Stäng
Prenumerera gratis på Sveriges ledande nyhetsbrev inom bank & finans
Nystartad fond ser dolda värden i Hexatronic
22.10.2020

Nystartad fond ser dolda värden i Hexatronic

Martin Lindqvist och Jonas Skilje förvaltar den europeiska mikrobolagsfonden PriorNilsson Evolve. Denna vecka har vi pratat med dem om Hexatronic för att få höra deras syn på bolaget.

Om vi börjar med caset, vad är det ni ser i Hexatronic?

Hexatronic är ett bolag som vi följt under en längre tid. De levererar en rad produkter och tjänster kopplade till optisk fiberteknik. Kortfattat har de en koncentrerad exponering mot utrullningen av fibernät i de marknader där de är aktiva. Vi tror starkt på en fortsatt expansiva bredbandsinvesteringar i fiber för lång tid framöver. Särskilt  intressanta marknader är Nordamerika, Storbritannien och Tyskland där Hexatronic satsar hårt. Vi tror det är en lyckad strategi eftersom bägge dessa länder ligger långt ned i listan över länder med fiberpenetration. Det ligger fortfarande enormt mycket kopparkabel i dessa marknader som är på väg att bytas ut.

Vad tror ni inför Q3-rapporten och framöver?

Bolaget kom med en omvänd vinstvarning i förra veckan. Det som var väldigt glädjande var att man äntligen såg den omsättningstillväxt man hade kunnat förvänta sig. Man gav preliminära tillväxtsiffror på 13% topline-tillväxt. Justerat för negativa coronaeffekter om cirka 20-30 miljoner SEK skulle tillväxten ha varit ytterligare några procentenheter högre.



Har du frågor/kommentarer till förvaltarna? Maila staff@stockpicker.se

Att man växer EBITA med 25-33% tror vi kan vara av mer one-off-effekt. Pandemin har gjort att man åkt på färre mässor, resor, vidtagit kostnadsbesparingar och liknande som stärker marginalerna. Så, vi tror att Q3 kommer att vara ett starkt tecken i rätt riktning. Det är på denna nivå vi ska förvänta oss att detta bolag levererar framöver. De har alla förutsättningar: en god närvaro på intressanta marknader, en stark underliggande fibertrend och har äntligen börjat visa rejält momentum i omsättningen. Intressant nog har den omvända vinstvarningen inte alls tolkats vidare positivt aktiemarknaden. Det tror vi var en kraftig underreaktion på positiva nyheter. Aktiekursen är kvar på samma nivåer som innan krisen.

Finns det några triggers i närtid som ni tycker är intressanta?

Det är ingen överdrift att säga att Corona-pandemin har ökat behovet världen över för digitala kommunikationslösningar av hög kvalitet. Digitaliseringen förväntas skrida fram väldigt snabbt i och med denna pandemi, och då behövs det helt enkelt infrastruktur på plats som möjliggör denna utveckling. Vi ser två trender som ökar behovet av bredbandstjänster, det är dels ökat konsumtion av strömmande video men även ökad andel distansarbete. Vi ser att Corona förstärker dessa trender ytterligare och driver på en accederad bredbandsutbyggnad internationellt.

Sen har vi det här med 5G som börjar ta fart. Vad många missar är att även om 5G är en mobil bredbandslösning som ersätter fiber i hemmet så behövs det fiberoptik fram till 5G-antennerna. Och det behövs väldigt många antenner i utbyggnaden av 5G-nätet. Bolaget själva säger att det behövs ungefär 10 gånger så mycket fiber som för 4G-nätet. Vi har läst analyser som menar att det rentav kan uppstå brist på fiberkabel och fiberrelaterad utrustning inför förestående generationsskifte. Vi ser definitivt 5G som en tillväxtmöjlighet för Hexatronic snarare än ett hot.

Tycker ni att bolagets ledning verkar hantera den geografiska spridningen på ett bra sätt?

Bolaget själva är givetvis inte omedvetna om detta utan har under en tid väldigt tydligt fokuserat sin expansion mot andra marknader än norden som var tillväxtfokus för omkring sex år sedan. Sedan dess har en rad satsningar mot nya marknader ägt rum, och allt har inte riktigt gått så bra som man kanske hade önskat eller förväntat sig. Tillväxten borde vara högre och vi menar att man inte lyckats leverera den omsättningstillväxt i takt med marknadens underliggande tillväxt inom många geografier.

Är det något ni tycker aktiemarknaden missar i Hexatronic?

Om det är något marknaden varit oroade över så är det bolagets exponering mot Sverige, eftersom Sverige är en hyfsat väl penetrerad marknad där tillväxttakten för fiberoptik mattats av. I Sverige hade 88% av hushållen fibertäckning redan 2018 enligt Post- och telestyrelsen. Men Sverige utgör numera bara runt 30% av Hexatronics omsättning. Resten av omsättningen kommer från marknader som har betydligt lägre täckning och där vi förväntar oss att bolaget ska kunna växa sin omsättning betydligt snabbare. Oron för Sverige-exponeringen tycker vi är mindre och mindre befogad, även om vi såklart också vill se ett fortsatt minskat beroende av Sverige.

Om PriorNilsson Evolve
Förvaltare är Martin Lindqvist och Jonas Skilje. En dagligt handlad, europeisk mikrobolagsfond. Tillväxtinriktning med kvalitetsbolag i fokus. Fonden startades 2020-06-01.

Kommentarer eller frågor till förvaltarna? Maila staff@stockpicker.se

Läs mer om fonden här

Köp fonden hos Avanza

Köp fonden hos Nordnet


Denna artikel är information från Stockpickers kund. Artikeln ska tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Martin Lindqvist och Jonas Skilje förvaltar fonden PriorNilsson Evolve som är aktieägare i Hexatronic Group AB.

Stäng×
Stockpicker intervjuar - Gausta View
22.10.2020

Stockpicker intervjuar - Gausta View

Gausta Views mål är att bli ett av de ledande fastighetsbolagen i den norska skidorten Gausta. Ambitionen är att inom tio år äga och förvalta fastigheter med över tvåtusen turistbäddar. Långsiktigt ägande är stommen i bolaget, men försäljning av enheter i olika utvecklingsfaser kan ske för att skapa största möjliga långsiktiga värde för aktieägarna.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Gausta View är det 4:e projektet för mig som entreprenör och faktiskt det andra som grundar sig i ett fritidsintresse. Tidigare var jag med och grundade och byggde upp bolaget Fishbrain. Det är en app för att hjälpa sportfiskare fånga mer fisk. Det är ett spännande bolag som är världsledande i sin nisch och som nu har 10 miljoner användare och 75 anställda.

GAV vd

Marcus Fransson, VD

Gausta View har Nils Nienhardt och jag grundat tillsammans. Vi har tidigare medgrundat och drivit Clean tech bolaget Parans Solar Lighting tillsammans. Det är ett intressant bolag som sedan en tid är börsnoterat.

Kan du berätta lite mer om turistorten Gausta samt hur ni ser på dess framtid?

– Gausta ligger i norska Telemarken, det är en spännande plats som bjuder både på fantastisk skidåkning och många spännande sevärdheter. Ganska många känner till historien om ”Hjältarna från Telemarken”. Norsk Hydro drev en tungt vattenfabrik här under andra världskriget. Den kontrollerades av nazisterna som behövde det tunga vattnet till sitt atomvapensprojekt. Tungt vatten produktionen kunde stoppas genom att norska motståndsmän kom smygande på skidor över Hardangervidda för att spränga fabriken i ett attentat. Det är en klassisk historia som det gjorts flera filmer och TV-serier om.

Vi på Gausta View har sökt oss till område för skidåkningens skull. Berget Gaustatoppen har den högsta fallhöjden i Skandinavien, 1650 m, när man tagit sig till toppen känns det mer som man är i alperna än fjällen. Gausta ligger också nära storstadsregionerna Oslo, Göteborg och Köpenhamn. Faktum är att det är närmare från Göteborg till Gausta än från Göteborg till Sälen.

Destinationen Gausta är nu inne i en kraftig tillväxt, det byggs nya liftar, hotell, restauranger osv. Startskottet för detta blev när den underjordiska bergbanan, Gaustabanan, blev tillgänglig för några år sedan. Den går till toppen på över 1800 meters höjd. Toppområdet var länge begränsat av militära skäl. Bakgrunden är att Gaustatoppen är den högsta punkten emellan England och Ryssland och under 50-talet byggde NATO en hemlig signalspaningsstation inne i berget med en underjordisk bergbana till toppen. Den här anläggningen blev omodern för länge sedan men låg kvar hos militären fram tills en lokal entreprenör tog över för några år sedan. Nu är allt upprustat för turism och anläggningen går för fullt, skidåkare på vintern och vandrare och andra turister på sommaren. Gaustabanan tillsammans med det växande vanliga liftsystemet och fallhöjden gör skidåkningen i området till en verkligt storslagen upplevelse.

