Stockpicker intervjuar - PExA
02.07.2024

Stockpicker intervjuar - PExA

PExAs affärsidé är att förse lungforskare med en ny, unik och icke-invasiv metod för enkel och tillförlitlig insamling av potentiella biomarkörer från det innersta av våra lungor. Genom PExAs instrument kan detta område, där många lungsjukdomar uppstår och utvecklas, nu för första gången provtas och analyseras på ett enkelt sätt i syfte att på sikt kunna hitta och åtgärda lungsjukdomar medan de fortfarande är behandlingsbara.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är född och uppväxt i Karlstad och flyttade till Göteborg 1997 för att gå på Chalmers. Där läste jag Maskinteknik och sen Chalmers School of Entrepreneurship som syftar till att starta och driva tillväxtbolag. Under den tiden var jag med och startade ett riskkapitalfinansierat mobiltjänstföretag som jag jobbade på tom 2003 då jag startade bolaget Micropos Medical tillsammans med Chalmers Innovation och ett internationellt team av onkologiprofessorer. I bolaget tog vi fram flera produkter som ökar precisionen inom strålbehandling av prostatacancer och produkten kan sägas helt revolutionera prostatacancervården genom att kliniker idag på vissa håll i världen förändrar behandlingen från 40 dagliga behandlingar med risk för omfattande biverkningar ner till mellan 1 och 3 behandlingar med inga eller minimalt med biverkningar. Jag drev det bolaget i 17 år som VD genom alla processer såsom exempelvis produktutveckling, patent, design, CE-certifiering, finansiering, börsnotering, kliniska studier och internationell marknadsföring. Detta gör att jag anser att jag har lång och gedigen erfarenhet av att ta fram och få igång försäljning av life-science produkter och Micropos har efter det att jag slutat fortsatt att patentsöka mina uppfinningar. 

tomaspexa

Tomas Gustafsson, VD

2022 stötte jag på PExA och blev otroligt imponerad av den potential som produkten har och de prestigefyllda universitet och stora internationella läkemedelsbolag som de har och har haft som sina kunder. Jag vet att det inte är lätt att ens få förtroendet att leverera till denna typ av kunder och att PExA hade lyckats med det visar egentligen två saker, att tekniken är helt unik och inte går att få tag i på annat håll samt att bolaget kunnat ge ett stort förtroende hos kunderna med blott tre anställda.

Kan du beskriva PExA och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– PExA har tagit fram ett unikt instrument för icke-invasiv provtagning av lungan. Det unika med detta är att det idag inte finns några bra och enkla metoder för att ta upp prover från det nedersta i våra lungor där lungsjukdomar startar och växer till sig. På grund utav att lungan har en stor överkapacitet så hinner sjukdomar såsom exempelvis lungcancer växa till sig innan den märks och ställer till problem för individen. Detta gör att det i många fall när lungsjukdomen upptäcks är alldeles för sent för att kunna behandla på ett bra sätt. Sammantaget är kunskapen om detta tidigare onåbara område begränsad och det finns ett stort behov att studera de små luftvägarna både för att förstå sig på lungsjukdomar och hur de skall upptäckas och behandlas.

Genom att PExA instrumentet för första gången på ett icke-invasivt sätt, dvs utan att behöva stoppa ner slangar och nålar kan samla in prover från de små luftvägarna så kan detta kritiska och outforskade område nu för första gången börja studeras. I första steget arbetar Bolaget nu med en stor bredd av forskargrupper inom akademi, läkemedelsbolag och offentliga myndigheter globalt. Det som är av stort intresse är att kunna proteinprofilera området för att hitta så kallade biomarkörer eller speciella proteinmönster som utmärker en sjuk individ från en frisk och som även kan hjälpa till att se hur sjukdomen utvecklas över tid eller reagerar på olika läkemedel. Utvecklingen av de biokemiska analysmetoderna som används för att proteinprofilera har gått framåt med stormsteg de senaste åren. Samtidigt har vi arbetat med att optimera metoder och instrument för att tillgängliggöra så mycket biologiskt material som möjligt. För bara ett par år sedan kunde en proteinprofilering endast identifiera ett 30-tal proteiner till en kostnad av $2500 per prov. I dag har vår optimering tillsammans med nya känsliga analysmetoder gjort att man kan identifiera mellan 200 – 1200 proteiner för en tiondel av det priset dvs runt $250. Detta gör att sannolikheten att hitta biomarkörer ökar samtidigt som fler nu har råd att använda utrustningen. De senaste årens vetenskapliga publikationer har därför mer och mer kunnat handla om proteindata och resultaten visar på potentiella biomarkörkandidater för sjukdom.

Ovanstående gör att intresset för att använda PExA har ökat markant och vi har därför för första gången börjat exponera oss på de stora lungkongresserna i Europa och USA.

Fokus börjar därför bli att mer och mer att nyttja de goda resultat som nu publicerats och nå ut till en större kundkrets som vi aldrig adresserat tidigare. Vi vill etablera instrumentet globalt på en stor och bred forskarmarknad inom allt från arbetsmiljörelaterad lungskada till allvarliga sjukdomstillstånd såsom Kol och lungcancer. Genom denna breda användning så ökar chansen att hitta biomarkörer för en eller flera sjukdomstillstånd. Vi försöker idag ha ett nära samarbete med våra kunder med målsättningen att förutom att sälja instrument till en stor forskarmarknad även att på sikt ta fram diagnostiska instrument som snabbt kan presentera relevant biomarkördata. Speciellt spännande är att Cancerfonden finansierat professor Sandra Lindstedt på Lunds universitet som bedriver en studie med målet att med hjälp av PExA hitta biomarkörer för att kunna diagnostisera och följa upp lungcancerpatienter. Ett diagnostiskt PExA-instrument skulle helt kunna förändra hur framtidens lungdiagnostik skulle kunna se ut. Exempelvis skulle en biomarkör för lungcancer innebära en enorm marknadspotential där ett PExA-baserat screeninginstrument kan användas globalt på vårdcentraler och sjukhus för att både upptäcka sjukdomen tidigare när den är behandlingsbar och för uppföljning av hur behandlingen har gått för att kunna upptäcka och ta hand om potentiella återfall.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Idag har vi modeller där vi både säljer och hyr ut instrument till våra kunder som är allt ifrån forskare, sjukhus och myndigheter till läkemedelsbolag och CRO-bolag som utför uppdragsforskning åt andra. Våra användare finns i totalt tio länder i Europa, USA, Sydafrika och Australien. Under det senaste året har vi kontaktats av flera internationella konsortier bestående av universitet, företag och läkemedelsbolag  som forskar inom lungsjukdomar. Ett exempel är konsortiet Nano Safety som drivs från Örebro Universitet som under förra året köpte ett PExA instrument som används för att studera lungförändringar hos personal inom 3D-printnings industrin. Vi vill mer och mer gå mot en hyresmodell för vårt forskningsinstrument för att få en regelbunden och mer förutsägbar intäkt samt har målsättningen att kunna erbjuda fler förbrukningsvaror och biokemisk analys i vår regi.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 7,4 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Vi skall använda pengarna till marknadsföring för att nå fler kunder inom den stora forskningsmarknaden. Detta gör vi genom fortsatt aktivt deltagande på de största lungkongresserna i Europa och USA, ett arbete som vi påbörjade under förra året och som har genererat hundratals nya kontakter. Vidare skall vi utifrån de resultat som förväntas komma under året även rikta våra insatser mot speciella grupper för att kunna inleda arbetet med att gå mot diagnostik.

Vilka är de största riskerna för PExA?

– Det finns naturligtvis många risker för ett litet företag just för att det är litet och har begränsade resurser. Så en stor risk är att kunna finansiera bolaget tills det blir lönsamt. Vi fokuserar på att driva bolaget kostnadseffektivt genom att arbeta nära våra användare där både de och vi är vinnare i att nya upptäckter kan publiceras till gagn för forskningen samtidigt som vi kan använda resultaten som marknadsföring och till produktutveckling. Att vi dessutom är en liten och effektiv organisation på endast tre personer gör att vi har en låg burn-rate.

Sen finns det alltid en risk med att någon kommer med konkurrerande teknologi men vi har hittills inte sett någon som kan få upp fokuserade prover från det nedersta av lungan på ett icke-invasivt sätt. Vi tror att intresset för att göra detta sannolikt kommer att öka i takt med att det upptäcks biomarkörer som härstammar från detta område. PExA har idag ett antal patent som täcker in vår produkt och vi arbetar kontinuerligt med att utöka vårt immaterialrättsliga portfölj för att skydda våra nuvarande och framtida affärer.

Det går att läsa mer om det vi gör och om riskerna i vårt emissionsmemorandum.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Idag finns det flera bolag som arbetar med utandningsprover av olika slag. De använder sig dock av helt andra tekniker såsom att kondensera utandningsluft eller att samla in flyktiga organiska gaser (VOC) i utandningsluften. Gemensamt för dessa är att materialet som samlas in inte har något speciellt ursprung utan blir en blandning av material från lunga, luftstrupen, munhåla och matsmältningssystemet.

Det unika med PExA är att genom att applicera ett speciellt andningsmönster i kombination med ett patenterat insamlingsinstrument så genereras partiklar som härstammar från de små luftvägarna som är det område längst ner i lungträdet där många lungsjukdomar etableras innan de sprider sig och kan detekteras någon annanstans. Detta gör att PExA kan liknas med att svepa en tops allra längst ner i lungan för att samla in ett lokalt prov liknande ett Covidtest som alla känner till idag. Skillnaden är dock att allt sker genom att enbart andas in i vårt instrument utan obehag och utan att stoppa ner något i halsen.

