Arjo – Läge att gå emot marknaden på nytt?
Arjo är ett medicinteknikföretag med global verksamhet som erbjuder ett brett utbud av produkter till akutsjukvården och långtidsvården.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2133 (20 oktober 2024)
KÖP | ARJO B | Large Cap | 34,9 kr
Aktien föll tungt på torsdagen (- 16%) när Arjo rapporterade för Q3. Redan i samband med vår förra uppdatering (Newsletter 2096) valde vi att sänka rekommendationen till Neutral (Köp) efter att den tidigare rabattvärderingen mot liknande bolag hade minskat efter en tids stark kursutveckling. Då betalades aktien till 48,80 kr, jämfört med nuvarande cirka 35 kr.
Att slopa köprådet var således korrekt. Frågan är om det nu är dags att gå emot marknaden som inte tycks ha blivit allt för imponerad av den nyligen publicerade rapporten? Vi tror faktiskt det.
USA är bolagets största marknad med 30% av omsättningen. Därefter följer Storbritannien, Frankrike och Kanada som vardera står för 10–13% av omsättningen. Siffrorna för Q3 var överlag sämre än våra och konsensusförväntningar. Koncernen växte med 1,5% organiskt i Q3 jämfört med förväntade 3%. Efterfrågan var fortsatt god inom service och uthyrning medan tillväxten hölls tillbaka av lägre kapitalvaruförsäljning i Europa under delar av kvartalet, medan avslutningen utvecklades mer enligt plan. Budgeter för att investera i Arjos produkter finns inte som tidigare i länder som Frankrike, Storbritannien och Nederländerna.
I Nordamerika levererade Arjo ytterligare ett kvartal med tillväxt, där marknadsförhållandena gradvis förbättras och öppnar upp för möjligheter framåt. Justerat EBITDA-resultat försämrades dock till 434 Mkr (457), och kom in cirka 30 Mkr under förväntan. Före avskrivningar var justerat BITDA 7% under konsensus och 5% sämre än föregående år. Bruttomarginalen om 42% var samtidigt svagare än väntat där man hade en ogynnsam produktmix med lägre volymer inom kapitalvaruförsäljning i Europa samt lägre resursutnyttjande.
Genomförda prisjusteringar och fortsatta effektiviseringar av verksamheten gav förväntad effekt under kvartalet. Osäkerheten kring marknadsutvecklingen i Europa gör dock att ledningen bedömer att bruttomarginalutvecklingen kommer att hållas tillbaka något under kommande kvartal. Nettoskulden vid utgången av Q3 uppgick till 4 357 Mkr, vilket är den lägsta nivån sedan man knoppades av från Getinge 2017. Skullsättningsgraden sjönk i årstakt till 2,2x från 2,6x. Arjo har en möjlighet att arbeta ned skuldsättningen i snitt med 0,5x per år med den löpande verksamhet man har. Koncernen har dock inget uttalat mål vad det gäller skulderna.
Arjo gjorde under kvartalet två mindre förvärv till en sammanlagd köpeskilling om 70 Mkr. Bolaget kommer nu tidigarelägga planerade åtgärder för att anpassa kostnadsbasen ytterligare. Någon orderingång redovisar man förvisso inte, men VD Joachim Lindoff uppger att orderboken stärktes under kvartalet. Trots det svagare Q3 står Arjo fast vid att den organiska omsättningstillväxten 2024 hamnar inom tidigare angivna målintervall om 3-5 % (konsensus 3,9%).
Arjo ser fortsatt tillväxtmöjligheter givet ett investeringsbehov som man ser inom hälso- och sjukvård samt bristen på vårdpersonal. Globalt har Arjo har en stark position på en fragmenterad marknad där många konkurrenter är mer lokala. Åldrande befolkning och ökade vårdbehov driver tillväxt. Positivt är dessutom att Arjo har en hög andel återkommande intäkter och ocyklisk efterfrågan.
Vi har sänkt våra prognoser med ca 5% för innevarande år i spåren av torsdagens rapport. På våra vinstprognoser för 2024 och 2025 handlas aktien till P/E 15 respektive 14. Värderingen ligger nu under det historiska snittet samt innebär även en rabatt mot sektorn. När vi sänkte rekommendationen var läget omvänt. Dessutom hade förväntningarna stegrats efter en kraftig kursuppgång.
För de investerare som har en långsiktig vy kan det vara läge att åter börja köpa in sig i aktien. Därför höjer vi till Köp (Neutral) sock den här gången får en något lägre riktkurs om 44 kr (50) som en konsekvens av nedjusterade prognoser.
Arjo är ett svenskt medicinteknikbolag med fokus på att förbättra livskvaliteten för personer med nedsatt rörlighet och åldersrelaterade hälsoutmaningar. Bolaget utvecklar och säljer produkter och lösningar till sjukhus och vårdinrättningar globalt – exempelvis patientlyftar, sjukbäddar, desinfektionsutrustning och sårvårdssystem.
Med en åldrande befolkning världen över står Arjo väl positionerat inom ett långsiktigt växande segment av vård- och omsorgssektorn.