Stäng
Prenumerera gratis på Sveriges ledande nyhetsbrev inom bank & finans
Feminvest och Stockpicker i samarbete för Talita
26.05.2020

Feminvest och Stockpicker i samarbete för Talita

Sedan ett år tillbaka är Stockpicker stolt företagssponsor till Talita.

Vi vill utmana finansbranschen att ta ställning och hjälpa Talita som i sin tur hjälper kvinnor ut ur prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål och in i ett fungerande liv. Nu kommer även Feminvest med som en viktig samarbetspartner.

Michaela Berglund, VD på Feminvest, berätta lite om dig själv och vad som driver dig.

Mitt driv kommer ifrån att göra bra affärer kombinerat med att göra en skillnad för människor. Jag har en egen bakgrund inom ekonomi och marknadsföring och gjorde själv min första investering på börsen i maj 2008. Som de flesta förstår kändes det inte som rätt timing att kliva in i marknaden då men idag känns det å andra sidan som ett bra steg. Att få uppleva en krasch kort efter att du klivit in som investerare är lärorikt och faktisk en prisvärd lärdom för den långsiktiga investeraren. Min egen personliga reflektion över den här våren är behovet för oss som samhälle att lyfta blicken och lämna rädslan utanför våra beslut som medmänniskor, företagare och investerare. 

En myt som jag vill slå omkull är att tjejer inte har tillräckligt med pengar att investera. Vi behöver bara prioritera annorlunda. Tjejer spenderar mer via köp online, detta enligt Klarnas senaste rapporter. I den senaste står kvinnor för 66% av all online shopping, vilket motsvarar 57 % i kronor och ören. Det är inte sant att kvinnor inte har pengar, vi konsumerar de bar i större utsträckning, för vilka är det som sedan faktiskt springer i de fysiska butikerna? Kvinnor tar i studier en större ekonomisk del av hushållsekonomi

Feminvest har som mål att skapa en plattform för kvinnliga investerare. Varför behövs en sådan plattform?

Feminvest behövs med all säkerhet. Organisationen startades utifrån att kvinnor inte dök upp på etablerade forum för att prata om investeringar, men när Feminvest startades strömmade de till så det säger sig självt. Ambitionen att utbilda och inpirera runt investeringar, entreprenörskap och ägande är viktig och vi som individer är olika och önskar pratar om risk på olika sätt. På samma sätt ser vi en skillnad statistiskt mellan könen i hur de investerar, driver företag och konsumerar, om det är arv eller miljö låter jag förbli osagt men jag tror på att fokusera på att lyfta hur kvinnor investerare och driver bolag istället för att fokusera på det som vi inte gör, det riskerar bli en självuppfyllande profetia.

Hur ser läget ut bland investerare idag? 

Kvinnor investerare mindre och deras portföljer representerar mindre risk. Fyra procent av de privatägda aktierna ägs av kvinnor, 7,6% privatägs av män enligt SCB, generallt äger män dubbelt så mycket.

Vad är dina egna konkreta tips på för hur man kommer igång med att investera?

  • Börja med dina drömmar och fokusera inte på att det ska bli ytterligare en punkt på att göra listan. Resultat kommer med att du börjar jobba mot en dröm eller en vision. Varför vill du spara eller investera. Dessa målsättningar är även bra att fästa blicken på när börsen skakar.
  • Börja med ett litet belopp som du kan undvara varje månad, direkt när lönen betalats ut och öka månadssparandet därefter när du fått en känsla för vad som passar dig. Följ råden om diversifiering. Sprid dina investeringar över tid i olika bolag, branscher eller med exponering mot olila valutor.
  • Var hela tiden medveten om hur stor risk vill du ta, det blir väldigt tydligt att många inte är trygga med sin riskprofil i börsfall likt de vi haft under våren och många säljer då vid fel tillfälle.
  • Fira när du uppnår delmål, exempelvis när du sparat ihop 25% av insatsen till din första lägenhet eller ditt sommarhus.
  • Bestäm dig för att lägga pengar på det du tycker är viktigt i vardagen, om det är mat, en utekväll eller shopping men prioritera bort det du inte tycker känns viktigast för dig - där försvinner  det kommer att ge dig en livskvalitet som du annars kanske skulle sakna mot uppoffringen att du sparar allt.
  • Gör investeringar konkret. Förut sa jag alltid- ett par H&M jeans eller en H&M aktie, nu får det kanske var en H&M tshirt eller en aktie iom att aktien gått ner något? 

Vad innebär det att bli medlem hos Feminvest?

Feminvest är idag Sveriges största nätverk för kvinnliga entreprenörer och investerare med närmare 25.000 medlemmar. Företagets ambition är att aktivt jobba för ett mer jämställt ägande och samhälle. Feminvest utbildar och inpirerar runt investeringar och entreprenörskap digitalt via hemsidan, podcasten, sociala medier samt via nätverksträffar. Feminvest arrangerar bland annat aktieklubbar som är öppna för alla kvinnor som vill utvecklas som investerare runtom i Sverige. Feminvest har även ett ängelinvesterarnätverk där kvinnliga investerare erbjuds investeringsmöjligheter i kvinnliga entreprenörer eller jämställda bolag, för detta arrangeras regelbundet pitchevent där endast kvinnliga entreprenörer får pitcha.

Medlemskapet är kostnadsfritt och du blir inbjuden till medlemsträffar både digitalt och fysiskt. Du kan även gå med i vår facebookgrupp Feminvest- för kvinnor som vill prata investeringar.

Hur blir man en del av Feminvests nätverk?

Du anmäler dig enkelt som medlem via Feminvest.se för att ta del av inbjudningar och innehåll om investeringar och entreprenörskap. Om du vill bli medlem i affärsängelnätverket och utvecklas som investerare i onoterade bolag kan du maila oss på info@feminvest.se så bokar vi ett uppföljande möte.

Vilka möjligheter och utmaningar ser ni framöver?

I Sverige lever vi i ett av världens mest jämställda länder enligt Världsbanken men när det kommer till andelen riskkapital som går till kvinnliga entreprenörer ser siffrorna lika dystra ut här som i Europa, det är en stor utmaning som kräver ett helhetsgrepp från samtliga i branschen. Ljuspunkter är studier från toppuniversitet som visar att kvinnor och män har mer jämsrtällda löner än tidigare.

En trend vi ser som vi jobbar mot det är att det ska vara lika naturligt att prata med varandra om investeringar på alla tjejmiddagar som att prata om den senaste Celiné kollektionen. Det är nyckeln till att fler tjejer börjar investera, vi lär och gör av och som varandra, även i 2020 talet. Ekonomiska skillnader i löner minskar visar studier från toppuniversiteten och det är juh en bra början. 

Ni inledde nyss ett samarbete med oss här på Stockpicker för att hjälpa välgörenhetsorganisationen Talita att finansiera sin verksamhet i Mongoliet. Varför valde Feminvest att stödja Talita?

Jag tycker Stockpicker är super relevanta med sitt innehåll och gillar verkligen era nyhetsbrev och ert arbete. Det är också roligt att vi delar synen att vi har ett socialt ansvar att ge tillbaka på olika sätt och Talitas arbeta berör verkligen genom de människor som får en ny chans i livet, samt att organisationen har ett gott renomé. Vi är stolta samarbetspartners.

Vill du veta mera om Feminvest, gå in på deras hemsida.

Så här hjälper du Talita:

Privatperson: Gå in på Talitas hemsida och läs mer eller swisha din gåva till 1230323923. Du kan också betala in din gåva till bankgiro 900-5984.

Företag: Kontakta info@talita.se för info om hur du blir månadsgivare.


 

Stäng×
Stockpicker intervjuar - Tamturbo
19.05.2020

Stockpicker intervjuar - Tamturbo

Tamturbo grundades i Tammerfors 2010 för att utveckla en ny, mer energieffektiv och miljövänlig industriell kompressorteknologi. Idag består Tamturbo-koncernen av moderbolaget Tamturbo Abp och dess helägda amerikanska dotterbolag Tamturbo Inc. Tamturbo har utvecklat en familj av kompressorprodukter som överträffar traditionell teknologi samt innehar betydligt lägre livscykelkostnader. Bättre prestanda innebär energibesparingar i tryckluftsproduktion vilket innebär ekonomiska fördelar för kunden.

Could you tell us a bit about yourself and your background?

– I am Timo Pulkki, the CEO of Tamturbo. I have worked at Tamturbo since 2012 and as Tamturbo’s CEO since 2014. I have a Master of Science degree in Engineering and during my career, I have held various positions ranging from product development to sales support and controlling. Prior to Tamturbo, I worked for Konecranes Oyj where I gained experience in the development and management of the global service business. Prior to Konecranes, I worked at M-Real Oyj (Metsä Board Oyj). I am currently the sixth largest shareholder in Tamturbo. 

timo

Timo Pulkki VD Tamturbo

Please give our readers an introduction to Tamturbo.

– Founded in 2010, Tamturbo is a technology company that develops and manufactures 100 per cent oil-free industrial air compressors. Tamturbo enables cleaner, more energy-efficient and virtually maintenance-free compressed air production with next generation Touch-Free™ compressor technology, and with its flexible and scalable business models.

As a result of long-term product development, the Company has developed a product family of high-speed turbo compressors for the industrial pressure class. Tamturbo's Touch-Free™ technology is 100 per cent oil-free. For the Company’s customers, who represent the world’s leading industrial companies, it also offers significantly lower total cost of ownership in comparison to traditional technology. Tamturbo's solution can also be implemented as an Air-as-a-Service business model, where the customer only pays for the compressed air they use.

The company's first air compressors were sold in 2017. In 2019, the company received several of the world's largest companies within the food, beverage, paper and electronics industries, including AB Inbev (who’s best-known brands are Budweiser and Stella Artois), as customers. Tamturbo estimates that the company's current customers have a total of more than 1,500 compressors from various manufacturers in hundreds of different industrial factories, and the company is in negotiations with dozens of similar potential customers. In 2019, the company's net sales were approximately EUR 2.1 million, an increase of 285 per cent compared to 2018.