Detta gör att ett så kallat PEx prov kan anses som ett väldigt rent och lokalt prov från de små luftvägarna längst ner i lungorna där blodet syresättsnses som ett väldigt rent och lokalt prov från de små luftvägarna längst ner i lungorna där blodet syresätts.

pexa3

PExAs CTO, Svante Höjer på kundbesök hos tyska BAuA - Federal Institute for Occupational Safety and Health”

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Vi har egentligen två marknader som vi vill adressera med PExA. Dels är det vår nuvarande marknad där vi hyr ut och säljer forskningsinstrument globalt till lungforskare av många olika slag. Vi har bara skrapat på ytan på denna marknad och vi har idag ett 30-tal instrument ute hos exempelvis kunder inom arbetsmiljöforskning på universitet och statliga myndigheter i Tyskland och i USA. Inom exempelvis astmaforskning har vi kunder på universitet och privata vårdcentraler, vidare så pågår det lungemboli- och flera lungcancerstudier på universitetssjukhus. Enligt data från världshälsoorganisationen (WHO) är lungsjukdomar idag den tredje vanligaste dödsorsaken i världen, med över fem miljoner dödsfall årligen. Det betyder att det finns ett enormt behov av att kunna förstå sig på, diagnosticera och behandla denna typ av sjukdomar som ofta upptäcks alldeles för sent.

I världen finns det 10 000 institutioner som bedriver lungforskning och PExA har identifierat närmare 1 500 forskargrupper inom akademi, sjukvård och inom den globala läkemedelsindustrin som aktivt söker efter biomarkörer och därmed direkt skulle kunna ha nytta av PExA-instrument.

Vidare så går hela utvecklingen inom sjukvården mot mer individualiserad vård vilket även kallas för precision medicin vilket egentligen är en stor anledning till att man söker efter biomarkörer för sjukdomar. När man vet vilka signaler eller biomarkörer som olika sjukdomar ger avtryck för så kan PExA instrumentet anpassas för att snabbt och enkelt detektera dessa. Marknaden är därav olika grader av gigantisk beroende på vilken sjukdom som biomarkörerna identifierar. Exempelvis skulle ett diagnostiskt instrument för lungcancer förutom att kunna användas på samtliga sjukhus även kunna adressera 100-tusentals vårdcentraler i världen och dessutom generera många provtagningar både genom screening- och uppföljningsprogram efter behandling.

Så sammanfattningsvis är marknaden stor inom både forskning där vi befinner oss idag och inom diagnostik dit vi vill komma i framtiden utifrån de resultat som nu genereras hos våra användare.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i PExA?

– Jag tycker att man skall investera i PExA om man är intresserad av att vara med på en spännande resa tillsammans med ett bra och kompetent team där bolaget har en stor värdeökningspotential på aktiemarknaden. Vi har en produkt med en enorm möjlighet att helt kunna förändra hur lungsjukdomar upptäcks och behandlas i framtiden. Denna produkt börjar nu generera vetenskapliga resultat som vi kan bygga vidare på för att få fler kunder och gå mot framtida diagnostiska applikationer. Vi har precis börjat skrapa på ytan och arbetar idag egentligen bara med kunder som kontaktat oss utifrån de vetenskapliga publikationer som de har tagit del av. Nyligen har vi börjat bredda vår marknadsföring med deltagande på de största lungkongresserna i världen och har etablerat kontakt med 100-tals nya potentiella kunder som vi nu bearbetar.

Detta sammantaget tycker jag är bra skäl till att investera i PExA, det tänker jag göra.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser PExA då?

– Jag ser att PExA om 5 år har minst en diagnostisk produkt ute på marknaden som gör stor skillnad för patienter och samhälle, vilket betyder att vi har en väsentligt högre försäljning av instrument och förbrukningsvaror än i dag.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 24 juni - 10 juli 2024.
Teckningskurs: 0,35 SEK per aktie.
Emissionsvolym: Ca 7,4 MSEK.
Värdering: Ca 14,8 MSEK pre-money.
Teckningsåtaganden: Ca 48 procent.
Handelsplats: Spotlight Stock Market.


Dokument och filer

Memorandum

Emissionssida

Videopresenation

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via BankID

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
INTERVJU - Carl Sundblad
27.06.2024

INTERVJU - Carl Sundblad

I senaste Stockpicker Fund Timer intervjuades Carl Sundblad som förvaltar den flerfaldigt belönade fonden Cliens Småbolag.

Berätta kort om dig själv.

– Jag är 39 år, gift och två barn och har haft ett stort aktieintresse sedan tonåren. På fritiden är jag helst på sjön eller vintertid i bergen med skidor på fötterna.

Cliens småbolagsfond har en imponerande utveckling sedan lanseringen. Vad ligger bakom dessa framgångar? Beskriv gärna processen och hur ni jobbar.

Historiskt sett finns det ett tydligt mönster att kvalitetsbolag, definierat som växande, lönsamma och högavkastande (mätt som avkastning på eget eller sysselsatt kapital) bolag över tid presterar klart bättre än marknaden. Vi har en målsättning just på dessa parametrar att fondens innehav över tid i genomsnitt ska växa med 10 procent per år, ha en rörelsemarginal om 10 procent samt uppvisa en avkastning på eget kapital om 15 procent eller mer över tid.

Dessa faktorer är utgångspunkten för vad vi letar efter. Därefter försöker vi skapa oss en bild över var bolaget kan tänkas vara om ca 5 år i termer av omsättning, resultat och tänkbar värderingsmultipel i ett sådant scenario. För att vi ska vara intresserade av att investera i ett bolag vill vi kunna se en tydlig möjlighet till en klart bättre avkastning än vad börsen i stort kan tänkas ge över fem år.

Vilken typ av bolag gillar du mest att investera i?

– Givet vad vi letar efter i ett bolag så hamnar vi ofta i till synes tråkiga och förutsägbara branscher, gärna med ett stort inslag av repetitiva intäkter från exempelvis service eller mjukvara.

Vi har en tro att historien ofta är en ganska god vägvisare för framtiden och bolag som har en fin historik fortsätter påfallande ofta att prestera goda resultat även i framtiden. Väldigt mycket handlar i vår värld om att inte göra fel och då faller många branscher och bolag bort.

Enligt era fondregler kan fondens största innehav motsvara maximalt 5 procent av fondens totala värde? Kan du berätta liter mer om detta. Vilka är för- och nackdelarna?

– Fonden är en så kallad UCITS fond och gränsen är då 10% för ett individuellt innehav och summan av innehaven som överstiger 5% får inte överstiga 40% som andel av fondens värde. Jag upplever inte att det är en nackdel och det passar oss ganska väl då vi tror på en god riskspridning och försöker har en relativt likaviktad portfölj där ett stort antal innehav tillåts vara med och bidra.

Typiskt sett ligger de flesta av våra innehav i spannet 2-3 procents vikt med ett fåtal uppemot 4 procent. Det är sällan vi har en uppfattning om precis vilket innehav som kommer ha ett starkt år på börsen ett specifikt år utan vi försöker hitta en grupp av bolag som över tid har möjlighet att överprestera marknaden i stort.

Är det någon speciell typ av bolag som ni väljer att inte investera i? Och varför i så fall
– För det första så undviker vi alla bolag som inte tjänar pengar. Det är ett bra sätt att undvika de allra största misstagen på börsen. Sen försöker vi hitta bolag som i så stor mån som möjligt kan kontrollera sitt eget öde genom prissättningen på bolagets produkter eller tjänster och då faller mycket av det som finns på sjön, i luften och i marken bort.

Vad tror du om börsutvecklingen de närmaste tolv månaderna?
– Ju fler år man hållit på med detta, desto ödmjukare blir man över svårigheterna att prognostisera framtiden, särskilt i ett så kort perspektiv som ett år så jag väljer nog att avstå en sådan spekulation.

Vilka risker på börsen ser du i närtid?
– Risker på börsen är ju i teorin något vi ska få betalt för att ta på oss som investerare. I dagsläget finns det gott om dem. Inflationen och ränteläget är kanske den risk som marknaden fokuserar allra mest på och där är nog utrymmet för besvikelser ganska begränsat nu. 2024 är ju ett år som enligt prognoserna kommer präglas av en låg tillväxt och då är det viktigt att inflationen fortsätter komma ner och inte får nytt bränsle under året.

Sen har vi som alltid geopolitiska och politiska risker i världen, även om de kan tyckas vara större för stunden än tidigare, men historien har visat att de ofta är av begränsad betydelse för hur bolagen utvecklas och hur börsen i förlängningen går.

Beställ Cliens kostnadsfria marknadsrapport

Stäng×
Relaterade ämnen
Annons
Stockpicker vd-intervju - “Svensk kryptobörs noterades idag på NGM”
13.06.2024

Stockpicker vd-intervju - “Svensk kryptobörs noterades idag på NGM”

Stockpicker fick en intervju med Arvid Börje Ramberg VD på GreenMerc som idag noterades på NGM via en övertecknad emission.

Grattis till noteringen! Hur känns det?

– Tack så mycket! Det känns fantastiskt. Att äntligen ringa klockan är ett kvitto på allt det hårda arbete som hela teamet har lagt ned. Vi är väldigt stolta och tacksamma över förtroendet alla nya aktieägare har gett oss och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda.

Vi vill veta mer om bolaget och er resa hittills, men först berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Självklart! 2013, under min studietid började jag min karriär på Avanza och jobbade kvar där till 2019. De sista åren arbetade jag som produktspecialist för börshandlade produkter. Därefter blev jag rekryterad till Morgan Stanley där jag var en del av teamet som emitterar den sortens produkter, såsom bull- och bear-certifikat. 2021 valde jag att lämna Morgan Stanley för att starta eget och grundade Augere tillsammans med två medgrundare, ett tradingcommunity som fokuserar på ETP:er. Våren 2022 blev jag tillfrågad om att ta rollen som vd för GreenMerc. Efter att ha sett produkten, träffat styrelsen och hört om deras planer, kände jag att detta var en klockren möjlighet! Att få chansen att bygga en produkt som inte finns i Sverige i en sådan spännande tillväxtbransch kunde jag inte tacka nej till.