backe

Kan du beskriva Gausta View och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Gausta View är ett fastighetsbolag som kommer hyra ut lägenheter till turister i Gausta. Vi ser att det finns ett stort behov av fler turistbäddar under de närmsta åren. Vårt mål är att tillhandahålla 2000 gästbäddar fram till 2030. I dagsläget äger vi en tomt precis vid backen i det nya centrumområdet. Där kommer vi bygga 3 huskroppar med totalt 68 lägenheter och 340 gästbäddar. Efter det planerar vi att expandera på nya tomter i närområdet.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Affärsmodellen är att tjäna pengar på uthyrning. På vintersäsongen till skidåkare, på sommaren och resten av året till turister som kommer från hela världen för sevärdheterna och naturen. Fastigheterna är specialdesignade för ändamålet, lägenheterna har ”dubbeldörrar” så att man kan hyra antingen en lägenhet med 5+2 bäddar eller en dubbel-lägenhet med 10+4 bäddar. Detta ökar beläggningen. Vi har digitala lås och självincheckning i digitala kiosker, det ger en modern och smidig service samt lägre kostnader än bemannad reception. Vi ser en direktavkastning från fastigheterna på runt 10%, den lokala marknaden för korttidsuthyrning är stark och ger en bra grund för expansion.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Under våren 2019 stängde hela skidorten ner, precis som alla andra skidorter i Norge. Detta försenade projektet en del, så vi tappade tid. Ekonomiskt har det blivit en fördel, då prisläget för byggupphandlingar sjunkit sedan pandemin startade. Uthyrningsverksamheten börjar hösten 2021 och då räknar vi med att värsta delen av COVID-19 situationen har passerat.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 18 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Den kommer tillsammans med banklån att användas för att bygga hus A med 24 lägenheter, genomföra markarbete för hus A, B och C samt att säkra markrättigheter för hus D, E, F. Vi planerar ytterligare en emission i Q1 2022 för byggnation av hus B och C.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Vi har stor respekt för att vi lever i en föränderlig tid, I våras slog COVID-19 väldigt hårt mot hela besöksnäringen. I fjällorterna kom återhämningen dock snabbt, I somras var det rekordbeläggning och bokningsläget inför vintersäsongen är också på rekordnivå. Vår inställning är att en relativt försiktig belåning och god likviditet är det bästa skyddet för oväntade skeenden.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Gausta View?

– Destinationen Gausta är inne i en stark tillväxtfas, vi ser att orten kommer bli en av de klassiska turistdestinationerna i Norden. Genom att investera i Gausta View kan man åka med på den resan.

Vi i ledningen är långsiktiga delägare och drivs av att bygga ett riktigt bra bolag. Fokus ligger på stark tillväxt och god lönsamhet.

Det tredje är att man som delägare får en generös rabatt på eget boende, vi vill gärna att bolaget ska få många delägare som också vill komma och uppleva Gausta på plats.

Avslutningsvis om du blickar framåt 3 år i tiden, hur ser Gausta View ut då?

– Hösten 2023 är uthyrningsverksamheten intrimmad och i full gång, byggnationen på tomt 2 med hus D, E och F är i slutfas med inflyttning Q4 2023. Vi ska då vara uppe i 500-600 bäddar.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 7 oktober - 30 oktober 2020.

Teckningskurs: 30 kronor per aktie.

Emissionsvolym: 18 MSEK fördelade på 600 000 aktier.

Villkor för genomförande: Lägsta emissionsbelopp för fullföljande av emissionen är 15 MSEK.


Dokument och filer

Videointervju

Investeringssida

Memorandum

Anmälningssedel

Gaustatoppen video

Hemsida

Video Gausta

 

Gausta Views
Stäng×
Annons
20.10.2020
Stockpicker intervjuar - Newton Nordic

Stockpicker intervjuar - Newton Nordic

Newton Nordic är ett svenskt teknikbolag som utvecklar och erbjuder specialiserade produkt- och supportlösningar för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga...

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har drivit teknikbolag under större delen av mitt arbetsliv, där jag bland annat byggt upp Opera Softwares utvecklingsavdelning i Sverige till som mest drygt 100 medarbetare. Jag har även engagerat mig som investerare och styrelseledamot i start-ups med global och skalbar teknik.

henriks

Henrik Lewander, VD

Kan du beskriva Newton Nordic och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Newton Nordics vision är att möjliggöra rörligt innehåll från hela världen, med samma eller bättre upplevelse som att vara där.

Vårt NEWTON-system för fjärrstyrning och stabilisering av rörliga kameror används av prestigeproduktioner som t.ex. American Idol, Champions League och MTV Awards. Systemet möjliggör för rörliga kameror att användas inom live-TV på helt nya sätt än tidigare – med större kreativ frihet och bättre produktionsekonomi.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Newton Nordic bedriver utveckling, marknadsföring, försäljning, montering och testning av NEWTON-systemet. Vi har även vissa intäkter i form av reparation och underhåll. NEWTON-systemet bygger på flera års forskning, utveckling och testning av avancerad reglerteknik inom film och TV-industrin. Kärnan av NEWTON-systemet består av kamerahuvudet NEWTON S2 för stabilisering och kontrollpanelen NEWTON C2 för fjärrstyrning. Vi säljer NEWTON-systemet till tjänstebolag och uthyrningsbolag världen över som i sin tur integrerar systemet med egna rörliga kameraplattformar och hyr ut produkterna som en helhet till film och TV-produktioner.

I och med vår pågående strategiska förflyttning kommer vi att leverera hela rörliga kamerasystem med stöd för Augmented Reality, automatisering och fjärrstyrning, där tekniken i NEWTON-systemet blir en unik konkurrensfördel. I samband med denna strategiska förflyttning skapas också möjligheter att öka försäljningen av mjukvara genom licenser.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Lyckligtvis hade vi ett antal långt framskridna affärsmöjligheter och en positiv finansiell trend inför att COVID-19 drabbade Europa. Detta gjorde att vi klarade ingången mycket bra och uppnådde ett positivt EDITBA-resultat för första halvåret 2020. Vi kunde under våren och sommaren konstatera att publikdrivna evenemang drabbats hårt av inställningar, våra kunder blev försiktigare och vi fick färre inkommande förfrågningar som följd. De senaste två månaderna har vi sett att aktiviteten hos våra kunder börjar öka igen. Fjärrstyrda kameror har givits uppmärksamhet på grund av regler för social distansering, men vi har även sett exempel som pekar på att COVID-19 driver på utvecklingen mot en bättre tittarupplevelse i frånvaro av publik – vilket är positivt för våra typer av produkter som erbjuder just det.

metyall

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 20,1 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Emissionslikviden skall användas för att accelerera vår strategiska förflyttning så vi kan inta en strategisk position på marknaden för rörliga kameror inom TV.   Vi har en stabil grundaffär men kommer satsa på utvecklingen av nya lösningar för hela system för rörliga kameror. Vi kommer även att fortsätta att vidareutveckla och förbättra vår nuvarande produkt, då detta ytterligare stärker vår nuvarande affär samtidigt som det även gör att lösningarna för hela system blir bättre. Detta kräver investeringar i utvecklingsorganisationen. Därtill avser vi utvidga vår försäljningsorganisation. Vi vill förbättra vår position på marknaden ytterligare och därigenom öka försäljningen av nuvarande produkter och samtidigt bana väg för våra nya helhetslösningar.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Vi har arbetat hårt för att bygga en stabil grundaffär med validerade och efterfrågade produkter, vilket har gjort att flertalet kommersiella risker som normalt förekommer i tidiga skeden i bolag har minskat i väsentlighetsgrad för vårt vidkommande. Våra främsta risker utgörs idag av beroende av nyckelpersoner, minskad tillväxt i och med COVID-19 samt marknadsmässiga risker i form av ökad konkurrens. Genom att genomföra emissionen kan vi minimera den finansiella risken samtidigt som vi kan öka våra satsningar på marknaden.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Inom marknaden för gyrostabiliserade kameror finns konkurrenter, där våra närmaste utgörs av bolagen Shotover och Fomasystems. Generellt har de båda bolagen varit mer inriktade på filmbranschen, medan vi tagit en ledande position inom live-TV. Genom vår beprövade egenutvecklade teknik kan vi erbjuda högre driftsäkerhet och precision, samtidigt som priset hålls konkurrenskraftigt.

Den marknad vi är på väg mot med kompletta system av rörliga kameror, domineras av större, mer trögrörliga aktörer, som saknar egen gyro-stabilisering, till exempel produkterna Furio som ägs av Ross Video Systems och Vinten som ägs av Vitec Group. Dessa aktörer är dock på jakt efter ny teknik, där vi tror att vår stabiliseringsteknik i kombination med AR och automation kan väcka intresse för t.ex. samarbeten i framtiden. På denna marknad har vi möjlighet att ta en unik position med vår moderna stabiliseringsteknik och vårt mjukvarucentriska angreppsätt.

Hur stor är Newton Nordics potentiella marknad?

– Vi uppskattar den globala marknaden för rörliga kamerasystem till åtminstone 1,5 miljarder kronor. De senaste åren har vi adresserat en liten del av den marknaden, nämligen gyrostabiliserade kameror för räls- och vajersystem, vilken vi uppskattar till 100 miljoner. Med vår nuvarande satsning på teleskopiska kamerakranar tredubblas vår marknadspotential. Med den strategiska förflyttning till hela rörliga kamerasystem kan vi adressera större delen av marknaden för rörliga kamerasystem. Det är även värt att notera att dessa marknader växer med 15-25 procent årligen.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Newton Nordic?

– Vi har en spännande teknik och har med små resurser fått in våra produkter på några av världens främsta TV-produktioner. Newton Nordic har under de senaste åren intagit en mycket god marknadsposition och visat att vi kan nå lönsamhet. När vi nu låter vårt starka utvecklingsteam utveckla hela system för rörliga kameror, har vi goda möjligheter att uppnå samma marknadsposition fast på en betydligt större marknad

Avslutningsvis om du blickar framåt fem år i tiden, hur ser Newton Nordic ut då?

