Stockpicker intervjuar - PEN Concept Group
06.02.2020

Stockpicker intervjuar - PEN Concept Group

PEN Concept Group är en helhetsleverantör av inredning för montrar, event och restauranger. Idag innehas kompetens inom arkitektur och design, där bolaget är verksamma inom hela kedjan, från gestaltning, färg, form till grafiska uttryck av vardera rum. Störst verksamhet innehas inom den nordiska marknaden. Bolaget har huvudkontor i Jönköping.

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund? 

vd PEN

Magnus Hjorth VD och Koncernchef, PEN Concept Group AB sedan oktober 2018. Har varit verksam i inredningsbranschen i närmare tre decennier med ledande positioner inom försäljning. Med ett starkt säljdriv, mycket stort nätverk och goda relationer med våra kunder vill jag nu fokusera på lönsam tillväxt i våra affärsområden och dotterbolag.

Vänligen beskriv PEN Concept Group och Er verksamhet för Stockpickers läsare.

PEN Concept Groups affärsidé är att designa, projektleda, inköp, tillverka och leverera attraktiva inredningslösningar för mässor & showroom och restauranger för kunder med höga krav på design och kvalitet.

VERKSAMHET
PEN Concept Group AB är, genom sina olika dotterbolag, verksamma inom följande affärsområden:

MÄSSA: Design, projektledning, inköp, tillverkning, lagerhållning och montage/demontering av mässmontrar och showroom.

RESTAURANG: Design, projektledning, inköp, tillverkning och installation av nyckelfärdiga restaurangkoncept, inklusive ett brett utbud av kända varumärken inom möbler, köksmaskiner och utensilier. För kedjekunder erbjuder vi kompletta och nyckelfärdiga inredningsprojekt, medan övriga restaurangkunder erbjuds ett brett produktutbud av kända varumärken.

Det som gör oss unika är att vi, med i första hand egen personal, kontrollerar hela värdekedjan från idé & design, konstruktion, inköp, tillverkning, logistik och installation.

Koncernen består i dag av två olika dotterbolag verksamma i Sverige.

PEN Products AB: förvärvades 2017 och är en distributör av restaurang-produkter inom möbler, maskiner och utensilier. Exempel på kunder F12 gruppen, HMS Host

PEN Interiör AB: förvärvades 2015 och är projektleverantör av nyckel-färdiga koncept för restauranger och mässor. Här finns även en tillverkningsenhet för mäss och restauranginredning. Exempel på kunder restaurang McDonalds, Gekås mässa Daloc, Jordbruksverket.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Nyckelfärdiga inredningskoncept för mässor, showroom och restauranger. Genom att kontrollera varje steg i värdekedjan kan vi erbjuda kostnadseffektiva och kreativa lösningar med hög leveransprecision.

PEN workflow
PEN testFörstudie, Projektledning, Design & Konstruktion, Produktion, Ateljé, Logistik & installation. Vi kompromissar aldrig på kvaliteten!

Ni genomför en nyemission där Ni tar in ca 13,1 MSEK där 9,1 MSEK omfattas av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

- Stärka rörelsekapitalet så att vi klarar den ökade efterfrågan och skapa lönsamhet i bolaget.

- Fortsatt ökning av vår e-handels lösningar främst på dotterbolaget PEN Products.

Ni har under 2019 arbetat hårt med omstruktureringar i Er verksamhet. Kan du berätta mer om förändringarna och om Ni redan ser effekter av åtgärderna?

Vi har effektiviserat organisationen genom att gå från en produktions och projektorienterad verksamhet till en projektstyrd Verksamheten behöver en ny mera flexibel organisation där vi snabbare kan göra omställningar mellan våra olika produktområden och därmed stärka vår konkurrenskraft. Vi redan sett effekt av detta under andra halvåret 2019.

Kan du säga något om hur stor PEN Concept Groups potentiella marknad är?

PEN Concept Group AB är, genom sina olika dotterbolag, verksamt på flera geografiska marknader beroende på affärsområde. Samtliga affärsområden är relativt starkt konkurrensutsatta med tonvikt på projekt inom restauranginredning.

PEN Concept är en medelstor aktör i jämförelse med konkurrenterna exempelvis ROL Fredbergs, Mässbolaget eller Sture Exhibitions. PEN Concept anses ha en konkurrensfördel i att erbjuda produkter och lösningar i flera olika affärsområden, då detta gör Bolaget mindre konjunkturkänsligt samt med möjlighet att erbjuda värdeskapande kringtjänster av annan karaktär än vad flera konkurrenter förmår göra.