Kan du beskriva GreenMerc och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– GreenMerc är ett mjukvarubolag med ambitionen att vara bryggan mellan gammalt och nytt, målet är att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och digitala tillgångar. Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder vi en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för våra kunder.

Berätta mer om er kryptobörs Trijo som är Sveriges första i sitt slag.

– Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Vi är specialiserade på digitala valutatjänster och pionjärer inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med vår app, tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för 24 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Vi har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Förutom det har vi lägst avgifter bland de svenska aktörerna samt en tjänst som möter riktiga traders behov, med grafer du kan göra tekniska analys i och en rderbok med riktigt bra volym och spread.

Ni har just fått in ca 22,4 MSEK i emissionen inkl. övertilldelningsoption före emissionskostnader. Vad kommer ni använda pengarna till i första hand?

– Eftersom vi redan har en lönsam verksamhet med positivt kassaflöde, behöver vi egentligen inte pengarna i sig. Däremot ser vi stora möjligheter med att ha en likvid aktie som vi kan använda för förvärv när vi konsoliderar marknaden. De extra pengarna kommer också att hjälpa oss att snabbare exekvera vår ambitiösa utvecklingsplan och utöka vår marknadsföring för att driva tillväxten ytterligare.

Hur stor är GreenMercs potentiella marknad?

– Vår potentiella marknad är enorm! Vi ser stora möjligheter att erbjuda våra kunder, som nu är intresserade av digitala tillgångar, mer traditionella banktjänster och därmed öka intäkt per kund. Marknaden för digitala tillgångar är globalt värd cirka 2,5 biljarder dollar och fortsätter att växa. Under nästa år börjar ett harmoniserat europeiskt regelverk, MiCA, att gälla, vilket kommer att ge mer tydlighet i branschen och öppna för att traditionella finansiella institut börjar intressera sig för detta tillgångsslag. Vi kommer då att vara i en mycket bra position för att möta denna efterfråga.

Hur ser er konkurrenssituation ut?

– Det finns flera svenska och nordiska aktörer som har varit etablerade i flera år. Ingen av dem har kunnat visa upp våra tillväxtsiffror eller vår utvecklingstakt de senaste åren. Vi är den enda svenska aktören med en orderbok, limitorder, staking, avancerad handel med grafer för teknisk analys, och vi förbättrar ständigt våra funktioner. Jag är övertygad om att vi kommer vara med och konsolidera den nordiska marknaden och konkurrera med de globala jättarna!

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall bli aktieägare i GreenMerc?

– Vi bygger ett bolag som vi själva vill vara, och är, aktieägare i. Vi är ett entreprenöriellt och drivet bolag vars största fokus är att bygga bra produkter till våra kunder för att på det sättet skapa aktieägarvärde. På listan över de största ägarna finns delar av styrelsen och ledningen, vilket betyder att vi sitter i samma båt tillsammans med alla nya ägare som kommer in i och med noteringen, vilket är över 1000 stycken. Vi är opckså bara i början av vår resa, så här finns möjligheten att vara med tidigt i ett spännande företagsbyggande!

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser GreenMerc ut då?

– Om fem år tror jag att vi har uppnått de mål som vi målar ut i vårt investeringsmemorandum. Att genom att på ett lönsamt sätt fortsätta bygga innovativa produkter etablera oss som en kundvänlig och innovativ aktör på den europeiska fintech-scenen.

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Peptonic Medical
04.06.2024

Stockpicker intervjuar - Peptonic Medical

Peptonic Medical AB är ett svenskt biomedicinskt företag som utvecklar och säljer kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Företagets produkter marknadsförs under varumärkena VagiVital, Vernivia eller som white label och finns tillgängliga i Norden och på flera andra geografiska marknader. Portföljen utökas kontinuerligt med nya produkter.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har en naturvetenskaplig bakgrund och en lång karriär inom life science. Det är hisnande att tänka tillbaka på att jag har arbetat med läkemedel och medicintekniska produkter i 25 år, men jag har valt att stanna då det har känts meningsfullt att bidra till välmående och bättre hälsa. 

anal

Anna Linton, VD

Jag inledde min karriär på stora bolag som Wyeth, Pfizer och Abbott. Under de senaste tio åren har jag varit VD för mindre, expansiva bolag, både familjeägda och noterade. Tyngst väger mina erfarenheter inom försäljning, marknadsföring, affärsutveckling och produktutveckling. Att arbeta i mindre tillväxtbolag innebär samtidigt att man involveras i väldigt mycket vilket ger lärdomar som spänner över verksamhetens alla områden.

Kan du beskriva Peptonic Medical och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Peptonic Medical AB är ett svenskt medicintekniskt företag som utvecklar och säljer kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Företagets produkter marknadsförs under varumärkena VagiVital, Vernivia eller som white label, och finns tillgängliga i Norden såväl som på ett flertal geografiska marknader. Vår vision är intimhälsa ska vara naturligt, tryggt och enkelt för kvinnor att vårda på egen hand.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Affärsmodellen bygger på att etablera en stark nordisk referensmarknad (proof of concept) med försäljning i fysiska apotek, nätapotek och egna nätbutiker. Parallellt arbetar vi med att lansera företagets portfölj på valda geografiska marknader genom samarbeten med lokalt förankrade partners, med målet att uppnå lönsamhet på fler marknader. Våra partners säljer produkterna endera under våra varumärken VagiVital och Vernivia, alternativt under sina egna respektive varumärken.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 61,4 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Genom företrädesemissionen tillförs Peptonic Medical de likvida medel som behövs för att framför allt stödja företaget internationella tillväxtresa, vilket ger ekonomisk stabilitet och förutsättningar att realisera bolagets inneboende potential. Nettolikviden från företrädesemissionen kommer vi att använda för:

* Expansion i USA, inklusive utveckling av VagiVital-varumärkesplattformen, varumärkesstrategier och marknadsaktiviteter
* Kvalitetsarbete (MDR och ICDR-certifiering) och patent
* Produktutveckling (för att kontinuerligt stärka erbjudandet för partners och konsumenter)
* Återbetalning av lån
* Övriga operationella kostnader

Dessa satsningar syftar till att driva bolagets tillväxt och stärka företagets position på den internationella arenan.

peptonic2

Vilka är de största riskerna för Peptonic?

– Jag skulle säga att det är att vår försäljning inte tar fart på ett tillfredställande sätt, vilket även inkluderar att våra partners inte levererar som förväntat. Det är också något som föranlett att vi har förtydligat våra prioriteringar, med tydlig inriktning på försäljningstillväxt.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi möter konkurrens från både medelstora och stora företag med betydande resurser för att marknadsföra sina egenvårdsprodukter. Samtidigt har Peptonic Medical en konkurrenskraftig produktportfölj, som företag har vi även en unik styrka i att vi enbart fokuserar på intim hälsa. Vårt engagemang och resurser är helt dedikerade detta område, och vi kan ge våra produkter och kunder odelad uppmärksamhet.

Företagets marknadspositionering, att erbjuda kvinnor en helhetslösning för att på egen hand ställa rätt diagnos, behandla och förebygga intima medicinska åkommor, differentierar oss från konkurrenterna. Våra produkter har även konkurrensfördelar. Ett exempel är VagiVital AktivGel mot vaginal atrofi. Gelen har fantastiska återfuktande egenskaper men är även helt kladdfri, vilket särskiljer VagiVital AktivGel från andra produkter på marknaden. Ett annat exempel är Vernivia för behandling av bakteriell vaginos. Vernivia ger snabb symtomlindring, återställer normalt pH och stärker underlivets naturliga försvar. Det finns ingen annan egenvårdsbehandling mot bakteriell vaginos som i en och samma produkt har dessa egenskaper. Vi erbjuder även ett egendiagnostiskt test för bakteriell vaginos som ger högre precision än andra snabbtester för hemmabruk. Vårt test baseras på två mätpunkter, medan konkurrenternas enbart mäter pH.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Det globala marknadsvärdet för intim egenvård är betydande med en stark tillväxt som drivs av trender som ökad medvetenhet om intim hälsa, kvinnors efterfrågan på lättillgängliga naturliga egenvårdsprodukter och tillförlitligheten hos kliniskt bevisade produkter.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Peptonic Medical?

– Företaget har en befintlig portfölj med sju produkter varav fyra volymprodukter med konkurrensfördelar. I pipeline finns fyra produkter som är klara för lansering. Genom partnerskap i USA och etablering på utvalda europeiska marknader har företaget även skapat en stark grund för internationell expansion. Sammantaget vilar företaget på en stark grund och är väl rustade för att möta en ökande efterfrågan av lättillgängliga och naturliga egenvårdslösningar, både på våra lokala marknader och internationellt.

Att investera i Peptonic Medical gör att du inte bara är en del av ett företag med potential att växa, utan också att leda utvecklingen inom intim egenvård. Vi är på en spännande resa mot att förbättra kvinnors intima hälsa, och varje investering tar oss närmare att realisera vår vision.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Peptonic Medical ut då?

– Om fem år är Peptonic Medical ett internationellt och finansiellt starkt företag med en marknadsledande position inom intima egenvård, särskilt i USA och Europa. Företaget har en stabil och växande omsättning. Vår finansiella stabilitet har möjliggjort strategiska investeringar i marknadsföring och infrastruktur, vilket ytterligare har förstärkt företagets tillväxt.

