FM Mattsson - Vi släpper inte på kranen
Både 2023 och 2024 har varit utmanande år för flertalet byggrelaterade aktier och industrikoncernen FM Mattsson Group (FMM B) i badrumsinredningsbranschen har inte varit något undantag.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2146 (26 januari 2025)
SÄLJ | FMM B | Small Cap | 47 kr
Bolaget är specialiserat inom utveckling och tillverkning av vattenkranar och termostatblandare främst på den nordiska marknaden och försäljningen utgår ifrån flertalet varumärken där de mer kända inkluderar FM Mattsson och Damixa. Under 2023 tappade aktien cirka 10% exklusive utdelning och facit under 2024 var ungefär detsamma med en nedgång kring 6–7%.
När vi senast tittade på aktien i slutet av mars i fjol satte vi rekommendationen Sälj då utsikterna såg trista ut både i ett kort- och medellångt perspektiv, inte minst som efterfrågan på bolagets produkter framförallt kommer igång sent i en byggcykel. Aktien är sedan dess bara ner ett relativt fåtal procent (-5% inklusive utdelning) men har trots det varit allt annat än kul att äga.
Mycket positivt har heller inte hänt sedan sist så aktiens nedgång är kanske egentligen inget att orda om. Snarare kan man nog egentligen säga att aktien har klarat sig överraskande bra trots riktigt svag ekonomisk utveckling. Samtliga presenterade kvartal under fjolåret har varit svaga och Q3 som är det senast presenterade var marginalmässigt faktiskt snudd på det svagaste sedan 2019.
I kvartalet i fråga minskade omsättningen med 4,4% till 429,4 Mkr (449,2), varav den organiska tillväxten (justerad för valuta) var något bättre och minskade med 2,6%. Försäljningen har som tidigare under året framförallt varit på en låg nivå på bolagets nordiska hemmamarknad, medan utvecklingen har varit mer blandad internationellt där vissa segment sägs ha haft en bättre försäljning. Detta syns i segmentsförsäljningen där nettoomsättningen för segment Norden minskade med 8,6% till 239,8 Mkr (262,3) och segment International ökade med en dryg procentenhet till 189,6 Mkr (186,9). Generellt är försäljningen till nybyggnation och den mer privata renoveringsmarknaden inom bad och kök utmanande, medan den professionella renoveringsmarknaden är mer stabil.
Trots anpassningar av personalen under kvartalet försämrades också resultatet betydligt mer än försäljningen har minskat. Rörelseresultatet före förvärvsrelaterade av- och nedskrivningar (EBITA) minskade under perioden till 38,3 Mkr (53,3) och själva rörelseresultatet minskade med 32% till 31,8 Mkr (46,6). Rörelsemarginalen blev därmed 7,4% (10,4), vilket var den sämsta marginalen i ett enskilt kvartal sedan Q4 ifjol och därförinnan Q4 2019. Perioden hade då visserligen belastats med kostnader av engångskaraktär avseende bemanningsoptimering i Sverige. Dessa kostnader var dock bara 2,4 Mkr och känns som en tämligen ordinär sak som alla industrikoncerner måste anpassa sig till i en svag marknad. Q3 året innan belastades också av engångskostnader för effektiviseringar om 0,3 Mkr men också av ett positivt el-stöd om 7,6 Mkr. Hur man än vrider och vänder på saken var resultatet svagt och sämre än i 2023.
Sammantaget känns läget i FMM fortfarande ungefär lika trist som förra gången även om vi nu borde vara närmare en vändning än vi var senast det begav sig. Tyvärr har det lägre inflationstrycket och lägre räntekostnader inte haft något större avtryck i ökad efterfrågan från en fortsatt svag byggmarknad och både det Q3 och Q4 tenderar att vara svagare än första halvan av året. Därmed finns heller inte mycket att hoppas på i Q4 som presenteras i februari. Just nu är också bolaget långt ifrån sina långsiktiga finansiella mål som stipulerar en organisk tillväxt om minst 5% per år och en EBITA-marginal om minst 15%.
Särdeles billig är heller inte aktien även om bolaget har en nettokassa på drygt 100 Mkr. Vår bästa gissning är att P/E-talet för 2024 ligger kring 20 och att samma multipel i år sjunker till cirka 16–17, vilket knappast kan sägas vara billigt även om det ligger kring genomsnittet från börsnoteringen 2017. Vi vill åtminstone se betydligt högre lönsamhet innan vi skulle överväga ett köp i aktien.
Eftersom företagets marknad är sencyklisk tror vi att det kan dröja och ser ingen egentlig trigger för uppgång den kommande 3-6-månadersperioden. Vi väljer därför att upprepa vår säljrekommendation från i slutet av mars och tycker tillsvidare att aktien är fullvärderad kring kurser runt 50 kr.