Could you elaborate on Tamturbo's business model?

– Tamturbo currently sells most of its compressors according to a traditional business model: the customer either i) buys a compressor and maintenance (investment + maintenance) or ii) buys a compressor and an extended warranty that includes all consumables, spare parts and related labour for, for example, 10 years (investment + extended warranty).

In addition to traditional sales and spare parts business models, Tamturbo’s Air-as-a-Service service model provides customers with value-added services. Customers can focus on their core processes by purchasing only the compressed air they need with the Air-as-a-Service business model. This allows customers to purchase compressed air as a service instead of having to invest in an air compressor.

If any, what impact has COVID-19 had on Tamturbo and your business operations?

– Despite the fact that the Covid-19 pandemic has posed significant challenges to companies around the world, we need to look to the future. In our main market segments, the food and beverage industry and the paper and pulp industry, there is currently no significant decline in demand in the horizon due to the pandemic.

Tamturbo is currently raising 6.0 MEUR in an IPO and the share is to be listed at Nasdaq First North in Finland. How are you going to use this capital and why have you decided to go public? 

– In order to continue our growth in the global market, we are planning the offering to raise new capital and support the implementation of our growth strategy.

The FN listing opens up the capital markets for the company and, according to the company, strengthens its awareness and credibility among customers, suppliers and potential new employees of the company. The FN listing will also enable more liquidity in the company's shares. The company also wants to offer investors the opportunity to be part of building a Finnish industrial growth story.

Tamturbo plans to use the net proceeds of the offering for the following purposes:

* To increase the sales, marketing and customer service organisation in order to enhance the global “go-to-market” strategy

* To finance capital tied up in inventories and accounts receivable due to growth

* Expansion of other operations to meet growth targets

* The necessary capital expenditures as the sales volume increases, the most significant of which is the planned expansion of the test laboratory

tamburbo2

How does your competition look like and what do you do better/differently than your peers?

– Industrial oil-free compressed air can be produced by a number of different technologies. The technology that competes with Tamturbo’s air compressors in the same power range is the “oil-free” screw compressor technology manufactured by only a few large companies, such as Atlas Copco AB, Ingersoll Rand Inc., Hitachi Ltd., Kobe Steel Ltd. and ELGi Equipments Ltd. In addition, numerous medium-sized manufacturers purchase essential oil-free compressor components or compressor cores from these large manufacturers and build their own oil-free compressor packages. However, it’s important to underscore although the name oil-free screw compressor refers to complete oil-freeness, the unit still uses oil. The gearbox and bearings of the compressors are lubricated with oil, but the compression spaces of the elements themselves are completely oil-free. So, being able to offer the most sustainable solution on the market is something we do better than our peers.

From the customer's point of view, Tamturbo's products compete mainly with oil-free dry screw compressors. Indirectly, Tamturbo also competes with traditional geared turbo compressors and oil-lubricated screw compressors.

What is the size of Tamturbo's potential market?

– A market study published by Research and Markets in 2020 has estimated the global industrial air compressor market to be worth about USD 14.0 billion, with a CAGR of about 3.3 percent until 2025, when the market is estimated to be worth about USD 16.9 billion.

The market is divided into oil-free and oil-lubricated compressors. In 2018, industrial oil-free air compressors accounted for approximately 20 per cent, meaning USD 2.8 billion, of the market value. Based on the Company’s own assessment and the source material used by it, the need for oil-free compressed air in the future will increase the market size for oil-free air compressed air to 50 per cent in the next 5–10 years in terms of air volume.

According to you, what are Tamturbo’s strengths?

– Tamturbo operates in a fast-growing, existing global market and the Company’s growth is supported by global megatrends. Tamturbo’s strategy is strongly based on both direct sales to large customers and the rapid growth sought through sales partnerships. The scalability of the Company’s business, strategic partnerships with major subcontractors and technology suppliers enable the Company to grow in a controlled manner.

Tamturbo’s strengths:

* Existing industrial growth market

* Tamturbo meets the demands of industry and sustainability

* New generation compressor technology

* Scalable and flexible business model

* Global customer base

* Experienced and committed management and Board of Directors

Finally, what is your long term vision for Tamturbo? Where do you see the company 5 years from now?

– Tamturbo aims to lead the way in technological disruption of industrial oil-free compressed air compressors. A key goal of Tamturbo is to capitalise on ongoing technological disruption by enabling cleaner and more energy-efficient processes with its completely oil-free air compressor solutions with, according to the company, clearly the lowest total cost of ownership, and thus replacing traditional technology.

The company aims to continue its strong growth in the medium and long-term through a global sales network and strategic partnerships.

THE COMPANY HAS SET THE FOLLOWING MEDIUM AND LONG-TERM GOALS:

* 8 percent market share in the market for industrial oil-free compressors globally, calculated by dividing the Company's revenue by market size

* Operating margin of 20 per cent

* 25 percent of compressors manufactured are delivered as Air-as-a-Service business model


Erbjudandet i sammandrag

Teckningskurs: 3,00 EUR (~31,83 SEK)
Emissionsvolym: 6,0 MEUR
Pre-money värdering: 19,2 MEUR
Teckningsperioden för Erbjudandet till allmänheten avslutas (svensk tid): 28 maj 2020 kl 15.00
Teckningsperioden för Erbjudandet till institutionella investerare avslutas (svensk tid): 29 maj 2020 kl 11.00
Resultatet från Erbjudandet publiceras (estimat): 1 juni 2020
Första dag för handel på First North Helsingfors (estimat): 9 juni 2020
Kortnamn för aktien: TURBO
Ankarinvesterare: Vissa fonder förvaltade av OP-Fondbolaget Ab, EAKR-Aloitusrahasto Oy, KWH-koncernen Ab, Nurmiranta Holdings Oy


Dokument och filer 

Teaser

Prospekt

Teckna med BANK-ID

Tamturbos IR-sida

Stäng×
Relaterade ämnen
Annons
Stockpicker intervjuar ISR
15.05.2020

Stockpicker intervjuar ISR

Läs vår intervju med emissionsaktuella ISR

Ola Winqvist, kan du först berätta lite om dig själv och din bakgrund?

“Jag är professor i cellulär immunterapi och överläkare i klinisk immunologi. Tidigare har jag varit ordförande för Svensk klinisk immunologisk förening och nu är jag ordförande i Svenska Läkaresällskapets forskningsdelegation. Vetenskapsrådet och Cancerfonden har kontinuerligt stöttat min forskning forskning och jag har även fått olika bidrag från Europeiska unionen och Statens byrå för innovationssystem, Vinnova, för utveckling av immunologisk terapi. Jag har en doktorsexamen från Uppsala universitet och har forskat vid Scripps Research Institute i USA. Jag tycker att det känns roligt att jag 2013 fick Athenapriset.” 

Kan du beskriva ISR och Er verksamhet kort för Stockpickers läsare?

”ISR är litet bolag som är en spin off från Karolinska, men vi har en ambition som ett stort bolag. Vi har en pipeline med molekyler för att ta fram ett läkemedel mot HIV. Här Ola Winqvisthar vi kommit längst och i den pågående fas II-studien undersöker vi om vi kan röka ut HIV-viruset från dess gömmor i kroppens celler.

Inom HIV planerar vi att genomföra en studie i Berlin där vi ska se om vi kan ta fram ett läkemedel som hjälper människor med HIV som är resistenta mot bromsmedicin, vilket är ett stort problem. Jag är övertygad om att våra läkemedel kommer att hjälpa miljontals människor till ett bättre liv inom HIV, cancer, hepatit B och corona. Det är faktiskt det som är den yttersta drivkraften för mig.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

”Vi driver utvecklingen av immunstimulerade läkemedel. När vi utvecklar läkemedelskandidater – som vi nu gör inom HIV, cancer, hepatit och corona – genomför vi pre-kliniska och kliniska studier. Dessa sker antingen i egen regi eller med en samarbetspartner. När dessa studier är klara så ska vi lansera läkemedlet på marknaden tillsammans med en samarbetspartner.” 

Ni genomför just nu en fullt garanterad emission där Ni tar in ca 71,7 MSEK. Vad ska emissionslikviden användas till?

”I korthet kan man sammanfatta det med att vi vill kunna hålla samma goda takt även framöver. Fokus ligger på våra fyra områden, det vill säga HIV, cancer, hepatit B och corona. Jag vill poängtera att det bästa är att läsa vårt prospekt.

Vi ska slutföra fas II-studien inom HIV, initiera en ny studie med fokus på resistens mot bromsmedicin inom HIV. Inom cancer och hepatit B ska vi genomföra viktiga toxikologiska studier. Självfallet kommer en del av kapitalet att gå till utvecklingen av ett vaccin mot Covid-19. Vi kommer även att återbetala det brygglån som vi tog upp tidigare.”

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

”Att utveckla läkemedel är alltid förknippat med risker och det gäller självfallet även vår verksamhet. Exempelvis måste våra läkemedelskandidater klara toxikologiska undersökningar och vi måste få tillstånd från tillsynsmyndigheter. Dessutom kan det dyka upp konkurrenter. Men vi känner inte till några produkter som fyller samma funktion som våra läkemedelsprojekt ISR 048 (HIV), ISR 049 (HIV), ISR 50 (cancer) och ISR51 (HBV). Inom corona, där vi utvecklar ett vaccin, finns andra aktörer som också försöker utveckla ett vaccin.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Inom HIV så är det framför allt läkemedel som hämmar viruset som används som bromsmediciner. Det finns en återupptagshämmare som minskar återupptag av viruset. Men oss veterligen finns inget immunstimulerande läkemedel för HIV. Det finns flera bolag som arbetar med att hitta läkemedel för HBV bland andra Gilead och Johnson&Johnson. Båda bolagen jobbar med en grupp av läkemedelskandidater, TLR stimulerar, precis som vi gör men en annan klass. Vi tror att vi är en viktig mekanism på spåren med vår läkemedelskandidat. Alla läkemedelsbolag med check point blockare letar nu i studier efter kombinationspreparat, cellgifter eller immunstimulerande medel, som kan ge ytterligare förbättringar i immunsvaret. Det finns en uttalad strategi att hitta läkemedel som stimulerar makrofagen för att ge T-cellen en ytterligare aktivering. Det är precis vad ISR:s läkemedelskandidat ISR50 är, en aktiverare av makrofager. Just nu pågår en intensiv utveckling för att försöka hitta vaccin för corona. De stora vaccin bolagen, men också många mindre aktörer, arbetar med arbetar nu med det. Vi tror att vi har en unik produkt som istället för att klassiskt få ett IgG svar kommer att ge upphov till ett slemhinneskyddande svar med IgA som lokalt i lungan kan neutralisera viruset och förhindra att det kan etablera sig i lungan.

