Market Buzz – Elekta och Media and Games Invest

Market Buzz Elekta och Media and Games Invest

Ökningen av Elektas organiska orderingång om 4 procent var i linje med konsensusförväntningarna för det andra kvartalet, där SHB noterar att ökningen var 17 procent justerat för det kraftiga ordertappet i Kina (-50 procent). Det mest negativa i Q2-rapporten var den oväntat låga bruttomarginalen om 36 procent, vilket innebar 1,4 procentenheters minskning jämfört med motsvarande kvartal förra året och 2,2 procentenheters negativ avvikelse från konsensusprognosen. SHB tror att det avgörande här var ”gamla prisstrukturer”, med en svag geografisk mix. Trots detta, levererade Elekta för fjärde kvartalet i rad ett rörelseresultat som var bättre än förväntat.

Utsikterna om ytterligare 50 procents orderminskning i Kina under räkenskapsårets tredje kvartal i kombination med fortsatt bruttomarginalpress dämpar de kortsiktiga utsikterna. SHB bedömer att svagheten på den kinesiska marknaden är temporär, med potential för ett uppdämt behov. Givet en attraktiv värdering i kombination med en förväntad genomsnittlig årlig vinsttillväxt på 19 procent under 2023/2024-2025/2026 menar banken att förhållandet mellan risk och potentiell avkastning är förmånligt. SHB upprepar sin kortsiktiga rekommendation Köp och långsiktiga rekommendation Outperform.

Annons

På grund av osäkerhet när annonsmarknaden återhämtar sig, intar Kepler en mer försiktig hållning till Media and Games Invest (MGI) och sänker sina förväntningar på justerad ebitda med 1 procent respektive 9 procent för åren 2024-2025. Medan den organiska tillväxten förblev dämpad, en ökning med 1 procent i årstakt, växte impressions/visningar på annonser med 8 procent i årstakt och antalet mjukvarukunder med 9 procent i årstakt. Tidpunkten för en återhämtning på marknaden är osäker och kan i ett negativt scenario ligga en tid fram i tiden, vilket är anledningen till att Kepler sänker sina prognoser.

MGI kommer att behöva fortsätta att fokusera på det man kan kontrollera - kostnader och att få in fler mjukvarukunder. På lång sikt anser Kepler fortfarande att bolaget är attraktivt positionerat i ett segment som bör gynnas av långsiktig strukturell tillväxt när annonsutgifterna fortsätter att flyttas över från traditionella kanaler till digitala och programmatiska. Hävstången var 3,2 gånger vid slutet av tredje kvartalet. Bolagets mål är 2-3 gånger. Kepler upprepar köprekommendationen, men sänker riktkursen till 15 kronor (24).

Källa: SHB och Kepler

Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2023-12-01 19:48:00
Ändrad 2024-11-13 11:14:16