Stockpicker intervjuar - Adverty

Adverty utvecklar en plattform för automatiserade annonser i Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) och mobiltelefoner. Genom plattformen sammanför Adverty varumärken med dess konsumenter på ett helt nytt sätt. Bolagets plattform ger spel- och apputvecklare samt annonsörer en perfekt möjlighet att nå målgrupper som är svåra att nå via traditionell media som TV och webbsidor.
Intervjuer
2019.12.06

Stockpicker intervjuar - Adverty

Detta är ett sponsrat inlägg

Vänligen beskriv Adverty och Er verksamhet för Stockpickers läsare.

Adverty har utvecklat en ny och unik annonsmetod som placerar digitala annonser direkt inuti spelmiljöer på plattformar som mobilt, PC, konsol och VR/AR. Då fler och fler personer spenderar mer tid på videospel och strömmande videotjänster samtidigt som det traditionella TV-tittandet och webbsurfandet avtar, skapar vi en kanal för varumärken att nå ut till denna målgrupp men också till nya generationer som idag konsumerar nästintill all sin underhållning via mobiltelefonen eller surfplattor. 

Niklas Bakos, VD

Beskriv hur bolagets affärsmodell ser ut.

Adverty har byggt en komplett annonsplattform som levererar programmatiska (automatiska) annonser från varumärken direkt in i spelen. Vi är inte bara ett teknikbolag som bygger infrastruktur utan sköter även affärerna på båda sidorna av vår verksamhet, dvs från annonsörerna som genererar intäkter i plattformen till spelutvecklarna som möjliggör annonsytorna i sina spel och på så sätt får ta del av det intjänade kapitalet. Annonsörer betalar allt mellan 20 och 100 kr för tusen sedda annonser och enligt branschstandard ger vi 50% eller mer av detta till utvecklaren.

Adverty noterades på NGM förra hösten och Ni lägger nu ett mycket innehållsrikt och spännande år bakom Er som noterat bolag. Berätta lite mer om vad som hänt under året som gått!

Det har hänt oerhört mycket på precis alla fronter det senaste året – vi har rusat fram i full fart och lyckats åstadkomma mer än det vi satte upp som mål innan noteringen. Vi är nog ändå mest stolta över det positiva mottagandet vi får från både mediebyråer och spelutvecklare runtom i världen. Vi har under året lanserat vår plattform i ett mobilspel i miljardstorlek sett till antalet nerladdningar och är även globalt tillgängliga i ett av de mest populära mobila eSport-spelen, Critical Ops. Samtidigt har vi ständiga möten med ledande personer på världens största mediebyråer, där vi tillsammans tagit de första stegen för att förstå vad som krävs för att etablera det vi kallar för ”sömlös in-game”-annonsering som en ny, egen kanal och låta denna bli en naturlig del av mediemixen. Skalbarheten i det vi byggt har en oerhörd potential och nu ligger fokus i att nå ut till varumärken på global nivå med vårt erbjudande.   

Finns det delar av Er teknik som är föremål för patentskydd?

Vi har sett till att söka patent för all den teknik vi byggt som vi ser som unik eller en ny lösning på hur annonser levereras och mäts. Samtidigt har vi byggt plattformen helt enligt branschens alla standarder för digital annonsering för att få våra samarbetspartners att på ett så enkelt sätt som möjligt kunna använda vår plattform. Idag ligger fem stycken patentsökningar ute och tekniken har redan vunnit både priser från P&G och erhållit certifikat och valideringar från viktiga aktörer som IAB, TAG och JICSWEB.

advert4

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 48,5 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

Framförallt kommer vi att använda likviden till att accelerera våra försäljningsinsatser på global nivå. Vi tittar just nu på hur vi ska jobba i olika delar av världen och vilka modeller som fungerar bäst i varje region. Samtidigt är Adverty ett väldigt tekniktungt bolag vilket innebär att framstegen vi ser i försäljningen framöver är sammankopplade med vidare utveckling och support av tekniken vi tillhandahåller.

Hur stor är Advertys adresserbara marknad och hur stor del av denna marknad är rimligt att tillfalla Er enligt din bedömning?

Det finns många olika sätt att mäta den marknad vi befinner oss i. Idag har vi integrerat vår plattform i ca 25 spel och når en bra bit över 100 miljoner unika användare varje månad. Det släpps 8 000 spel och appar varje dag på Google Play och App Store och vi planerar självklart att bygga en rejäl portfölj av spel i olika genrer och på olika plattformar för att kunna erbjuda våra annonsörer ett rikt utbud av varumärkessäkra miljöer att exponera sina produkter i. Samtidigt visar prognoserna att programmatisk annonsering nu dominerar den digitala kanalen och att denna under nästa år för första gången kommer att omsätta över 1 000 miljarder kronor globalt. Vår andel av denna marknad väntar jag med att spekulera i, men Adverty leder utvecklingen av en kanal som just nu skapar stort intresse i branschen.

Ni är inte helt ensamma på marknaden. Hur ser du på Er konkurrens och vilken roll spelar till exempel jättar som Google på Er marknad idag?

Tursamt nog är vi inte själva på marknaden med det vi gör. Vi var den första aktören på marknaden att utveckla programmatisk teknik för sömlös in-game-annonsering och ser idag framförallt två duktiga konkurrenter i England och en i Israel. Vi har dock sett till att tekniken vi utvecklar är patentsökt och har idag även lyckats integrera vår teknik i större spel och räckvidd än våra konkurrenter. Samtidigt är det viktigt att inte bara en aktör förespråkar vårt nya annonsformat och där hjälper vi indirekt varandra. Jättar som Google och Facebook dominerar idag marknaden för digital annonsering och har till viss mån lyckats skapa egna, slutna ekosystem. Om en aktör som tex Facebook skulle visa intresse för samma eller liknande annonsformat som vi byggt står Adverty oerhört väl positionerat för framtiden oavsett vad som händer.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Adverty?

Adverty ligger helt rätt i tiden. Vi är tidiga och först ut med en ny annonskanal i den media som växer snabbast i världen. Skalbarheten i plattformen gör att vi kan adressera en miljardpublik. Kompatibiliteten i plattformen vi bygger gör att vi på kort sikt kan fokusera på den väletablerade mobilmarknaden men också på längre sikt vara med och skapa tekniken och de standarder som tar annonsen vidare till framtida massmarknader inom andra plattformar som VR och smarta glasögon.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Adverty ut då?

Vi driver en internationell verksamhet från väst till öst som etablerat vertikalen ”in-game”-annonsering inom digital varumärkes-annonsering. Mobil, PC- och konsolspelsförläggare integrerar naturligt annonser i sina spelvärldar, vilka är en självklar miljö för de flesta globala varumärken att exponeras i. Samtidigt vinner nya plattformar, som VR, allt fler anhängare och esport är betydligt mycket större än traditionella sporter. Oavsett kanal, plattform eller innehåll, så syns där alltid en annons, en annons levererad av Advertys teknik. 

----------------------------------

Erbjudandet i sammandrag

Teckningskurs: 10 SEK per aktie
Teckningstid: 2 december – 16 december, 2019
Emissionsvolym: 48,5 MSEK
Teckningsförbindelser och emissionsgarantier: 8,7 MSEK respektive 28,8 MSEK
Marknadsplats: NGM Nordic MTF

Läs mer om erbjudandet och teckna aktier

Videointervju med Niklas Bakos VD

Videointervju med Kenny Spångberg CRO

Hemsida