FOREIGN AFFAIRS YY.Inc - realiserar dolda värden
Det är nu mer än ett halvår sedan vi senast skrev om de stora synliga samt dolda värdena i YY, det kinesiska bolaget som driver landets största videobaserade sociala nätverk och som nu även gett sig in i kampen om stora delar av Asien samt även delar av västvärlden.
YY| USA | 84,2 usd
Vi spekulerade då kring om YY skulle utnyttja sin köpoption och förvärva en majoritetsandel av den globala sociala medie-uppstickaren Bigo Live, något som skedde nu i början av mars. YY meddelade då, i samband med sin rapport för Q4 2018, att de förvärvade 100% av de utestående aktierna i Bigo. Förvärvet betalas delvis med cirka 350 Musd i kontanta medel, men även med YY-aktier värda 1,1 miljard usd. Det är ett affärsupplägg vi ser positivt på eftersom YY:s vd sedan tidigare varit en av storägarna i Bigo och nu därmed ”konverterar” sina Bigo-aktier till aktier i YY.
I Q4 växte YY:s (YY Live:s samt Huyas) antal månatliga mobila användare till 90,4 miljoner, motsvarande en tillväxt om 18% jämfört med Q4 2017. Antalet betalande användare ökade under samma period med 37% och uppgick till 9 miljoner, vilket motsvarar en konverteringsgrad om 10%. Med förvärvet av Bigo adderas framöver ytterligare en mängd aktiva användare till bolaget.
Under första halvan av 2018 uppgick Bigos antal månatliga mobila användare till 40 miljoner, en siffra som växte till hela 70 miljoner under Q4 2018. Här talar vi med andra ord om rejäl tillväxt. Något som även syns på listorna för de mest nedladdade apparna, där Bigo Live och bolagets andra app, Like, placerar sig högt i asiatiska länder som exempelvis Indien och Indonesien.
Tillväxten som Bigo kommer bidra med anser vi vara bra tajmad och högst välkommen. I Q4 växte nämligen YY Live-segmentet med blyga 10% på årsbasis, samtidigt som Huya-segmentet växte med mer än 100%. Bolagets EBIT-marginal uppgick till 18%, men om Huya-segmentet vilket står för 30% av intäkterna exkluderas, uppgick YY:s EBIT-marginal till 24%.
Sett ur ett tillväxtperspektiv finns det i framtiden en risk att Tencent väljer att utnyttja köptoptionen de har på Huya. De kan välja att utnyttja den någon gång mellan mars 2020 till mars 2021. Om Tencent under denna period väljer att köpa ut hela YY:s andel i Huya skulle det enligt dagens marknadsvärde tillföra YY 2,5 miljarder usd. Det skulle dock försämra tillväxtutsikterna något, även om tillskottet från Bigo med stor sannolikhet kommer överstiga ett eventuellt bortfall av Huya. Och framförallt lönsamhetsmässigt, eftersom Huyas streaming-segment inom gaming är avsevärt mer konkurrensutsatt.
Även om de faktiska intäkterna i Bigo är aningen oklara i dagsläget är vi av åsikten att delar av analytiker- och investerarkollektivet sannolikt är alldeles för försiktiga i sina intäktsantaganden för 2019 och 2020. Vi räknar med att bolaget i år, efter konsolidering av Bigo, kommer nå intäkter på omkring 3,4 mdr usd och att dessa växer till 4,1 mdr usd under 2020. Det skulle innebära en tillväxttakt om 45% i år och 20% nästa år.
Men om Bigos intäkter i dagsläget är oklara är dess påverkan på bolagets totala lönsamhet ännu mindre tydlig och transparent. Enligt ledningens utsago står det däremot klart att Bigo initialt kommer ha en utspädande effekt på bolagets marginaler eftersom fokus för närvarande ligger på tillväxt, precis som det gör för Huya. I en artikel från i somras spekulerades det om att Bigo hade EBIT-marginaler på omkring 20%, något vi är tveksamma till.
Vi räknar därför med att bolaget kommer uppvisa en rörelsemarginal på omkring 15% i år och 15,5% nästa år, jämfört med 21% under 2018. Detta på grund av lägre lönsamhet i de ”nya” segmenten som växer snabbast. Totalt skulle våra marginalantaganden medföra ett rörelseresultat om 510 musd 2019 och 630 musd 2020.
Dessa lönsamhetsantaganden innebär att bolaget just nu handlas till en EV/EBIT-multipel på omkring 10x årets väntade rörelseresultat och ungefär 8x nästa års. En värdering vi anser på tok för låg för ett bolag som uppvisar YY:s dominanta ställning i Kina och samtidigt höga tillväxttakt samt goda tillväxtmöjlighet utanför Kina med numera förvärvade Bigo.
Kina-rabatten som fortsatt finns i marknadens bedömning av aktien, samt rädslan som fanns kring inbromsad tillväxttakt innan Bigo förvärvades, tror vi kommer minska framöver i takt med de kommande rapporterna.
Vi är därmed fortsatt positvt inställda till YY och behåller vår köprekommendation för aktien. Riktkursen justerar vi upp till 105 usd på ett års sikt, vilket skulle motsvara en EV/EBIT-multipel om 13,5 respektive 10,5 för 2019 och 2020 års prognoser. En fullt rimlig värdering i våra ögon, framförallt i takt med de nya intäkterna och användarna utanför Kina, vilka sänker den geografiska risken i bolaget.