– Om fem år tror jag att Newton Nordic är förstahandsvalet i världen för hela rörliga kamerasystem, på samma sätt som vi idag är på marknaden för gyrostabiliserande kamerahuvuden. Jag tror att vi kommer att bidra till att möjliggöra en ännu bättre tittarupplevelse, samtidigt som rörliga mer automatiserade kamerasystem med fjärrstyrning blir tillgängliga för en större kundkrets. Vidare har Newton Nordic inom fem år kommit in på marknaden för fasta installationer på arenor, studior, konserthallar, företag och megakyrkor.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningsperiod: 12 oktober – 27 oktober 2020.

Erbjudandepris: 0,70 SEK per unit.

Antal units som erbjuds i erbjudandet: 28 780 967.

Teckningsförbindelser och garantiåtaganden: 14,1 MSEK, motsvarande 70 procent av erbjudandet.

Handel med uniträtter: 12 oktober – 23 oktober 2020

Villkor för teckningsoption av serie TO7: Innehavare ska äga rätt att för varje två (2) teckningsoptioner teckna en (1) ny aktie i bolaget. Teckning sker till en kurs motsvarande den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden 28 februari – 11 mars 2022 med en rabatt om 30 procent. Teckningskursen ska dock uppgå till högst 1,40 SEK och lägst aktiens kvotvärde. Teckningsoptionerna berättigar till teckning under perioden från och med den 14 mars 2022 till och med den 25 mars 2022.


Dokument och filer

Emissionssite

Teaser

Memorandum

Anmälningssedel

Videopresentation

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - DanCann Pharma A/S
16.10.2020

Stockpicker intervjuar - DanCann Pharma A/S

DanCann Pharma A/S är ett farmaceutiskt bioteknikföretag som grundades i mars 2018 strax efter att det nya pilotprogrammet inrättades. Under sommaren 2018 fick bolaget som ett av de första företagen i Danmark tillstånd att hantera och odla medicinsk cannabis genom det så kallade ’’Development scheme’’. DanCann Pharma är ett vertikalt integrerat företag vars verksamhet kommer att innefatta allt från odling till raffinering av cannabis och cannabinoider. Bolagets affärsplan består av flera olika delar såsom: import, export, försäljning, forskning och utveckling samt egen produktion.

Could you tell us a bit about yourself and your background?

– As a person, I am driven to make a difference, including passion for innovation, and challenging the existing - as well as optimism for a better future.

jeppe

Jeppe Krog Rasmussen, CEO

In terms of background, I have serval years in investment and the financial world - I have myself a background as an investor for many years - and I have always had a good eye for new and exciting startups and industries. I have worked on project DanCann Pharma for over 3 years now and through this established a solid network nationally and internationally. As a type-1 diabetic, I was born with an interest in pharmaceuticals and Biotech / MedTech - and have indirectly been part of the industry for over 20 years now.

I would say that my own vision of the company has “flowered” during our DanCann Pharma journey, and today it is not just exciting to drive our company - but - I actually feel that we have a huge mission ahead of us - namely to make a difference for the many patients who have good experiences with pharmaceuticals like ours but lack access to treatment. And for the same reason we believe in our vision about improve health and life quality for patients with challenges.

Please give our readers an introduction to DanCann Pharma.

– DanCann Pharma A/S was founded in 2018 and is a Danish pharmaceutical biotechnology company powered by cannabinoids. DanCann Pharma is focused on discovering, developing, manufacturing, and commercializing of novel cannabinoid therapeutics in a broad range of disease areas.

The company was established due to the poor access for cannabinoid-based drugs and pharmaceuticals shortly after the establishment of the new Pilot Programme with medical cannabis in Denmark.

DanCann Pharma is licensed for handling of euphoriant substances, and during the summer 2018, the Company was licensed as one of the first companies in Denmark to handle and cultivate cannabis for medical use.

The goal for DanCann Pharma is to make and distribute prescription (Rx-pharmaceuticals) and over-the-counter (OTC) pharmaceuticals mainly focused on pain patients with alternative needs and management to handle their illness, covered by the Danish Pilot Programme for medical cannabis – with future targets for further and new patient groups and segments.

Could you elaborate on DanCann’s business model?

– DanCann Pharma is a vertically integrated company with upcoming activities from genetic development (research into novel cannabinoids) to the formulation of the pharmaceutical. DanCann Pharma’s business plan has several tracks, including: imports / distribution, R&D, and own in-house production (cultivation, extraction, refining and formulation).

We aim to produce standardized active pharmaceutical ingredients (APIs). These products will be used in the Company's own intermediate products as well as in the pharmaceutical industry and meet the needs of large and small drug developers.

DanCann Pharma’s next step is in-house production lines where the active ingredients will be formulated for pharmaceuticals in several different dosing technologies (both new and existing) with the result of various, patient-friendly products including, but not limited to; capsules, pills and oils - using advanced technology and processing equipment.

pilleIf any, what impact has COVID-19 had on DanCann Pharma and your business operations?

– Until now, COVID-19 has not had a major impact on DanCann Pharma, as during the pandemic we have not had any applications within the Danish Medicines Agency. We know that several of our competitors have suffered from this, as the global pandemic put an end to processing all applications due to the full attention on protective equipment around the management of COVID-19. The handling processes of applications are now back to normal, and we do not expect this to have any effect on our estimated upcoming handling times. Of course, there has also been a lot of speculation in relation to future market conditions, as the pandemic struck back at the beginning of the year (2020) where we also began to consider making the company public - but it has always been with a humble approach to the method and a certain readiness for change

DanCann Pharma is currently raising 30 MDKK in a IPO and the share is to be listed at Spotlight Stock Market. How are you going to use this capital and why have you decided to go public?

– Since we work with pharmaceuticals, the entry barriers are incredibly high - this equates to large capital requirements - and as we have experienced enormous interest from the investment environment, we saw this as a natural next step.

Where many others have chosen to make partnerships with Canadian and Israeli companies by various creative joint-venture structures, and thereby act as subsidiaries with entrance to the European market, we at DanCann Pharma have chosen to take fully control ourselves - and thereby be the master of our own future and strategy.

The proceeds from the IPO is raised to meet the goals of the Company have set, which is to obtain the necessary approvals with regard to the various processes and licenses through the Danish Medicines Agency and to integrate in the Scandinavian markets. The be more precise purpose of the proceeds from the issue is the following:

1. Establishment of BIOTECH PHARMs Approx. 50-60 %
2. Partnerships and R&D Approx. 10-20 %
3. Operating costs Approx. 30-40 %

What would you say is the biggest risks going forward?

– The development of the Pilot Programme, including the regulatory conditions (although it seems unrealistic that they should develop in a negative direction for a company like ours), this may have an effect on the market and its estimated size, including the behavior of doctors , reimbursement schemes, etc. etc. For the same reason, we try to integrate politically and professionally with all parties, in order to jointly create the best result, which ultimately provides the best conditions for the patients in need.

In addition, there is also a potential chance that our company does not obtain the necessary permits from the Danish Medicines Agency - we have of course, through the last many years of preparation, done everything to ensure that this does not stand in the way for us to obtaining these.

Lastly it should also be mentioned that we obviously compete with some huge competitor in the market - and this can in the worst-case result in these potentially outcompeting us as a player in the market. And for the same reason, we as a company need to "think out of the box" - and I certainly think we do this from step -3 to step 99.

Can you briefly walk us through how the legal framework and the policies on medical cannabis looks like in Europe today and what do you think the future will hold?

– On 1 January 2018, medical cannabis was legalized in Denmark under a 4-year Pilot Programme that allow all Danish Physicians to prescribe cannabis for medical use. The Programme was approved by 9 out of 10 political parties in the Danish parliament at the time and is therefore widely supported across the political parties.

The purpose of the Pilot Programme is to give patients a legal opportunity to test medical cannabis treatment if they have not benefited from conventional medication. The Pilot Programme has given Danish companies a possibility to import, cultivate, produce, distribute and/or export medical cannabis, if the company obtains the necessary authorizations from the Danish Medicines Agency (DMA).

Based on statements from patient organizations, KOI’s, staff at DMA (Danish Medicine Agency) and politicians, it is DanCann Pharma and its management team’s best assessment that the 4-year Programme will be replaced by an extension or a permanent regulation. The global medical cannabis market is already extensive, and it is DanCann Pharma’s opinion that the Danish legalization-wave is expected to make a significant contribution to expanding the European and global market.

Through its legislation, Denmark has achieved a unique position in the European market. The majority of countries in Europe are highly dependent on imports as they have no or partially limited production (quota based). Denmark, in contrast, has no limit on how much medical cannabis must be produced. Also, the new export legislation gives the Danish manufactures access to large markets in form of neighbouring countries, since Denmark is one of the only countries in Europe that is allowed to export.

With this advantage in the export regulation, the Danish manufacturers can capture the market before it is established. What really describes the European market so far is the large number of countries with patients’ schemes, but the very narrow supply of manufactures.

How does your competition look like and what do you do better/differently than your peers?

– At first sight, the Danish market looks crowded. From a number of applicants perspective, this is certainly true. But while licensed companies have received one or more licenses from the DMA under the Pilot Programme and Development Scheme and with more expected to be approved, the reality is that to date no one has got any Danish products on the market yet and only a very small number (so far 3 manufacturers) have got products imported into the market (currently only two).

There is a significant difference between the capabilities, financial strengths and strategy of the contenders. However, competition will emerge, and the market will mature and proliferate over the coming years. This is natural and positive.

We have many major competitors, which are solely based on large-scale cultivation. The aim for us is not to compete with these, as DanCann Pharma has a different target in terms of patients (markets).

Rather than focusing on CBD or THC heavy genetics (and thus competing with large scale producers), it is in DanCann Pharma’s interest to focus on genetics with more rare and novel Cannabinoids, such as THCV and CBG (but not limited to). It is important to distinguish when we talk about cannabis flower.

