För billig aktie - 20 procent uppsida

Aktien har på sistone utvecklats sämre än Stockholmsbörsen generellt men nu ser man en gradvis återhämtning. Att man återinförde utdelningen pekar på att bolagsledningen vidhåller synen från halvårsrapporten.

Fr billig aktie 20 procent uppsida

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1819 (18 oktober 2020)

CLA B | Mid Cap | 24,20 kr | KÖP

När vi i mitten av juli tittade närmare på godistillverkaren Cloetta ställde vi oss avvaktande till bolagets aktie som vi menade saknade triggers i det korta perspektivet. Sett med facit i hand var vi väl inte alldeles fel ute. Aktien har förvisso stigit marginellt sedan dess men dess utveckling har varit avsevärt sämre än vad Stockholmsbörsen generellt har uppvisat under samma period (+7%).

Annons

I slutet av nästa vecka publicerar bolaget sin Q3-rapport som man redan tidigare har flaggat kommer tyngas av pandemirelaterade effekter. Resultatet förväntas därför bli väsentligt lägre än under motsvarande kvartal föregående år då rörelseresultatet redovisades till 195 Mkr. Väl därefter borde dock en gradvis återhämtning kunna ske. Det faktum att man nyligen beslutade om att återinföra en mindre utdelning (0,50 kr) tyder på att man vidhåller nämnda syn som gavs i samband med halvårsrapporten.

Det som skapar viss osäkerhet i detta nu är förstås pandemins andra våg som ser ut att svepa över flertalet marknader. I Norden är förvisso läget något bättre än på övriga håll i Europa men även här ökar smittspridningen snabbt vilket kan leda till nya restriktioner. Nya samhällsnedstängningar såsom i våras förefaller som mindre sannolika men störningar i försäljningen utanför dagligvaruhandeln kan ej uteslutas. Det i sig gör att det blir något osäkert huruvida försäljningen ökar i sådan omfattning att lönsamhetsnivån under Q4 återgår till tvåsiffriga marginaler såsom bolagets ledning förväntade sig så sent som i samband med halvårsrapportens publicering.

Årets sista kvartal är dock generellt en stark period för godisförsäljning. Dels innefattar perioden Halloween dels Jul som ju båda av tradition är två starka perioder. Visserligen kan just årets firande av Halloween bli något annorlunda än tidigare (barnens sedvanliga bus-eller-godis dörrknackning kommer sannolikt att utebli) men att det inte skulle konsumeras godis förefaller ändå något långsökt. Det i sig är ett skäl till att vi i detta läge blir något mer optimistiska beträffande bolagets aktie.

Att 2020 redan är ett förlorat år för Cloetta är förstås inget man behöver påpeka. Den stora frågan är istället hur snabb återhämtningen kan komma att bli. Det mesta just nu tyder på att det dröjer ett tag med tanke på att en del beteendemönster har förändrats i spåren av pandemin. Vi reser betydligt mindre vilket förstås påverkar försäljningen på exempelvis flygplatser och hotell. Dessutom går vi inte i samma uträckning på bio eller teater som ju även dessa hör till starka försäljningskanaler av just godis. Idrottsevenemang och konserter som även de bidragit till försäljningen är inställda på obestämd tid.

Med ovan som utgångspunkt är det troligtvis rimligt att anta att även nästa års vinst blir lägre än pre-covid-19. Under 2019 redovisade bolaget en vinst per aktie motsvarande 1,74 kr. Så värst mycket lägre behöver den dock inte att bli då bolaget har utnyttjat coronatiden till att vidta en del åtgärder som troligtvis stärker både den interna effektiviteten och minskar kostnaderna (man har bl.a. beslutat att lägga ned en nötfabrik i Helsingborg för att istället lägga ut tillverkningen på tredje part).

Lyckas läkemedelsbolagen att ta fram vaccin under nästkommande år kan andra halvan av året möjligtvis gå i normaliseringens tecken vilket i sin tur skulle kunna innebära att vinsten 2022 åter kommer att överstiga fjolårets. Antar man att ökningen då blir ca 5% handlas aktien i detta nu till ett P/E-tal på ca 13. Det är inte särskilt utmanande för ett normalt sett konjunkturstabilt bolag med starka varumärken och god underliggande efterfråga. Värt att komma ihåg i sammanhanget är att aktien innan pandemin bröt ut handlades en bra bit över 30-kronorsnivån.

Utöver det faktum att vi räknar med någon form av normalisering under senare delen av 2021 så finns det även en rad andra tänkbara triggers. En sådan vore om man lyckades avyttra den italienska delen som står för en mycket liten del av försäljningen idag för att istället fokusera fullt ut på sina nordeuropeiska marknader (Norden, UK) och Tyskland samt Benelux.

Så sent som för några veckor sedan pekades aktien ut som intressant uppköpsobjekt för Orkla som en följd av norska jättens uttalade vilja att fortsätta med investeringar i Sverige. Här skall man dock komma ihåg att det här ryktet tenderar att återkomma med jämna mellanrum. Det som talar emot det är dels det faktum att Orkla uppgav sig vilja satsa 2-3 miljarder kronor (Cloetta är värt mer än det dubbla) dels att Cloetta huvudägare (familjen Svenfeldt) sannolikt inte är intresserade att sälja (och i synnerhet inte på nuvarande nivå) eftersom de så gott som efter varje kvartalsrapport ökar sitt innehav med ungefär 1 miljon aktier.

I det korta perspektivet medför rådande pandemiosäkerhet att försäljningen kan fortsätta hacka ett par kvartal till samtidigt som framförallt jämförelsesiffrorna under både Q4 och Q1 lär bli tuffa att möta. Trots det gör vi ändå bedömningen att det värsta borde ligga bakom bolaget nu och höjer därför åter rekommendationen till Köp samtidigt som vi även höjer justerar riktkursen något till 30 kr (28).

NASDAQ Stockholm
CLA_B
Sektor
Konfektyr
Stockpicker Newsletter
Cloetta – Anrik konfektyrtillverkare med starka varumärken

Cloetta är en ledande tillverkare och marknadsförare av konfektyrprodukter i Norden och Nederländerna. Företaget grundades 1862 och har sedan dess byggt upp en omfattande portfölj av välkända varumärken, inklusive Läkerol, Kexchoklad, Polly, Malaco och Ahlgrens bilar. Cloettas produkter, som omfattar godis, choklad, pastiller, tuggummi och nötter, säljs i över 50 länder världen över. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CLA B. Med huvudkontor i Sundbyberg, Sverige, och flera produktionsanläggningar i Europa, fortsätter Cloetta att fokusera på innovation och hållbarhet för att möta konsumenternas efterfrågan.
Skriven av
Jacek Bielecki
Analytiker
Publicerad 2020-10-21 09:42:00
Ändrad 2024-11-13 08:08:41