BULTEN – Gynnas av elektrifieringen

Att komma med en Köp-rekommendation för fordonsunderleverantören den 3:e oktober (Newsletter 1647) har - sett med facit i hand - visat sig vara mindre lyckat. Bultens nedgång på 10% under oktobermånaden var dock i linje med det vi har sett bland många cykliska aktier, och vår placeringshorisont sträcker sig, som bekant, betydligt längre än några enstaka veckor. Bolagets senaste kvartalsrapport gav ingen anledning att ändra vår underliggande syn. 

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

BULTEN | Mid Cap | 97,1 kr

Under den säsongsmässigt svaga perioden juli – september ökade bolagets nettoomsättning med valutajusterade 5,8%, jämfört med samma period förra året, till 722 Mkr. Detta trots att efterfrågan på personbilar i Europa har påverkats negativt som följd av nya miljöskatteregler (WLTP) i flera länder. Även orderingången utvecklades väl och steg med 4,7% till 723 Mkr, och det verkar som om man har lyckats öka sin marknadsandel från de tidigare cirka 17%. 

Annons

En bieffekt av volatiliteten på personbilsmarknaden var en obalans i produktionen under Q3 vilket i sin tur hade en negativ påverkan på lönsamheten. Tillsammans med negativa valutaförändringar och ytterligare stigande råmaterialpriser, ledde det till en minskning av rörelsemarginalen (EBIT) om 0,3 procentenheter till 5,5%. Råmaterialpriserna har stigit kontinuerligt sedan Q1 2017, men vd Tommy Andersson påpekar att det inte har aviserats några nya höjningar för Q4. Därmed finns fortfarande hopp att bolaget kommer kunna nå sitt marginalmål på 7% för helåret 2018. Efter årets nio inledande månader ligger man på 6,8%

Som vi nämnde redan i vår senaste analys investerar Bulten för tillfället i ny kapacitet i Polen och i svenska Hallstahammar, för att kunna möta framtida volymer på redan tagna kontrakt. Det innebär att den planerade investeringskvoten de närmaste åren kommer ligga över den långsiktiga ambitionen på 2-3% av nettoomsättningen.

För några veckor sedan fattades dessutom beslut om att flytta verksamheten i Kina från Beijing till Tianjin. Detta eftersom bolaget ser goda möjligheter att expandera på den lokala marknaden, som hittills svarar för bara en liten del av Bultens försäljning, men lockar med kraftigt ökande tillväxtmöjligheter.

För balansräkningen är dessa planerade kapacitetsinvesteringar inga problem. Vid slutet av september uppgick nettoskuldsättningsgraden till låga 11% och soliditeten till 65%. Förutom produktionsexpansionen investerar Bulten även i utvecklingen av fästelement för hybrid- och elektriska fordon, något som görs i samarbete med flera kunder.

Enligt ledningen ligger man i framkant när det gäller teknik för elektrifiering, och bara för några veckor sedan tecknades ett sjuårigt fullservicekontrakt (FSP) med en betydande europeisk fordonstillverkare gällande drivlina till elbil, med ett värde på initialt cirka 2 Meuro per år. 

Den stadigt ökande efterfrågan på hybrider och elbilar är en gynnsam faktor för Bulten, eftersom värdet av fästelement i dagsläget är väsentligt högre i dessa jämfört med bilar med traditionell förbränningsmotor. Generellt ser ledningen fortfarande goda förutsättningar att vinna nya affärer. Samtidigt ger de inkommande volymerna från tidigare tecknade kontrakt till ett värde om drygt en halv miljard kronor i full produktionstakt år 2020, viss planeringssäkerhet de kommande kvartalen. 

Branschorganisationen LMC Automotives räknar i sin senaste prognos för den europeiska produktionen av lätta fordon 2018 med en ökning på 0,6%, och med 1,6% för tunga kommersiella fordon. Det är något lägre än tidigare men innebär viktat för Bultens exponering fortfarande en ökning med 0,7%.

Distribution av Bultens produkter sker främst till Europa, men efterfrågan styrs ändå av produktionen av fordon för den globala marknaden. Kortsiktigt kvarstår en risk för volatilitet som följd av WLTP i Europa, medan på den positiva sidan kan nämnas att Kina nyligen har lagt fram ett förslag att halvera skatten på bilinköp.

Vi gör bara finjusteringar på våra estimat för helåret 2018, där vi räknar med en nettoomsättning omkring 3,2 miljarder kr, och en rörelsemarginal på 7%. Efter den senaste tidens kursnedgång har värderingen kommit ner till strax under p/e 13. För att ta hänsyn till den starka balansräkningen tittar vi även på börsvärdet justerat för nettoskulden (EV), som i dagsläget motsvarar knappt 10 gånger det förväntade rörelseresultatet. Värderingen står sig därmed väl, både i absoluta tal och i relation till andra fordonsunderleverantörer.

Bultens starka position inom sin nisch ger goda långsiktiga tillväxtmöjligheter även i ett scenario där efterfrågan på fordonsmarknaden skulle mattas av något. Genom sitt fullservice-erbjudande ”FSP” lyckas man ta marknadsandelar och binder kunden under flera år.

Expansionen till USA och Kina är fortfarande i ett tidigt skede med lovande start, vilket bådar gott för framtiden. Vi gillar även den förväntade direktavkastningen på omkring 4%. Ytterligare uppmuntrande faktor är att bolagets två största ägare, Volito och investmentbolaget Öresund, har ökat sina innehav med betydande poster i slutet av oktober. Vi upprepar vårt tidigare köpråd med riktkurs 127 kr.

NASDAQ Stockholm
BULTEN
Sektor
Fästelement
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Bulten – Ledande leverantör av fästelement till fordonsindustrin

Bulten är en av de största leverantörerna av fästelement till den europeiska fordonsindustrin. Företaget grundades 1873 som Bultfabriks AB i Hallstahammar och har sedan dess utvecklats till en global aktör med huvudkontor i Göteborg. Bulten erbjuder ett brett sortiment av fästelement, från standardprodukter till specialanpassade lösningar, samt tjänster som teknisk utveckling, logistik och line-feeding. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet BULTEN. Med produktionsanläggningar i sju länder och cirka 1 700 anställda fortsätter Bulten att stärka sin position genom innovation och hållbara lösningar inom fästelementsindustrin.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2018-11-10 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:02:03