I also think it is worth commenting on the big producers (volume) and staging this with the current needs (seen with European glasses), we have several big competitors who have ambitions to produce +100,000 kilograms of cannabis flower, but if we for example look at Germany and their current needs, as the largest market in Europe, they had a total of 6,719 kilograms in 2019. We expect that our first facility (on a full scale) can produce around 3,000 kilograms per year, which can supply half of Germany at present.

To me, we still lack a basis of existence to produce these enormous quantities and it requires first and foremost that they can sell it and that their expectations about the future in terms of the medical cannabis market hits correct. The money is not in volume - but in the differentiation, security of supply and the many next steps further in the value chain where you can really get some IP / IPR being a pharmaceutical company.

What is the size of DanCann Pharma's potential market?

– In 2018, the Danish pharmacies dispensed pharmaceuticals for approx. DKK 7.6 billion calculated in the pharmacy's purchase prices.

Pharmaceuticals for the nervous system were the most widely traded Rx-pharmaceutical group. With revenue of DKK 1.7 billion, it accounted for 22.15 percent of pharmacies’ total Rx-pharmaceutical sales.

In relation to patient groups associated with the Pilot Programme, these together represent a market value of approx. DKK 2 billion, based on Rx-pharmaceuticals delivered in Denmark.

According to you, why is buying shares in DanCann Pharma a good investment?

If you believe in a future with medical cannabis, you should invest in DanCann Pharma.

– We see a huge opportunity for a unique position in a new unexplored market where several competing companies appear to have not been successful with their strategy. We want to challenge this and question our own and competitors' methods and always look for a potentially better way of doing things.

DanCann Pharma aims the highest standards of quality and safety with its first-class production facilities and quality management systems by achieving the highest certifications to become a global pharmaceutical brand. Through our strategy, we express a high priority to the pharma aspect.

460With our approach to the pharmaceutical market based on analysis, many years of preparation, strong risk assessment, and without the risks associated with massive cultivation in the first place  we see our current position as an advantage. We have not "rushed" our business, but carefully considered how to approach this task. This is reflected in all the choices we, as an organization, make to ultimately ensure patient safety and satisfying results for our investors.

Invest in DanCann Pharma if you: like us, think differently and prefer a company that dare to challenge the existing.

Finally, what is your long-term vision for DanCann Pharma? Where do you see the company 5 years from now?

– 5 years from now we have made a massively impact by a positive and meaningful difference in the lives of patients and their relatives. All of the company’s actions and decisions tie back to this most important and simple fact. DanCann Pharma aims to become a contribution to the need of alternative treatment than the conventional ways we already know today.

Finally…

To sum it up, we are now doing our IPO at Spotlight Stock Market to ensure speed and develop to our beloved company.

Join our journey – from idea to launch – and help us change the world.

 


Erbjudandet i sammandrag

Erbjudande: En unit består av fem (5) aktier och två (2) teckningsoptioner som emitteras vederlagsfritt.

Erbjudandepris: 22.5 DKK per unit, vilket motsvarar 4.5 DKK per aktie.

Teckningsoption: En teckningsoption berättigar till teckning av en nyemitterad aktie i Bolaget under perioden 1 september 2021 till 17 september 2021, till en fastställd teckningskurs per aktie motsvarande 6 DKK.

Emissionsbelopp: DanCann Pharma tillförs 30 MDKK (före avdrag för emissionskostnader) vid full teckning i Erbjudandet och ytterligare cirka 16 MDKK vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna.

Bolagsvärde: Cirka 63.3 MDKK före Erbjudandet.

Teckningsförbindelser: 22.5 MDKK, motsvarande cirka 75% av Erbjudandet.

Lock-up: Styrelse, ledning och största aktieägaren har ingått lock-up motsvarande cirka 39,24 procent av aktierna i Bolaget efter Erbjudandets genomförande.

Teckningsperiod: 7 oktober 2020 - 23 oktober 2020.

Minsta teckningspost: 200 units, motsvarande 4 500 DKK 


Dokument och filer

Erbjudandesida

Teaser

Prospekt

Anmälningssedel

Introvideo

Hemsida

Video DanCann

 

 

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Vindico Group
07.10.2020

Stockpicker intervjuar - Vindico Group

Vindico Group AB är en säkerhetskoncern där verksamheten drivs i dotterbolaget Vindico Security AB, som marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I sortimentet ingår produkter och lösningar inom DNA-märkning, bland annat ButiksDNA och ByggDNA, kameraövervakningssystem, produkter för säker förvaring och laddning av surfplattor, laptops, cykelbatterier och mobiltelefoner samt säkerhetsprodukter för konsumentmarknaden under varumärket Safe´n´Sound.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är 55 år gammal och min bakgrund är inom försäljning sedan 35 år. De senaste 25 åren har jag arbetat med att utveckla företags säljorganisationer genom att rekrytera, utveckla, bemanna och coacha dem.

nyberg

Martin Nyberg, VD

Kan du beskriva Vindico Group och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Vindico är ett nischat företag inom säkerhet där vi arbetar med fysiska säkerhetsprodukter. Sedan 1991 har vi byggt upp ett genomtänkt produktsortiment och därigenom skaffat oss en gedigen kompetens avseende kameraövervakning, DNA stöld- och rånskydd. Vi säljer egenutvecklade laddskåp för mobiler, surfplattor, datorer och elcykelbatterier samt har ett spännande sortiment av smarta säkerhetsprodukter för personligt bruk som går under varumärket Safe´n´Sound. Detta sortiment säljs genom återförsäljare såsom exempelvis NetonNet, Elon, Gekås etc.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi arbetar både med att sälja direkt till professionella slutkunder och genom återförsäljare:

* Vi har idag avtal med Göteborgs Stad och Partille Kommun inom kameraövervakning, med försäljning, installation och service.

* Inom kameraövervakning arbetar vi direkt mot slutkund med ett spann från processindustrier till butiker.

* Inom DNA-märkning arbetar vi direkt mot butik och bygg ifråga om rån- och inbrottsskydd och mot återförsäljare i fråga om DNA-märksatser.

* Inom laddskåp arbetar vi främst via återförsäljare som ATEA men även mot slutkunder som fastighetsägare.

* Safe´n´Sound-sortimentet säljs bara via återförsäljare.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Pandemin har påverkat oss, men kanske inte i samma utsträckning som vissa andra branscher. Säkerhetsbranschen är en relativt stabil bransch både vad det gäller konjunkturkänslighet och händelser likt Covid-19. Vi valde att korttidspermittera personal från 1 april till 31 augusti då vi såg en vikande försäljning beroende på att vi inte hade möjlighet att genomföra kundbesök i samma utsträckning.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 4,5 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

Vi skall:

* Snarast rekrytera 2 nya säljare i Mölndal. 20 procent av emissionskapitalet.

* Satsa på marknadsföring av Safe´n´Sound primärt i digitala medier. 10 procent av emissionskapitalet.

* Utveckla ett komplett sortiment av cykelbatteriskåp för inomhus- och utomhusbruk. 20 procent av emissionskapitalet.

* Ta fram paketlösningar för ökad säkerhet vid transporter och på byggarbetsplatser. 10 procent av emissionskapitalet.

* Förvärvslikvider vid förvärv under 2021-2022. Upp till 40 procent av emissionskapitalet.

* Genom den överteckningsoption vi har kan vi om emissionen övertecknas ta in ytterligare 1,5 MSEK som då ska användas till den kommande expansionen.

vindiVilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Vi är i en bransch med stor teknikutveckling där det finns en risk att vi inte har möjlighet att hänga med i utvecklingen då vi är ett mindre bolag med mindre personella resurser. Vi är beroende av bolagets nyckelpersoner och det finns alltid en risk att personer går över till konkurrenter.

Det går inte att med säkerhet att fastslå att de produkter som bolaget utvecklat och säljer får det positiva mottagande på marknaden som vi tror. Omsättningen kan bli lägre och marknadsetableringen kan ta längre tid än vad vi idag har anledning att förvänta oss.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Inom kameraövervakning slåss vi till stor del med större aktörer med större resurser men vi har å andra sidan en smidigare och mer flexibel organisation. Vår möjlighet att utveckla specifika kundlösningar är stor då vi har erfarenhet av att ta fram egna produkter, dels själva men också i samarbete med partners och leverantörer. Med vårt breda produktsortiment har vi möjlighet att erbjuda unika lösningar där vi kombinerar exempelvis kameraövervakning med DNA-produkterna.

Hur stor är Vindico Groups potentiella marknad?

– Vi arbetar inom säkerhetsbranschen som är en gigantisk, växande marknad.
Med vårt väl genomtänkta produktsortiment arbetar vi med Sverige som marknad idag. Vi har för avsikt att geografiskt expandera genom förvärv på vår inhemska marknad.

Möjligheten att växa internationellt är stor. I första hand kommer vi att expandera i Skandinavien och i andra hand i övriga Europa med våra egenutvecklade produkter.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Vindico Group?

Målsättning är att nå en omsättning på 100 Mkr 2024:

* Vindico är sedan 2016 leverantör till Göteborgs Stad, Partille och Mölndals kommun gällande kameraövervakning. Bolaget kommer fortsätta sin satsning på offentliga upphandlingar men också stark proaktiv bearbetning av den privata sektorn.

* Ytterligare satsning på distribution av smarta säkerhetsprodukter för konsumenter under Vindicos egna varumärke Safe ń ́Sound. Det lanserades i vintras och är redan etablerat hos flera betydande återförsäljare, exempelvis NetOnNet, Elektragruppen/Elon, Cdon och Gekås.

