Market Buzz – Embracer och Catena Media
Gamingkoncernen Embracer meddelade igår att motparten drar sig ur ett samarbetsavtal värt 2 miljarder dollar över sex år, där man för sex månader sedan fått ett muntligt åtagande. Utöver detta avslöjade rapporten för det fjärde kvartalet ett negativt fritt kassaflöde för räkenskapsåret, vilket ytterligare försvagade investerarnas förtroende. Allt är dock inte nattsvart, enligt SHB. De totala kostnaderna föll sekventiellt, antalet utvecklingsprojekt minskade för det andra kvartalet i rad och fokus mot etablerade titlar samt kassaflödesgenerering låter som kloka prioriteringar. Bortom det första kvartalet är uppställningen av spelsläpp betydligt starkare än under förra året då endast Saints Row, som floppade, släpptes. Detta räkenskapsår kommer att innehålla spelsläpp av Payday 3, Space Marine 2, Remnant 2 samt ytterligare ett antal betydande spel.
SHB prognostiserar ett justerat rörelseresultat på 7,7 respektive 8,1 miljarder kronor för 2023/2024 och 2024/2025. Embracers nya prognos exkluderar nu samtliga icke-offentliggjorda kontrakt, vilket sannolikt kommer att göra det lättare att attrahera nya ägare. Med en värdering på EV/EBIT 7,7x (2023/2024), menar SHB att Embracer-aktien ser ut som ett kap. Till följd av att sänkta vinstprognoser justeras riktkursen ned till 60 kronor (100), motsvarande en uppsida på tre års sikt om 155 procent. SHB upprepar sin långsiktiga rekommendation Outperform.
Di skriver i en analys att Catena Media har blivit omsprunget och utklassat av rivalen Better Collective sedan de avfärdade budpropåerna för snart tre år sedan. Trots att Catena Media nu med all önskvärd tydlighet aviserat att bolaget är till salu och att Better Collective satt sig själv i pole position inför en strukturaffär, är aktien iskall. Enligt Di är Catena Medias aktie köpvärd på egna meriter och dessutom ligger det en uppenbar budchans i potten. Bolagets fokus har riktats om de senaste åren. Merparten av intäkterna kommer i dag från Nordamerika och bolaget genererar mer rörelseresultat på den växande marknaden än Better Collective. Dessutom har andelen av vinsten som kommer från sportspel ökat från 15 procent, när Better Collective friade 2020, till närmare hälften nu.
Affären var logisk för tre år sedan, men är än mer logisk nu. Affärstidningen skriver att för tre år sedan skulle fusionsproceduren innebära att Catena Medias ägare skulle få 44 procent av det sammanslagna bolaget. Efter att Better Collective kört ifrån Catena Media under de senaste åren kan man i bästa fall hoppas på att få motsvarande 30 procent. Di sätter en köprekommendation på Catena Media.
Källa: SHB och Di