BHG Group – Ett bet på den svenska konsumenten
Efter en tung period med räntehöjningar och stigande inflation spår byggmaterialhandeln äntligen att bättre tider stundar.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2144 (12 januari 2025)
CHANS | BHG | Mid Cap | 17,21 kr
Än så länge handlar det framförallt om en avmattning av försäljningsnedgången, men Riksbankens förändrade penningpolitik ger hopp om en återgång till tillväxt under 2025. Första lovande tecken finns redan, både i form av ökande antal byggstarter av nya bostäder samt omsättning och priser på befintliga bostäder.
Ett bolag som borde gynnas av återhämtningen är BHG Group, en av Nordens största onlineaktörer med fokus på produkter och tjänster inom hem- och trädgårdssektorn. Verksamheten omsatte 11,8 Mdr kr 2023 och är uppdelad i de tre affärsområden Home Improvement, Value Home och Premium Living. De huvudsakliga varumärkena består av Bygghemma, Nordic Nest och Trademax. Genom en kombination av välkända externa och egna varumärken erbjuder gruppen sammanlagt cirka 1,7 miljoner produkter inom kategorierna DIY (gör det själv), möbler, heminredning och fritidsprodukter. Omkring 60% av intäkterna genereras i Sverige, 16% i Finland och 5% i Norge.
Störst av affärsområdena är Home Improvement, där nästan hälften av koncernens nettoomsättning genereras. Affären är baserad till övervägande del på en dropshipmodell med låg kapitalbindning och där man erbjuder ett brett sortiment och prismatchning inom främst DIY-produkter. Value Home (33% av nettoomsättningen) fokuserar främst på att erbjuda konkurrenskraftiga priser, möjliggjort av Private Label inom framförallt möbler och fritidsprodukter. Premium Living (18%) jobbar istället med lagerhållning av externa varumärken i syfte att tillgängliggöra skandinavisk design inom möbler och heminredning på internationella marknader.
Under boom-åren i samband med pandemin har ledningen kring vd Gustaf Öhrn lagt mycket fokus på förvärvsdriven expansion. Under hösten 2022 påbörjades ett strategiskt arbete för att konsolidera bolagen i färre men större plattformar med syftet att uppnå skaleffekter och synergier. Antalet rörelsedrivande enheter har sedan dess reducerats från 25 till 15. Vissa bolag har avyttrats och över 20 fysiska butiker har stängts för att minska fasta kostnader och fokusera på online-affären.
Den totala marknaden för de produktkategorierna bolaget är verksamma inom har enligt ledningens egen bedömning krympt något jämfört med tiden före Covid-19-pandemin. Online-marknaden har dock blivit större men ändå står onlineförsäljningen av DIY, möbler och heminredning fortfarande för endast 15% av totalmarknaden i Norden. Förutsättningarna för fortsatt stark tillväxt inom online är goda. Utbudet är närmast obegränsat och onlinebaseade återförsäljare kan enkelt anpassa sig till kundernas preferenser genom att använda de stora datamängder som flödar genom deras system. Tack vare drop-shipping finns det dessutom inga begränsningar i hyllutrymme. En viktig faktor är givetvis även prisbilden, då online-handeln ofta har stordriftsfördelar i inköp och låga fasta kostnader.
Den underliggande efterfrågan på DIY-marknaden i största allmänhet drivs av hushållens disponibla inkomst, bostadsägandet samt omsättningen på bostadsmarknaden. Det finns en tydlig korrelation med BNP-utvecklingen, vilket även är fallet vad gäller möbel- och heminredningsmarknaden. Ledningens mål är att leverera organisk tillväxt överstigande den adresserbara marknadens och framförallt att återgå till en justerad EBIT-marginal om 5%. På sikt vill man till och med nå en nivå på 7%.
Det är just lönsamheten som har varit det stora problemet de senaste två åren. 2023 landade den justerade EBIT-marginalen på 0,8% och inklusive engångsposter blev det en förlust på drygt 1,5 Mdr kr på sista raden. För att återgå till bättre siffror krävs det ekonomisk återhämtning. För att påskynda utvecklingen har ledningen sjösatt nya tillväxtinitiativ såsom kategoriexpansion, försäljning via externa marknadsplatser och internationalisering.
Redan under 2023 har man jobbat aktivt med att sänka kostnaderna samt stärka balansräkningen och kassaflöde genom att reducera varulagret och genomföra förändringar som förenklar och konsoliderar koncernstrukturen. De första tre kvartalen 2024 har visat att de vidtagna åtgärderna har burit frukt och bolaget har lyckats förbättra lönsamheten de senaste fyra kvartalen i rad. Detta trots att nettoomsättningen mellan januari och september minskade med 21%, jämfört med samma period året innan, till 7,08 Mdr kr. Den justerade EBIT-marginalen förbättrades med 1,6 procentenheter till 2,1%.
Uppmuntrande är att vd Öhrn har noterat flera positiva signaler i Q3 som pekar på en gynnsam utveckling av marknaden framöver, däribland den ökande aktiviteten på bostadsmarknaden. Han räknar med en återhämtning på bredare front under första halvåret 2025. Givetvis saknas det inte risker och det osäkra geopolitiska läget är bara en av dem. Det är dessutom oroande att Tyskland, som Europas ekonomiska motor, kämpar med allvarliga strukturella problem.
Den som ändå vågar se glaset om halvfullt gör klokt i att titta närmare på BHG Group. Börsvärdet justerat för nettoskulden uppgår i skrivande stund till mindre än 0,5x den förväntade omsättningen år 2025 (EV/Sales). Kommer volymerna tillbaka borde bolaget kunna tjäna norr om 1,20 kr per aktie, vilket innebär att P/E-talet ligger runt 14. Vill det sig väl kan det bli betydligt mer än så.
BHG Group AB är ett svenskt e-handelsföretag som specialiserar sig på produkter inom heminredning, trädgård och byggvaror. Företaget driver över 100 e-handelsplatser och har fler än 70 butiker och showrooms. Bland de mest kända varumärkena inom koncernen finns Bygghemma, Nordic Nest, Trademax, Furniturebox och LampGallerian. BHG Group är noterat på Nasdaq Stockholm under tickern BHG.
Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade BHG Group en nettoomsättning på 2 883,8 miljoner SEK, vilket motsvarar en försäljningstillväxt på 1,9 % jämfört med samma period föregående år. Företaget har ännu inte delat ut någon vinst till aktieägarna, då de fokuserar på tillväxt och återinvestering av vinster i verksamheten.