Mekonomen – Revansch! 
04.06.2021

Mekonomen – Revansch! 

Mekonomens aktie har verkligen tagit revansch efter några sura år med en uppgång på cirka 170% under den senaste 12-månadersperioden. Aktien bottnade i slutet av mars 2020 kring 37 kr att jämföra med dagens nivå om knappa 160 kr.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1874 (30 maj 2021)                     

MEKO | Mid Cap | 155,7 kr | NEUTRAL

I samband med att vi uppdaterade Mekonomen senast i juni 2020 valde vi att sänka rekommendationen till Neutral. Vi nämnde samtidigt att vi såg en fortsatt stor uppsida (120 kr) i aktien om verksamheten återgick till en mer normal drift 2021. Vid det tillfället såg vi dock viss risk för att Mekonomen skulle behöva genomföra en nyemission på grund av den höga skuldsättningen samt en tuffare marknad i spåren av pandemin. Så blev dock inte fallet.

I Q1 uppvisade Mekonomen en organisk tillväxt på imponerande 10%. Tillväxten var den starkaste som noterats under ett enskilt kvartal de senaste fem åren, och marginalerna var bättre än Q1 2019. Det anser vi vara ett bättre jämförelsekvartal än Q1 i fjol på grund av pandemin och dataintrång. Samtliga affärsområden förutom Inter-Team i Polen levererade bra tillväxt, där Sørensen & Balchen stod ut med 32% organisk ökning. Det verkar dessutom som om det äntligen vänt för MECA/Mekonomen vilket växte med 12% organiskt.

Annons

Rörelseresultat uppgick till 186 Mkr under Q1, vilket var en ökning från 59 Mkr under samma kvartal i fjol. Utfallet var något över förväntningarna. Resultatet innehöll dessutom, för första gången på länge, inga jämförelsestörande poster. Marknadsutvecklingen i kvartalet gynnades av en något kallare vinter, men påverkats negativt av fortsatt stränga restriktioner i spåren av pandemin på flera av koncernens marknader, med stängda butiker och lägre antal körda kilometer för fordonsflottan som följd. En viss negativ påverkan kom också från brist på enskilda komponenter och störningar i leveranskedjorna.

Mekonomen uppger att de kunnat höja priset mot kund för att kompensera för högre råvarupriser och fraktkostnader. Bolaget är idag störst på reservdelsmarknaden i Sverige, Danmark och Norge. Just nu genomgår marknaden en konsolidering och storlek tror vi kommer att bli allt viktigare för att klara en tuff och ökande konkurrens. Här bör Mekonomen stå väl rustade för att ta en större del av kakan de kommande åren.

Det har varit mycket diskussion om vad det i framtiden kommer att betyda när bilflottan går mot mer elbilar. Kommer det krävas mindre service och lägre perioder mellan dessa? Vi tror att det kommer ta många år innan detta får genomslag på Mekonomens verksamhet. Norge ligger långt före Sverige i detta avseende och där har Mekonomen byggt upp en bra business. Antalet körda mil spås öka och innebär att bildelsmarknaden bör visa en låg men stabil tillväxt.

Koncernens nuvarande investeringsbehov är lågt och med hjälp av ett starkt kassaflöde bör bolaget lyckas amortera ner lånen och i förlängningen återuppta aktieutdelningen. Vi tror dock inte att Mekonomen kommer att nå upp till sitt rörelsemarginalmål om 10% de närmaste åren. Mer troligt är en nivå på 7-7,5 % för åren 2021 och 2022. Då landar P/e-talet för dessa år på 15 respektive 14. Det är inte högt men bolagets historik motiverar definitivt viss form av rabatt. Samtidigt bör det påpekas att den finansiella risken har kommit ned efter den starka återhämtningen på marknaden. Även chansen för ett uppköp från huvudägaren LKQ har dock minskat efter den rejäla kursuppgången det senaste året.

Vi ser inget i närtid som talar för ytterligare kursuppgång och upprepar vår neutrala hållning. Den minskade finansiella risken gör att vi höjer riktkursen till 145 kr.

Av
Fredrik Larsson Analytiker