Hur stor är ISRs potentiella marknad?

”Gigantisk! Om vi börjar med HIV så var 37,9 miljoner människor smittade vid årsskiftet 2018/19. Och antalet infekterade förväntas öka till cirka 40 miljoner år 2022. Försäljningsvärdet på HIV-läkemedel uppskattas till 22,5 miljarder USD 2024.

Hepatit B (HBV) är kanske det virus som drabbar flest människor i världen. Globalt lider drygt 290 miljoner människor av HBV och nästan 1 miljon dör varje år i komplikationer som relaterade till HBV som exempelvis levercancer. Flest antal smittade finns i Kina och man kan enkelt konstatera att enbart den kinesiska marknaden är mycket stor. Inom cancer utgör immunterapi mot cancer nästan 50 procent av den totala världsmarknaden och värderades till 58 miljarder USD år 2018 och 2026 förväntas den uppgå till 126 miljarder USD. När det gäller corona finns i dag inga behandlingar eller vaccin så det är ett tomrum som måste fyllas. 

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i ISR?

Immunologi är framtiden. Åtta av de tio mest framgångsrika och bästsäljande läkemedlen på marknaden idag har immunologin som mekanism. ISR är ett bolag med immunsystemet i fokus där vi sannolikt kommer att ta fram immunstimulerande läkemedel – själva eller tillsammans med andra – som kommer att hjälpa miljontals människor som lider av HIV, cancer, hepatit B eller corona. Som alla förstår är dessa marknader värda enorma summor.

Avslutningsvis, om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser ISR ut då?

”Då är jag övertygad om att vi har kommit långt inom våra fyra fokusområden HIV, cancer, hepatit B och corona. Troligen har vi inlett mycket viktiga strategiska samarbeten med större aktörer. Eftersom vi har valt att lägga cancer och hepatit i enskilda dotterbolag så har vi gjort det smidigt att hitta bra lösningar. Dessutom tror jag att sannolikheten är stor att vi har hittat fler terapiområden där vår metod passar mycket bra. Det kan handla om herpes, tuberkulos och papillom virus.

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Cline Scientific
13.05.2020

Stockpicker intervjuar - Cline Scientific

Cline Scientific utvecklar avancerad cancerdiagnostik och stamcellsterapier. Bolaget genomför utvecklingsprojekt inom dessa områden via samarbeten med läkemedelsföretag och akademiska forskningsinstitutioner på global basis.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är utbildad cell & molekylärbiolog från Trinity University i Texas. Har gjort 4 års doktorandstudier i Medicin på Göteborgs Universitet innan jag 1995 började jobba inom den industriella Life Science branschen. Under de åren har jag mest jobbat med marknad och försäljning samt företagsledning i företag som Tamro, NovAseptic och Millipore. Den övervägande delen av denna tid har jag spenderat i affärsverksamhet internationellt, framförallt i USA. Mina befattningar har varit det mesta från produktchef till VD i stora såväl som små företag vilka har befunnit sig i både tillverknings-och distributörsledet. Mycket av min tid i dessa befattningar har innefattat affärer där läkemedelsindustrins största företag har varit kunder. 

sund

Patrik Sundh, VD

Kan du beskriva Cline Scientific och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Cline Scientific är ett Life Science-bolag som bland annat utvecklar ett helt unikt diagnostiskt verktyg som skall upptäcka risken för spridning (metastasering) av bröstcancer, ett projekt som går under namnet CellRACE. Vid ett lyckat projekt kommer detta verktyg att rädda många kvinnors liv genom att ge chansen till en personanpassad behandling i ett tidigt skede, något som idag fortfarande är en stor utmaning. Metastaser står för minst 90% av alla dödsfall i bröstcancer och i stort sett alla dessa upptäcks inte förrän det är för sent att behandla. Dessutom är det endast 5 procent av alla nya bröstcancerfall som idag bedöms ha en spridningsrisk trots att det i slutändan är upp till 30% av alla fall som metastaserar, dvs man missar 25 procent av alla spridningsbenägna bröstcancerfall! 

– Med ca. 2 miljoner nya konstaterade bröstcancerfall per år globalt står detta för en halv miljon patienter. Av dessa har endast 22 procent har en femårig överlevnad. CellRACE är ett projekt som tydligt utvecklas för att förbättra kvinnors hälsa!

– I vårt andra utvecklingsprojekt, StemCART, har vi som mål att utveckla en stamcellsterapi för broskskador. Alltså ett direkt behandlingsmål för alla de människor som dagligen plågas av kroniska smärtor från utslitna eller skadade leder där brosket är förstört, att med ett relativt enkelt ingrepp och ett minimum av rehabilitering bli av med både smärta och smärtlindring. Något som för många idag är en ouppnåelig dröm. 

– StemCART är ett projekt som syftar till att göra denna dröm till verklighet.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi har börjat med att sälja vår teknologi i form av små ytor som forskare kan använda sig av i sina projekt där celler används för att utveckla ovan nämnda produktkategorier.  När sedan ett projekt visar sig bli föremål för kommersiell utveckling så skall vår teknologi vara med, eller inbyggd i, den tänkta slutprodukten. Dessa projekt kan antingen drivas av Cline eller av en partner. Just nu så har vi valt att driva två sådana projekt som vi siktar på att driva till en fas där ett stort företag går in som huvudpartner eller förvärvar hela projektet.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Vi påverkas naturligtvis som alla andra i så mån att vi försöker att jobba hemifrån så långt det är möjligt, enbart vara en person på kontor eller labb åt gången etc. Största påverkan har vi i vårt diagnostikprojekt där vi sedan i början av året har inlett ett samarbete med Sahlgrenska Sjukhuset och Göteborgs Universitet för att få tag på patientmaterial till de första testerna av CellRACE-prototypen. Eftersom dessa båda institutioner har varit stängda de senaste månaderna försenas vårt projekt, vilket annars står klart att fortsätta dessa tester som är förberedande inför en större patientstudie.

IMG 0034

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 7 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

– Pengarna skall användas till att fortsätta CellRACE projektets initiala tester av patientmaterial samt StemCART projektets förberedelser att starta en fas 1 klinisk studie, samt fortsatt operativ verksamhet.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– De två, utan tvekan, största utmaningarna för ett litet Life Science-företag i Clines situation är dels finansiering, dels kompetensförsörjning. Att attrahera välutbildade resurser inom Life Science-området kräver en stabil ekonomi varför det faller tillbaka på finansiering som den största utmaningen. På sikt måste man hitta riskvilliga och långsiktiga investerare för att kunna konkurrera med alla de Life Science företag som finns globalt. Med tanke på bristen på riskvillighet i Sverige blir detta en stor utmaning.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

 Vår ytteknologi är både patenterad och erbjuder en unik approach till cellbiologiområdet och därför har vi, vad vet inga direkta konkurrenter ännu. Eftersom vi agerar med utvecklingsprojekt inom två skilda marknadssegment som tidigare nämnts, så har vi där konkurrerande projekt och produkter inom dessa områden. 

– Dock siktar vi på att radikalt förbättra och förändra terapi och diagnostik inom de valda segmenten genom att hitta helt nya sätt att diagnostisera och behandla patienter för att rädda liv och förbättra livskvalité. Alltså inga Me-too lösningar!

Hur stor är Cline Scientifics potentiella marknad?

– Det rör sig om mångmiljardmarknader för respektive produkt varför vi tror på miljardvärden även om projekten avyttras innan produkterna är marknadsklara.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Cline Scientific?

– Cline är idag mycket lågt värderat, har projekt inom mycket stora marknader där värden ligger i mångmiljard storleken och vi har en skyddad grundteknologi med klara patent i alla stora marknader. 

Avslutningsvis om du blickar framåt 3 år i tiden, hur ser Cline Scientific ut då?

– Om tre år skall vi ha en stor partner i CellRACE projektet och har inlett kliniska relevansstudier. CE-märkning skall vara planerad och patent skall vara klart.  I StemCART projektet har vi då startat fas 2 studier i den kliniska utvecklingen och även där har vi som mål att då knutit upp en större kommersiell partner för att accelerera detta projekt. Cline som företag har då fler projekt startade och kan avyttra de två nämnda och driva ytterligare projekt vidare med avkastning från de första två. Vi siktar naturligtvis även på att kunna ge utdelning från de avyttrade projekten.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningstid: 11 maj - 28 maj 2020.

Teckningskurs: 2,50 SEK per unit.

Emissionsvolym: 7 MSEK + 3 MSEK.

Värdering: 21 MSEK pre-money.

Handelsplats: Spotlight Stock Market.


