FOREIGN AFFAIRS Royal Caribbean Cruises – Resan fortsätter

Det är sällan tråkigt på en kryssning. Man ska dock se upp för höststormar som kan göra resan lite obekväm. En sådan har drabbat aktien av det amerikanska kryssningsrederiet Royal Caribbean Cruises, med ett fall på nära 20% under oktober som följd. Sedan vår senaste uppdatering i början av september (Newsletter 1639) har aktien tappat omkring 10%.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

RCL | NYSE | 107,8 usd

Den snabbt tilltagande rädslan för en stundande avmattning i världsekonomin har skakat hela börsen, och resebranschen är särskilt mottaglig för en sådan oro. I sämre tider spenderar människorna inte lika mycket på dyra kryssningar. Men där är vi inte ännu. Utmaningarna har dock onekligen tilltagit på sistone, med handelskonflikten mellan USA och Kina som den sannolikt största risken på kort sikt.

Mitt i all osäkerhet, investerar kryssningsbranschen stort för framtiden, som enligt många bedömare ser fortfarande ljus ut. Under 2019 planeras 17 nya fartyg att sjösättas, och totalt räknar man med att omkring 90 nya fartyg tillkommer framåt 2025. Det kan jämföras med de totalt 314 fartyg som är i drift just nu, enligt cruisemarketwatch.com. Historiskt har det funnits en god disciplin i marknaden, och äldre fartyg blir snabbt ointressanta för passagerarna och tas ur drift.

Viktigaste drivkraft för efterfrågan är stämningsläget bland de amerikanska konsumenterna, eftersom de fortfarande utgör nästan hälften av alla kryssningspassagerare. Enligt den senaste mätningen är den amerikanska arbetslösheten på den lägsta nivån på 49 år, och presidenten Donald Trump har börjat skissa på en ytterligare skattelättnad för medelklassen. Mer pengar i folkets plånböcker är goda nyheter för branschen, eftersom penetrationsgraden fortfarande är låg, med färre än 4% av amerikanerna som går på kryssning varje år.

Kina står för strax under 10% av världens kryssningspassagerare, och hittills har Royal Caribbean inte märkt av någon eventuell negativ effekt från handelskonflikten, enligt bolagets vd Richard Fain. Han visade sig dessutom fortfarande mycket optimistisk inför framtiden, i samband med bolagets senaste kvartalsrapport i slutet av oktober.

Omsättningen under perioden juli – september ökade med 9%, jämfört med samma period ifjol, till 2,8 miljarder usd. Det innebar en acceleration av tillväxttaken under året, och framförallt omsättningen ombord hade ett mycket starkt kvartal med en ökning på drygt 11%. Det är ett resultat av bolagets ansträngningar för att höja passagerarnas utgifter på fartygen, genom ett erbjuda tilläggspaket som förbättrar upplevelsen. Samtidigt visade även biljettförsäljningen en stark tillväxt om 7,9% under kvartalet.

Ombordförsäljningen genererar hittills cirka 28% av omsättningen, men andelen stiger gradvis och lönsamheten är något högre än för biljettförsäljningen. Det gör det möjligt att rörelsemarginalen (EBIT) på 28,6% vara bara 0,1 procentenheter lägre än under Q3 2017, trots att bränslekostnader har ökat. Även valutasituationen har fortsatt att försämras, och bolaget räknar nu med en ytterligare negativ effekt om 0,10 usd på vinsten per aktie för helåret 2018.

Trots det motsvarar den uppdaterade helårsprognosen en justerad vinst per aktie mellan 8,75 – 8,85 usd, mer eller i mindre oförändrad guidning jämfört med det tidigare intervallet 8,70 – 8,9 usd. Effekten från det senaste förvärvet av lyxkryssningsoperatören Silverseas bedöms vara marginellt, eftersom bolaget konsolideras först under Q4. Samtidigt som vd Richard Fain visar sig mycket nöjd med att 2018 kommer sannolikt bli ett nytt rekordår, är han ännu mer entusiastisk över 2019.

Bokningsläget inför nästa år beskrivs som stark, inte minst tack vare det positiva mottagandet av de nya fartygen Symphony of the Seas, Azmara Pursuit, och Celebrity Edge som introducerades under 2018, med fullt genomslag under 2019. Utöver det förväntar sig Royal Caribbean ett ytterligare ryck från lanseringen av Spectrum of the Seas i Kina kommande juni.

De senaste 10 åren har antalet kryssningspassagerare ökat med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 4,5%. Än ser förutsättningar fortfarande goda ut att tillväxten kommer hålla i sig de kommande åren. Analytikerna som följer Royal Caribbean räknar enligt Thomson Reuters med en omsättningstillväxt om 8% i år och ytterligare 14% nästa år. Det låter mycket men innehåller även förvärvseffekter och bidrag från de nya fartygen. Vinsten per aktie väntas stiga med 16% i år till 8,71 usd, och nära 15% nästa år till 10 usd.

Efter den senaste tidens kursfall handlas aktien till p/e om knapp 13 på årets, respektive 11 på nästa års förväntade vinst. Det kan jämföras med snittet för de senaste fem åren på omkring 16 (enligt Factset). Uppenbarligen vågar aktiemarknaden inte lita på analytikernas estimat, och har prisat in en betydligt sämre utveckling.

Vårt basscenario idag är inte en dramatisk inbromsning av den globala ekonomin under det kommande året. Därför ser vi fortfarande Royal Caribbean som intressant, och upprepar vår Köp-rekommendation. Vi tar, emellertid, hänsyn till en generellt högre riskaversion i marknaden och sänker därför riktkursen från tidigare 145 usd till 135 usd.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2018-11-10 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:02:04