Intervju med Raytelligence

Raytelligence affärsidé är att erbjuda produkter och tjänster för övervakning av vitalparametrar, det vill säga andning, hjärtfrekvens och rörelsemönster, baserat på Bolagets egen 60 GHz radarteknologi. Denna teknologi är basen för Bolagets utvecklade produkt, sensorsystemet EaZense™. Sensorn är den första av sitt slag att inkludera en avancerad mm-vågradarsensor och en flexibel processplattform som har kapacitet att hantera Artificiell Intelligens (”AI ”) algoritmer. Målmarknaden för Bolagets teknologi inom övervakning av vitalparametrar är primärt hälsovårdsektorn samt inom industrier där säkerhetskritiska arbetsuppgifter utförs, t.ex. kranförare.
Intervjuer
2019.10.30

Intervju med Raytelligence

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag heter Klas Arvidson och är VD på Raytelligence. Jag är entreprenör och har arbetat med att driva bolag inom E-hälsa och Life Science i över 20 år, även många år internationellt. Cambio Healthcare Systems, FRISQ, iZafe är några exempel på bolag jag varit med och byggt upp.

Kan du beskriva Raytelligence och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

Raytelligence är ett innovations- och techbolag som har två tydliga affärsområden. Dels Vård & omsorg, dels Industri.

Raytelligence VD Klas Arvidson

Klas Arvidson, VD

Affärsområdet Vård & omsorg adresserar vården och omsorgens stora utmaningar avseende resurs- och tidsbrist som även är kopplat till ekonomi. Detta gör vi genom att erbjuda lösningar byggda på radarteknik tillsammans med AI-algoritmer som tillsammans utgör ett system som möjliggör tillsyn av patienter i vården och brukare i omsorgen. Systemet är väldigt kraftfull och dessutom icke-integritetskränkande eftersom vi inte arbetar med kamera. Andra fördelar är att man kan avläsa vitalparametrar, såsom andning, puls och hjärtfrekvens. I pipen ligger även möjligheten att kunna identifiera förändringar i rörelsemönster för att kunna detektera exempelvis demens i ett tidigt skede.

Affärsområdet Industri har ett annat fokus där det mer handlar om att ge industrin tillgång till vår teknik för deras specifika behov inom t.ex. produktion och logistik. Även här kan det dock handla om trygghet för t.ex. ensamarbetare i otrygga miljöer där deras hälsa kan monitoreras på distans.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Vi arbetar ganska agilt med den frågan beroende på vilken marknad vi vänder oss till. För Vård & omsorg har vi valt att i första hand arbete med partners. Oftast bolag som redan har ett erbjudande till målgruppen och som vill ha vår teknik i sitt ekosystem. Vi har dock i vissa fall direktkontakt med regioner och kommuner och då erbjuder vi i första hand vår produkt som en tjänst kopplat till ett abonnemang. I industrin är det mer fråga om ett traditionellt styckeprisförfarande alternativt licens.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 10,8 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Raytelligence går nu in i en ny fas där vi står med ett antal starka produkter som är redo för marknaden. Vi går nu över till att ha ett väldigt tydligt säljfokus. Det är till detta vi främst kommer att använda pengarna och det är också därför vi möblerade om lite i management nyligen. Vi behöver också trimma vår produktionslina för att kunna svara upp mot förväntat ökad försäljning.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

En stor risk i alla startups och unga bolag som arbetar mot offentlig sektor är att kunna vara uthållig. Det tar lång tid att bearbeta segmentet men även upphandlingsregler m.m. gör att det blir långa processer. Är man inte medveten om detta kan det ta stopp. Vi har hela tiden planerat för detta och sett till att vi har så låg ”burnrate” som möjligt.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Främst är det tillsyn av patienter och brukare med kamera som skulle kunna vara våra konkurrenter. Vi tycker dock att vi gjort den tekniken irrelevant eftersom vår lösning kan tillföra så mycket mer och spara mycket mer tid, pengar och lidande.

Hur stor är Raytelligence potentiella marknad?

Globalt är den enorm i båda våra affärsområden. Om vi tittar specifikt på Vård & omsorg i Sverige så ser vi idag att behovet av välfärdsteknik ökar dramatiskt år från år beroende på ökat antal äldre kopplat till att humanresurserna inte räcker till. Teknik för tillsyn har dessutom pekats upp som en av det stora kostnadsbespararna när vård och omsorg skall digitalisera.

Om vi tittar specifikt på Vård & omsorg globalt sett så är det ca 3-5 procent av befolkningen som har behov av hemtjänst och vårdboende eller motsvarande. Detta är vår målgrupp. I Sverige skulle det betyda att om 10% av de som har hemtjänst och vårdboende skulle använda vår lösning skulle vi ha ca 31 200 användare. Detta skulle ge oss intäkter i Sverige på knappt 40 MSEK/år bara för nattillsyn.

Industrispåret är svårare att överblicka, men gissningsvis kommer intäkterna snabbare där.

Vi har nyligen tecknat ett LOI med ett av de största sensorbolagen i världen med ca 1000 säljare globalt. Vi förväntar att teckna ett utvecklings- och leveransavtal före årsskiftet. Potentialen är mycket stor med 100 000-tals sensorer på sikt. Vi har även långt gångna diskussioner med ett större japanskt bolag gällande sensorer inom hälsa.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Raytelligence?

Det är ingen tvekan om att digitaliseringen av vård och omsorg är den i särklass viktigaste komponenten för att vi skall kunna bibehålla vår välfärd. Vill man vara med på den resan där svenska bolag står starka och i framkant skall man investera med förståelsen att det är en långsiktig investering som kan bli riktigt bra för mänskligheten och för plånboken.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Raytelligence ut då?

Om fem år är vi fortfarande ett innovativt techbolag med en bred produktflora på en global marknad. Sannolikt har vi stort fokus på AI med skiftande teknik som stöd för våra lösningar. Vi kommer alltid ha individens bästa i fokus när vi utvecklar våra lösningar och vi kommer att vara stolta över att vi gjort livet bättre för miljontals människor.

---------------------------------------

ERBJUDANDET I SAMMANDRAG:

Teckningskurs: 2,60 kronor per aktie

Teckningstid: 28 oktober - 11 november 2019

Emissionsvolym: 10,8 MSEK

Marknadsplats: NGM Nordic MTF

Läs mer om erbjudandet och teckna aktier

Hemsida