Dokument och filer

Memorandum

Anmälningssedel

Videopresentation

Videointervju

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
07.05.2020
Stockpicker intervjuar - Appspotr

Stockpicker intervjuar - Appspotr

Appspotr erbjuder en plattform med en rik uppsättning verktyg för utveckling och publicering av professionella appar till iOS, Android och webben.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag är grundare och VD för Appspotr AB. En roll jag passionerat lever för dygnet runt. Vid sidan av Appspotr är jag medgrundare med mina vänner i Starbright Invest som investerar i tech-bolag i Sverige, en verksamhet som växt fram som ett naturligt intresse sista åren. Jag lever för entreprenörskapet både i min roll som VD, i enligt mig, ett av sveriges mest spännande tech-bolag Appspotr, och bidrar emellanåt när tid finnes också med min kunskap i utvärdering av entreprenörer och investeringar i Starbright Invest. Jag har varit verksam och drivit bolag i flera år bl a inom SaaS och mobila applikationer. Jag får för mig att jag de senaste åren har skaffat mig en bra bild över vad som krävs för att rulla ut tech-lösningar genom de utmaningar som alla startups utsätts för i tidiga skeden.

Innan det jag gör idag var jag yrkesofficer inom Försvarsmakten i 15 år där jag främst var verksam inom jägarförbanden och sista åren inom militära underrättelsetjänsten. Förmågan att under svåra omständigheter gissa rätt och med mod och list våga fatta nya beslut och sedan med hög fart och låg hastighet förflytta sig framåt och aldrig ge upp förrän målet är uppfyllt är väl ett levnadsdevis jag har med mig därifrån.

På fritiden är jag glad golfamatör och försöker hålla mig utanför ruffen och jag gillar att svinga flugspöt med drömmen om att en vacker dag landa en +20 kg lax. Husrenovering och att arbeta i skogen på mitt lantställe i Småland är en annan passion.   

apps1

Patric Bottne, VD

Kan du beskriva Appspotr och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

Vi hjälper och gör det möjligt för företag och organisationer att nå sina affärsmål genom funktionella och snygga appar. Vi lever för att förenkla och demokratisera apputvecklingen tillsammans med våra kunder och att bli världens mest hyllade low-code plattform för mobil apputveckling.

Vårt DNA är att förenkla apputvecklingen och vår enda mening är att hjälpa företag och organisationer att leverera och drifta appar framgångsrikt till sin publik.

Genom att vi erbjuder verktyg som hanterar appars hela livscykel tillsammans med interna system och affärsprocesser, skapar vi en snabbhet och förenkling i leverans, drift och underhåll av appar i organisationer.

Vi bidrar med plattformen som har alla verktygen och integrationsgränssnitten, våra kunder bidrar med affärsbehoven, systemen, användarna och drivet. Tillsammans driver vi decentraliseringen och demokratiseringen av apputvecklingen i världen.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Vi säljer plattform som en tjänst och tjänar pengar på återkommande licensintäkter per månad eller år.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

Vi har inte påverkats något hittills. Tvärtom har vi märkt av en ökad efterfrågan. Fler hör av sig och vill få tillgång till vår plattform. Vår uppfattning är att low-code plattformar är en räddning för många organisationer som behöver snabba på sin digitalisering men samtidigt skära kostnader. Vi upplever att COVID-19 ökar farten på den transformering som pågår inom apputveckling där alla företag och organisationer måste börja använda low-code plattformar i sin verksamhet om man skall lyckas vara konkurrenskraftiga på marknaden idag. Vi får bra stöd av Gartners analytiker inom low-code som vi har möten med kontinuerligt om hur low-code marknaden påverkas av COVID-19. Dom bekräftar det vi redan märkt av, att efterfrågan på low-code har ökat globalt p g a COVID-19.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 27,7 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Förutom att vi betalar av en del skulder så kommer merparten i huvudsak att användas till att investera i försäljning. Försäljningsorganisationen vi har idag och ska fortsätta bygga upp skall driva kampanjer, adoptera användare, konvertera kunder, öka snittintäkt per kund samt bibehålla ett lågt tapp av kunder på vår plattform. Når vi rätt nyckeltal i detta så har vi uppnått förmågan att accelerera försäljningen ytterligare.

appsport

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Även om vi just nu inte kan se att omständigheterna kring COVID-19 påverkar oss så kan omständigheter p g a COVID-19 ändå påverka oss. Vi vet i nuläget inte vilka typer av omständigheter detta kan vara men det vore naivt av oss att inte ha med det i beräkningarna.

En fördröjning i att generera vinster genom återkommande intäkter i tillräcklig omfattning kan påverka möjligheten att nå positivt resultat. Bolaget måste få möjlighet att bygga upp sina licensintäkter enligt den modell som gäller för SaaS affärsmodell nu och ta position på marknaden vilket kan kräva ytterligare behov av kapitalanskaffning. Denna typ av finansiering är dock enligt oss positiv då den bygger upp långsiktiga värden i en ökande kundbas av återkommande licensintäkter.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Det finns över 250 stycken low-code leverantörer av vitt skilda slag. Ett fåtal av dessa erbjuder plattformar i vilka man kan leverera mobila applikationer. Vi ser en handfull tydliga konkurrenter som vi utmanar med framförallt en bättre produkt. I det läget vi är i just nu med säljkampanjer vill jag inte vara allt för tydlig med hur vi kommer att arbeta p g a konkurrensskäl mer än att vi kommer differentiera oss med produkt, pris och plats. För den som vill gräva djupare i våra konkurrensfördelar rekommenderar jag att läsa vårt prospekt för nyemissionen som finns på vår hemsida.

Hur stor är Appspotrs potentiella marknad?

Low-code marknaden är en miljardmarknad där Gartner tror att marknadsstorleken når över 450 miljarder SEK år 2023. Då kommer antalet utvecklare utan programmeringskunskap som använder low-code verktyg vara fyra gånger fler än antalet professionella programmerare. År 2024 så kommer 65% av alla appar som utvecklas byggas med hjälp av low-code verktyg. Appspotrs potentiella del av denna marknad kommer vi ha mer exakt uppfattning om när vi har mer säljdata från våra kampanjer.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Appspotr?

Potentialen till bra värdeutveckling. Bolaget har gått kräftgång på börsen efter lång tid av produktutveckling av nya version 3 samt uppköp och konsolidering av säljbolaget Appsales. Nu står vi med färdig produkt, säljteam redo, bekräftad förmåga i försäljning och leverans av appar, ökat snittvärde per kund samt tidiga indikativa konverteringstal. Allt är redo för tillväxt i vår försäljning. Bättre läge än nu att gå in som aktieägare i Appspotr har väl aldrig funnits?

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Appspotr ut då?

Då tillhör vi en av de fem främsta low-code plattformarna i världen.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningskurs: 1,60 SEK per unit, motsvarande 0,40 SEK per aktie.

Teckningsperiod: 4 maj - 18 maj 2020.

En unit: Består av 4 aktier och 4 vederlagsfria teckningsoptioner av serie 2020/2021. 

Emissionsvolym: 27,73 MSEK.

Handelsplats: Spotlight Stockmarket.


Dokument och filer

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Raytelligence
03.05.2020

Stockpicker intervjuar - Raytelligence

Raytelligence affärsidé är att erbjuda produkter och tjänster för övervakning av vitalparametrar, det vill säga andning, hjärtfrekvens och rörelsemönster samt position, baserat på bolagets egen 60 GHz radarteknologi. Denna teknologi är basen för bolagets utvecklade produkt, sensorsystemet EaZense™.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag heter Klas Arvidson och är VD på Raytelligence. Jag är entreprenör och har arbetat med att driva bolag inom E-hälsa och Life Science i över 20 år, även många år internationellt. Cambio Healthcare Systems, FRISQ, iZafe är några exempel på bolag jag varit med och byggt upp.

Kan du beskriva Raytelligence och Er verksamhet för Stockpickers läsare? 

klas

Klas Arvidson, VD

Raytelligence är ett innovations- och techbolag som har två tydliga affärsområden. Dels Vård & omsorg, dels Industri.

Affärsområdet Vård & omsorg adresserar vården och omsorgens stora utmaningar avseende resurs- och tidsbrist som även är kopplat till ekonomi. Detta gör vi genom att erbjuda lösningar byggda på radarteknik tillsammans med AI-algoritmer som tillsammans utgör ett system som möjliggör tillsyn av patienter i vården och brukare i omsorgen. Systemet är väldigt kraftfull och dessutom icke-integritetskränkande eftersom vi inte arbetar med kamera. Andra fördelar är att man kan avläsa vitalparametrar, såsom andning, puls och hjärtfrekvens. I pipen ligger även möjligheten att kunna identifiera förändringar i rörelsemönster för att kunna detektera exempelvis demens i ett tidigt skede.

Affärsområdet Industri har ett annat fokus där det mer handlar om att ge industrin tillgång till vår teknik för deras specifika behov inom t.ex. produktion och logistik. Även här kan det dock handla om trygghet för t.ex. ensamarbetare i otrygga miljöer där deras hälsa kan monitoreras på distans.

I spåren av tragedin med coronaviruset och COVID-19 så ser Raytelligences teknik och system passa in väldigt bra i uppkommen vårdsituation. Din kommentar?

Raytelligence teknik passar ju väldigt bra in i COVID-19 situationen eftersom det är ett beröringsfritt system och det är även ett system som är anpassat för att arbeta på distans med patienter och brukare. Därmed behövs mindre fysisk kontakt med patienten och då förhindrar man smitta både för patient och för personal inte minst.

EU-kommissionen var i mars ute och uppmanade små- och medelstora företag att ta fram innovationer som kan hjälpa till att tackla effekterna av cornaviruset. Kan du berätta mer?

Vi har lämnat in en ansökan för ett stöd på ca 17 MSEK med hänvisning till att vårt beröringsfria molnbaserade sensorsystem EaZense kan vara en intressant innovation i nuvarande COVID-19 pandemi och framtida liknande situationer.

rayse

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Vi arbetar ganska agilt med den frågan beroende på vilken marknad vi vänder oss till. För Vård & omsorg har vi valt att i första hand arbete med partners. Oftast bolag som redan har ett erbjudande till målgruppen och som vill ha vår teknik i sitt ekosystem. Vi har dock i vissa fall direktkontakt med regioner och kommuner och då erbjuder vi i första hand vår produkt som en tjänst kopplat till ett abonnemang.