MÄSSA/SHOWROOM
Leveranser av mässmontrar och showrooms sker primärt på de större mässklustren i Skandinavien, exempelvis Elmia, Stockholmsmässan och Svenska Mässan i Göteborg. Dock är det relativt vanligt att dotterbolaget PEN Interiör följer sina kunder ut i Europa med leveranser och installationer, exempelvis till Tyskland, Danmark och Norge.

PEN har en bred variation av kunder för mässmontrar och showrooms. Här finns allt från stora möbelföretag, underleverantörer inom fordonsindustrin och statliga verk till byggföretag. Bolaget är också mycket aktivt i användandet av aluminiumsystemet BeMatrix vilket är ett alternativ till en traditionell monter i trä. Med BeMatrix kan tiden för design, konstruktion och byggnation göras väsentligt kortare i jämförelse med en snickerimonter. Systemet kan också i högre grad demonteras och återanvändas och blir därmed även en hållbar lösning för miljön.

RESTAURANG
Kompletta inredningskoncept till restaurangkedjor levereras primärt inom Skandinavien. Bolaget har valt att fokusera sitt erbjudande till att arbeta med kedjekunder inom snabbmat och caféer då dessa har visat en konsekvent hög tillväxttakt samt att de genomför återkommande renoveringar och uppgradering av sina koncept. Kedjekunder genererar också en långvarig affärsrelation med tillgång till eftermarknad och service.

Restaurangprodukter i form av möbler, maskiner och utensilier, vilka distribueras genom dotterbolaget PEN Products AB, levereras uteslutande till kunder i Sverige. PEN Products AB bearbetar alla typer av kunder och är inte knutet till någon typ av restaurang eller kedja och har därmed ett bredare spektrum av kunder i sin portfölj.

MARKNADSSTRUKTUR
Den huvudsakliga geografiska marknaden där Bolaget har verksamhet är den skandinaviska marknaden och främst i Sverige och Norge. Svenska kunder står för cirka 80 procent av PEN Concepts årliga omsättning medan norska kunder står för cirka 10 procent och övriga internationella kunder för cirka 10 procent av PEN Concepts årliga omsättning. Marknaden karaktäriseras främst av privata kunder från små och medelstora företag med undantag för affärsområdet restaurang där Bolagets kunder omfattar internationella kedjor och aktörer.

MARKNADSUTVECKLING
PEN Concept konstaterar att det föreligger fortsatt hög efterfrågan i samtliga affärsområden och marknader. Företaget upplever att det från tid till annan kan vara svårt att tillgodose kundernas krav på korta ledtider och förmåga att växla upp volymer efter behov. På senare tid har Bolaget därför förstärkt delar av organisationen för att möjliggöra fler och större affärer.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i PEN Concept Group?

PENs varumärke som leverantör av mässmontrar& showroom, nyckelfärdiga inredningskoncept för  restauranger har under de senaste åren väsentligt förstärkts i Skandinavien. Detta har åstadkommits genom ökad marknadsföring, aktiv kundbearbetning och lyckade leveranser. Företaget konstaterar en fortsatt hög efterfrågan på PEN’s tjänster och lösningar.

Affärsområdet Mässa, den historiskt sett mest lönsamma delen av PENs verksamhet, har fått sin organisation förstärkt med fler resurser inom försäljning, projektledning, logistik och montage. Affärsområdet spås en relativt kraftig tillväxt redan i närtid.

Affärsområdet Restaurang fokuserar sedan en tid tillbaka enbart på kedjekunder och har attraherat nya kunder till portföljen. PEN noterar en fortsatt hög takt i såväl renoveringar som nyetableringar där snabbmats- och cafékedjor i Skandinavien är tongivande.

PEN avser fortsätta sitt strategiska fokus på att kontrollera hela värdekedjan från idé till nyckelfärdig leverans. Företagsledningen anser att genom kontroll över varje steg i värdekedjan uppnås bästa möjliga synergier i form av resursallokering, projektkontroll, leveransprecision och kvalitet. Det gör oss unika!

Avslutningsvis, hur ser PEN Concept Group ut om 5 år?

Vi lämnar inga prognoser framåt men med vår setup i två olika affärsområden där det händer mycket inom alla områden så känns det som vi är starkt rustat för en bra framtid där vi kan påverkar och vara med att skapa framtidens nya restauranger och mässor&Showroom.

De närmast kommande åren ska vi förvalta och vidareutveckla vårt befintliga kunder och addera till ny lönsam tillväxt. Vidare ser vi mycket positivt på en ökad investeringsvilja bland våra kedjekunder inom snabbmat och café.

Läs mer om erbjudandet och teckna aktier

Läs mera om PEN Concept Group