* Behov av säker laddning och förvaring av cykelbatterier, mobiler och surfplattor ökar. Vindico har ett egenutvecklat sortiment av laddskåp för både inom- och utomhusbruk. Kunder idag är exempelvis Wallenstam, Ahlsell, Atea och Älvstranden Utveckling.

* Under 2019 anmäldes enligt BRÅ 8 208 byggstölder med ett sannolikt värde på över 2 miljarder kronor. Bolaget skall vidareutveckla de säkerhetslösningar man har med kameralarm, DNA-märkning och GPS lösningar till paket att erbjuda byggbranschen.

* Vindico är väl positionerade på sina marknader. Bolagets tillväxt skall ske organiskt genom bland annat rekrytering av marknads- och teknikerpersonal samt genom förvärv för geografisk expansion i Sverige.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Vindico Group ut då?

– Målet är att vi då, efter genomförande av förvärv av andra bolag i branschen på andra orter än i Göteborg samt rekrytering av sälj- och teknikerpersonal, skall omsätta 100 MSEK år 2024 med en EBITDA på 10%.

Vi har etablerat försäljning internationellt, initialt främst Skandinavien men också i övriga Europa. Vidare kommer vi ha ett ännu större egenutvecklat sortiment, generellt, med egna varumärken.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 28 september – 14 oktober 2020.

Teckningskurs: Sextio öre (0,60 SEK) per aktie.

Handel med teckningsrätter: Handel kommer att ske på Spotlight Stock Market under perioden 28 september – 12 oktober 2020.

Handel med BTA: Betalda tecknade aktier, BTA, kommer att handlas på Spotlight Stock Market från och med den 28 september 2020 fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske i början av november 2020.

Överteckningsoption: Vid övertecknad emission har styrelsen möjlighet att nyttja en överteckningsoption om ytterligare 2 383 730 aktier.

Antal aktier i erbjudandet: Högst antal aktier i företrädesemissionen uppgår till 7 616 270 aktier. Vid nyttjande av överteckningsoptionen uppgår erbjudandet till 10 000 000 aktier.

Emissionsvolym: Vid fulltecknad företrädesemission tillförs Vindico Group 4,5 MSEK före emissionskostnader. Kostnaderna för genomförandet av emission beräknas till 0,5 MSEK. Vid nyttjande av överteckningsoptionen kan Bolaget tillföras ytterligare 1,5 MSEK. 


Dokument och filer

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna med BankID

Hemsida

 

Vindico Group
Stäng×
Stockpicker intervjuar - Meltron
06.10.2020

Stockpicker intervjuar - Meltron

Meltron utvecklar, producerar och säljer LED-ljuskällor och system baserade på över 20 års forskning som har genererat en patentfamilj inom optik, elektronik och linjära drivdon samt kunskap inom materialteknik och värmeledning. Bolaget befinner sig en spännande fas med ett flertal pilotprojekt som löper med globala strategiska samarbetspartners. Bolaget har en särskilt produktställning i kundsegment inom belysning av krävande miljöer såsom i gruvor, på oljeriggar och laboratorier inom både specialkemi och läkemedelsutveckling. Med ett flertal genombrottsordrar nyligen ämnar Meltron nu att stärka sin finansiella ställning för kommande tillväxt genom att konvertera initiala ordrar till bredare ramavtal.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är ordförande i Meltron sedan 2019. Jag har suttit i styrelsen sedan 2016 och mellan 2018-2019 verkade jag som tf VD i bolaget. I grunden har har jag en MSc från KTH-Teknisk Fysik.

melt

Göran Lundgren, styrelseordförande

Jag har mer än 30 års erfarenhet från energisektorn där jag bland annat har varit VD för Vattenfall Eldistribution AB och Vattenfall Produktion i Norden. Jag har även varit VD på Arlanda Express under projekttiden och den första driftstiden.

Jag är idag affärsängel och förutom Meltron så sitter jag i styrelsen som ledamot eller ordförande i flera startups.

Kan du beskriva Meltron och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Meltron utvecklar, producerar och säljer LED-ljuskällor och system baserade på över 20 års forskning. Denna forskning har genererat en patentfamilj inom optik, elektronik och linjära drivdon samtidigt som vi under årens lopp skaffat oss en gedigen och viktig kunskap inom materialteknik och värmeledning. Ljuset från våra ljuskällor kan optimeras dels med avancerade beräkningsverktyg, dels med hjälp av avancerad optisk diffraktionsteknik som fördelar ljuset över upplysta ytor för en jämnare fördelning och eliminering av “blind spots”.

Vi fokuserar främst på fyra strategiska kundsegment som alla ställer höga krav avseende belysning i utmanande miljöer; infrastruktur, industri, logistik samt jordbruk. LED-belysning är dagens mest effektiva belysningsteknik. LED-teknikens design och effektivitet resulterar i kraftig energibesparing och minskat underhåll samtidigt som LED-belysning har en betydligt längre livslängd än alla andra ljuskällor. Vår produktportfölj består av ett tiotal belysningslösningar fördelat på de ovan nämnda fyra kundsegmenten.

Under 2019 ingick vi ett avtal med ett amerikanskt bolag, ISAP, avseende ett joint venture och en licens för våra produkter på den amerikanska marknaden. ISAP är verksamt inom övervakning- och säkerhetsteknik där de bland annat producerar och utvecklar kamera- och positioneringssystem. Amerikanska försvaret är en stor kund till ISAP vilket även öppnar upp våra möjligheter till affärer i Mellanöstern.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Produktionen för vissa av våra produkter sker för närvarande hos en långvarig samarbetspartner i Kina. Vissa specialkomponenter erhåller vi från utvalda partners och leverantörer i Europa och sedan sker slutsammansättning och kvalitetskontroll i våra anläggningar i Finland. Vi involverar leverantörerna i vår produktutveckling för att säkerställa att slutprodukten uppfyller samma egenskaper som våra prototyper som framställs vid Meltrons FoU-laboratorier i Finland. När slutproduktionen sedan sker i Finland så har vi möjligheten att specialanpassa slutprodukten utifrån kundens specifika krav och önskemål vilket ger oss en klar fördel gentemot våra konkurrenter.

Vår försäljning sker dels i egen regi via vår interna säljorganisation men även via regionala partners och distributörer. I framtiden ser vi även att viss tillverkning och montering kommer ske hos lokala partners. På sikt kan även "light-as-a-service" byggas upp med finansiering och successiv förnyelse, vilket vi ser som en bra möjlighet då insatser för service och underhåll är minimala med tanke på våra produkters kvalitet och livslängd.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Initialt såg vi att aktivitetsnivån hos kunderna gick ned, ledtiderna med nya kunder blev längre och vissa beslut sköts på framtiden. Under den senaste tiden har vi dock noterat ett mer normaliserat läge och vi börjar se en ökad aktivitet hos våra kunder och samarbetspartners.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 25 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Den expansions- och kommersialiseringsfas vi nu befinner oss i kräver att vi utökar vår försäljningsorganisation samt investerar mer i marknadsföring. I samband med ökad försäljning måste vi även investera i och säkerställa ökade produktionsresurser.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Tiden för marknadskontakter, utvärdering, pilotbeställningar fram till ’riktiga’ beställningar är lång (även utan Covid), inte minst därför att Meltron ännu är litet och okänt. Vi har detta till trots lyckats sälja till stora industriföretag (AGA, AkzoNobel, Stora, Gasum, Yara, osv) samt till Helsingfors Metro och nu senast till ett stort, globalt läkemedelsbolag, vilket var mer än en pilotorder. 

Detta är viktigt då detta är stora aktörer som normalt är väldigt tveksamma till att köpa från små leverantörer. Hittills har vi mindre beställningar av pilotkaraktär, men det öppnar vägen och successivt kommer det generera mer pilotprojekt och mer försäljning, allteftersom vår referensportfölj byggs på. 

NightHur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Konkurrenter är dels stora bolag typ Osram, Philips och GE, dels specialiserade bolag som Acuity, Signify och Dialight.

Vi har dels avancerade produkter, dels förmåga att göra anpassningar till kundens önskemål i de enskilda projekten. Fördelarna med våra produkter är bland annat prestanda i förhållande till vikt och energiförbrukning. Vidare är styrbarheten i våra ljuskällor en annan fördel där vi kan rikta ljuset med olika optiska tekniker och även blanda ljusets färger. Det finns därmed en stor flexibilitet i våra ljuskällor som är en stor fördel i förhållande till kostnaden.

Hur stor är Meltrons potentiella marknad?

– Det är naturligtvis en fråga om tid, men den potentiella marknaden är många miljarder kronor per år. LED får betraktas som en global megatrend med stor tillväxt och stor total volym.

Den globala LED-marknaden var 2019 värd cirka 500 miljarder SEK. År 2027 förväntas LED-marknaden ha växt till ett värde om cirka 1 136 miljarder SEK vilket motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt om drygt 13 procent.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Meltron?

– Meltron har en kvalificerad produktportfölj och befinner sig på en snabbt växande totalmarknad. Bolaget står på tröskeln till kommersialisering och kraftig tillväxt – det är bara tempo och tidsåtgång som är svår att bedöma. Det kan gå väldigt fort med ett par genombrottsorder till, det kan ta längre tid om Covid och annan tveksamhet biter sig kvar.

Den order vi nyligen erhöll från ett globalt läkemedelsbolag, avseende vår explosionssäkra produkt EX, visar att vi är på rätt väg och att våra nischade produkter står sig mycket väl gentemot våra konkurrenter.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Meltron ut då?

