Essity – Bäddat för vinsttillväxt

Det är snart tre år sedan (Newsletter 1744) som vi tittade närmare på hygien- och hälsobolaget.

Essity Baddat for vinsttillvaxt

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2013 (1 februari 2023)

ESSITY B | Large Cap | 269,3 kr | KÖP

Om och om igen har SCA-avknoppningen bevisat sin motståndskraft i tuffa tider. Till och med igenom coronakrisen har man lyckats manövrera någorlunda väl och bokslutskommunikén för 2022 visade för några dagar sedan en nettoomsättning som nådde en ny rekordnivå på drygt 156,2 miljarder kr. Det var 28% mer än året innan och även om (10) procentenheter av tillväxten var relaterad till fördelaktiga valutarörelser och ytterligare två (2) procentenheter till förvärv, så talar siffrorna ett tydligt positivt språk.

Försäljningstillväxten var stark inom samtliga tre affärsområden Health & Medical (16% av nettoomsättningen), Consumer Goods (61%) och Professional Hygiene (23), som alla är ledande på en växande global hygien- och hälsomarknad. Inte ens de betydande prishöjningar som genomfördes under året (13% i snitt) hindrade volymerna från att öka. Det är uppenbart varför: de flesta av bolagets produkter är essentiella för människornas vardag och påverkas därför i mindre utsträckning av en sämre privatekonomi eller högre priser. Health & Medical omfattar till exempel kategorierna inkontinensprodukter (TENA) och Medical Solutions (sårvård, ortopedi mm.).

Det största affärsområdet, Consumer Goods, inkluderar bland annat Baby Care, Feminine Care och Consumer Tissue, alltså blöjor, bindor och toapapper. Många av koncernens varumärken har en ledande ställning på sina respektive marknader såsom Libero, Libresse, Tempo och Vinda. TENA är till och med globalt ledande med cirka 25% marknadsandel.

Annons

Inom Professional Hygiene erbjuder man kompletta hygienlösningar till företag och kontor, universitet, restauranger, hotell och liknande institutioner. Här ingår allt från toalettpapper, till pappershanddukar, handtvål, handdesinfektion mm., samt service och underhåll. Även här är man globalt ledande under varumärket Tork.

Givetvis är Essity inte helt fritt från bekymmer i detta utmanande makroläge. Till följd av den betydande kostnadsinflationen sjönk det justerade rörelseresultatet (EBITA) med 5%, jämfört med föregående år, till 13,1 miljarder kr, vilket innebar en marginalförsämring om 2,8 procentenheter till 8,4%.

Förutom egna prishöjningar har ledningen kring vd Magnus Groth, emellertid, jobbat intensivt med interna effektivitetsförbättringar. Dessutom har man dragit sig tillbaka från områden, där det inte går att höja priserna i den utsträckning man behöver för att kompensera för inflationen. Det handlar dock endast om mindre områden, tex inom Health & Medical. Å andra sidan fortsätter man investera i innovation och marknadsföring för att öka andelen premiumerbjudanden, hållbara lösningar och digitala erbjudanden.

Under 2022 ökade koncernens e-handelsförsäljning med 20% till 23 miljarder kr, vilket numera motsvarar 15% av nettoomsättningen. På M&A-sidan har man varit aktiv genom förvärvet av det amerikanska bolaget Legacy Converting, vilket breddar erbjudandet inom Professional Hygiene. Dessutom förvärvades två bolag inom Intimate Hygiene som har bidragit till att man nu även är global marknadsledare inom absorberande underkläder.

Sedan slutet av 2020 är det uttalade målet att öka försäljningen årligen med mer än 5%. Ambitionen inkluderar såväl organisk tillväxt som förvärv. Trots att nettolåneskulden motsvarar drygt 3x det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (net debt / justerad EBITDA) tillåter den goda kassaflödesgenereringen både fortsatta tilläggsförvärv, samt utdelningar. Styrelsens förslag om 7,25 kr per aktie för 2022 innebär i skrivande stund en direktavkastning på 2,7%.

Essity verkar på en strukturell växande marknad där gynnsamma trender som längre livslängd, högre levnadsstandard och ökad medvetenhet om vikten av hygien och hälsa bidrar till framtida tillväxt. Majoriteten av intäkterna kommer fortfarande från Europa (ca 55%) och Nordamerika (12%), men bolaget ökar sin närvaro successivt på tillväxtmarknaderna där den långsiktiga potentialen är ännu större.

Justerat för nettoskulden motsvarar börsvärdet för tillfället omkring 14x årets förväntade rörelseresultat (EV/EBIT). Rimligtvis bör kostnadstrycket avta de kommande kvartalen (vilket delvis redan har börjat), samtidigt som efterfrågan förväntas förbli stabil även om lågkonjunkturen kommer bli ett faktum. Det bådar gott för fin vinsttillväxt framöver. Vi ser uppsida mot 340 kr på 12-månaders sikt vilket gör aktien köpvärd.

Essity analysgraf

NASDAQ Stockholm
ESSITY_B
Sektor
Hygienprodukter
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
​Essity är ett globalt hygien- och hälsobolag med huvudkontor i Stockholm. Företaget utvecklar och säljer produkter som toalett- och hushållspapper, blöjor, inkontinensskydd och servetter under varumärken som TENA, Libero och Tork. Essity är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ESSITY_B. För verksamhetsåret 2024 föreslog bolaget en utdelning på 8,25 SEK per aktie, en ökning med 6,5% från föregående år.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2023-02-03 14:00:00
Ändrad 2024-11-13 10:12:45