I Industrin är det mer fråga om ett traditionellt styckeprisförfarande alternativt licens.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 5,4 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Vi ska framför allt använda medlen till att expandera internationellt i en snabbare takt än vi tidigare tänkt. Inom segementet Industri har vi tecknat ett Letter Of Intent med ett av världens största sensorbolag. En första order of "samples" har tecknats och vi är i slutfasen av ett större leveransavtal för en radarsensor som saknas i kundens sortiment. Vi ser att det globalt finns ett stort behov av den typen av lösningar som vi erbjuder. Vi erhåller förfrågningar från hela världen om vår teknik och vi vill kunna tillmötesgå de förfrågningarna och bredda vår marknad.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

En stor risk i alla startups och unga bolag som arbetar mot offentlig sektor är att kunna vara uthållig. Det tar lång tid att bearbeta segmentet men även upphandlingsregler m.m. gör att det blir långa processer. Är man inte medveten om detta kan det ta stopp. Vi har hela tiden planerat för detta och sett till att vi har så låg ”burnrate” som möjligt.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Främst är det tillsyn av patienter och brukare med kamera som skulle kunna vara våra konkurrenter. Vi tycker dock att vi gjort den tekniken irrelevant eftersom vår lösning kan tillföra så mycket mer och spara mycket mer tid, pengar och lidande.

Hur stor är Raytelligence potentiella marknad?

Globalt är den enorm i båda våra affärsområden. Om vi tittar specifikt på Vård & omsorg i Sverige så ser vi idag att behovet av välfärdsteknik ökar dramatiskt år från år beroende på ökat antal äldre kopplat till att humanresurserna inte räcker till. Teknik för tillsyn har dessutom pekats upp som en av det stora kostnadsbespararna när vård och omsorg skall digitalisera.

Om vi tittar specifikt på Vård & omsorg globalt sett så är det ca 3-5 procent av befolkningen som har behov av hemtjänst och vårdboende eller motsvarande. Detta är vår målgrupp. I Sverige skulle det betyda att om 10% av de som har hemtjänst och vårdboende skulle använda vår lösning skulle vi ha ca 31 200 användare. Detta skulle ge oss intäkter i Sverige på knappt 40 MSEK/år bara för nattillsyn.

Industrispåret är svårare att överblicka, men gissningsvis kommer intäkterna snabbare där.

Som jag nämnde tidigare, har vi nyligen tecknat ett LOI med ett av de största sensorbolagen i världen med ca 1000 säljare globalt. Vi förväntar att teckna ett utvecklings- och leveransavtal före årsskiftet. Potentialen är mycket stor med 100 000-tals sensorer på sikt. Vi har även långt gångna diskussioner med ett större japanskt bolag gällande sensorer inom hälsa.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Raytelligence?

Det är ingen tvekan om att digitaliseringen av vård och omsorg är den i särklass viktigaste komponenten för att vi skall kunna bibehålla vår välfärd. Vill man vara med på den resan där svenska bolag står starka och i framkant skall man investera med förståelsen att det är en långsiktig investering som kan bli riktigt bra för mänskligheten och för plånboken.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Raytelligence ut då?

Om fem år är vi fortfarande ett innovativt techbolag med en bred produktflora på en global marknad. Sannolikt har vi stort fokus på AI med skiftande teknik som stöd för våra lösningar. Vi kommer alltid ha individens bästa i fokus när vi utvecklar våra lösningar och vi kommer att vara stolta över att vi gjort livet bättre för miljontals människor.


Erbjudande i sammandrag

Emissionsvolym: Cirka 5,4 MSEK, varav 3,25 MSEK (cirka 60 %) säkerställt på förhand.

Villkor: Varje befintlig aktie i Raytelligence berättigar ägaren till en (1) teckningsrätt. Sex (6) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) ny Raytelligence-aktie.

Teckningskurs: 2,60 SEK per ny Raytelligence-aktie, courtage utgår ej.

Avstämningsdag: 21 april 2020.

Teckningsperiod: 24 april – 8 maj 2020.

Handel med teckningsrätter: 24 april – 6 maj 2020.

Handelsplats: NGM Nordic SME.


Dokument och filer

Emissionssite

Memorandum

Anmälningssedel

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
28.04.2020
Stockpicker intervjuar - ObsteCare

Stockpicker intervjuar - ObsteCare

ObsteCares AFL® Monitoring System är en patenterad metod för övervakning av förlossningsförloppet genom att mäta mjölksyrahalten i fostervatten.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag har mer än 20 års erfarenhet som vd och ledande befattning i privata och publika bolag. Har en lång erfarenhet av arbete med både europeiska och asiatiska distributörer inom kvinnohälsoområdet och har arbetat mycket med distributörsnätverk och medicintekniska produkter. Jag har arbetat med både läkemedel och kvinnohälsoprodukter och varit ansvarig för bolagen Pfizer Consumer Healthcare (initialt Ferrosan AB), Ellen AB, Sweden Recycling AB, Starkey Sweden AB. 

carina

Carina Lindqvist, VD

Kan du beskriva ObsteCare och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

Vi erbjuder innovativa lösningar för förlossningssjukvården med fokus på kvinnan för att skapa säkrare förlossningar och förbättra vården till förmån för mor, barn och förlossningskliniken. Vi har en patenterad metod med AFL® Monitoring System för övervakning av förlossningsförloppet genom att mäta mjölksyrahalten i fostervatten. På så vis kan rätt vård sättas in i rätt tid vid värksvaga förlossningar och en stor del av de akuta kejsarsnitt som genomförs i dag därmed kan undvikas.

Alla som någon gång har tränat hårt vet vad det innebär att få mjölksyra i musklerna. Orken tryter, det tar stopp. Den grovt förenklade liknelsen visar vad som kan hända med livmodern – en stor muskel – vid en förlossning. Värksvaghet är den vanligaste komplikationen. Vår AFL®-metod ger möjlighet att anpassa förlossningsvården till individen. Resultatet är tryggare förlossningar, färre akuta kejsarsnitt och lägre vårdkostnader.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

ObsteCares AFL® Monitoring System är skräddarsytt för användning på förlossningskliniker och består av mätprober (engångsartiklar), en datorbaserad analysutrustning samt riktvärden för användarna. Mätproberna är den löpande intäkten när analysinstrumentet köpts in till förlossningsklinikerna. Så kunden köper in ett instrument som de sedan kontinuerligt under hela instrumentets livslängd köper in mätprober (engångsartikel).

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

Vi kan inte besöka kunder eller delta i mässor och andra kongresser just nu. Stor del av verksamheten med distributörer och kunder sker idag digitalt, såsom för många andra företag. Utbildning och digitala möten fungerar bra för befintliga kunder, däremot blir det en lite längre process när det gäller dialog med potentiella distributörer.

obs

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 37,5 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

•      Öka försäljningen hos befintliga & nykontrakterade distributörer: 8-10 MSEK

•      Få igång försäljning i USA & Asien med strategiska partners: 10 MSEK

•      FDA-anmälan: 2-3 MSEK

•      Förbättra säljstöd, Logistik & tillverkningskedjan för att möta kundernas krav: 3-4 MSEK

•      Lansering av en ny uppdaterad modern version av instrumentet: 3-4 MSEK

Totalt behov 26-30 MSEK

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Begränsad ekonomi inom förlossningsvården kan påverka etableringstakten på vissa marknader när det gäller expansionen globalt samt politiska beslut skulle kunna påverka möjlighet för etablering på vissa marknader. Förändringar inom det regulatoriska regelverket kan också innebära risker som behöver hanteras. Vi har begränsade resurser och är beroende av nyckelpersoner i företaget. Vi är också beroende av samverkan med våra distributörer, hälsoinstitut och sjukhus. En bristande marknadsacceptens och utebliven försäljning är andra riskfaktorer.  Slutligen kan det vara en risk om våra produkter utsättas för ökad eller förändrad konkurrens genom utvecklandet av nya produktlösningar. Vi har en mycket användarvänlig produkt som kan bidra till besparingar som exempelvis kan användas för ökade personella resurser som är en stor uppsida för oss.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Det finns ingen motsvarande produkt. Alternativet är att man under en förlossning använder händerna för att bedöma livmoderns status och grad av utmattning.

Hur stor är ObsteCares potentiella marknad?

Om vi räknar med att det föds 130 miljoner barn per år i världen och att 20 % av dem är värksvaga, så blir det en mycket stor potential. Tittar vi på Europa och USA så är det 9 miljoner vi utgår ifrån och även det blir en stor potential med 20%. Om AFL metoden används på alla, ca 20 % födslar som definieras som värksvaga, skulle det innebära en potentiell försäljningsintäkt i Europa och USA på 1 miljard SEK per år. Skulle AFL-metoden accepteras allmänt så att alla födslar i Europa och USA skulle mäta mjölksyrahalten i fostervatten med screeningmetoden skulle det innebära en potentiell omsättning på 3 miljarder SEK årligen.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i ObsteCare?

1. Det finns ett stort globalt behov och det en stor marknad med 9 miljoner födslar i bara Europa och USA.

2. Det är en patenterad beprövad metod som grundar sig i forskning som visar en hög korrelation mellan mjölksyrahalten (laktathalten) i fostervattnet vid en förlossning och värksvaghet.

3. Hälsoekonomisk studie visar stora vinster med minskade akuta kejsarsnitt och besparing för förlossningsvården med AFL® -metoden, där en möjlig besparing i Sverige ligger på 76 MSEK enligt studien.

4. Vi har etablerat ett medicinskt råd med vetenskaplig kompetens från svensk och internationell förlossningsvård, vilket ger oss en styrka i vår internationella expansion både mot professionen och som stöd för distributörerna.

5. Vi har ett distributörsnätverk idag i 10 länder inom EU, Asien och USA som vi kommer arbeta vidare med för att driva en snabbare försäljningsökning tillsammans med dem och vi har flera i dialog på för oss strategiska marknader. Vi har stärkt upp vår egen organisation och hanterar den nordiska marknaden.   