Produktportföljen har succesivt breddats vilket både förbättrat och kompletterat våra erbjudanden. Vi har en stark digitala närvaro med en växande e-handelsplattform som når kvinnor direkt på flera internationella marknader, vi har även skapat lokala forum på marknaderna vi agerar på för kvinnor att öppet kunna adressera sin intima hälsa.

En dröm är att varje kvinna i vår målgrupp har minst en av våra produkter i sin handväska eller på sin badrumshylla. Jag hoppas att vi i alla fall har lyckats komma halvvägs om fem år.


Erbjudande i sammandrag

Teckningsperiod: 28 maj 2024 – 12 juni 2024 (notera att vissa förvaltare stänger sin anmälningsperiod vid ett tidigare datum)

Handel med uniträtter: 28 maj 2024 – 7 juni 2024

Teckning med företrädesrätt: Befintliga aktieägare erhöll en (1) uniträtt för varje en (1) aktie som ägdes på avstämningsdagen den 24 maj 2024. En (1) uniträtt ger rätten till att teckna en (1) unit. En (1) unit består av fyra (4) nyemitterade aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5

Teckningskurs: Teckningskursen är 0,04 SEK per unit, motsvarande 0,01 SEK per aktie då teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt

Emissionslikvid: Vid full teckning i företrädesemissionen tillförs bolaget 61,4 MSEK före emissionskostnader och vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som erbjuds inom ramen för erbjudandet kan bolaget komma att tillföras ytterligare högst 39,9 MSEK

Tecknings- och garantiåtaganden: Företrädesemissionen omfattas till cirka 68,7 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden, varav 15,7 utgörs av teckningsförbindelser och 53 utgörs av garantiåtaganden

Teckningsoptioner av serie TO5: Varje teckningsoption av serie TO5 ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK.


Dokument och filer

Emissionssida

Prospekt

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via Mangold

Hemsida

Peptonic Medical
Stäng×
Stockpicker intervjuar - ZignSec
23.05.2024

Stockpicker intervjuar - ZignSec

ZignSec är en RegTech-koncern som tillhandahåller en heltäckande KYB/KYC och compliance-plattform. Plattformen erbjuder lösningar som används av företag som i sin tur kan optimera sina processer för ”onboarding” av såväl bolagskunder som konsumenter och samtidigt säkerställa regelefterlevnad i den ständigt föränderliga miljön av regulatoriska krav, både på lokal och global nivå, inom bland annat kundkännedom och åtgärder mot penningtvätt. ZignSec fokuserar i nuläget på att utveckla en fokuserad uppsättning av standardiserade lösningar som är skräddarsydda till specifika branschers behov som exempelvis; finansiella tjänster, inlösande banker, spelbolag och andra starkt reglerade områden som berör digitala B2C och B2B-tjänster.

Could you tell us a bit about yourself and your background?

– As the CEO of ZignSec, I'm excited to share a bit about myself and my background. Originating from the Netherlands, I bring a wealth of experience as a C-level manager and change leader, driven by a deep passion for FinTech and global payments. My expertise in this field, particularly in global payments (issuing and acquiring), is backed by a data-driven and result-oriented approach. 

Throughout my career, I have consistently applied best business practices to enhance, expand, and scale businesses. My proven track record is a testament to my commitment to excellence and my ability to execute innovative strategies in globally operating tech companies. My strategic decision-making is always centered around understanding and meeting customer needs. 

glenn

Glenn Mac Donald, VD

I excel in managing supplier relationships, identifying new customer opportunities, and delivering product developments. My background includes successfully navigating political and multi-stakeholder environments, a testament to my ability to handle complexity. In an agile FinTech environment, I foster transparency and always approach challenges as opportunities rather than threats.

At ZignSec, I leverage my experience to drive the company's vision forward, ensuring we continue to lead and innovate in the industry.

Please give our readers an introduction to ZignSec.

– The ZignSec Group is at the forefront of the RegTech industry, focusing on simplifying KYC and KYB processes. Our solutions are designed to streamline the way businesses meet regulatory requirements, simplifying customer onboarding and ongoing monitoring. We offer a wide range of services, including identity verification, document authentication, biometric checks, and AML screening, all tailored to help businesses maintain compliance in sectors like banking, finance, and e-commerce.

 We are committed to transparency and continuously work on improving our services. Our international team is always on top of the latest industry trends and regulatory changes, ensuring that our solutions are both innovative and effective. At ZignSec, we see ourselves as more than just a provider of verification and compliance solutions. We are a trusted partner dedicated to innovation and maintaining the highest security standards, helping our clients navigate complex regulations with confidence. Our goal is to support our clients' success, as their achievements are our achievements.

Online Identity Verification 1

Could you elaborate on ZignSec's business model?

– ZignSec provides digital identity verification and compliance solutions for regulated industries. Our platform includes services like onboarding, KYC, KYB, AML, and identity verification, accessible through API or web portal. By aggregating verification methods from over 200 countries, ZignSec offers a streamlined and cost-effective approach to global compliance.

Our business model is designed to ensure a sustainable revenue stream while providing maximum value to our clients. We have three primary revenue streams. First, there's a setup fee that covers the initial integration costs when a new client comes on board. Then, most of our solutions have a monthly subscription fee which gives clients ongoing access to our platform. Lastly, we charge a transaction fee, which is usage-based and varies depending on the solutions used.

There are several advantages to our platform-enabled services. First, the low integration costs make it easy for new clients to adopt our platform. Our system is also highly scalable, meaning clients can increase their usage without needing to significantly increase personnel costs. Plus, the high costs associated with switching from our platform contribute to a high retention rate.

ZignSec is currently raising 33,5 MSEK in a rights issue. How are you going to use the proceeds from this transaction?

– We're planning to use these funds to drive our growth in several important ways. A major part of the investment will go into enhancing our technology. This will help us keep our digital identity verification and compliance solutions competitive; not only to meet current client needs but also to innovate for the future. We're also boosting our sales and marketing efforts to reach more clients across different industries and regions, aiming to increase our market presence and drive revenue growth. Additionally, we're setting aside funds for working capital to help us quickly respond to new business opportunities and support customer projects as they arise. Lastly, some of the proceeds will cover our operating expenses and general costs, ensuring that we can continue to operate smoothly and efficiently while providing confidence in our financial health to our stakeholders.

What does your competition look like and what do you do better/differently than your peers?

– What really differentiates ZignSec in this competitive landscape is our extensive and unique product range that addresses both KYC (Know Your Customer) and KYB (Know Your Business) requirements. This allows us to meet a wider array of customer needs than many of our competitors. We also specialize in providing customized solutions, carefully tailored to the specific demands of each client, whether they are large-scale operations or niche markets. Our services are designed to grow with our clients, offering scalable solutions and continuous support that help foster strong, loyal customer relationships as their businesses expand and as regulatory environments evolve. Moreover, our approach is intensely customer-centric. We strive to build lasting relationships by continually adding value and adapting to our clients’ changing needs. In addition, we are deeply committed to innovation and technology. By investing heavily in research and development, we ensure our solutions are at the forefront of industry trends and compliance changes, keeping our offerings effective and up-to-date. This multifaceted strategy is what makes ZignSec a standout in the RegTech field.

What is the size of ZignSecs's potential market?

– ZignSec operates in a substantial and diverse potential market, driven by the global push towards stricter anti-money laundering (AML), Know Your Customer (KYC), and Know Your Business (KYB) regulations. Our strategic focus is on expanding our operations in key global regions including Europe, Latin America (LATAM), Asia-Pacific (APAC), and Africa, leveraging our unique position.

Europe is our core market, where we have established strong relationships and trust, serving as a hub for financial services that require stringent compliance, which continually drives the need for our KYC and AML solutions. In LATAM, we're tapping into a burgeoning market with growing digital innovation, where financial institutions and e-commerce platforms are adapting to stricter regulatory frameworks, presenting significant opportunities for our services. The APAC region is witnessing rapid technological advances and a dynamic startup ecosystem, necessitating strict financial regulations, making it a strategic focus for expanding our customer base with advanced, tailored solutions. Africa presents an exciting growth market with its rapid digital transformation and rising mobile penetration, despite a varying regulatory landscape, creating a strong demand for digital identity solutions.

According to you, why is buying shares in ZignSec a good investment?

– Investing in ZignSec is a wise decision because we're in the fast-growing field of regulatory technology, where demand for our digital identity verification and compliance solutions is skyrocketing. We offer top-tier, adaptable technology that makes integration easy for companies around the world, ensuring our solutions scale with our clients’ growth.

Our team is comprised of seasoned industry experts who drive our strategic growth and innovation. Financially, we’ve demonstrated strong performance gaining new customers in both existing and new geographical markets, supported by our commitment to building long-lasting customer relationships, which translates to reliable, recurring income for our company.

We consistently invest in research and development, keeping our solutions ahead of industry trends and expanding our market leadership. As a publicly listed company, we maintain the highest standards of transparency and regulatory compliance, giving our investors’ confidence in their decision to invest.

While we are optimistic about our future, potential investors must conduct their own research and consider their financial situation and investment goals before making decisions.

Finally, what is your long-term vision for ZignSec? Where do you see the company 5 years from now?

– As the CEO of ZignSec, my long-term vision for the company extends beyond just leading in digital identity verification and compliance solutions; I aim to make a significant global impact in these areas. Over the next five years, our strategy involves expanding our global footprint, particularly strengthening our presence in Europe, and significantly grow in Latin America, Africa, and APAC to cater to diverse regulatory needs and increase our market share. We plan to continuously innovate, staying at the forefront of AI and technological advancements to keep our solutions cutting-edge and in line with industry trends and regulations.

