CLOETTA – Konjunkturstabil verksamhet

Det var i mitten på september (Newsletter 1643) som vi höjde rekommendationen för konfektyrbolaget Cloetta till köp. Huvudskälet till beslutet var vår tro att aktien framöver kan drivas av bättre marginaler inom lösgodiskonceptet, Candyking. Dessutom bör Cloettas verksamhet vara relativt opåverkad av konjunkturutvecklingen. Att det närmaste halvåret innefattar såväl högtiderna jul och påsk som ju vanligtvis utgör högsäsong för bolaget hör naturligtvis även det till ekvationen.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

CLA B | Mid Cap | 24,92 kr

Konfektyrbolaget har de senaste åren drabbats av flera negativa händelser. Det främsta bakslaget var en fabriksbrand som påverkade produktionen i hela koncernen. Bolaget har levererat tre hyggliga kvartalsrapporter i år vilket visar att det värsta troligen ligger bakom Cloetta. Dock har den varma sommaren påverkat negativt då marknaden för förpackad konfektyr under Q3 minskade i Sverige, Danmark och Nederländerna. I Finland var marknaden oförändrad och i Norge ökade marknaden på grund av ökad sockerskatt men volymerna minskade.

Annons

Cloetta bedömer i Q3-rapporten att marknaden för lösviktsgodis minskade på samtliga marknader på grund av det varma vädret. Cloettas försäljning av lösviktsgodis minskade med 15,6%, främst beroende av det tidigare annonserade förlorade kontraktet i Sverige, svag utveckling i Norge på grund av höjd sockerskatt och avsaknad av kampanjer.

Trots att konfektyrmarknaden minskade i flera länder lyckades Cloetta ta marknadsandelar inom 14 av 16 kategorier på sina huvudmarknader. Koncernens nettoomsättning i kvartalet ökade med 2,2% till 1 538 Mkr (1 505), inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar med 5,8%. Rörelseresultatet uppgick till 180 Mkr (169) och inkluderar en negativ effekt av en omvärderad tilläggsköpeskilling för Candyking om 6 Mkr. Förbättringen av rörelseresultatet drivs främst av kostnadseffektivitet och ökade produktionsvolymer. Marknadsföringskostnaderna var på samma nivå som förra året men medieinvesteringarnas andel av de totala marknadsföringskostnaderna ökade.

Lösvikt är en stor och viktig del av den nordiska konfektyrmarknaden. Genom att Cloetta nu har full transparens i den integrerade Candyking-verksamheten skapas möjligheter att utveckla lösviktsaffären för konkurrenskraftig tillväxt på marknaderna. Prioritet är en förbättrad marginal, även om det innebär att Cloetta ibland måste gå ut ur kontrakt som inte är lönsamma. När samtliga aktiviteter är genomförda kommer Cloetta att kunna realisera fulla synergier från förvärvet av Candyking om 100 Mkr till år 2020.

Koncernens mål är en rörelsemarginal om 14% och under 2016 lyckades Cloetta nästan nå upp till den nivån.

Bolagets försäljning och rörelseresultat påverkas av vissa säsongsmässiga variationer. Under årets sista kvartal är försäljningen oftast högre än under de tre första kvartalen under året, vilket till stor del beror på ökad försäljning inför storhelgerna i Sverige. Generellt är det kvartalen med helloween/jul och påsk som uppvisar bäst utveckling.

Aktien är inte direkt lågt värderad med ett p/e-tal om 16,5 och 15 på årets och nästa års estimat. Dock gillar vi verksamhetens konjunkturstabilitet samt goda kassaflöden. Positivt är därtill att koncernen avyttrat den italienska verksamheten vilket skapar förutsättningar för en något stabilare utveckling framöver. Får man ordning på Candyking och lyfter marginalen ser vi god potential i aktien.

En syn som vi uppenbarligen delar med bolagets huvudägare Malfors Promotor som i slutet av oktober köpte aktier för ytterligare drygt 24 Mkr och äger därefter 37,5 % av rösterna. Vi upprepar köprekommendationen men justerar riktkursen något (till 31 kr jämfört med tidigare 32 kr) som en konsekvens av högre riskpremie.

NASDAQ Stockholm
CLA_B
Sektor
Konfektyr
Stockpicker Newsletter
Cloetta – Anrik konfektyrtillverkare med starka varumärken

Cloetta är en ledande tillverkare och marknadsförare av konfektyrprodukter i Norden och Nederländerna. Företaget grundades 1862 och har sedan dess byggt upp en omfattande portfölj av välkända varumärken, inklusive Läkerol, Kexchoklad, Polly, Malaco och Ahlgrens bilar. Cloettas produkter, som omfattar godis, choklad, pastiller, tuggummi och nötter, säljs i över 50 länder världen över. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CLA B. Med huvudkontor i Sundbyberg, Sverige, och flera produktionsanläggningar i Europa, fortsätter Cloetta att fokusera på innovation och hållbarhet för att möta konsumenternas efterfrågan.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2018-11-25 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:01:47