Byggmax – Realisera vinsten
I vår senaste uppdatering av Byggmax (Newsletter 1843) höjde vi riktkursen till 68 kr, från tidigare 63 kr.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1858 (24 mars 2021)
BMAX | Mid Cap | 63,25 kr | NEUTRAL
Till viss del berodde uppjusteringen på att vi trodde att pandemin skulle fortsätta påverka verksamheten positivt åtminstone fram till halvårsskiftet. En ståndpunkt som knappast har förändrats som följd av en långsam takt vad det gäller vaccineringen mot Covid-19. Just nu ser det faktiskt ut som om sommaren kan bli liknande fjolårets då de flesta valde att stanna hemma i Sverige eller på sina landställen. Därmed tror vi att det även i år kan finnas ytterligare intresse och behov för att renovera.
På tisdagen höll bolagets ledning en digital kapitalmarknadsdag där bygghandlarkedjan uppdaterade sina finansiella mål. Ett av målen är att nå 10 Mdr kr i nettoomsättning 2025, vilket kan jämföras med fjolårets 6,8 Mdr kr. Tidigare mål var en organisk tillväxt om 10-15% per år. På sikt ser Byggmax en försäljningspotential på 4-5 Mdr kr från de tre pågående initiativen som byggvarukedjan just nu driver: butiksuppgradering, butiksexpansion och e-handel.
Vid årsskiftet hade man 66 butiker där det nya butikskonceptet 3.0 var infört, ett koncept som ökade försäljningen med 6% per butik. Det motsvarar nästan 40% av butiksportföljen. Skulle 3.0 ha införts i samtliga butiker i nuläget skulle det ha lyft försäljningen med cirka 200 Mkr. Men vi får vänta till slutet av 2023 innan alla koncernens butiker är uppdaterade. Investeringen per butik är cirka 1 Mkr.
Dagens antal butiker om 169 kan komma att öka till omkring 280 butiker. Och då inkluderar det Sverige, Norge, Finland och Danmark. En butiksöppning brukar innebära en investering på 4-6 Mkr, och ny butik når lönsamhet efter cirka 2 år. I år har bolagets butiker i Danmark och Norge påverkats i olika omfattning av pandemirestriktioner.
Vad det gäller e-handeln siktar Byggmax att öka försäljningen med omkring 1,5 Mdr kr. Det ska bl.a. ske via ett mer omfattande varusortiment. I dagsläget erbjuder man nästan 45 000 unika artiklar. Satsningen på att utöka sortimentet online kommer redan under Q2 att märkas genom lanseringen av egna varumärken (EMV) inom produktgrupperna badrum och trädgårdsmöbler. Dessutom ska Danmark adderas som nytt e-handelsland.
Rörelseresultat mätt som ebita är målet oförändrade 7-8 %. Även utdelningspolicyn är oförändrad om minst 50% av nettovinsten. Ett nytt mål är att förbättra hållbarhetsarbetet och minska koldioxidutsläppen från godstransporter, per ton och kilometer, med 70% till 2030.
Marknaden uppges ha utvecklats väldigt starkt under årets första månader. Prognosen som lämnades i samband med bokslutet var att bolaget för innevarande år förväntade sig en större marknad än 2019, men mindre än 2020. Då uppgav ledningen dessutom att de förväntade sig att hemmet kommer att ha en större roll i konsumenters liv än före corona, och att lågpris fortsätter ta andelar i detaljhandeln.
Byggmax har en stark position och växer klart snabbare än marknaden, och allra snabbast på e-handel. Dock ser jämförelsetalen tuffare ut framöver. Aktien handlas på årets vinstprognos till P/E-tal på omkring 13,5 vilket inte är dyrt, men högre än när det senast begav sig. Detta är också huvudskälet till att vi nu ställer oss neutrala till bolagets aktie som dessutom handlas i nära anslutning till vår riktkurs om 68 kr.
Dyr är aktien definitivt inte men det faktum att årets vinst lär minska i jämförelse med fjolårets dito (tuffa jämförelsetal under främst senare delen av året) gör att vi misstänker att merparten av uppgången på kort sikt (3-6 månader) är avklarad.