We are also focused on leading in key verticals such as financial services, e-commerce, e-gaming, and healthcare by providing tailored solutions that meet specific compliance needs. Operational efficiency is another major goal; we intend to streamline our operations and reduce costs through better technology use and data consolidation, which will enhance our overall efficiency. Additionally, enhancing customer satisfaction is crucial for us; we're committed to prioritizing long-term relationships and exceptional service to continually improve customer satisfaction scores. Lastly, we aim to create a great workplace by developing a supportive and innovative environment that attracts a diverse group of talented, open-minded individuals, making ZignSec a great place to work.

By accomplishing these objectives, we anticipate substantial growth, sustained innovation, and long-term success, positioning ZignSec as a compelling choice for our shareholders.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 17 maj - 31 maj 2024.
Teckningskurs: 0,25 SEK per aktie.
Emissionsvolym: ca 33,5 MSEK 
Värdering: ca 22,3 MSEK pre-money.
Teckningsförbindelser och emissionsgarantier: ca 75%.
Handelsplats: Nasdaq First North Growth Market.


Dokument och filer

Prospekt

Anmälningssedel

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Videointervju

Hemsida

 

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar MGI
22.05.2024

Stockpicker intervjuar MGI

MGI är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget driver en annonsmjukvaruplattform som matchar den globala annonsörens efterfrågan med annonsutbud från utgivare som berikar processen med förstapartsdata från egna spel.

You recently announced the planned renaming of MGI to Verve, as the conclusion of a transformation process to become a media company. Could you describe again what MGI or Verve does today and why exactly this renaming?

– MGI or Verve is a leading marketplace for in-app advertising in North America and Europe. Powered by Artificial Intelligence, we enable advertisers and publishers to buy and sell advertising space in mobile apps, connected TV, and other emerging channels in a fully automated way. We are particularly good at enhancing this process with additional, privacy-compatible information and data so that advertisers can better assess the relevance of the app user to whom the ad is displayed, resulting in a higher willingness to pay and thus higher revenues for the publisher. Today, we generate over 80% of our revenue from this business. We have a global footprint, with North America accounting for the majority at almost 65%.

The name change reflects this development. Our operational media business has been running under the Verve brand for some time. We have now decided to rename the listed holding company as well. We want to make clear that we have become a media company, as many capital market participants still associate the name MGI primarily with the games sector. Unifying all under one brand also creates synergies between the listed holding company and the operating business in the area of marketing. With our pivot away from a games company, we are no longer dependent on the hit-driven character of the games market but are able to show continuous organic growth. Although we still have a games portfolio, which plays an important role in our advertising business, our clear focus is on the advertising business, which is growing strongly organically and is much more predictable and scalable.

You recently published your Q1 report. Can you give us an update on how business is going at MGI?

– We are doing exceptionally well. We kicked off 2024 at full speed, achieving the best first quarter in our company's history with a remarkable pure organic growth of 21%. We substantially increased the number of large software clients, which has risen by 30%, as well as the spending from our existing clients, which was up by 10%. Our innovative AI-driven solutions for ID-less targeting are resonating with the market, generating growing demand. Additionally, the industry has taken notice, and we have received several prestigious awards in recent months, further enhancing our reputation and driving our momentum.

Exciting developments have recently taken place in the advertising market. Following Apple, Google also announced at the beginning of the year that it wanted to restrict the use of advertising identifiers such as cookies. A few months later, they took a step back and postponed this until 2025. Can you tell us what the consequences of restricting advertising identifiers will be for the industry and for MGI / Verve?

– Advertising identifiers such as cookies for the browser and IDFA (Apple’s identifier for Advertisers) or GAID (Google Advertising ID) for apps are technologies that are used to track and identify users on the Internet. Cookies are small text files that are stored on a user's computer by websites in order to store their behavior and preferences. IDFA and GAID are unique identifiers provided by mobile operating systems (iOS and Android) to track user behavior in apps and enable targeted advertising. Apple has already restricted the use of its identifier. Now, publishers on iOS devices must actively ask users for their consent to use identifiers for advertising tracking before using the app. As a result, around 75% do not do this. For these 75%, no information is available that could be used to display targeted advertising, which has far-reaching consequences for the entire advertising industry, advertisers, publishers and advertising companies. While at first glance this seems to make total sense from a privacy perspective, this approach is also heavily criticized by walled gardens such as Apple and google, not only by the advertising industry, but also by competition regulators. Because what happens is that the walled gardens continue to have considerable data at their disposal and can use it for advertising purposes while excluding others. In this way, they increase their market power, further close the walled gardens and force publishers to cooperate with the walled gardens. In doing so, they weaken competition, which has a negative impact on efficiency in the advertising market. This is also the reason why google, after heavy criticism, has postponed the implementation until 2025. Overall, there is however the trend towards more and better privacy, also driven by the consumers as well as the regulators.

While those identifier and cookie changes pose a threat to the market, they also present a big opportunity. We at MGI/Verve have started early to invest in products that do not require the use of identifiers and personal data or use them in a way that they don’t leave the user's device, which is in line with the wish for privacy as well as regulations. The former, for example, is our Moments.AI product, which relies entirely on the use of contextual data. This data does not allow any direct conclusions to be drawn about the individual and is therefore completely harmless from a privacy perspective. At the same time, however, it can be used by a well-trained AI to categorize end users into specific categories with certain confidence values, which advertisers can then use to decide how valuable this user is. Our product ATOM 3.0, which is an on-device AI, belongs to the second category. It means that the entire process takes place directly on the end user's device. No data leaves the device, which is why the use of data is once again in line with Apple's guidelines, for example. As we started investing in this area at a very early stage, we are now far ahead in the industry, which is reflected in numerous awards and a strong increase in demand for these products.

You mentioned that the games still play a role. What role is that exactly?

Our games provide us with important data that we can use to train our AI. This applies more to our mobile and casual games portfolio than to our MMO portfolio. When you consider that Extreme Car Driving Simulator alone has almost 1 billion downloads, it shows the amount of first-party data we have at our disposal. In addition, our games provide us with exclusive ad spaces as well as an excellent test environment to test our products under real-world conditions and to further develop and optimize them.

How is the advertising market developing?

– The advertising market is linked to the overall economy; due to rising interest rates and the weakening economy, advertisers started to cut their advertising budgets during 2022. Fewer budgets mean less demand for advertising space, which in turn means that the prices for advertising space (the so-called CPMs) have declined. The advertising industry, including ourselves, usually monetizes in such a way that it takes a portion of the CPM for the respective service that is provided. In 2023, CPMs were down by up to 30% and sometimes even more compared to 2022. This means that as an advertising company, you first had to overcome this 30% negative price effect in order to compensate for this effect. We are pleased that we managed to do this throughout 2023. During this phase, when revenues and prices were under pressure, we concentrated on gaining further market share, which worked out pretty well. We now see that the market is slowly recovering even though there are still geopolitical risks. In addition to our customer growth, we also expect additional tailwinds from several major events that are coming up in 2024 that will inject additional budgets into the market, such as the US elections, the European Football Championships, and the Olympics.

What do you consider to be the biggest risks in the industry that might affect MGI?

– Specifically for the advertising industry, risks but also opportunities come from new regulations and/or unclear legal situations as well as from new technologies. Especially privacy and AI are driving factors. Both are the reason why innovation has been an important core element for MGI/Verve since we started building our media business. We focus on acting with foresight and actively invest in the future.

What is your vision for the future? If we have understood correctly, a key objective is that you want to increase your business with brands and advertisers, is that right? And is acquisitions part of your strategy?

– We have a clear vision of where we want to take our company. We see a strong path of sustainable organic growth ahead for the coming years. In recent years, we have primarily focused on our supply side as well as on data and AI targeting technologies. It is fair to say that we are now one of the leading companies in both areas, both in terms of our reach and in terms of quality and efficiency. Based on our proximity to the supply side and thus to the customer, we are well positioned to gain better data in a world without or with fewer identifiers. While both strong reach and quality supply, as well as data and technology to improve efficiency, are super relevant to advertisers, we mostly sell via DSPs now. We are now starting to focus more on increasing and improving our direct relations with advertisers and their agencies. These are the people who decide how advertising budgets are allocated, and it makes perfect sense for us to engage more directly with them and make them aware of our products.

While M&A was a big driver of our success and has built the basis of our successful advertising platform, we haven’t pursued M&A in the last two years. Our organic growth profile is strong; we don’t need M&A. Nevertheless, M&A can make sense if there is a strong strategic fit and the target allows us to address weaknesses in a targeted and efficient manner. We have always said that we keep looking around, and we also see that prices are much more attractive today than they were six months ago. But a lot of things really have to fit and come together for any acquisition. Our focus remains on organic growth and deleveraging.

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Dicot
26.04.2024

Stockpicker intervjuar - Dicot

Då Dicot i dagarna presenterat väldigt goda nyheter avseende utfallet av deras kliniska studier så träffar vi återigen bolagets vd Elin Trampe för några frågor. Dicot utvecklar ett nytt läkemedel som ska behandla erektionsproblem och tidig utlösning bättre än dagens preparat. Dicots affärsstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 till ett färdigt läkemedel.

HIGH230

Elin Trampe, VD

Ni avslutade nyligen framgångsrikt den kliniska fas 1-studien för läkemedelskandidaten LIB-01. Berätta om resultaten av studien!

– Det primära syftet med studien var att visa att LIB-01 är säkert att ge till människor och resultaten visar tydligt att vår kandidat har en mycket god säkerhetsprofil, och att de enstaka biverkningar som uppstod var milda. Det är ett jättefint utfall av studien.

Utöver det kunde vi även se en effektsignal i den avslutande delen av studien där i övrigt friska män med upplevda erektionsproblem deltog och doserades under tre dagar.