6. Produkt under registrering hos FDA, mål att starta försäljning i USA 2021.

7. Vidareutvecklat instrument som vi räknar med ska vara klart och CE märkt i sommar som uppfyller de krav som ställs från användarna.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser ObsteCare ut då?

Då ser jag att vi är ett lönsamt företag med en stark försäljningsutveckling. Vi har byggt vidare på vårt distributörsnätverk inom EU, USA och Asien och har en stark närvaro på de marknaderna. Vidare förväntar jag mig att vår AFL®metod har börjat användas på de marknader där vi har representation som en generell screeningmetod. Då har vi lyckat med vår målsättning med att skapa säkrare förlossningar och förbättra vården för mor, barn och förlossningsvården.  


Erbjudandet i sammandrag

Emissionsbelopp: Cirka 37,5 MSEK

Avstämningsdag: 8 april 2020

Teckningskurs: 2,20 SEK per Unit. Teckningsoptionen erhålls vederlagsfritt.

Teckningsperiod: 14 april – 8 maj 2020

Handel med uniträtter: 14 april – 6 maj 2020

Garantier: Emissionen är garanterad till cirka 81%

Handelsplats: Spotlight Stockmarket


Dokument och filer

Teaser

Prospekt

Anmälningssedel

Teckna med BANKID

Hemsida

 

Stäng×
Relaterade ämnen
23.04.2020
Stockpicker intervjuar - Realtid Media

Stockpicker intervjuar - Realtid Media

Realtid, som inledde sin verksamhet 2012, levererar affärskritisk information och nyheter till den svenska finansmarknaden.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola med inriktningen Väg- och Vattenbyggnad. Arbetade på Goldman Sachs Investment Banking Division i London och Hong Kong/ Peking, först inom olja och gas sedan inom gruppen Communication, Media & Technology och fick upp ett medieintresse. Grundade Realtid Media AB 2012.   

Kan du beskriva Realtid Media affärsidé för Stockpickers läsare?

Realtid Medias affärsidé är att bli informationsnavet för den svenska finansmarknaden. Vägen dit går genom vår affärssajt Realtid.se, som blev framröstad till Sveriges andra bästa ekonomisajt i juni 2019 (Affärsvärlden/Financial Hearings). Realtid.se vänder sig till målgruppen yrkesverksamma i finansbranschen och beslutsfattare i näringslivet med ansvar för M&A, finansieringsfrågor, kapitalmarknad och fondförvaltning, och är en utpräglad B2B-produkt. Genom Realtids kvalitativa och relevant journalistik, skapar vi en närhet till målgruppen på en digital kanal under ett starkt varumärke.  

Jonas Wiwen Nilsson 1

Jonas Wiwen-Nilsson, VD

I nästa steg fungerar Realtid.se som marknadsförings- och distributionskanal vid lanseringarna av nya produktlinjer och affärsområden. Fram till 2024 är dessa affärsområden Karriär, Services, Evenemang och Databastjänster. Verksamheten är digital, vilket innebär en förmånlig kostnadsstruktur, samtidigt som ”time-to-market” för nya produkter är momentan, då vi har stora delar av målgruppen på våra digitala kanaler. Affärsområdena stärker och stöttar varandra i stor utsträckning, vilket innebär att vi tillämpar en omnikanalstrategi som ytterligare stärker våra marginaler, men även vår position i marknaden.

Vi förflyttar successivt verksamheten upp i värdeskalan, mot produkter såsom index, databastjänster och mätningar, som bygger på repetitiva intäkter. Över tid ska Realtid Media bli en central del av den svenska finansmarknaden, en ”one-stop-shop” som tillgodoser kundens samtliga informativa och kommunikativa behov.

Hur ser bolagets verksamhet ut idag?

Verksamheten idag består av sajten Realtid.se med över 300 000 unika besökare (mars 2020). Sajten har en egen redaktion, besående av några av landets främsta ekonomijournalister, och en säljorganisation som är under uppbyggnad. Efter att ha genomgått en stark utveckling under 2019, är nu målsättning att med ett kraftigt säljfokus öka omsättningen, och från och med fjärde kvartalet i år bedriva en lönsam verksamhet. Nästa större produktlansering är att lansera ett prenumerationerbjudande på Realtid.se, det vill säga att börja ta betalt för delar av innehållet på sajten. Givet den kvalitativa journalistiken, som är under utveckling, bedömer vi att vi är mycket väl positionerade för att kunna kapitalisera på detta, och vi har redan påbörjat utvecklingen av tjänsten.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

Vi har sett en tydlig ökning av läsare under den senaste tiden och tolkar det som att vår journalistiska täckning av Coronakrisen ur ett finansmarknadsperspektiv är relevant. Å andra sidan är naturligtvis annonsverksamheten påverkad då många köpare är avvaktande, men vi har anpassat budgeten efter det rådande marknadsläget. Det vi fokuserar mest på just nu är att bygga säljorganisationen för att uppnå den övergripande målsättningen att vara lönsamma från och med fjärde kvartalet i år, och utgår från det rimliga antagandet att annonsmarknaden återhämtar sig efter sommaren. Den förestående prenumerationstjänsten är också en viktig intäktsström härvidlag. Läsarna torde fortsätta betrakta vårt redaktionella material som relevant. Därför ser vi stora möjligheter med en prenumerationslösning, som ju bygger på repetitiva intäkter av en annan karaktär än annonsmarknaden.

Realtid iPhone 1

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 20 MSEK varefter aktien skall noteras. Vad skall emissionslikviden användas till och hur ser Er noteringsplan ut?

Emissionslikviden kommer företrädesvis att användas till att öka bolagets rörelsekapital, refinansiera lån samt stärka kassan. Vi noterar bolaget på lämplig marknadsplats i anslutning till nyemissionens slutförande.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Vi har idag en stark position vad gäller Realtid.se utifrån ett starkt varumärke, en nylanserad sajt, kraftigt ökande läsartrafik och en av Sveriges i särklass mest köpstarka målgrupper. Utifrån detta ser jag tre risker: Verksamheten arbetar med ett mycket starkt säljfokus. Den första risken är att det tar längre tid än planerat att bygga en stark säljorganisation, även om vi kommit en bra bit på vägen. Målsättningen är som bekant att vi ska vara lönsamma från och med fjärde kvartalet 2020. Den andra risken är att annonsmarknaden är konjunkturkänslig och transaktionsbaserad. Det är därför av vikt att vi lanserar och vidareutvecklar en fungerande prenumerationsaffär. Den tredje risken är människo-orienterad; vår verksamhet är en ”people-business” i stor utsträckning, och efter många är av kamp under tuffa omständigheter, måste vi nu vidareutveckla verksamheten så att vi kan attrahera, utveckla och bibehålla topptalang.     

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Min bedömning är att vi har en konkurrenssituation inom varje verksamhetsområde, befintligt och kommande, vart och ett för sig, men att det inte finns någon direkt konkurrent, som har tagit, eller är på väg mot, den positionen som vi anser är vår.

Vad beträffar Realtid.se, som för närvarande är vårt enda verksamhetsområde, så är naturligtvis DI.se/Dagens Industri den stora konkurrenten. Och det gäller framför allt de stora, breda annonskampanjerna och platsannonsaffären. Samtidigt är vi rent redaktionellt våra motsatser, vilket kommer bli allt mer tydligt över tid. DI.se är den breda ”tabloida” affärstidningen.  Vi är en B2B-aktör med tydlig nischning mot finansmarknaden. Vi erbjuder en tydlig målgrupp, som är oerhört kapitalstark, och en helt annan redaktionell miljö. Detta innebär att Realtid.se dels kommer att få sin beskärda del av de breda annonskampanjerna, dels att vi kommer ha ett helt eget ”universum” av annonsörer, som går till oss på grund av vår position och miljö.

I övriga verksamhetsområden ser vi i huvudsak små, nischade satelliter som våra konkurrenter, men ingen av dessa sitter på den distributionskanal vi gör genom Realtid.se som gör att vi med vårt erbjudande når hela den presumtiva kundstocken, och ytterligare kanaler kan förstärka ditt säljerbjudande och marknadsföring.         

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Realtid Media?

I Informationsmemorandumet finns det en sida som heter Summering av nuläge som jag tycker sammanfattar det väl:

Ø  Realtid.se framröstad till Sveriges andra bästa ekonomisajt

Ø  Redaktion bestående av några av Sveriges främsta ekonomijournalister

Ø  Sveriges mest köpstarka läsare

Ø  Kraftig läsartillväxt

Ø  Ny sajt lanserad i mars 2020

Ø  Utveckling av prenumerationstjänst inledd

Ø  Kraftigt fokus på omsättningsökning och lönsamhet

Ø  I och med Nyemissionen, alla byggstenar på plats för att leverera den expansiva affärsplanen

Min uppfattning är att vi som verksamhet har en mycket spännande position, och att vi nu har lagt plattformen för att leverera starkt tillväxt många år framöver. Vägen hit har varit lång, men nu börjar resan. 

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Realtid Media ut då?

Om fem år är Realtid Media en central del av den svenska finansmarknaden, och har etablerat sig som den ledande leverantören av kvalificerade, informationsbaserade tjänster. Fram till dess har fokus varit att etablera de fem, i affärsplanen identifierade affärsområdena, som lönsamma, väl fungerande, självständiga enheter. Vi bedriver en aktiv förvärvsstrategi och verksamheten omsätter +100 MSEK, med fina marginaler, förstärkta av den förmånliga kostnadsmassan (i stor utsträckning digital verksamhet). Vi ska ha etablerat oss som en attraktiv arbetsgivare, som arbetstagare aktivt söker sig till.

