CLOETTA – Huvudägaren fortsätter köpa aktier
Malfors Promotor verkar vara fortsatt positiv till Cloettas utveckling då man den 28 januari köpte ytterligare 1 miljon B-aktier i bolaget, en affär på 23,2 Mkr. Malfors Promotor är största ägare i Cloetta med 37,8% av rösterna. Det intressanta här är att köpet som därtill ackompanjerades av flertalet andra (såväl bolagets styrelseordförande, VD som dess CFO har köpt aktier) följde på en svagare Q4-rapport än vad man hade kunnat hoppats på.
CLAB B | Mid Cap | 23,86 kr
Cloetta rapporterade förvisso en försäljning ungefär i linje med konsensusförväntningarna där det blev ökning med 0,2 % i Q4, varav organisk tillväxt svarade för –3,2 % och valutakursförändringar om 3,4%. Rörelseresultatet minskade däremot till 159 Mkr (171), vilket var lägre än marknadens estimat på drygt 200 Mkr. Rörelsemarginalen försämrades därmed till 9,7% (10,4 %).
Det justerade rörelseresultatet blev 174 Mkr (206), en nedgång med 16%. De jämförelsestörande posterna på -15 Mkr (-35) är relaterat till omstruktureringen av säljkåren i Norge, integrationen av Candyking och viss omstrukturering i Sverige. Cloetta räknar med att kunna realisera de fulla synergierna från förvärvet av Candyking mot slutet av 2020.
Det finns ingen fullständig marknadsstatistik för lösviktsgodis, men enligt Cloettas egna uppskattningar ökade försäljning inom detta segment något på samtliga marknader under kvartalet, utom i Norge där volymerna minskade. I december minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50%. Nedgången i vårt grannland beror på att handeln före sänkningen av sockerskatten 2019 minskade sina lager.
Lösvikt är en stor och viktig del av den nordiska konfektyrmarknaden. Genom att Cloetta nu har full transparens i den integrerade Candyking-verksamheten skapas möjligheter att utveckla lösviktsaffären för konkurrenskraftig tillväxt på marknaderna. Prioritet är en förbättrad marginal, även om det innebär att Cloetta ibland måste gå ut ur kontrakt som inte är lönsamma.
Ledningen avser att öka investeringarna i fabrikerna väsentligt för att kunna hantera både insourcing av Candyking och tillväxten inom förpackade varumärken. Slutligen ska koncernen fortsätta att minska kostnaderna både för att kunna investera och för att förbättra lönsamheten. Ledningen utesluter inte förvärv men säger sig föredra få större sådana än många små. Detta då vd Henri de Sauvage Nolting anser att små förvärv tar för mycket resurser i anspråk sett i relation till vad de ger.
Efter ett svagt 2017 har Cloetta förbättrat resultatet något och synergieffekter från Candyking ska driva koncernens vinsttillväxt framöver. Den underliggande tillväxten är svag och har så varit en längre tid. Under 2018 uppgick den organiska tillväxten till -2,8%. Målsättningen för omsättningen är att den organiskt ska växa i takt med marknaden som brukar sägas växa med 1-2% om året över tid.
Cloettas mål är en rörelsemarginal om 14% och senast man var i närheten av den var 2016. Därefter har lönsamheten sjunkit främst som en konsekvens av att Candyking, vid tidpunkten för förvärvet, hade en betydligt lägre lönsamhet än Cloetta så tillskottet späder ut marginalerna något.
På årets vinstprognos om 1,80 kr per aktie värderas bolaget till p/e-tal om ca 13. Det är inte dyrt för ett bolag med så pass stark marknadsposition trots en svag tillväxttakt för stunden. Cloetta erbjuder därtill en hygglig direktavkastning (drygt 4%) och kan därtill ses som relativt oberoende av konjunktursvängningar. Detta sammantaget gör att vi upprepar vår köprekommendation samtoid9igt som riktkursen justeras ned till 30 kr (31) då rapporten onekligen var något svagare än väntat. Räkna inte med några snabba klipp heller. Q1 riskerar att bli klart svagare än ifjol då Påsken i år infaller i Q2.
Cloetta är en ledande tillverkare och marknadsförare av konfektyrprodukter i Norden och Nederländerna. Företaget grundades 1862 och har sedan dess byggt upp en omfattande portfölj av välkända varumärken, inklusive Läkerol, Kexchoklad, Polly, Malaco och Ahlgrens bilar. Cloettas produkter, som omfattar godis, choklad, pastiller, tuggummi och nötter, säljs i över 50 länder världen över. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CLA B. Med huvudkontor i Sundbyberg, Sverige, och flera produktionsanläggningar i Europa, fortsätter Cloetta att fokusera på innovation och hållbarhet för att möta konsumenternas efterfrågan.