Vad betyder det att ni upptäckte en effektsignal?

– Att deltagare upplevt ökad erektionsförmåga. Det fångades upp genom ett självskattningsformulär och via ett fysiskt mätdon kallat Rigiscan. Intressant att notera är också att vissa deltagare rapporterade fortsatt ökad förmåga när studien var avslutad, det vill säga efter 28 dagar från första dosering.

Det här ger ett bra underlag inför utformningen av vår planerade kliniska fas 2a-studie då den effektsignal vi noterat behöver, för att ge statistiskt säkerställda resultat, verifieras i en studie där en större grupp deltar.

Det låter som ett närapå perfekt utfall! Hur stort är detta egentligen?

– Det är jättestort. Vi har sett likande utfall i de prekliniska studierna men det är som bekant något annat när man gör studier i människor så dom här resultaten känns väldigt premierande. Att konstatera god säkerhet är helt avgörande för ett potensläkemedel. Och vad gäller effektsignalen så är vi mycket nöjda. Nu var det här i grunden en säkerhetsstudie men signalen om effekt finns där och internationella experter menar att inget annat preparat har tidigare kunnat uppvisa förhöjd erektionsförmåga efter 28 dagar.

klin

Kan du berätta hur marknaden för potensmedel ser ut?

– Idag säljs potensläkemedel mot erektionssvikt för cirka 5 miljarder dollar årligen. Samtidigt är den reella marknaden långt större. Det beror på att dagens preparat inte tillgodoser de behövandes behov fullt ut. Till exempel upplever 35-40% av användarna inte önskvärd effekt. Det, tillsammans med biverkningar och den korta verkningstiden, gör att runt 50% kliver av sin behandling. Och det har pågått i decennier vilket ackumulerat behovet. Vårt mål är att tillgodose det här behovet och växa marknaden radikalt.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Dicot?

– Vi adresserar en gigantisk marknad med stora ouppfyllda behov. Våra resultat visar att LIB-01 har potential att bli det nya förstahandsvalet vid behandling av erektionsproblem. Ett långtidsverkande läkemedel utan störande biverkningar kommer kunna göra stor skillnad för många män och relationer världen över. Vi har sex patentfamiljer och en uttalad affärsstrategi där licensavtal är tänkt ge tidiga intäktsflöden för att ta LIB-01 ut på världsmarknaden. Vi har en gedigen vetenskaplig bas att stå på och teamet bakom Dicot är väljoljat och fokuserat och kompletterat med ett stort världsomspännande expertnätverk.

Dicots Elin Trampe och Charlotta Gauffin fördjupar resonemangen kring resultaten från fas 1-studien.

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Cortus Energy
16.04.2024

Stockpicker intervjuar - Cortus Energy

Cortus Energy grundades av Rolf Ljunggren med visionen att revolutionera energimarknaden genom utvecklingen och kommersialiseringen av förgasningsprocessen WoodRoll®. Bolaget har idag över 30 anställda och är verksamt inom den gröna energisektorn där bolaget tillhandahåller förnybar energigas genom att biomassa förgasas till rena energiprodukter, som sedan distribueras till kunder inom process, transport- och kraftindustrin.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är grundare och tf VD i Cortus. Innan Cortus jobbade jag många år på AGA/Linde med stålindustri och industrigasanläggningar på plats hos kunder. Jag har också jobbat med industriautomation och service till industrier. Från början är jag utbildad metallurg från KTH i Stockholm. 

roffeVD

Rolf Ljunggren, VD

Kan du beskriva Cortus Energy och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Cortus är ett utvecklingsbolag med en unik teknikplattform, WoodRoll®, som förgasar biomassa mer effektivt än vad som tidigare varit möjligt med vilken vi erbjuder kostnadseffektiva förnybara energigaslösningar för kraft-, processindustri- och fordonsapplikationer.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vår första affär med Höganäs AB är vad vi kallar en försörjningsaffär som innebär att vi bygger, äger och driver en anläggning hos dem med ett långsiktigt leveransavtal i botten. Våra nästkommande projekt är utifrån försäljning av en WoodRoll®, anläggningsaffärer, som innebär att levererar en modulär anläggning till en kund för ett specifikt projekt (idag aktuellt i Sverige, Irland och Tyskland). Vi ser i framtiden förutsättningar för licensaffärer där en partner köper en licens för en eller flera WoodRoll®-anläggningar som de uppför i egen regi

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 107 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Vi ska i första hand använda pengarna till att komma igång med demonstration och tillförlitligt leverera syngas till Höganäs AB. Detta öppnar inte bara för intäkter i Höganäs utan kommer ge våra intressenter råg i ryggen för att gå in i nya affärer med oss. Vi kommer också använda pengar till konstruktion av nästa generation modulär WoodRoll® och införsäljningen av denna till våra intressenter samt betala av kortfristiga lån.

Vilka är de största riskerna för Cortus Energy?

– Den största risken just nu är finansieringen av bolaget för att ta oss igenom demonstrationsfasen i Höganäs och komma igång med nya affärer. I detta ligger de utmaningar som vi haft med anläggningen i Höganäs kring damning i pyrolysgas och att hantera detta men också möjligheten att därmed kunna sälja syngas och biokol. När vi löst den saken och visat tillförlitlighet i WoodRoll® kan vi gå framåt med nya affärer.   

Cortus2

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Konkurrensen är andra förgasningsleverantörer, andra adresserbara lösningar för minskade CO2-utsläpp och tyvärr att bara betala för sina fossila utsläpp. När det gäller vår konkurrensförmåga är den god. Gentemot andra förgasningstekniker har WoodRoll®-teknologin ett antal fördelar: 

* Ultraren syngas som inte kräver någon omfattande efterbehandling innan den används i kvalificerade tillämpningar.

* Branschens högsta energiutbyte genom värmeåtervinning och integrerad torkning av biomassan.

* Flexibilitet i val av biomassa och möjlighet att byta bränsle över tid för att hålla nere bränslekostnaden.

* Modulärt koncept för anläggningsleveranser som täcker stora delar av de industriella behoven. 

 Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Vår adresserbara marknad är stor eller till och med riktigt stor:

* Energigas till processindustri, som i Höganäs, är i sig en mångmiljardmarknad i Norden enbart.

* Biogas inom EU är en marknad som bedöms öka tiofaldigt till 2030 och bli värd mer än 350 miljarder kronor per år.

* Grön vätgas är på samma sätt inom EU en marknad som kommer bli värd 40 miljarder € per år till 2030 (då 10 Mton per år). Idag är hela tillväxten baserad på grön el men vi ser att den biogena vätgasen från oss och andra kommer behövas för att ens komma i närheten av dessa tonnage.

* Infångningen av biogen koldioxid, BECCS, har som mål att nå 190 miljoner ton 2030 och med dagens priser ett värde på runt 400 miljarder kronor per år.   

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Cortus Energy?

– Cortus står inför ett genombrott på en marknad vars behov av vår förnybar syngas är till synes omättliga. De svårigheter och utmaningar vi haft de senaste åren har förberett oss som leverantör för det steg vi står inför. Det är helt enkelt ett tillfälle att investera i ett bolag som befinner sig i en marknad som utvecklas snabbt och i flera parallella tillämpningar med en unik teknik som nu är mogen för nästa steg, kommersialisering.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Cortus Energy ut då?

– Min förhoppning är att vi om fem år har levererat ett antal WoodRoll® anläggningar inom olika tillämpningsområden och är engagerade i flertal nya projekt samt kommit igång med licensförsäljning.


Erbjudande i sammandrag

Teckningsperiod: 9 april 2024 till och med den 26 april 2024.
Emissionsbelopp: Cirka 107,5 MSEK.
Villkor: Varje aktie i Cortus Energy på avstämningsdagen den 4 april 2024 berättigade till en (1) uniträtt. En (1) uniträtt berättigar till teckning av en (1) unit.
Unit: Består av fem (5) aktier, fem (5) teckningsoptioner av serie TO11 och fem (5) teckningsoptioner av serie TO12.
Teckningskurs: 5,0 SEK per unit, motsvarande 1,0 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.
Handel med uniträtter: 9 april 2024 till och med den 23 april 2024.
Teckningsförbindelser och garantiåtaganden: Företrädesemissionen omfattas till cirka 70,2 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden, varav cirka 6,5 procent teckningsförbindelser, 47,3 procent bottengaranti och 16,7 procent top-down garanti.


Dokument och filer

Teaser

Prospekt

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via Mangold

Videopresentation

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - ScandiDos
15.04.2024

Stockpicker intervjuar - ScandiDos

ScandiDos är internationellt väletablerat inom området kvalitetssäkring av strålbehandling av cancer. Bolaget etablerades 2001 och har kunder i över 50 länder. Med patientens säkerhet i fokus driver ScandiDos på utvecklingen inom kvalitetssäkring med det egna varumärket Delta4. ScandiDos AB har sitt säte i Uppsala, Sverige, och är sedan 2014 noterat på Nasdaq First North Stockholm.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har ett brinnande intresse för medicinteknik i allmänhet och cancervård i synnerhet med över 20 års bakgrund inom området för strålbehandling. Jag hade nära anhöriga som drabbades av cancer och detta kombinerat med att jag fick möjlighet att jobba ett år på Gambro direkt efter studenten lade grunden till mitt stora intresse för medicinteknik. Detta intresse fördjupades under mina ingenjörs- och ekonomistudier och resulterade i att jag därefter fått möjlighet att arbeta globalt med att förbättra cancervården. Under 17 år arbetade jag för behandlingsmaskins-tillverkaren Elekta innan jag anslöt till ScandiDos-teamet för 3,5 år sedan.

