Stockpicker intervjuar - Star Vault
27.03.2020

Stockpicker intervjuar - Star Vault

Star Vault genomför en garanterad företrädesemission. Stockpicker har ställt några frågor till bolagets VD Henrik Nyström med likviden ska användas till.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Star Vaults huvudsakliga affärsmodell är den vi tillämpar på Mortal Online, vilket innebär att spelarna betalar en månadsavgift för att få tillgång till spelet, dvs som en prenumeration. För att nå ett positivt kassaflöde behöver vi endast 4500 spelare och det tror vi kommer att ske under det fjärde kvartalet 2020 när Mortal Online 2 lanserats. 

VD henrik

Henrik Nyström, VD

Hur ser er marknad ut?

Spelmarknaden är enormt stor och förväntas uppgå till ca 160 miljarder USD i år. Med "coronaeffekten" kommer det estimatet sannolikt att överträffas rejält och leda till en historisk tillväxt av spelbranschen. Star Vaults nisch inom massive multiplayer online role playing games (MMORPG) kännetecknas av hög betalningsvilja och spelarna är trogna under lång tid, snarare år än månader.

Ni genomför just nu en nyemission där ni tar in ca 4,2 miljoner kronor. Vad skall ni använda emissionslikviden till?

Vi befinner oss i ett mycket spännande läge med Mortal Online 2, där uppsidan vid ett lyckat mottagande av spelet kommer att kunna sätta Star Vault på världskartan som framgångsrikt spelbolag. Det är helt enkelt för stora insatser på spel att inte säkerställa att vi har resurserna för att framgångsrikt färdigställa och lansera spelet på bästa sätt. Mortal Online 2 bedöms komma att kunna matcha konkurrerande titlar med stora användarbaser av spelare såväl visuellt som avseende spelupplevelsen och därmed ha möjlighet att ligga i framkant i spelgenren MMORPG. Och även en för spelbranschen blygsam framgång för Mortal Online 2 kommer att kunna förändra Star Vault från grunden genom att skapa ett positivt kassaflöde från verksamheten.

Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Star Vault?

Jag skulle vilja säga att risken är hög, framför allt om man tittar i backspegeln, men uppsidan är betydligt högre. Vi har nått en punkt när det mesta fallit på plats nu för Mortal Online 2 och det skall bli skördeperiod på Star Vault. Jag vill inte ge någon vinstprognos men lyckas vi med vår målsättning att bli större än vår närmast besläktade konkurrent, spelet Eve Online, talar vi om minst 100 000 betalande spelare vilket skulle innebära att Mortal Online skulle generera ca 15 miljoner SEK per månad i bruttoförsäljning. Jag själv, teamet och många mortal online-spelare tror att vi kommer att lyckas med det.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Star Vault ut då?

Jag är såklart positiv till var vi kommer att vara om 5 år. Jag tror det första stora lyftet som bolag kommer när vi släpper Mortal Online 2 under det fjärde kvartalet i år och skapar ett positivt kassaflöde, vilket jag skulle vilja se som början på något riktigt stort med avseende på framtida spelarbas, en kraftigt utbyggd spelarvärld och inte minst nya features så det blir extra intressant att vara kvar i spelet under många år. Jag vill heller inte utesluta att vi med starka finanser och en noterad aktie kommer att kunna göra spännande förvärv av andra spelbolag och gärna då bolag verksamma i samma genre, MMORPG, för att naturligt få mer resurser, dela teknik och ha möjlighet att slussa spelare runt flera speltitlar som ett eget litet ekosystem med Mortal Online 2 som den starkast lysande stjärnan. Framtiden får utvisa var vi hamnar.

-----------------------------------------

Mer information om företrädesemissionen

Sammanfattning (pdf)

Memorandum (pdf)

Anmälningssedel (pdf)

Star Vaults hemsida

Relaterade ämnen