Här någonstans höjer vi blicken, och utifrån den befintliga plattform tittar på nästa steg. Min bedömning är att det då finns parallella strategiska riktlinjer; den ena är att fortsätta den produktmässiga förflyttningen upp i värdeskalan, genom ett ökat fokus på data och teknologi, det andra är att vi har börjat titta på att expandera i Norden. Målsättningen över tid är att i utvalda produktlinjer arbeta pan-nordiskt, på engelska mot en global målgrupp. Finansmarknaden är i allra högsta grad internationell, och Norden sammanslaget utifrån BNP utgör världens 12 största ekonomi.     


Erbjudande i sammandrag

Erbjudandet avser en nyemission av Units och riktar sig till allmänheten i Sverige samt till svenska och internationella professionella investerare. Varje Unit består av en aktie och en vederlagsfri teckningsoption.

Antal aktier: 6 666 666 nyemitterade aktier

Antal teckningsoptioner TO1: 6 666 666 teckningsoptioner TO1 (det krävs 5 TO1 för att teckna 1 aktie)

Teckningskurs: 3,00 SEK per Unit

Emissionslikvid: 20,0 MSEK Bolagsvärde: 16,9 MSEK innan Erbjudandet

Övertilldelning: Vid överteckning kan en övertilldelningsoption om 1 666 666 Units (uppgående till 5,0 MSEK) komma att utnyttjas

Teckningsperiod: 16 - 30 april 2020


Dokument och filer

 

Video

Teaser

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna med BANKID

Hemsida

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker ringer upp Crunchfish
23.04.2020

Stockpicker ringer upp Crunchfish

Stockpicker ringer upp Joachim Samuelsson, Crunchfish VD precis efter en övertecknad emission och en uppdaterad analys på bolaget.

Jag får börja med att gratulera till en övertecknad emission! Ni måste vara nöjda med en teckningsgrad på 189% i emissionen under Corona-krisen då många bolag kämpar för sin överlevnad. Vad är det som gör att så många vill investera i Crunchfish?

Vi har en väldigt trogen skara aktieägare som har tecknat fullt för sina teckningsrätter och i många fall även övertecknat. 99% av emissionens aktier tecknades med stöd av teckningsrätter och den sista procenten fördelades rättvist till de som nyttjat teckningsrätter och som även önskar överteckning.

Jag tror många kittlas av potentialen i bolaget. Vi har oerhört intressanta interaktionslösningar som vi marknadsför på en stekhet global marknad, den för mobila betalningar. Det skapar både förväntan och en vilja att vara med för att inte missa tåget. Sedan vet jag att många gillar att Crunchfish är väldigt öppna och kommunikativa med vad som händer och sker. Det skapar intresse och gör att man som investerare tycker det är både roligt och intressant att följa med på resan. 

Crunchfishs närhetsbaserade teknologi kopplar kundens mobil till en betalväxel i en point-of-sale terminal hos handlaren och har även patentsökt uppfinningen att betala när kunden och handlaren inte är uppkopplad mot betaltjänsten. Lösningarna marknadsförs till betalappar, kassaleverantörer och handlare i Sverige och Indien, samt nyligen också till multinationella företag. Bolaget utvecklar också interaktionslösningar baserad på geststyrning och har den teknologin integrerad i miljontals smarta mobiler på marknaden. Idag fokuseras utvecklingen av geststyrning mot smarta AR-glasögon.

Lite kort för de som inte har koll på er sedan tidigare; Vad har ni för affärsidé och hur tjänar ni pengar?

Vi erbjuder interaktionslösningar för mobila betalningar och vi tar främst betalt genom ett månadsabonnemang per uppkoppling som handlaren har till betaltjänsten. Med en marknad som Indien med miljontals handlare behövs det inte många kronor per handlare för att generera stora intäktsflöden och skapa lönsamhet. Det är inte heller vi som bearbetar handlarna direkt utan vår partner är betaltjänsten som i sin tur har handlarna som kunder. 

Var kan man få en samlad bild av er?

Vår hemsida släpar tyvärr efter lite för tillfället. Vi håller på att uppdatera den, men vi har inte hunnit med det jobbet då vi ställt om från ett AR-bolag till att främst fokusera på Fintech 2020. Just nu är nog den bästa källan Årsredovisningen 2019 som vi släppte i fredags.

Tycker man mer om att titta på videomaterial kan jag rekommendera vår YouTube-kanal. Där finns både en inspelning med ledningsgruppen vid det senaste investerarmötet och intervjuer med nyckelpersoner. Och du som följer sociala media så är vår Facebook-sida alltid uppdaterad med det senaste.

Västra Hamnen har just kommit med en uppdaterad analys av Crunchfish, vad skulle du vilja lyfta upp ur den? 

Jag tycker återigen att deras analytiker Alf Riple och Pascal Dettwiler har gjort ett utmärkt jobb genom att fånga den trend vi är inne i. De talar om ”Turning eastward” och det stämmer bra eftersom Indien, världens snabbast växande marknad för mobila betalningar, är definitivt i fokus.

Sedan har de varit tvungna att hitta sätt att modellera Indien-affären konservativt för att inte få orealistiska riktkurser på bolaget. Nu hamnade riktkursen i intervallet 25-40 kr per aktie, vilket ändå är en klar uppskrivning mot de 15 kronor som aktien handlades för när analysen släpptes.

Några av de antaganden analysen gör för Indien affären är:

· Intäkterna i Indien kommer öka gradvis från 2021 till 2028 då vi når 5% av Indiens 60 miljoner handlare, dvs 3 miljoner. Det känns konservativt eftersom vi redan idag har dialog med de tre ledande betaltjänsterna som har 15-20 miljoner aktiva handlare tillsammans. 

· Analysen räknar med en intäkt om 25 kr per månad och handlare, dvs under 2028 når vi en månadsintäkt om 75 miljoner. Månadsintäkten per handlare skulle kunna bli högre eftersom analysen valt att helt exkludera försäljning av Blippit på den indiska marknaden. Blippits appterminal har en högre månadsavgift.

· Intäktsflödet som analysen räknar fram i Indien skalas först ner till hälften med motivationen att det finns initiala risker med en ny marknad. För att kunna räkna fram ett kursintervall skalas intäkterna ned ytterligare en gång med 50% respektive 20% för risken att vi inte överlever som bolag och då hamnar riktkursen i intervallet 25 till 40 kr. Trots att intäkterna från Indien är dubbelt nedskalade blir ändå Indien den affär i Västra Hamnens analys som förväntas dominera Crunchfishs intäkter framöver.

· Vidare bör man känna till att analysen har en årlig diskonteringsfaktor som påverkar. De innebär att intäkter är nedskalade med 18% på ett års sikt, två år med 33% och tre år med 45%. Intäkter så långt bort som 2028 när modellen gör antagandet att vi skulle nå 3 miljoner handlare är diskonteringen hela 80%, dvs endast 20% av intäkterna under 2028 bidrar till nuvärdet. Om Crunchfish skulle lyckas få en snabbare utrullning och intäkterna komma tidigare hade det fått en stor inverkan på värderingen.

I vår intervjuserie på Crunchfish youtube-kanal släppte vi även en intervju med Västra Hamnens chefsanalytiker Alf Riple som adderar lite mer djup till analysen. Den är intressant om man gillar fundamental aktieanalys.  

Ni har mycket fokus på Indien, varför just den marknaden? Och vad är det som gör att ert koncept passar bra där?

Indiska marknaden för mobila betalningar växer snabbast i världen och redan från en hög nivå. Bara storleken på marknaden gör den intressant. Det är ett land med 1,4 miljarder människor, 60 miljoner handlare och världens femte största ekonomi. Den kommer även att kunna växa ett bra tag till eftersom mer än 80% av transaktionerna görs med kontanter. Från årsskiftet 2020 har man också förbjudit betaltjänsterna att ta ut några transaktionsavgifter av handlarna för realtidbetalningar. Det är noll-taxa som gäller och det snabbar självklart på övergången till mobila betalningar. Troligen kommer även rädslan för covid-19 också öka takten. Precis som vi i Sverige blivit tveksamma att slå in pinkoden på kortterminaler, talar man i Indien om kontanter som potentiella smittbärare.

Det finns många anledningar till att Crunchfish interaktionslösningar är attraktiva för betaltjänster och handlare på den indiska marknaden. Den viktigaste är troligen vår patentsökta offline-uppfinning som möjliggör betalning även om varken betalaren eller mottagaren är uppkopplade till betaltjänsten. Det är en disruptiv innovation med potential att förändra hela världens ekosystem för digitala betalningar eftersom den utmanar en grundläggande förutsättning för hur digitala betalningar fungerar.

thumbnail DSC4826 1

Det alla former av digitala betaltjänster har gemensamt, oavsett om betalningen sker med kort eller i realtid, är att man alltid kontrollerar online om det finns tillräckligt mycket kredit eller medel på betalarens bankkonto för att genomföra transaktionen. Crunchfish har släppt det kravet och föreslår istället att man i första hand kontrollerar om det finns tillräcklig kredit eller medel lokalt i appen på betalarens mobil. Det öppnar upp för en mycket mer robust betaltjänst eftersom godkännandet av transaktionen blir oberoende av uppkopplingen till betaltjänsten. I det tidskritiska betalningsögonblicket kommer transaktionen alltid fungera friktionsfritt om det finns tillräckligt med kredit lokalt.

På en marknad som Indien där den största anledningen till att folk fortsätter att betala med kontanter är att det ofta strular med uppkopplingen blir detta en stor sak. Vi öppnar också upp nya användningsområden för mobil betalning, som exempelvis vid vägtullar eller tunnelbanespärrar, eftersom det alltid går blixtsnabbt att genomföra betalningen eftersom verifieringen sker lokalt, utan att behöva vänta på kontokontroll via nätet.

Kan du förklara för våra läsare vad som gör er lösning bättre eller enklare än de redan befintliga betaltjänsterna i Indien? 

Crunchfish erbjuder ingen betaltjänst överhuvudtaget. Vi konkurrerar därför inte med betaltjänsterna på den indiska marknaden, där Paytm, PhonePe och GooglePay är de dominerande. De är snarare våra partners för att vi skall kunna nå betalmarknaden hos handlarna.