Under min tid i branschen har jag sett en fantastisk utveckling av strålbehandlingen och dess roll inom cancervården. Med mer sofistikerade metoder för att positionsbestämma tumörerna och metoder att mer exakt anpassa strålningen efter tumörernas form så kan man idag ge mycket högre stråldoser vid färre behandlingstillfällen, med avsikten att eliminera cancern utan att skada omkringliggande vävnad. Genom detta kan man behandla fler cancerformer väldigt framgångsrikt, vilket gör strålbehandling till en stor och växande behandlingsform inom cancervården i hela världen. Med högre doser och mer exakt leverans så är det dock viktigare än någonsin att strålbehandlingsklinikerna kvalitetssäkrar sina behandlingar, och det är här som ScandiDos tillhandahåller de bästa verktygen för ändamålet.    

VDSCAND

Gustaf Piehl, VD

Kan du beskriva ScandiDos och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– ScandiDos tillhandahåller världsledande verktyg för kvalitetssäkring av avancerad strålbehandling. Vi utvecklar mätsystem och beräkningsmjukvara för att kunna säkerställa att behandlingsplanen och behandlingsmaskinen kommer att leverera rätt strålning när patienten läggs på bordet. Detta gör vi genom att utveckla och producera hård- och mjukvara som vi levererar som en komplett lösning till strålbehandlingsklinikerna. Vi har sedan start sålt och levererat väl över 1000 mätsystem till över 800 kunder i mer än 50 länder och vi stödjer dessa kunder med egna resurser och tillsammans med våra lokala distributörer. Vi är mycket stolta över att en stor del av världens ledande strålbehandlingskliniker använder våra mätsystem för sin kvalitetssäkring.   

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi säljer vår mätutrustning och licenser för vår mjukvara antingen direkt eller via distributörer, och därefter underhåller vi kunderna genom löpande servicekontrakt. Det innebär att vi erhåller en större engångsintäkt vid försäljningen av utrustningen och sedan erhåller löpande intäkter från många av våra kunder. Vi bibehåller kontakt med kunden löpande och kan erbjuda dem fler och mer avancerade tjänster allt eftersom vi utvecklar området och efter kundens behov.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 18,2 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Vår plan är att säkerställa uthållig lönsamhet i bolaget genom att fokusera på att bibehålla vårt teknologiledarskap inom mätfantomområdet. För att kunna accelerera vägen till lönsamheten så genomför vi en kostnadsbesparing på över 10 MSEK årligen och denna kostnadsbesparing medför en del engångskostnader som behöver finansieras. Bolaget har också i samband med pandemin fått skatteanstånd som vi behöver återbetala under kommande år, samtidigt som vi vill fortsätta investera i affären inom mätfantomområdet. 

Vilka är de största riskerna för ScandiDos?

– Vi är beroende av att globala investeringar i strålbehandling fortsätter i bibehållen utsträckning. Därtill så är vi beroende av att kunderna fortsätter att kvalitetssäkra sina behandlingar i linje med befintlig praxis.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Inom vårt huvudsegment 3D mätningar så har vi huvudsakligen konkurrens från två andra aktörer, Mirion/Sun Nuclear från USA och PTW från Tyskland. Dessa tillhandahåller egna produkter för mätningar i tre dimensioner även om konkurrenterna förlitar sig på datorstödd rekonstruktion av dosen då de inte mäter i strålningens fokusområde eller alternativt inte mäter i tre dimensioner. Här är ScandiDos lösningar unika genom att vi mäter i tre dimensioner i strålningens fokusområde och ökar därmed noggrannheten. Vidare så ger vår teknologi möjlighet att få mycket hög tidsupplösning i strålningsmätningen och kan därför mäta med denna fjärde dimension.

1234

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Vi uppskattar att det finns omkring 9000 strålbehandlingskliniker i världen och detta ökar årligen, främst i utvecklingsmarknader. En stor och ökande del av klinikerna övergår till mer avancerade behandlingsformer där strålen anpassas och levereras i tre dimensioner under rörelse. Det är inom detta område ScandiDos erbjuder våra lösningar så det finns en betydande fortsatt marknad att bearbeta, utöver att sälja ytterligare funktionalitet och uppgraderingar till vår existerande kundbas.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i ScandiDos?

– ScandiDos verkar på en robust och växande marknad.

ScandiDos är ett väletablerat och välkänt bolag i strålbehandlingsbranschen med global närvaro. Bolaget har en världsledande teknologi inom 3D-mätning och utvald leverantör till mer än 800 ledande strålbehandlingskliniker i över 50 länder och har våra produkter på många av världens ledande kliniker.  

ScandiDos är väl positionerade för att fortsätta växa affären i såväl mogna som utvecklingsmarknader.

ScandiDos har vid försäljning starka bruttomarginaler och ett program för att sänka kostnaderna för att nå uthållig lönsamhet.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser ScandiDos ut då?

– Jag ser att ScandiDos fortsatt är teknologiledande när det kommer till kvalitetssäkring av avancerad strålbehandling med våra befintliga och nya mätsystem. Vi har en stabilt lönsam affär och en utökad kundbas i alla delar av världen.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 4 - 23 april 2024
Teckningskurs: 1,60 SEK per aktie
Emissionsvolym: 18,2 MSEK
Handel med teckningsrätter: 4 - 18 april
Teckningsförbindelser: Ca 40%
Värdering: 73 MSEK pre-money
Handelsplats: Nasdaq First North


Dokument och filer

Memorandum

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via BankID

Videopresentation

Hemsida

Delta4

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar Fluicell
23.01.2024

Stockpicker intervjuar Fluicell

Fluicell är ett life sciencebolag beläget i Mölndal som har kommersialiserat en teknik för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling.

Du tillträdde som VD för Fluicell i höstas, så vill du kort berätta om dig själv och din bakgrund?

– Min bana som forskare började när jag doktorerade i biofysikalisk kemi på Chalmers. Under tiden på Chalmers uppfann jag tillsammans med min handledare en helt ny teknik för att ta fram antikroppsbaserade läkemedel. Våra upptäckter ledde fram till att vi 2015 startade bolaget Oblique Therapeutics med visionen att utveckla läkemedel till sjukdomar som idag saknar effektiv behandling och göra skillnad för patienter.

Carolina Trkulja

VD Carolina Trkulja

På Oblique var vi många gånger i utvecklingens framkant och fick ofta utveckla nya tekniker för att lösa problem. Detta liknar mycket den situation som vi på Fluicell befinner oss i där vi hela tiden flyttar fram gränserna för vad som är möjligt inom vävnadskonstruktion.

Jag tar också med erfarenheter från att driva läkemedelsutveckling genom preklinisk fas och att kombinera bolagsbyggande med medicinsk forskning. Där har jag värdefulla kunskaper som kan tillämpas på den resa som Fluicell genomgår just nu.

Kan du beskriva Fluicell och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

- Fluicell är ett innovationsdrivet life sciecebolag som skapar vävnadsbaserade lösningar för regenerativ medicin och läkemedelsutveckling, med målsättning att möjliggöra behandling av allvarliga sjukdomar som idag drabbar miljontals patienter.

Kärnan i vårt erbjudande är plattformen Nexocyte som kombinerar Fluicells marknadsledande bioprintningsteknik med vårt know-how inom vävnadsdesign och biomaterial. Med Nexocyte kan vi kontrollera allt från vävnaders storlek och sammansättning på cellnivå till hur de inkapslas i olika former av implantat. Plattformen gör det därför möjligt för oss att skräddarsy vävnadsbaserade lösningar för regenerativ medicin och läkemedelsutveckling.

Plattformstekniken gör att vi inte är låsta vid ett specifikt sjukdomsområde, utan vi kan på ett brett sätt inrikta vår verksamhet mot allvarliga sjukdomar där vi ser att vår teknik kan medföra stora förbättringar och efterfrågan på nya behandlingslösningar är som störst.

Under hösten lanserades en ny strategisk inriktning i bolaget. Utveckla gärna bakgrunden till ert beslut och hur det påverkar bolaget i stort.

– Redan vid lanseringen av Fluicells bioprinter Biopixlar insåg vi att den stora långsiktiga potentialen ligger i att erbjuda de detaljerade vävnader som den unikt precisa tekniken kan producera, som produkter för regenerativ medicin och läkemedelsutveckling.

Under hösten 2023 gjorde vi bedömningen att vi nått så pass långt inom båda dessa områden att vi var redo att ta steget fullt ut och helt inrikta bolagets verksamhet mot att erbjuda vävnader som produkt, med utgångspunkt i vår plattform Nexocyte.

Förändringen innebär att vi uppnår ett ännu skarpare fokus för verksamheten och en ännu tydligare positionering mot viktiga framtidsmarknader där vi bedömer att vi kan presentera ett mycket attraktivt erbjudande.

Ni har i dagarna tillkännagivit att ni har erhållit positiva resultat från era studier inom behandling av typ 1-diabetes. Berätta mer vad detta innebär.

– Fluicell utvecklar vävnadsbaserade läkemedel med den långsiktiga målsättningen att skapa en botande behandling av typ 1-diabetes. Trots de framsteg som gjorts sedan den första insulininjektionen för drygt hundra år sedan har diabetes fortfarande en mycket stor påverkan på hälsa och välbefinnande för de patienter som lever med sjukdomen. Typ 1-diabetes kan behandlas genom transplantation av insulinproducerande cellöar, men bristen på donatorer gör att den behandlingen alltid kommer vara begränsad till ett fåtal patienter. Vi ser att vi med vår teknik har förmågan att på konstgjord väg skapa transplanterbara cellöar som har potentialen att kunna återställa blodsockerregleringen hos patienter med typ 1-diabetes.

