Essity – Relativt oförändrat läge
Hygienbolaget Essity har tyvärr inte rosat marknaden det senaste året. Aktien är ned ett dussin procent sedan årsskiftet (exkl. utdelning) och handlas i nivå med vår senaste analys i juni (Newsletter 2166, kurs 263,8 kr). Vår syn har redan en längre tid varit att Essity inte prissätts efter förtjänst och att det är en tidsfråga innan aktien kommer att få en omvärdering med lönsamhetsförbättringar i sikte. Trots kontinuerliga återköp och en godkänd Q3-rapport har vi dock än så länge inte fått rätt.
Om vi inleder med att se på det tredje kvartalet isolerat sjönk intäkterna något mindre än analytikerna befarat. Nettoomsättningen kom in på 34 638 Mkr (36 274), motsvarande ett tapp på 4,5%. Justerat för valuta växte dock koncernen med 0,9%, främst drivet av högre priser men även volym och en gynnsammare produktmix.
Givet den fortsatt utmanande marknadssituationen, var detta klart godkänt men än mer glädjande var att kostnadsfokuset äntligen ser ut att börja ge resultat. EBITA-marginalen, justerat för jämförelsestörande poster (IAC), steg nämligen till 14,6% (14,1). Det är 0,5 procentenheter bättre än under motsvarande period ifjol och är ett resultat av bl.a. högre volymer och priser samt kostnadsbesparingsinitiativ.
Ulrika Kolsrud, som agerar vd och koncernchef sedan i somras, passade även i samband med rapporten på att presentera ett sparprogram där även affärsområdena stuvas om. Totalt handlar det om årliga besparingar på 1 Mdr kr, som främst berör försäljning och administration, där full effekt väntas vid utgången av 2026. Samtidigt ska en organisationsförändring genomföras där beslutsfattandet decentraliseras. Bolagets affärsområden kommer i fortsättningen att vara Health & Medical, Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene och varje segment ska ha helhetsansvar för bl.a. innovation, marknadsföring och försäljning.
Den 12 november smällde Essity även till med ett betydande förvärv då man köpte Edgewell Personal Cares Feminine Care-verksamhet för en köpeskilling om cirka 3,2 mdr kr på kontant- och skuldfri basis. Förvärvet omfattar produkter som bindor och tamponger under varumärkena Carefree, Stayfree och o.b. i Nordamerika samt Playtex globalt.
Förvärvet är en del av Essitys strategi att fokusera på höglönsamma produktkategorier. Prislappen uppgick till cirka 12x EBITDA (fram till 30 juni 2025), men när förväntade kostnadsbesparingar och synergier räknas in sjunker multipeln till drygt 8x. Jämfört med Essitys egen värdering framstår det inte som ett uppenbart fynd, men samtidigt har feminine care historiskt varit en stabil vinstmotor för bolaget, vilket gör det intressant att följa hur förvärvet integreras och bidrar till lönsamheten framöver.
Förvärvet och de aviserade kostnadsbesparingsprogrammen möts för tillfället med viss skepticism, vilket inte är överraskande med tanke på att aktien under flera år har underpresterat jämfört med Stockholmsbörsen. I efterhand framstår även tidigare förvärv som relativt dyra, särskilt i ljuset av att Essitys aktie idag handlas på historiskt låga nivåer.
Att Essity inte hör till de hetaste aktierna på börsen syns nämligen tydligt i värderingen. Baserat på analytikerkårens estimat för 2025 och 2026, handlas hygienkoncernen till 14 respektive 13 gånger vinsten. Det är lågt ur ett historiskt perspektiv och med hänsyn till att delar av Essity är icke-konjunkturkänsliga dagligvaror. Eftersom vår syn på aktien inte har ändrat nämnvärt sedan sommaren håller vi kvar såväl köpförslaget som målkursen på 340 kr.