– Om fem år har Meltron etablerat sig i sina nischer på ett antal marknader i Europa, USA och Mellanöstern. Den årliga omsättning överstiger 500 MSEK. Vår tillverkning är huvudsakligen outsourcad, inklusive licenstillverkning hos partners.

Vi är på god väg att nå vår vision, att bli den ledande leverantören av belysningslösningar baserade på LED inom krävande industrier.


Erbjudandet i sammandrag

EMISSIONSBELOPP: Företrädesemission av 100 069 720 st aktier motsvarande cirka 25,0 SEKm före emissionskostnader. Vid stort intresse har styrelse rätt att ge ut ytterligare 16 000 000 st aktier motsvarande 4,0 SEKm i en kompletterande riktad emission.

VILLKOR: För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Det krävs åtta (8) teckningsrätter för teckning av fem (5) nya aktier till en kurs om 0,25 kronor per aktie.

TECKNINGSKURS: 0,25 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

TECKNINGSPERIOD: 28 september – 13 oktober 2020.

HANDEL MED TECKNINGSRÄTTER (TR): 28 september – 9 oktober 2020.

FÖRETRÄDE: Meltrons befintliga aktieägare kommer att via tilldelade teckningsrätter erhålla rätt att teckna aktier med företräde.

TECKNING UTAN FÖRETRÄDE: Härutöver erbjuds aktieägare och andra att utan företrädesrätt anmäla intresse om teckning av nya aktier i Meltron.

EMISSIONSGARANTI: Föreliggande nyemission har garantier ingåtts om cirka 23,4 SEKm samt teckningsförbindelser om cirka 1,6 SEKm, tillsammans uppgående till 25,0 SEKm, motsvarande 100 % av emissionen. Sedermera har det även tillkommit ytterligare teckningsförbindelser från Bolagets största ägare om ytterligare cirka 5,5 SEKm, vilket innebär att Megabond Tallin utnyttjar sina rätter fullt ut.


Dokument och filer

Memorandum

Teaser

Anmälningssedel

Teckna med BankID

Hemsida

 

 

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Zordix
05.10.2020

Stockpicker intervjuar - Zordix

Zordix är ett umeåbaserat spelutvecklingsföretag som grundades 2009 av spelveteranen Matti Larsson. Bolagets affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Långsiktiga investeringar i egna immateriella rättigheter, satsningar inom ramen för den egna förlagsverksamheten och förvärv av andra bolag är huvudingredienserna i Zordix tillväxtstrategi.

Kan du beskriva Zordix och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Zordix är en multinationell spelutvecklare och förläggare med huvudkontor i Umeå. Vår affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Vi har idag tre studios som kan producera AA-spel samt vår egen växande förlagsverksamhet. Våra egenutvecklade spel är positionerade främst inom terrängfordonsracing och äventyrsspel där vi ser goda förutsättningar att ta en ledande position på marknaden.

Matti

Matti Larsson, VD och grundare

Under förra året inledde ni en ny strategi, kan du kort beskriva skillnaden?

– Vår nya strategi grundar sig i förvärvsdriven tillväxt och långsiktiga investeringar i egna immateriella rättigheter och i vår förlagsverksamhet. Syftet med den nya strategin är att skapa aktieägarvärde och sprida affärsrisker. Genom det strategiska skiftet har vi en mycket spännande pipeline av förvärv, flertalet intressanta spelsläpp genom Zordix Publishing och våra egna titlar att se fram emot.

Vad letar ni efter när ni utvärderar förvärv?

– Gemensamt för alla bolag vi förvärvar är att de ska vara entreprenörsdrivna, gå med vinst och komplettera gruppens långsiktiga strategi. Vi för dialoger med företag globalt för att komplettera vår familj av andra spelutvecklare med egna varumärken, förläggare och distributörer. På så vis bygger vi gruppen längs med hela värdekedjan från spelidé till marknad.

I våras förvärvade ni Invictus Games som historiskt haft en stor del av sitt fokus på mobilspel. Hur ser ni på möjligheterna i den sektorn framöver?

– Invictus har lyckats fantastiskt bra att etablera sig inom mobilspel och vi kommer givetvis att ta vara på deras mobilspelsteam och starka varumärken. Vid sidan av mobilspel så har Invictus också erfarenhet från utveckling av konsolspel åt bland annat Codemasters.

Vårt fokus inom Zordix ligger fortsatt på konsol- och PC-spel. Där vill och kommer även Invictus att växa tack vare att de blivit en del av Zordix. Och de växer verkligen så det knakar. Nyligen lades en studio med ett 30-tal erfarna utvecklare (i genomsnitt 15 års erfarenhet), som arbetat med konsoltitlar åt bland annat Disney ned i Invictus hemstad. Flera av dessa utvecklare ansluter nu till Invictus, vilket betyder att de kan bygga upp ett riktigt starkt team med fokus på konsolspel parallellt med mobilspel.

zorfa2Ni förvärvade även Dimfrost Studio med deras kommande titel Bramble: The Mountain King. Hur ser ni på framtiden för Dimfrost Studio och vad har ni för förväntningar på spelet?

– Vi ser väldigt ljust på framtiden för Dimfrost Studio som genom sin tekniska spetskompetens inom visualisering och artificiell intelligens verkligen bidrar till att driva utvecklingen framåt. Som du nämner arbetar teamet just nu på Bramble: The Mountain King som är ett äventyrsspel med potential att på sikt bli till böcker, filmer och kringprodukter. Bramble förvaltar stolt vårt nordiska kulturarv från 400 år av sagoberättande i egen berättarstil, gestaltat i ett bildspråk influerat av John Bauers målningar.

Ni har även breddat verksamheten med Zordix Publishing. Kan du berätta lite mer om den processen och hur era ambitioner ser ut där?

– Zordix Publishing startade som en förläggare av indiespel där små investeringar och hög potential har varit fokus. Genom att vara förläggare har vi ständigt örat mot marken i spelindustrin och får ta del av nya idéer och kan nätverka ännu mer än tidigare. Med tiden växer nu ambitionerna och storleken på de titlar som vi kan ge ut.  Zordix Publishing växer steg för steg med fler medarbetare och i takt med fler förvärv räknar vi med att vår förlagsverksamhet kommer att öka.

Vi har just nu flera intressanta spel på väg ut på marknaden såsom Ponpu, Kapten Sabeltand och den Magiska Diamanten och Flåklypa Grand Prix.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 45,5 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Vi har en tydlig bild för hur vi ska bygga en välkomponerad större koncern. En viktig komponent i vår plan är den förvärvsdrivna tillväxten, vilken kräver finansiering. Genom det kapital som vi tillförs i företrädesemissionen kommer en majoritet att öronmärkas för att delfinansiera kommande förvärv. Övrig del kommer att användas till investeringar i egna varumärken, satsningar inom ramen för vår egen förlagsverksamhet och övrigt rörelsekapital.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Zordix?

– Vi har en tydlig förvärvsdriven strategi och erfarenheter som gör att vi kan bygga en välkomponerad större koncern där vi äger och förvaltar våra egna varumärken. I nuläget har vi genomfört våra första förvärv och vi är redo för betydligt större internationella förvärv framöver, något som en del av kapitalet från den pågående företrädesemissionen är ämnat för. Detta är enligt mig fortfarande ett tidigt läge där man som aktieägare kan vara med på den större resan.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Zordix ut då?

– Om fem år är vi en betydligt större spelare än idag med många kontor runt om i världen. Vi studerar de faktorer som möjliggjort för företag som Embracer och Stillfront att bygga familjer av framgångsrika bolag. Vi är ödmjuka inför uppgiften men samtidigt övertygade om att vi har en strategi som vi har kapacitet att exekvera på.  Det känns extra roligt att vi tack vare en god finansiell marknad i Sverige, med engagerade och kunniga investerare, har möjlighet att bygga ytterligare en större aktör inom gaming.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningskurs: Teckningskursen är 12,00 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

Erbjudandets storlek: Erbjudandet omfattar högst 3 791 408 aktier av serie B, motsvarande en emissionslikvid om totalt cirka 45,5 MSEK.

Teckningsförbindelser och garantiåtaganden: Erbjudandet omfattas av teckningsförbindelser och garantiåtaganden om cirka 31,8 MSEK, vilket motsvarar 70,0 procent av företrädesemissionen.

Teckningstid: 28 september – 13 oktober 2020.

Handel med teckningsrätter: 28 september – 9 oktober 2020.

Preliminärt datum för offentliggörande av utfall: 16 oktober 2020.


Dokument och filer

Emissionssite

Teaser

Prospekt

Anmälningssedel

Videointervju

Hemsida

Zordix
Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Klimator
01.10.2020

Stockpicker intervjuar - Klimator

Klimator förutser vägväder med mycket hög precision. Bolaget är ett mjukvarubolag, världsledande inom tillämpad vägklimatologi. Bolagets patenterade teknologi kan med hög noggrannhet göra prognoser om vägväder längs hela vägnät. Teknologin baseras på över 30 års forskning vid Göteborgs universitet.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag och min kollega, Jörgen Bogren, är grundare av Klimator. Vi har båda en forskningsbakgrund från Göteborgs universitet där vi har varit med och utvecklat vägklimatologi till ett akademiskt forskningsfält. Vår grundtanke med Klimator var att föra ut forsknings- och utvecklingsresultat ut i samhället och vårt fokus har hela tiden varit att vår forskning ska göra praktisk nytta för andra. Vi har nu drivit Klimator i snart 20 år och kan blicka tillbaka och se att vi lyckats med denna föresats. Klimator har under åren utvecklats från ett forskningsinriktat bolag till ett mjukvarubolag med verksamhet i flera länder och inom olika branscher. Vårt övergripande syfte är att bidra till att våra vägar blir säkrare att färdas på.

