Denna aktie väntas lyfta - uppsida på 37%

Covid-19 pandemin fortsätter tynga den globala ekonomin även om vissa branscher har börjat uppleva viss återhämtning av efterfrågan under sommarmånaderna.

Cavotec Tlamod lr belnas

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1824 (8 november 2020)  

CCC | Mid Cap | 16,7 kr | KÖP  

Andra är däremot beroende av större projekt där investeringsbeslut drar ut på tiden ju längre osäkerheten kring smittspridningen pågår. Cavotec ingår i den senare nämnda gruppen och verkstadsbolaget har dessutom en stor exponering mot flygplatsinfrastruktur, där ovissheten är ännu större med tanke på den dramatiska minskningen av flygtrafiken.

Annons

Det är därför inte särskilt oväntat att omsättningen fortsatte att backa kraftigt under årets Q3 och landade på 37,5 Meuro, vilket var 22,5% lägre än under samma period i fjol. Nedgången var jämnt fördelad mellan segmenten Ports & Maritime (-21,9%) och Airports & Industry (-22,9%). Enda ljusglimten var industriverksamheten (med kunder som tex Sandvik och Atlas Copco) som lyckades vinna nya kunder i Americas och Australien.

Ports & Maritime påverkades av kvarstående reserestriktioner som begränsade möjligheten till leverans och följdriktigt försenades vissa projekt. Undantaget var den nordiska regionen, och en stor del av kvartalets intäkter var relaterad till MoorMaster-installationer i Tallin och Helsingfors. Inom Airports sålde man framförallt enskilda markbaserade system och tankprodukter, men även här försenades flera projekt.  

Tyvärr resulterade det stora volymtappet också i försämrad lönsamhet, och rörelsemarginalen (EBIT) sjönk med 4,4 procentenheter till 2%. Det var samtidigt den lägsta nivån sedan Q1 2019, då de första effekterna av bolagets omfattande effektiviseringsåtgärder började synas. Med tre kvartal på raken med en omsättningsnedgång på minst 18% är det dock inte förvånansvärt och vi ser det snarare som ett styrketecken att man inte har halkat ner i förlustzonen.

Den underliggande efterfrågan för Cavotecs produkter och lösningar beskrivs av ledningen som oförändrad stark, främst vad gäller det automatiserade förtöjningssystemet MoorMaster och landströmslösningar för fartyg. För första gången sedan slutet av mars fick man dessutom äntligen några större order igen, på totalt omkring 7 Mkr. Dessa var till och med relaterade till flygplatsverksamheten, och majoriteten kom från ett expansionsprojekt vid Doha International Airport, med förväntad leverans under Q4 nästa år.

För koncernen som helhet minskade orderboken, emellertid, med 17% till 91,6 Meuro vid slutet av september. Det verkar dock finnas en del projekt som är i slutskedet av beslutsfattningen och glädjande nog mottogs nyligen första beställningen för den nya generationen av flaggskeppsprodukten MoorMaster som lanserades globalt i slutet av oktober under namnet NxG.

MoorMaster har förbättrats i nästan alla avseenden, från en snabbare installation, till bättre prestanda, enklare underhåll och oavbruten övervakning. NxG kan förtöja ett fartyg på 30 sekunder, jämfört med upp till en timme som det tar med konventionella metoder. Det sparar tid och bidrar till lägre farthastigheter, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen. Dessutom är inga människor involverade i processen vilket eliminerar risken för olyckor. 

Trenden inom den maritima logistikkedjan går mer och mer mot fullständig automatisering och norska ASKO Maritime ska använda MoorMaster NxG i sina autonoma, utsläppsfria fartyg. Dessa elektriska fartyg ska köra autonomt från hamn till hamn och kan spara värdefull energi med hjälp av NxG, vilket dessutom förlänger batteriets livstid. Förhoppningsvis kan den nya produktgenerationen ge ett ytterligare lyft framöver och vi tycker att MoorMaster borde ha potentialen att öka sin andel av koncerns totala omsättning avsevärt från dagens uppskattade nivåer på drygt 10%.

Uppmärksamhet fick man för några veckor sedan även för en e-truck laddnigslösning, som utvecklades i samarbete med Port of Long Beach i Kalifornien. Projektet vann ett prestigefyllt pris för sin förmåga att snabbt och effektiv kunna ladda batteridrivna truckar i hamnar. Det öppnar dörren för att på sikt kunna konvertera de globalt över 30 000 dieseldrivna hamntruckar, och är dessutom ett bra exempel på bolagets innovationsförmåga.

För att skapa ännu bättre förutsättningar i detta avseende, kommer man att öppna ett nytt innovationscenter i Nederländerna med fokus på lönsamma hållbara lösningar för maritima kunder. Centret ska öppnas i början av 2021 och fokusera på områden som artificiell intelligens, snabbladdning och batteriteknik.

Naturligtvis hade vi gärna sett en starkare återhämtning av orderaktiviteten under andra halvåret. Coronakrisen förändrar dock inte den fundamentala bilden och vi håller fast vid vår tidigare bedömning att drivkrafter som energibesparingar och utsläppsminskning kommer hävda sig på sikt, inte minst inom den maritima sektorn som är en av de värsta miljöbovar idag.

Givet den sega operationella utvecklingen är det inte konstigt att aktien står på samma nivå som i augusti (Newsletter 1802). Den lägre orderboken påverkar estimaten för nästa år och vi räknar numera med en vinst per aktie på omkring 0,14 euro under 2021. I kombination med dagens valutakurs innebär det ett P/E-tal på 12, vilket är för lågt i våra ögon. Vi upprepar därför köprekommendationen och riktkursen på 23 kr.

NASDAQ Stockholm
CCC
Sektor
Industrilösningar
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Cavotec: Innovativa lösningar för hamnar och industri

Cavotec är ett ledande cleantech-företag som utvecklar anslutnings- och elektrifieringslösningar för att möjliggöra minskade koldioxidutsläpp inom hamnar och industriella applikationer. Under tredje kvartalet 2024 rapporterade Cavotec en omsättning på 44,1 miljoner euro, motsvarande cirka 512 miljoner SEK. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CCC.​
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-11-11 10:52:00
Ändrad 2024-11-13 08:11:08