Acast – Lönsamhet snart ett faktum
Podcastbolaget Acast fortsätter att imponera och visade med sin Q3-rapport att man är på god väg att bli lönsamt inom en snar framtid.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2136 (10 november 2024)
CHANS | ACAST | First North | 15,40 kr
Det syns även i aktiekursen som har rusat med cirka 60% sedan vi gav aktien en förvisso spekulativ men ändå en köprekommendation i februari (Newsletter 2096). Finns det mer att hämta?
Den operativa trenden i verksamheten är klart positiv. Framförallt i Nordamerika är försäljningstillväxten fortsatt stark men den genomsnittliga intjäningen per lyssning (ARPL) ökar stadigt och lönsamheten förbättras inom samtliga regioner. I tio år har bolaget utvecklat en av världens mest kraftfulla marknadsplatser för podcasts och har byggt upp den nödvändiga tekniken som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Idag omfattar denna marknadsplats över 135 000 podcasts, 2 700 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. Kanske viktigast av allt är att man har skapat en apparat, där dessa lyssningar faktiskt genererar intäkter, antingen via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.
Under årets första nio månader har nettoomsättningen ökat organiskt med 19%, jämfört med samma period ifjol, till 1 366 Mkr. Bäst går det, som redan omnämnt tidigare, i Nordamerika (28% av koncernens nettoomsättning 2023) där tillväxten uppgick till 33%, medan Europa (63%) ökade med 14% och Övriga Marknader med 16%. Rörelseförlusten minskade under januari – september med 60% till -73,1 Mkr. Situationen har dessutom förbättrats avsevärt under årets gång och i Q3 hade den krympt till -6 Mkr (-43,6).
Mycket imponerande är även att ARPL har ökat med 31% under kvartalet till 0,43 kr, medan antalet lyssningar minskade med 15% till cirka 1,1 miljarder. Denna minskning är relaterad till Apples lansering av iOS17 eftersom uppdateringen har förändrat hur podcastavsnitt laddas ner på mobila enheter, vilket i sin tur påverkar mätningen av antalet lyssningar.
En viktig förklaring till den förbättrade intjäningen är ledningens stora fokus på utvecklingen av marknadsplatsen, till exempel genom lanseringen av olika verktyg såsom Collections+. Den förbättrar podcastannonsörers förmåga att nå rätt målgrupper, vilket historiskt har varit en stor utmaning. Marknadsdata från Podchaser och Magellan AI visar till exempel att 44% av de amerikanska annonsörernas investeringar går till de 500 största poddarna, trots att de bara står för 12% av den totala lyssnarräckvidden vilket innebär att många potentiella lyssnare missas.
I september meddelade Acast att Collections+ har snabbt blivit populärt och har använts i över hälften av årets förproducerade annonsköp. Samtidigt tjänar numera 24% fler Acast-kreatörer pengar på annonser sedan lanseringen av Collections+ för ett år sedan. Sedan några veckor tillbaka har kreatörerna dessutom möjlighet att addera ytterligare en annonsmarkör i sina avsnitt, så att de kan öka annonsutrymmet och därmed sin intäktspotential. Genom att introducera fler annonsalternativ kan man åtminstone delvis minska den inverkan som iOS17 har haft på annonsutrymmet.
Framsteg gör bolaget även på kostnadssidan, vilket i kombination med en gynnsam produktmix har gjort att bruttomarginalen förbättrades med fem (5) procentenheter, jämfört med Q3 2023, till 40%. På EBITDA-nivå har man numera kommit upp till en positiv nivå om 16,2 Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal på 3%. Det är glädjande att det är samtliga regioner som bidrar till den förbättrade lönsamheten och hittills i år har marknadernas lönsamhet nästan fördubblats. Vd Adams är optimistisk att han kommer kunna leverera EBITDA-lönsamhet för helåret 2024, samtidigt som han vill fortsätta investera i långsiktig tillväxt. Under de första nio månader uppgick EBITDA till sammanlagt -10,2 Mkr, vilket innebär att sannolikheten för att infria målsättningen bör vara väldigt hög.
Balansräkningen är alltjämt i bra skick, även om kassaflödet från den löpande verksamheten summerades till -21 Mkr under de första nio månaderna av detta år. Vid slutet av september hade man likvida medel på 676 Mkr och endast 19,9 Mkr i uppskjutna skatteskulder, samt 115,5 Mkr i leasingskulder. Det är således fortfarande pengarna från nyemissionen i samband med IPO:n 2021 som finansierar verksamheten tills vidare.
Justerat för nettokassan motsvarar dagens börsvärde omkring 1,1x den förväntade omsättningen i år (EV/Sales). Från och med 2025 bör det vara möjligt att räkna på vinstmultiplar, om än i ett mycket tidigt skede. I ett scenario där vi räknar med en nettoomsättning på 2,3 mdr kr (ca. +18% jämfört med 2024) och en EBITDA-marginal om 3,5% på helårsbasis, handlas aktien på ett framåtblickande P/E-tal kring 75. Bekräftas den goda lönsamhetstrenden ytterligare kan vi mycket väl tänka oss att höja vår spekulativa köprekommendation till ett regelrätt köpråd. Tills vidare ser vi aktien, emellertid, som bäst lämpad till den mycket riskvilliga placeraren.