I slutet av december gick vi in i ett nytt steg i vårt utvecklingsarbete när vi inledde en in vivo-studie med målet att undersöka tolerabilitet gällande de biomaterial och den implantatskonstruktion som vi avser använda för att inkapsla våra bioprintade cellöar. En viktig komponent i studien var att säkerställa att de produktionsmetoder som Fluicell använder för att konstruera implantaten är tillräckligt säkra.

Vi är väldigt glada att kunna rapportera att resultaten inte visat på någon negativ hälsopåverkan inom några av de parametrar som undersökts, vilket är mycket glädjande. Det innebär att vi kan gå vidare i utvecklingsarbetet med de utvalda implantatskonstruktionerna och använda dem i framtida effektstudier in vivo. Att studien genomförts helt utan anmärkningar är dessutom en tydlig kvalitetsmarkör för de processer vi utvecklat som del av Nexocyte-plattformen.

Ni genomför just nu en företrädesemission som initialt kan tillföra bolaget ca 30 MSEK. Vad ska ni använda emissionslikviden till?

– Emissionslikviden kommer att fördelas över tre huvudsakliga områden. I första hand kommer vi genomföra satsningar på att avancera programmet inom typ-1 diabetes. Här fokuserar vi på optimering av implantatet och in vivo-studier. Vi planerar också att optimera och validera vävnadsmodellen för hjärttoxicitet, samt att fortsätta plattformsoptimering med tonvikt på uppskalning av produktion.

Vilka är de största riskerna med i Er verksamhet?

– I likhet med all läkemedelsutveckling finns det alltid en risk att våra läkemedelskandidater inte uppnår önskad effekt och att utvecklingsprogrammet därför misslyckas. Vår strategi för att minimera dessa risker bygger på att etablera en förmåga att bedriva utvecklingsarbete inom många olika områden, något vi kan göra tack vara Nexocyteplattformen. Att vi specifikt riktar in oss mot att skapa partnerskap i tidigt utvecklingsskede innebär också en riskminimering eftersom de risker som är kopplade till klinisk utveckling då delas med vår projektpartner.

På lång sikt finns det också en viss risk som är relaterad just till läkemedelsprodukter inom cell och genterapi, dit Fluicells vävnadsterapier kan räknas. På grund av den inneboende komplexiteten hos dessa läkemedel är kostnaden per behandlad patient relativt hög, vilket gör att det finns en risk att de nya läkemedlen inte accepteras av sjukvården. Vi bedömer att de behandlingslösningar inom typ 1-diabetes som Fluicell utvecklar potentiellt medför så pass stora förbättringar avseende livslängd och livskvalitet att de ska kunna bedömas som hälsoekonomiskt kostnadseffektiva. JDRF, en internationellt ledande finansiär inom typ 1-dabetesforskning, anser även att den typ av som behandling som Fluicell utvecklar är den som har störst potential att resultera i både positiva effekter för patienter och samhällsekonomiska kostnadsbesparingar. Dessutom genomförs i nuläget omfattande satsningar både nationellt och internationell för att stärka infrastrukturen kopplad till cellterapier, vilket sannolikt på sikt kan leda till minskade produktionskostnader.

Hur stor är Fluicells potentiella marknad?

–Fluicells är i huvudsak verksam på marknaderna för regenerativ medicin och screeningprodukter. Detta är marknader med sammanlagt uppskattat värde på över 100 miljarder USD med tvåsiffrig CAGR. Starka drivkrafter på dessa marknader är bland annat en åldrade befolkning med en större andel allvarliga sjukdomar som saknar adekvat behandling samt svårigheten att ta nya läkemedel till marknaden med hög andel misslyckanden i klinisk fas, vilket genererar ökade läkemedelskostnader.

Tittar vi specifikt på typ 1-diabetes uppskattas värdet av den marknaden att värderas till 24 miljarder USD 2029. De åriga samhällsekonomiska kostnaderna kopplade till sjukdomen uppskattas av JDRF till 90 miljarder USD och den typ av behandlingslösning som Fluicell utvecklar beräknas kunna medföra årliga kostnadsbesparingar på cirka 29 miljarder USD enbart i USA. Detta skapar ett starkt incitament att utveckla nya terapier.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Fluicell?

– Det finns flera starka skäl till att investera i Fluicell. Dels har vi en plattformsteknik med marknadsunik precision som är skyddad av 17 godkända patent. Vi har dessutom ett know-how som bygger på över 20 års forskning. Fluicells affärsmodell är linjerad mot läkemedelsbranchens utvecklingsbehov inom kritiska och starkt växande marknader som regenerativ medicin, humana screeningmodeller och precisionsmedicin och svarar upp mot ett omfattande växande vårdbehov.

Fluicell har två pågående flaggskeppsprogram inom typ 1-diabetes och hjärtsäkerhetsscreening med starka möjliga triggers under 2024. Vi har dessutom stort intresse för vår teknik från viktiga läkemedelsbolag och stark extern validering genom samarbete med top-tio farmabolag och genom forskningsfinansiering från EU.

Sammantaget ser jag att Fluicell är i en mycket god position för att nå framgång: vi har en unik teknikplattform, flera pågående projekt med hög potential och riktar oss mot en marknad som just nu utvecklas väldigt snabbt med många stora initiativ på såväl nationell som internationell nivå.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Fluicell ut då?

– Om fem år hoppas jag att vi befinner oss i klinisk utveckling med vårt diabetesprogram i samarbete med ett större läkemedelsbolag där Fluicell erhåller intäkter från kliniska och prekliniska milstolpar samt ersättning för utvecklingskostnader.

Vidare är min förhoppning att Fluicells humana vävnadsmodeller blivit en ny standard inom hjärtsäkerhetsscreening och att de läkemedelsbolag i stor skala där de resulterar i högre framgångsgrad och färre misslyckanden i sen utvecklingsfas.

Slutligen tror jag att de framgångar vi haft och den genomslag vår teknik fått gjort så att vi har haft möjlighet att utöka vår projektpipeline inom nya terapiområden och att vi utvecklar nya terapier mot exempelvis hjärtsvikt, njursvikt och makuladegeneration.

Fluicells vision är att skapa en ny framtid för patienter som lever med allvarlig sjukdom. Jag välkomnar både befintliga och nya aktieägare att delta i emissionen och följa med på vår resa mot att göra vävnadsterapier en verklighet.


Erbjudandet i sammandrag

Erbjudande & emissionsvolym: Företrädesemissionen omfattar högst 27 218 405 units motsvarande högst 272 184 050 aktier, högst 136 092 025 teckningsoptioner av serie TO5 samt högst 136 092 025 teckningsoptioner av serie TO6. Vid full teckning i företrädesemissionen tillförs Fluicell cirka 30 MSEK före emissionskostnader. Vid fullt utnyttjande av maximala antalet teckningsoptioner av serie TO5 respektive TO6 tillförs Fluicell högst cirka 47,6 MSEK före emissionskostnader.

Rätt att teckna units: Den som på avstämningsdagen den 11 januari 2024 är införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken har företrädesrätt att teckna units i företrädesemissionen.

Villkor: En (1) befintlig aktie i Fluicell innehavd på avstämningsdagen berättigar till en (1) uniträtt. En (1) uniträtt berättigar till teckning av en (1) unit bestående av tio (10) nya aktier, fem (5) teckningsoptioner av serie TO5 samt fem (5) teckningsoptioner av serie TO6.

Teckningskurs: Teckningskursen är 1,10 SEK per unit, vilket motsvarar 0,11 SEK per aktie och ett marknadsvärde om cirka 3 MSEK innan företrädesemissionen. Courtage utgår ej.

Teckningsperiod: Teckningsperioden i företrädesemissionen löper under perioden 15 januari – 29 januari 2024.

Teckningsoptioner: Teckningsoptionerna kommer att tas upp till handel på First North efter att företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket. De fullständiga villkoren för teckningsoptioner av serie TO5 respektive TO6 finns tillgängliga längre ned på sidan.

Teckningsförbindelser och emissionsgarantier: Fluicell har erhållit teckningsförbindelser om cirka 0,46 MSEK, motsvarande cirka 1,54 procent av företrädesemissionen. Fluicell även erhållit garantiåtaganden om cirka 24,0 MSEK, motsvarande cirka 80,19 procent av företrädesemissionen, varav cirka 14,5 MSEK motsvarande cirka 48,46 procent utgör en bottengaranti och cirka 9,5 MSEK motsvarande cirka 31,73 procent utgör en toppgaranti. Sammantaget omfattas företrädesemissionen därmed av teckningsförbindelser och garantiåtaganden uppgående till totalt cirka 24,5 MSEK, motsvarande cirka 81,73 procent av företrädesemissionen. Varken teckningsförbindelser eller garantiåtaganden är säkerställda genom bankgaranti, spärrmedel, pantsättning eller liknande arrangemang, varför det finns en risk för att åtagandena, helt eller delvis, inte kommer att infrias.

Disclaimer: Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Fluicell AB kommer endast att ske genom det prospekt som offentliggjordes den 11 januari 2024. Prospektet har godkänts och registrerats av Finansinspektionen samt offentliggjorts på https://www.fluicell.com/. Finansinspektionens godkännande av prospektet ska inte uppfattas som ett godkännande av bolagets aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper. Eventuellt investeringsbeslut bör, för att en investerare fullt ut ska förstå de potentiella riskerna och fördelarna som är förknippade med beslutet att delta i företrädesemissionen, enbart fattas baserat på informationen i prospektet. Därmed rekommenderas en investerare att läsa hela prospektet.


Dokument och filer

Hemsida

Emissionssida

Prospekt

Anmälningssedel

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Stäng×
Relaterade ämnen

Mina Bevakningar


Skapa konto gratis och lås upp våra Online FREE artiklar

Annons
Annons
Till början