Crunchfish utvecklar och marknadsför interaktionslösningar som gör fysisk betalning smidigare, mer robust genom vårt offline-erbjudande och även smartare genom att kunna integrera kuponger, lojalitetsrabatter och personanpassad service. Att Crunchfish interaktionslösningar identifierar kunden för kassan redan innan köpet slås ut för betalning är viktig för att driva denna merförsäljning.

I Indien tas det fram en ny officiell standard för att underlätta mobila betalningar i stället för kontanter som är mycket vanligt på marknaden. Hur kan Crunchfish dra nytta av den nya standarden?

Den nya standarden är UPI, Unified Payments Interface, som utvecklats av NPCI, National Payments Corporation of India. Det är en öppen standard för realtidsbetalningar där 120 olika betalningsappar konkurrerar på lika villkor på en plattform där 150 indiska banker är anslutna för att flytta pengar från ett konto till ett annat i realtid. Jämför med Sverige där endast Swish har denna tjänst med drygt 10 anslutna banker. 

UPI är inte direkt en ny tjänst längre. NPCI introducerade tjänsten i augusti 2016 och sedan dess har UPI varit världens snabbast växande system för mobila betalningar. Enbart i december 2019 genomfördes över 1,3 miljarder UPI-betalningar. I jämförelse lanserades Swish i december 2012 och genomförde 52 miljoner transaktioner under samma månad.

NPCI har globala planer med UPI och ledande länder som Singapore i Sydostasien och Förenade Arabemiraten i Mellanöstern har kopplat upp sig mot plattformen. Personligen tror jag även UPI är vägen att gå även för de europeiska betalapparna som vill åstadkomma internationell inter-operabilitet. Jag har diskuterat med Swish om fördelarna med att använda den öppna UPI-plattformen inom EMPSA, European Mobile Payment Services Association.

Crunchfish för en dialog med högste chefen för UPI på NPCI. Mötet med honom var det allra första mötet vi hade under vår första resa till Indien. Alla som följer Crunchfish på vår Facebook sida kunde läsa om det mötet redan i början av februari. Det skulle givetvis vara optimalt om UPI-standarden inkluderade stöd för våra interaktionslösningar. Det skulle inte bara legitimera oss för hela den indiska marknaden utan även öppna upp andra marknader där UPI finns utanför Indien.

Kan du till sist berätta lite om vad ni tror ni kommer att åstadkomma under 2020 och vad vi investerare bör hålla koll på?

Jag hoppas och tror att 2020 blir ett genombrottsår för Crunchfish. 2019 var ett förberedande år när vi tog fram Blippit appterminal för mobil betalning mot fysiska kassor. Marknaden börjar upptäcka oss mer och mer. Kursen steg över 100% under förra året och trots Corona-kris är kursen upp över 100% även i år.

I år har vi rivstartat med att komplettera Blippit med aBubbl för mobil betalning till app hos handlaren som tar emot betalning. Vi insåg tidigt när vi tittade på Indien att Blippit endast var en interaktionslösning för cirka 2 miljoner handlare eftersom lösningen förutsätter att kassan är uppkopplad till betaltjänsten. För majoriteten av indiska handlare, över 50 miljoner till antalet, hade vi ingen lösning. Det var för dem vi lanserade aBubbl i januari i år. Nu jobbar vi hårt med att paketera den lösningen för att kunna komma ut och testa den på den indiska marknaden. Vi siktar på att ha aBubbl färdig för integration om några veckor.

När man rullar ut produkter så går man igenom några olika faser. Först kommer en fas där lösningen integreras och verifieras i en testmiljö. Det är den fasen vi är i under Q2 i Indien. I Sverige har vi kommit längre och här handlar det istället om pilottester. Därefter är det dags för utrullning och intäkter från marknaden och det planerar vi under Q3 i Sverige och Q4 i Indien. Jag ser att vi generellt ligger tre månader före med utrullningen i Sverige än i Indien mycket beroende på att vi har hållt på längre med den svenska marknaden och att Swish tidigt ville integrera vår lösning. 

I januari 2020 patentsökte och annonserade vi även vår Offline-lösning. Den har vi presenterat i varje möte i Indien med mycket bra respons eftersom det är av stor vikt att göra betaltjänsterna mer robusta. En undersökning från förra året visar att 44% av användarna i Indien anger att det är strul med uppkopplingen som gör att de föredrar kontanter. Att implementera Offline-lösningen kommer troligen ske i steg. Initialt kommer betaltjänsterna troligen implementera vad vi kallar Online by proxy. Då saknar antingen betalaren eller betalningsmottagaren uppkoppling, men inte båda. Den part som saknar uppkoppling får sin uppkoppling genom den andre, by proxy. Detta bör vi också hinna pilottesta på den indiska marknaden under 2020.

Det som är viktiga triggers för investerare är nyheter som verifierar vår marknadsutrullning och då främst på den indiska marknaden. Analysen från Västra Hamnen har byggt en modell för vår indiska utrullning, men har kraftigt skalat tillbaka intäktsflödena eftersom det fortfarande är tidig fas och risken därför bedöms vara stor. Varje steg som visar på framsteg gör risken mindre och då kommer Västra Hamnen att kunna minska dessa riskfaktorer. Då ökar också värderingen i deras kursrekommendationer och troligen också aktiekuren på börsen.


Aktuella länkar för mer fördjupning:

Intervju med Joachim Samuelsson under teckningsperioden i april 2020

Årsredovisningen 2019 släppt 17 april 2020 

Investment webinar med ledningsgruppen den 7 april 2020 under teckningsperioden

Västra Hamnens uppdaterade analys av Crunchfish från 20 april 2020

Senaste intervju med Västra Hamnens chefsanalytiker Alf Riple

Crunchfish youtube-kanal

Crunchfish facebook-sida

Stäng×
Av
Stockpicker Analytiker
Stockpicker intervjuar - Luxbright
06.04.2020

Stockpicker intervjuar - Luxbright

Luxbright är ett teknikföretag, baserat i Göteborg. Bolagets fokus är att revolutionera röntgenindustrin genom att erbjuda sofistikerade röntgenrör, generatorer och framtida röntgensystem för att förbättra och skydda liv genom att möjliggöra skarpare röntgenbilder. Bolaget bildades 2012 och baseras på den teknologi som grundaren, Dr. Qiu-Hong Hu, utvecklat och framtagit efter forskning på Chalmers Tekniska Högskola.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag heter Mats Alm och är VD för Luxbright. Min bakgrund finns sedan drygt 30 år inom medicinsk röntgen där jag drivit tillväxtbolag på en internationell marknad. Senast kommer jag från en VD tjänst på Unfors RaySafe som tillverkar lösningar för att undvika onödig strålning.

Kan du beskriva Luxbright och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

Luxbright tillhandahåller en revolutionerande teknik för att förbättra röntgenrörens prestanda. Lite som LED tekniken för glödlampor. Vår teknik medger en högre upplösning av bilder samt en effektivare generering av röntgen. Och vi erbjuder Plug-N-Play där kunden inte behöver ändra något på befintlig teknik för att använda ett Luxbright rör.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

Vi har utveckling och komponenttillverkning i Sverige och sammansättning i Kina. Givetvis påverkas alla bolag i Europa mer eller mindre just nu. Men faktum är att vi var nog sist ut ur Kina vid utbrottet och sannolikt bland de första tillbaka in i Kina. Fabriken öppnade 5:e mars och vi har varit på plats med personal sedan ett par veckor och producerar. Det fungerar bra i Kina igen.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Vi säljer rör eller system (rör ihop med generator) till slutkunder eller till aktörer i värdekedjan som bygger röntgenapparater för olika applikationer, t ex att skanna resväskor på flygplatsen. Det är traditionell försäljning på en internationell marknad där merparten säljs i samarbete med stora aktörer.

Mats Alm Luxbright

vd Mats Alm

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 10,1 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Vi satsar mer resurser på att utveckla fler produkter baserad på vår patenterade teknologi. Men framförallt kommer vi att utöka vår produktionskapacitet, så att vi kan leverera på vår 1 MSEK orderstock och den ökade tillfrågan av våra produkter.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Tid och pengar. Som ett litet företag har vi möjligheten att utvecklas snabbare än större företag. Vår teknik fungerar och är mycket eftertraktad. Gapet på marknaden är stort och vi är väl positionerade för att fylla det. Nu är det dags att investera i förmågan att göra detta och göra det snabbt.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Det finns många rörtillverkare som erbjuder billiga rör utan mikrofokus. Det finns också specialister som erbjuder dyra lösningar som inte är avsedda för en volymmarknad. Vi fyller denna lucka med våra mikrofokusrör, för en massmarknad.

Hur stor är Luxbrights potentiella marknad?

Det säljs globalt ungefär 1,5 miljoner röntgenrör per år. Den marknad vi vänder oss till är på drygt 200.000 rör per år värt cirka 2 500 MSEK. Vårt delmål är att nå runt 100 MSEK till 2023, vilket motsvarar cirka 4000 rör på den initiala marknaden.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Luxbright?

Vi kommer att förändra en stor och traditionell marknad med banbrytande innovationer som möter behov som har en omedelbar avsättning. Det finns gott om affärsmöjligheter på en internationell marknad där inträdeshindret att dra nytta av vår teknik inte är svårare än det är att byta en glödlampa.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Luxbright ut då? 

Om 5 år så finns det en portabel, batteridriven och användarvänlig röntgenmaskin från Luxbright som används av kunder som tidigare inte hade tillgång till röntgen.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningsperiod: 30 mars - 10 april 2020

Teckningskurs: 2,00 SEK per aktie

Emissionsbelopp: 10,1 MSEK

Handelsplats: Notering på Nasdaq First North förbereds under hösten 2020


Dokument och filer

Läs mer om erbjudandet och teckna aktier

Hemsida

Stäng×

Mina Bevakningar


Annons
Annons
Till början