Förvärv i sikte? Köp bussoperatören

Bussoperatören har klarat effekterna av Covid-19 pandemin mycket bättre än många befarade, trots att resandet med buss i Norden stundtals hade halverats.

Frvrv i sikte Kp bussoperatren

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1816 (7 oktober 2020)

NOBINA | Mid Cap | 60 kr | KÖP

Som vi påpekade i april (Newsletter 1781) är den stora majoriteten (ca 80%) av bolagets kontrakt reglerade genom så kallade produktionsavtal, där ersättningen är baserad på antalet kilometrar eller timmar som körs och oberoende av antalet passagerare.

Förvisso minskade biljettintäkterna för uppdragsgivarna kraftigt, och bolaget har påverkats inom ramen för sina incitamentsavtal där ersättningen är kopplad till antalet påstigande resenärer. Det har dock motverkats av en utbredd vilja att hålla igång trafiken trots ett lägre antal passagerare, bland annat för att öka utrymmet ombord och därigenom minska riskerna för smitta.

Annons

Dessutom har man visat en extrem flexibilitet i verksamheten, tack vare ett noggrant analysarbete av resandeströmmar i realtid som gjorde det möjligt att ändra tidtabeller och sätta in extratrafik vid behov. Till följd av det uppgick trafikleveransen till 99,97% under bolagets Q2 i det brutna räkenskapsåret 2020/2021 (juni - augusti).

Att nettoomsättningen under perioden mars – augusti ändå minskade med 3,9%, jämfört med samma period i fjol, till 5 073 Mkr var framförallt ett resultat av negativa valutaeffekter och den pågående kontraktsmigreringen. Den sistnämnda är dock numera avklarad och från och med Q3 kommer det vara endast mindre effekter på lönsamhet och omsättning från avslut och starter av bussar.

Rörelseresultatet (EBITA) minskade under första halvåret med 15,5% till 279 Mkr, primärt på grund av covid-19 effekter i form av minskade incitamentsintäkter under Q1, samt negativ kontraktsmigrering. Under Q2 noterade man däremot en markant ökning av lönsamheten, till följd av en bättre kostnadskontroll, retroaktiva förhandlingsintäkter men framförallt den positiva utvecklingen inom Samtrans.

Dotterbolaget som är ledande på omsorgsresor i Stockholmsregionen driver för tillfället över 100 mobila teststationer över hela Sverige. När situationen var som mest akut i våras, har Samtrans dessutom agerat som extra transportresurs vid flytt av smittade covid-19 patienter, vilket har bidragit till en bättre kontroll av smittspridningen samtidigt som det har gett människor möjlighet att testa sig på ett enkelt och lättillgängligt sätt.

Vd Magnus Rosén ser potential att öka satsningen på mobila enheter för olika syften ytterligare på sikt. Han antydde dessutom i samband med kvartalsrapporten att resandet har börjat återhämta sig, men betonade att det är en bra bit kvar innan man kommer vara tillbaka på pre-coronanivåer. Samtidigt är han optimistisk att de goda långsiktiga tillväxtförutsättningarna kvartstår, inte minst på grund av hållbarhetsaspekten. Flexibiliteten och anpassbarheten gör bolaget dessutom ännu mer till en samhällskritisk resurs.

Positivt är att bolaget har tagit marknadsandelar under det senaste kvartalet, trots att ett flertal upphandlingar har skjutits på framtiden, bland annat i Stockholm och Skåne. Under Q2 fick man dock nya kontrakt i Sverige och Finland till ett sammanlagt kontraktsvärde om 2,6 miljarder kr, däribland ett kontrakt i finska Åbo som avser elbussar. Det innebär att man framöver kommer vara den ledande operatören av elbussar i Finland, då man redan har elbussar i drift i Helsingfors.

Givet den relativt positiva utvecklingen av verksamheten hittills i år, i kombination med den indragna utdelningen för räkenskapsåret 2019/2020 har bolagets finansiella ställning förstärkts ytterligare. Det är därför inte alltför långsökt att man komma utnyttja den rådande situationen för att bli aktiv på M&A-fronten igen, tex genom ytterligare förvärv inom omsorgstrafik.

Även om pandemin sannolikt kommer fortsätta att ha en negativ påverkan under de kommande kvartalen, så råder det inga tvivel om att kollektivtrafik har en viktig plats i samhällets utveckling mot en mer hållbar infrastruktur. Nobina är välpositionerad med sina fossilfria, flexibla och kostnadseffektiva bussar och vi imponeras över hur galant man har lyckats anpassa sig även under krisen.

Aktien har stigit med 12% sedan april, men handlas fortfarande runt 25% under toppnivån i februari. Vinsttappet som vi tidigare befarade ser ut att utebli i år och i stället för ett ”V”, tyder det mesta idag på en stigande vinsttrend både i år och nästa år. På våra höjda prognoser för 2021 handlas aktien på strax under P/E 12, vilket är lägre än vid förra analys. Vi upprepar Köp och höjer riktkursen till 70 kr (65).

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-10-08 13:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:07:15