB har positionerat sig starkt i två framtidsbranscher med sina två dotterbolag Red Reserve AB och MillionMind Sweden Technology AB. Red Reserve, som är Skandinaviens första noterade esportklubb, är redan en tongivande aktör på ett globalt plan inom den snabbt växande esporten och MillionMind står redo att erövra den internationella marknaden med sin unika egenutvecklade och gamificationbaserade quiz-plattform.

 Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Jag har arbetat med quiz och gamification i 14 år nu. Allt började när jag och en klasskamrat som studerade Medieteknik på KTH, på kvällar och helger, drog igång ett projekt kring en quizplattform och sedan startade ett aktiebolag för den verksamheten. Intresset visade sig vara stort och vi sålde verksamheten till MillionMind 2007 och fick anställning där. Sedan dess har jag arbetat operativt med bolaget och tagit fram, vad vi anser, världens bästa quiztjänst. I januari 2018 fick jag frågan om att ta över som koncernchef för moderbolaget Red Reserve Entertainment och kan nu se tillbaka på ett mycket händelserikt år där vi bland annat har förvärvat esportbolaget Red Reserve AB och även har inlett arbetet med MillionMinds hittills största uppdatering av quizplattformen, som nu börjar ta form. Första lansering sker i samband med premiären för vår nya julkalenderprodukt den 1 december 2018.

Vänligen beskriv Red Reserve Entertainment och er verksamhet för Stockpickers läsare.

Red Reserve Entertainment är moderbolag med två operativa dotterbolag, Red Reserve AB och MillionMind AB.

Red Reserve AB är en esportklubb som äger och driver olika lag inom esporter. I princip fungerar det som i de stora internationella fotbollsklubbarna, typ Manchester United, PSG eller Juventus. För närvarande har vi lag i disciplinerna CS:GO, Call of Duty, Hearthstone och Rocket League. Alla lagen tillhör världseliten.

MillionMind är verksamt inom quiz och gamification, ett affärsområde inom vilket vi erbjuder olika produkter och tjänster inom marknadsföring, underhållning och utbildning för att öka engagemanget i sociala medier, hemsidan i nyhetsbrev och intranät. Med gamification skapar vi en interaktiv dialog med besökaren för att på ett roligt sätt informera om våra kunders verksamhet. MillionMinds specialinriktning är som sagt quiz och vi har där en egenutvecklad teknisk plattform i form av ett brett quizverktyg

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Red Reserves intäkter kommer – i likhet med en internationell storklubb i fotboll – främst från sponsorintäkter, spelarförsäljningar, prispengar, merchandise, events och streaming och TV-intäkter.

MillionMinds kunder köper normalt en licens till quizverktyget, men kan även köpa enskilda kampanjer samt större, skräddarsydda upplägg.

Ni genomför just nu en nyemission där ni tar in ca 10,5 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Bolaget genomför en nyemission om cirka 10,5 MSEK för att stärka upp det befintliga kapitalet och främst för att bredda dotterbolaget Red Reserves organisation, på såväl spelarsidan som marknadssidan. Ett ytterligare syfte är att marknadsföra Red Reserves varumärke med målsättning att etablera Red  Reserve bland de absolut främsta internationella esportorganisationerna. Likviden är även avsedd att användas till att stärka dotterbolaget MillionMinds organisation på marknadssidan, inför marknadsföring internationellt av bolagets nyutvecklade quizplattform.

Vilka är de största riskerna i er verksamhet?

Red Reserve AB måste kunna matcha de stora amerikanska esportklubbarna som drar in miljontals dollar. För detta fordras finansiella muskler. Spelare kommer att bli dyrare att köpa och kraven på löpande ersättningar kommer att växa. Att vara i en noterad miljö lär underlätta detta.

MillionMind konkurrerar med många olika aktörer som erbjuder andra, eller liknande, typer av marknadsförings- och utbildningstjänster och framgången ligger mycket i en träffsäker marknadsföring för att nå ut till rätt målgrupper och att hitta rätt balans mellan manuella och automatiserade processer. 

Kan du säga något om hur stor Red Reserve Entertainments potentiella marknad är?

Esportmarknaden växer så det knakar och har redan etablerat sig snabbt över hela världen. Branschen omsätter miljardbelopp årligen med stigande siffror för varje år. Esportens intäkter globalt var under 2017 cirka 700 miljoner USD och enligt det välrenommerade analysföretaget Newzoo, som är specialiserat i marknadsövervakning av esport-- och gamingföretag, (newzoo.com), beräknas denna summa mer än fördubblas till minst 1,5 miljarder USD till 2020. Esporten beräknas ha nästan 400 miljoner tittare världen över.

Gamification är också en väldigt expansiv bransch, där den stora utvecklingen prognosmässigt ligger i framtiden. Den globala gamificationmarknaden uppgick totalt till drygt 2 miljarder USD 2017 och beräknas stiga till ca 20 miljarder 2023. Rent geografiskt är båda verksamheternas potentiella marknader verkligen globala fullt ut.

Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Red Reserve Entertainment?

Esporten har ännu inte funnit en färdig struktur. Mycket kommer att hända och det är spännande att vara del av denna expansiva marknad. Esport har redan passerat traditionell idrott i flera avseenden, bland annat ägnar sig fler människor åt det som inbegriper esport än vanlig idrott. De företag som är med tidigt har bra möjligheter att positionera sig på en marknad med miljardtillväxt, räknat i USD. Red Reserve är redan idag ett internationellt etablerat varumärke inom esport med en stabil plattform att växa ifrån.

Även gamification är en tillväxtbransch. Även här har vi en stor fördel i att vi har varit med tidigt och kan gamification utan och innan. Vår nya quizplattform kommer dessutom att ge en helt annan möjlighet att attrahera nya kunder och konkurrera inom flera olika nischer, både i Sverige och internationellt.

Hur ser Red Reserve Entertainment ut om 5 år?

Om 5 år ska Red Reserve AB vara etablerat bland de 20 största esportklubbarna i världen, med lag i världstoppen i fler discipliner än idag och med ett ännu starkare varumärke, mer attraktivt för sponsorer. Bolaget ska ha etablerat en bas i USA, med en väsentlig del av omsättningen från den amerikanska marknaden.

MillionMind ska ha världens bästa quizverktyg, både för spelare och användare. Bolaget ska även vara etablerat internationellt, med merparten av intäkterna från internationella kunder. Dessutom ska vi ha fler produkter inom samma nisch, med lite annorlunda inriktning. Vad man än vill ha inom quiz ska man kunna hitta det hos oss.

-----------------------------------

Information emissionen.

Teckningspris: 2 SEK/aktie

Teckningsperiod: 20 november - 5 december 2018

Erbjudandets storlek: 10,5 MSEK

Handelsplats: Spotlight Stock Market

Läs mer om erbjudandet och teckna aktier

Teaser

Anmälningssedel

Hemsida


Senast uppdaterad: 2018-11-22 13:46:51

Veckans intervju

FX International

Läs senaste intervjun

Veckans aktieanalys

Securitas

Securitas är ett säkerhetsföretag verksamt inom specialiserad bevakning, mobila säkerhetst...

Läs hela analysen