Boozt.com – Säsongsstrategin levererade (igen)
Vår vana trogna tittade vi närmare på ett antal retailbolag kort inför deras högsäsong såsom Singles Day, Black Week och traditionell julhandel).
NEUTRAL | BOOZT | Mid Cap | 121,5 kr
Tanken var att anamma Stockpickers gamla säsongsstrategi som i grund och botten bygger på att försöka dra nytta av normalt sett stegrade förväntningar inför den vanligtvis oerhört shoppingvänliga perioden som avslutningen på året innebär och där e-handelsaktier historiskt sett har outperformat marknaden. I korta ordalag innebär det köp någon gång under slutet av oktober eller inledningen på november och försäljning bortom årsskiftet.
En av aktierna som uppmärksammades där och då var klädhandlaren Boozt (Newsletter 2129, kurs 103,5 kr) som vi menade kunde söka sig upp mot 120-kronorsnivån om det historiska mönstret upprepades. Några garantier för att så skulle ske fanns det förstås inte och eftersom aktien i sig inte var uppenbart billig heller samtidigt som den handlades nära fjolåsårslägsta nivåer kring 100-lappen, blev köprekommendationen av det mer spekulativa slaget. Eftersom aktien dessutom handlades nära årslägsta vågade vi inte lyfta in den bland våra Top Picks utan nöjde oss med en spekulativ köprekommendation.
Sett nu med facit i hand blev köpförslaget lyckat. Faktum är att man till och med kunde vara med om kursresan två gånger (!) på den korta tid som har gått sedan rekommendationen gavs (senare delen av september). Den som köpte i samband med publiceringen kunde faktiskt redan i mitten på oktober kvittera ut en fin vinst eftersom kursen nådde drygt 125,9 kr som högst. En uppgång på 20-25% vilket var väl i höjd med strategins kursmål. På klassiskt manér uppstod dock ett nytt läge alldeles i början på november då bolaget presenterade sin Q3-rapport. Att invänta till dess var något som vi belyste för den mer riskaverte placeraren:
”Vill man försöka tajma affären bäst kan man sannolikt (…) köpa efter Q3-rapporten som publiceras 5/11 för att minera just rapportrisken. Osvuret är förstås alltid bäst men vi skulle inte bli förvånade om aktien även denna gång söker upp 120-kronorsnivån innan bokslutet publiceras i början av februari”
När Q3-rapporten publicerades föll kursen tillbaka till nivån som motsvarade priset då affärsförslaget publicerades. Köpte man först då kunde man ändå göra om samma kursresa. Redan i mitten av december nådde kursen åter 125-kronorsnivån och alldeles kring årsskiftet handlades den till och med på dryga 130 kr. Än idag handlas bolaget på dryga 120 kr och detta trots att man inte riktigt lyckades uppfylla sin guidning för fjolåret utan fick sänka den vid en rad tillfällen.
Efter Black Week gick bolaget ut med prognosen om nettoomsättningstillväxt på cirka 7% med en justerad rörelsemarginal på 5,2-5,4%. Det var en smärre nedjustering av tidigare prognos som löd: tillväxt 7-11% med justerad rörelsemarginal om 5,2-5,7% som i sig var en nedjustering från tidigare givna prognos (tillväxt 5-15% med marginal 5,2-6,0%).
En månad senare, strax efter årsskiftet, uppdaterades guidningen ännu en gång, den här gången efter jul- och nyårshelger. Baserat på preliminära siffror för 2024 ökade Boozts nettoomsättning med 6% och den justerade EBIT-marginalen uppgick till 5,2%. Detta är siffror som exkluderar effekten av processen med den norska Tullmyndigheten som rör korrigering av felaktigt betald importmoms i Norge (ca 48 Mkr). Om hänsyn tas till effekten landar den justerade EBIT-marginalen högst upp (5,7%) i det prognosticerade intervallet snarare än längst ned (5,2%).
Det råder knappast någon tveksamhet kring att slutfasen av fjolåret inte gick såsom bolagsledningen hade hoppats. Delvis som en följd av det har ledningen tagit beslut att avisera organisationsjusteringar. Att vi skriver delvis beror på att man själva förklarade åtgärden med en växande inverkan av teknologi och en ökad användning av AI-drivna verktyg i hela värdekedjan som man själva hade tänkt nyttja. Som en konsekvens av det får i stort sett var tionde anställd lämna bolaget under Q1 2025. Målsättningen är trots det att upprätthålla tillväxt och förbättra marginalerna under 2025.
Ser man till våra förväntningar blev det faktiska utfallet marginellt lägre än vad vi hade väntat oss. I våra analys räknade vi som bekant med tillväxttakt på 7-8% (5-10%) och en rörelsemarginal runt 5,3% för 2024 och något högre för 2025 (5,4%). Sett mot bakgrund av det finns det egentligen inte särskilt mycket som behöver justeras. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig skruva ned tillväxtprognosen till 5% för i år men givet att köpkraften i framförallt Sverige torde påverkas positivt i år väljer vi att hålla fast vid 7-8%
Med ovanstående antaganden som grund handlas aktien idag till EV/EBIT multipel på närmare 17-18x att jämföra med 15-16x när det senast begav sig. Det känns spontant ganska högt. Bolaget uppger sig förvisso att sikta mot en långsiktig marginal på 10% och tror man att ambitionen infrias inom ett par år framstår inte aktien som dyr givet att den idag värderas ungefär till ett P/S tal (Price/Sales) strax under 1,0x. Med så pass tuff konkurrens som råder i klädbranschen (Zalando, Amazon etc) tror vi dock att det kan bli tufft. Faktum är att vi imponeras av hur bra man gör det redan nu givet omständigheterna.
Med ovan som utgångspunkt lutar vi faktiskt snarare åt Sälj än Köp i det här skedet. Vi skulle nämligen inte alls bli förvånade om man under senare delen av året åter kunde köpa aktien någonstans i intervallet 90-100 kr. Det som talar emot det är den ökade köpkraften bland i synnerhet svenskar som en konsekvens av dels skattesänkningen som kickar in i januari dels successivt lägre räntor. Med hänsyn tagen till ovanstående blir rådet därför neutralt framåt. För den som följde säsongsstrategin är målet uppnått. För den som följde säsongsstrategin är målet uppnått. Säkra vinsten om det inte redan är gjort.