Torbjorn

Torbjörn Gustavsson, VD

Kan du beskriva Klimator och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Klimator är ett mjukvarubolag som är världsledande inom tillämpad vägklimatologi. Bolaget har en patenterad teknologi som kan göra mycket noggranna prognoser över vägväder och som baseras på forskning sedan 1980-talet. Klimator har tagit fram två innovationer: dataplattformen Road Condition Data och sensorteknologin Ahead. Dataplattformen kan ta in data från en mängd källor, beakta en vägs specifika karaktärsdrag såsom topografi, höjdskillnad, beskuggning m.m. och slutligen modellera vägväder längs hela vägnät, såväl i realtid som upp till 72 timmar fram i tiden. Sensorteknologin Ahead är en kombination av en lasersensor, kamera och mjukvara som monteras på ett fordon och kan i realtid läsa av framförvarande vägs förhållanden och varna föraren och fordonet om farliga vägpartier, t.ex. genom en heads-up-display i vindrutan.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Klimators teknologi är intressant för en mängd branscher men vi har initialt valt att fokusera på vintervägsindustrin och fordonsindustrin. Vi har tagit fram en SaaS-tjänst till vintervägsindustrin där vinterentreprenörer får all relevant information samlad i ett webbgränssnitt kallat Road Status Information, och är ett beslutsstöd för dem när de ska fatta kritiska beslut om vilka åtgärder för snöröjning och halkbekämpning som ska genomföras. För fordonsindustrin erbjuder vi vägväderdata som levereras via ett API och som kan användas för att utveckla smartare säkerhetsfunktioner och öka tillgängligheten av självkörande funktioner i regioner med vinterväglag. Eftersom vi endast säljer data har vi en låg särkostnad för att ta in nya kunder och nuvarande bruttomarginal ligger på mellan 80–90 procent. Vi har ett långsiktigt mål om att nå en bruttomarginal på cirka 95 procent.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Vi har påverkats förvånansvärt lite faktiskt men det går inte att komma ifrån att försäljningsarbetet lider av att fysiska möten skjuts upp eller ersätts av digitala möten. Vi upplever att vi på kort sikt har tappat tempo i vissa dialoger. Vintervägsindustrin är relativt opåverkad i och med att vägnätet måste hållas framkomligt och säkert oavsett pandemin. Fordonsindustrin är mer påverkad då fordonstillverkare på kort sikt i högre utsträckning tvingas fokusera på sin kärnaffär. Samtidigt pågår det en stor teknologiutveckling inom fordonsbranschen med avseende på till exempel elektrifiering, mobilitetslösningar, självkörande funktioner m.m. vilket innebär att den långsiktiga trenden är god för vår affär inom branschen.

Ni genomför just nu en IPO där Ni tar in 21,25 MSEK varefter aktien noteras på Spotlight Stock Market. Varför väljer Ni att notera aktien just nu och vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Historiskt sett har vi aldrig tagit in externt kapital via nyemissioner och vår IPO är faktiskt den första nyemissionen i Klimators snart 20-åriga historia. Vi har tidigare tvingats anpassa vår utvecklingstakt baserat på föregående års intjäning. Vi känner nu att vi står inför ett fönster i marknaden där det händer oerhört mycket, särskilt inom fordonsindustrin, och vi vill vara med på den resan. Vi har mottagit ett stort intresse från fordonsindustrin och har under de senaste åren gjort ett flertal framgångsrika förutvecklingsprojekt med en handfull globala fordonstillverkare i Europa och Asien. För att bli en relevant partner till dessa fordonstillverkare behöver vi utvecklas till en organisation med större resurser, såväl ekonomiskt som kompetensmässigt. Därför har vi valt att genomföra en IPO nu för att få en fot i kapitalmarknaden men även för att bli mer kända hos den breda allmänheten.

1263Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Den största risken är naturligtvis om vi av någon anledning inte klarar av att leverera vägväderdata av sådan kvalitet som krävs av våra kunder. Det skulle skapa stora trovärdighetsproblem. Vi är dock väldigt trygga i vår förmåga att skapa data av hög kvalitet då vi har lång erfarenhet av att ta fram klimatmodeller och har genomfört en mängd förutvecklingsprojekt där vår teknologi testats i skarpt läge. I ett test med en europeisk fordonstillverkare förra vintern nådde vi en matchning på över 97 procent mellan vår prognos och mätdata från bilar med friktionsdäck.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Det finns aktörer som till exempel Vaisala, DTN och ClimaCell som också tillhandahåller olika former av väderinformation men de har gemensamt begränsningen att de inte kan leverera lika detaljerade data som vi kan, samt att de i flera fall inte kan hantera integrerade fordonsdata. I dialoger med kunder som har jämfört vår vägväderdata med andra aktörers lösningar framkommer att vår teknologi är den främsta idag på marknaden.

Hur stor är Klimators potentiella marknad?

– Marknaden för vägväder är mycket nischad och har i princip inte funnits tidigare. Klimator, och dess grundare, har varit pådrivande i att etablera vägväder som ett forskningsområde. Den samlade potentiella marknaden är enorm i och med att den adresserar stora behov för betydande branscher såsom infrastruktur och fordonsindustrin. Vi har initialt valt att fokusera på vintervägsindustrin och fordonsindustrin därför att behoven där är särskilt stora.

I Sverige kostar åtgärder för vinterväghållning mellan 2–3 miljarder kronor årligen och vi bedömer att vår teknologi kan spara vinterentreprenörer cirka 20–30 procent i kostnader för åtgärder genom en mer optimerad vinterväghållning. Det svenska vägnätet utgör knappt tre procent av vår globala målmarknad för vinterväghållning, dvs. länder som har vinterväglag under delar av året.

Inom fordonsindustrin sker för närvarande ett betydande teknologiskifte där vår data kan användas för att öka nyttjandegraden av självkörande funktioner. Idag reduceras sådana funktioner när temperaturen understiger 3–4 plusgrader för att fordonet inte kan säkerställa om vägbanan är torr eller inte. Med vår teknologi kan fordonet få den information som behövs för att ta beslut om självkörande funktioner ska kunna aktiveras eller inte. De 20 största fordonstillverkarna producerar cirka 80 miljoner bilar varje år. Därutöver tillkommer tunga fordon. Att få leverera vägväderdata till en växande bas av uppkopplade fordon innebär en mycket stor affärspotential för oss.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Klimator?

– Det finns egentligen flera skäl men som ett investeringscase är det ett bra sätt att få exponering mot det teknologiskifte som sker inom fordonsindustrin. Vi är marknadsledande och har en unik patenterad produkt som är intressant för ett stort antal aktörer i globala branscher då vi adresserar praktiska problem som dessa aktörer söker lösningar för. Vi har senaste åren tvingats tacka nej till flera spännande projekt på grund av resursbrist. Skalbarheten i vår affär är stor och bruttomarginalerna är mycket höga. Vi har ett team som utgör den största ansamlingen av kompetens inom tillämpad vägklimatologi än något annat företag i världen.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Klimator ut då?

– Om fem år har vi tagit oss in i flera geografiska marknader, där framför allt USA och Ryssland är särskilt betydelsefulla. Vi har kommersialiserat vår sensorteknologi Ahead och levererar vägväderdata till ett par miljoner fordon varje år. Vi kommer vara betydligt mer kända på marknaden än vad vi är idag vilket kommer medföra att vi har fler pågående affärsdialoger inom våra nuvarande affärsområden. Förmodligen har vi då även tagit steg mot att etablera ytterligare affärsområden. Vi har en målsättning att till 2027 nå en omsättning på över 300 MSEK till en EBIT-marginal om minst 50 procent.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 25 september – 9 oktober 2020.

Teckningskurs: 17 SEK per unit. En (1) unit består av två (2) aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO1.

Emissionsvolym: Erbjudandet består av högst 1 250 000 units, motsvarande högst 2 500 000 aktier och 1 250 000 teckningsoptioner. Vid full teckning tillförs Klimator initialt 21,25 MSEK. Vid full teckning av vidhängande teckningsoptioner tillförs bolaget mellan 7,5 MSEK – 17,5 MSEK i mars 2022.

Värdering: 85 MSEK pre-money.

Teckningsförbindelser: Cirka 13,4 MSEK motsvarande cirka 63 procent av erbjudandet.

Notering på Spotlight: Beräknad första handelsdag på Spotlight är den 23 oktober 2020. Aktien kommer ha tickern KLIMAT och teckningsoptionen kommer ha tickern KLIMAT TO1.

Optionsvillkor: Nyttjandeperiod 14 mars – 31 mars 2022. En (1) teckningsoption av serie TO1 ger rätt att teckna en (1) ny aktie till en kurs motsvarande 70 procent av ett volymvägt genomsnitt av handelskursen för Klimators aktie under perioden 17 februari – 9 mars 2022. Teckningskursen kan dock inte understiga 6 SEK eller överstiga 14 SEK.


Dokument och filer

Teaser

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna med BankID

Hemsida

Videopresentaion

 

 

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Metacon
29.09.2020

Stockpicker intervjuar - Metacon

Metacon erbjuder marknaden produkter baserade på patenterad teknologi för kostnadseffektiv produktion av vätgas från biogas eller andra kolväten för bränsle- och energikonsumtion inom transportsektorn, industrin, fastighetssektorn och privatbostäder med bättre miljö och klimat som resultat.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är född och uppvuxen i Enköping men tillbringade huvuddelen av mitt vuxna liv utanför Sverige, främst i England och Schweiz. Sedan några månader är jag emellertid skriven i Sverige.

metaVD

Christopher Törnblom, VD

Jag har högre utbildning från affärskola i Schweiz och universitet i USA. Har i hela mitt professionella yrkesliv varit verksam inom finans och har bred erfarenhet från de globala finansmarknaderna.

