Crunchfish - Årets börsraket
13.03.2019

Crunchfish - Årets börsraket

Crunchfish utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med konsumentelektronik. Aktien har mångdubblats sedan årsskiftet.

Från Stockpicker Newsletter (10 mars 2019)

CRUNCHFISH – Årets börsraket                        CFISH | First North | 20,90 kr

Årets börsvinnare så här långt heter Crunchfish med en häpnadsväckande uppgång på cirka 560%. Raketen tändes den 7:e februari när techbolaget lanserade en lösning för Swish-betalningar i dagligvaruhandeln, och börsvärdet lyftes till över 500 Mkr.

Ovanstående ska ställas i relation till nettoomsättningen på 3,5 Mkr ifjol, och den relativ blygsamma tillväxten om 9% jämfört med 2017, vilket tyder på att bolaget befinner sig fortfarande i ett ganska tidigt skede av sin utveckling, trots att man har varit igång sedan 2010. Bolaget har varit bland de första i världen att aktivt arbeta med geststyrning av augmented reality (AR)-glasögon och annan konsumentelektronik.

Entusiasmen var stor vid noteringen i slutet av 2016 och aktien steg från teckningskursen på 15 kr till nästan 40 kr inom bara några få dagar. Stora teknikskiften tar dock tid och marknaden har utvecklats långsammare än bolaget tidigare förutspått, vilket gjorde att aktien sjönk till strax under 3 kr i början av 2019.

Missa inte: Hitta aktievinnarna med oss - Klicka här

Verksamheten står idag på två ben, AR för industri och företag, samt mobil e-handel. Inom det förstnämnda utvecklar man mjukvara som gör det möjligt att med handgester styra och interagera med AR-glasögon och andra mobila enheter. Erbjudandet riktar sig mot tillverkare av AR-glasögon, leverantörer av AR-mjukvara samt systemintegratörer, vilka i sin tur adresserar slutanvändarna inom industri, logistik och sjukvård, som lockas med betydande effektivitetsvinster. Digi Capital förutspår att försäljningen av smarta AR-glasögon kommer fördubblas under 2019, om än från låga nivåer. Det stora lyftet väntas komma 2020, då Apple förutspås lansera sina konsumentglasögon.

Det andra benet fokuserar på närhetsbaserad betalning inom mobil handel, och går under namnet Crunchfish Proximity. Genom dotterbolaget Blippit, som samägs med ClearOn, kommer inlösen av kuponger och betalning i kassor möjliggöras genom att ”blippa” mobilen mot en ny typ av betalningsterminal, kallad appterminal, som är kopplad till kassan. Den första appen som kommer ha bolagets mjukvara för appterminaler integrerad är snabbväxande Swish, med över 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag. Under 2018 uppgick antalet Swish-betalningar till närmare 400 miljoner betalningar, och tillväxten är hög, inte minst eftersom allt fler stora e-handlare ansluter sig till tjänsten.

Genom Blippits lösning kommer konsumenterna kunna betala med Swish i dagligvaruhandeln, där ClearOns online clearing-tjänst finns idag i 20 000 kassor. Mindre butiker har redan börjat erbjuda Swish-betalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt.

Idag sker nästan all betalning i butik i Sverige med kort. Butiker med kortterminal betalar terminalhyra och transaktionsavgifter. Lösningar som Apple Pay och Google Pay integrerar sina appar mot kortterminalerna, dvs kortinformationen ligger lagrat på mobilen och överförs till kortterminalen. På samma sätt fungerar även ICAs lösning, där man med ICA-appen kan betala direkt med mobilen.

Teckna en prenumeration på Newsletter här.

Blippit vill göra processen enklare och billigare. Appterminalen är billigare än en kortterminal, då all interaktion sker i användarens mobil. Transaktionsavgifterna kan hållas lägre eftersom lösningen stödjer direktdebitering på bankkonto, och exkluderar mellanhänderna i form av Visa och Mastercard. Under 2017 fanns knappt 220 000 betalningsterminaler i svensk butikshandel, enligt Riksbankens officiella statistik, genom vilka tre miljarder betalningar genomfördes till ett värde av 881 miljarder kr. Det är givetvis lätt att bli upphetsad över den teoretiska potentialen för Blippit, men några konkreta siffror har inte offentliggjorts ännu.

Trots de intressanta mervärdena för hela kedjan inom handeln (bortsett från kortleverantörerna), är det för tidigt att förutspå hur marknaden kommer ta emot Blippit. När det gäller betalningar och pengar är både handeln och konsumenten trögrörliga. Samtidigt är Swish mycket populärt bland svenskarna, så om Blippit lyckas övertyga butikerna att installera sina appterminaler, så finns goda förutsättningar att folk kommer även använda dem.

För att finansiera Blippits kommersialisering och samtidigt fortsätta marknadsbearbetningen inom AR i USA och Asien behövs det pengar. Efter förlusten på 22 Mkr ifjol, har bolaget en kassa på cirka 21,4 Mkr kvar. Därför kommer man de kommande veckorna genomföra en nyemission om cirka 21,5 Mkr. Det blir den andra emissionen på sex månader, och sannolikt heller inte den sista.

Räknar vi på antalet aktier efter den pågående emissionen, så uppgår börsvärdet med nuvarande aktiekurs till mer än en halv miljard kronor (ca 530 Mkr). Innan konkreta avtal med butiker är slutna vågar vi oss inte på att göra några estimat. Vi vill dock höja varningens finger att fallhöjden i aktien är hög, efter den kraftiga uppgången på kort tid. När saker och ting har lugnat sig, kan bolaget vara värd en liten chanspost i portföljen. Förutom Blippit får man även AR-potentialen på köpet, där man nyligen annonserade ett utökat samarbete med världens fjärde största mobiltelefontillverkare OPPO. Här och nu blir dock vårt råd att avvakta. Det är bättre att missa en uppgång än att förlora pengar.