Kan du beskriva Metacon och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Vi är ett energiteknikbolag med en produktportfölj för framställning av vätgas och relaterade applikationer. Våra produkter producerar både elkraft och värme med vätgas som bränsle. Kärnan och det som är unikt är en patenterad katalytisk process, där kolväten (såsom biogas) reformeras och blir vätgas. Vätgasen kan användas som råvara eller i en bränslecell för att generera el och värme hos intressenter som transportsektorn, industrin och fastighetssektorn. 

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi säljer i dagsläget enstaka system för demonstrations- och testsyften. Vi har en produktion i vårt grekiska dotterbolag för mindre volymer men i ett led av förestående kommersialisering ämnar vi etablera starka partnerskap för distribution och licenstillverkning.

mtes

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Vi har främst påverkats av logistikstörningar vilket gjort att leveranser till kund försenats och vi har märkt av sämre materialåtkomst och längre ledtider. Reserestriktionerna har också försvårat installationer hos kund och möjligheterna att besöka presumtiva kunder. Detta har emellertid möjliggjort att vi kunnat dedikera tid åt produktutvecklingen och interna tester.     

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 80 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Pengarna skall främst användas till utbyggnad av organisationen och global tillverkning- och försäljningsinfrastruktur. Vi avser också gå in mer aktivt i samarbeten och konsortier där våra produkter kan utgöra en stor del i projekten.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Största riskerna ligger onekligen i vår förmåga att framgångsrikt snabbt kunna skapa produktionskapacitet som matchar efterfrågan.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Anser inte att vi har någon direkt konkurrens beträffande framställning av vätgas från kolväten. Jag vill också påstå att vi snarare är ett komplement till alternativa metoder; framförallt produktion av vätgas genom elektrolys, en process där man använder elektricitet för att spjälka upp vattenmolekyler till vätgas och syre.

Konkurrensen för våra CHP (kraftvärmesystem) produkter torde vara konventionella alternativ såsom värmepumpar.

Hur stor är Metacons potentiella marknad?

– Den globala vätgasmarknaden i en rapport från 2017 av analysföretaget Persistence Market Research uppskattades världsmarknaden för vätgas samma år att uppgå till 120 miljarder USD, och uppvisar en årlig tillväxt om 6,1 procent. Marknaden för Combined Heat and Power (CHP) är i dagsläget värd ca 35 miljarder USD på årsbasis och väntas uppvisa en årlig tillväxt på drygt 7%.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Metacon?

– Vi har produkter för framtiden med unika patent och egenskaper! Världen genomgår en betydande energiomvandling mot grönare alternativ. Detta synsätt har manifesterats i EU kommissionens ¨Powering a climate-neutral economy: An EU Strategy for Energy System Integration¨ som presenterades 2020-07-08. Kommissionens skrivelse till parlamentet, rådet och olika kommittéer pekar på att investeringar på 430 miljarder euro behövs fram till 2050. 

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Metacon ut då?

– Metacon är ett väl etablerat företag med verksamhet på alla viktiga marknader. Vi ingår möjligtvis i en stor industrikoncern med global infrastruktur både gällande produktion, sales & marketing och support.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningsperiod: 21 september - 5 oktober 2020.

Teckningskurs: 2,06 SEK per aktie.

Emissionsbelopp: 80 MSEK.

Handel i teckningsrätter: 21 september - 1 oktober 2020.

Handel i BTA.er: 21 september fram till omvandling till stamaktier vilket sker preliminärt under vecka 45.

Handelsplats: Nordic Growth Market SME.


Dokument och filer

Teaser

Prospekt

Anmälningssedel

Teckna med BankID

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Aino Health
24.09.2020

Stockpicker intervjuar - Aino Health

Aino Health är en ledande leverantör av digitala Software as a Service-tjänster (SaaS) för företagsledningar inom Corporate Health Management. Bolaget har arbetat med över 160 organisationers ledningsgrupper inom olika branscher för att integrera digitaliserade tjänster avsedda för förebyggande av sjukfrånvaro i det dagliga arbetet.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har alltid varit intresserad av hur man kan förbättra processer och öka produktivitet genom digitalisering. En del i detta har varit att titta närmare på hur organisationer tar hand om sina anställda och stöttar sina ledare för att uppnå bästa resultat för både sina anställda och för företaget. Detta har gjort att jag har arbetat med ett flertal projekt med fokus på att göra företagshälsa till en del av företagsledningsarbetet. Jag har bland annat varit inblandad i projekt med det finska Arbetshälsoinstitutet och har tillsammans med dem introducerat nya idéer inom företagshälsoarbetet för olika yrkesgrupper.

ainoVD

Jyrki Eklund, VD

Innan jag började på Aino Health arbetade jag inom teknikkonsultområdet hos Nedecon Oyj där jag ansvarade för internationaliseringsprojekt på både styrelse- och ledningsnivå. Jag verkade även under några år som regionchef i Singapore med Sydostasien som mitt ansvarsområde.

Kan du beskriva Aino Health och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Vi levererar SaaS-lösningar som stöttar företag i att förbättra ledarskapet och öka engagemanget hos sina anställda och samtidigt minska hälsorelaterade kostnader och öka produktiviteten. Med vår lösning blir hälsa, välbefinnande och ledarskap en integrerad del av det vardagliga arbetet.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi säljer SaaS-lösningen som licenskostnad per anställd och månad tillsammans med konsulttjänster som stöttar SaaS-lösningen, eller så använder vi oss av utfallsbaserad ersättning där vi och kunden delar på de pengar som kunder sparat med hjälp av oss, vilket ofta gynnar både vår kund och oss.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Tack vare licensmodellen för vår SaaS-lösning så kommer våra intäkter in varje månad så den återkommande intäkten har inte påverkats nämnvärt. Dock har vi upplevt att det varit svårare att sälja till nya kunder då många företag i vår målgrupp blivit tvungna att skjuta upp investeringar, vilket minskat vårt inflöde av nya kunder. Vi har dock sett ett ökat behov av våra lösningar för att stötta chefer, medarbetare och företagsledning då de behöver kunna se till att deras medarbetare mår bra, har rätt förutsättningar att göra sitt jobb väl på ett strukturerat sätt.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 15,9 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Vi kommer använda den till att globalisera Aino samt till att utveckla vår SaaS-lösning för att kunna stötta våra kunder på ett ännu bättre sätt.

anido2

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi har ett antal konkurrenter på den finska såväl som den svenska marknaden. På den finska marknaden består konkurrensen till störst del av företagshälsovården som tillhandahåller en viss del av den här typen av tjänster. Dessa lösningar är dock en mer avskalad variant än Vår HealthManager. På den svenska marknaden finns ett antal andra aktörer som fokuserar på området att hjälpa organisationer att ta hand om sina hälsorelaterade områden, men även här erbjuds en enklare variant än den lösning som Aino tillhandahåller.

Hur stor är Aino Healths potentiella marknad?

– Den är väldigt stor. Detta eftersom vi riktar oss mot företag med fler än 500 anställda inom bland annat tillverkningsindustrin, kommuner, servicesektorn och detaljhandeln. 

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Aino Health?

– För att vi gör världen bättre genom att hjälpa företag till bättre dialoger, starkare ledarskap och hälsosammare medarbetare. Det finns ett enormt behov av den här typen av lösningar då den psykiska ohälsan på arbetsplatser tyvärr inte minskar, utan ökar. Med våra lösningar kan vi inte bara stötta företagen när det gäller hälsofrämjande åtgärder utan vi kan även säkerställa att våra kunder kan behålla sin affärsberedskap även när krisen slår till, både under och när det är dags för att komma tillbaka till arbetet efter lång frånvaro pga. av en kris såsom pandemi, naturkatastrof eller terror-attentat. Kort sagt, företag behöver människor och de behöver ta hand om sina anställda och här kan Aino verkligen spela en stor roll.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Aino Health ut då?

– Vi kommer vara kända som en av den mest pålitliga SaaS-leverantörerna inom vår vertikal, som levererar verkliga handfasta resultat till våra kunder och deras anställda. Antalet användare på vår plattform HealthManager kommer att ha ökat starkt globalt och vi kommer att ha byggt upp ett starkt globalt ekosystem bestående av både återförsäljare och servicepartners som tillsammans med oss hjälper våra kunder till bättre hälsa på jobbet.


Erbjudandet i sammandrag

Emissionsvolym: Erbjudandet kommer vid full teckning att tillföra bolaget cirka 15,9 MSEK före emissionskostnader om cirka 0,7 MSEK. Erbjudandet är fullt säkerställt genom garantiåtaganden.

Teckningskurs: Teckningskursen är 1,50 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

Teckningsperiod: 18 september - 2 oktober 2020.

Handel med teckningsrätter: 18 september - 30 september 2020.

Villkor: För varje (1) befintlig aktie på avstämningsdagen erhålls i företrädesemissionen två (2) teckningsrätter. Innehav av tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie.

Handelsplats: Nasdaq First North Growth Market.


Dokument och filer

Teaser

Anmälningssedel

Memorandum

Videopresentation

Hemsida

 

Stäng×
Relaterade ämnen

Mina Bevakningar


Skapa konto gratis och lås upp våra Online FREE artiklar

Annons
Annons
Till början