Garo – Utmanande värdering
Elproduktföretaget Garo har varit en otrolig succé sedan börsnoteringen 2016.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1920 (15 december 2021)
GARO | Small Cap | 208,5 kr | NEUTRAL
Bara den senaste treårsperioden har aktien accelererat 530% på börsen och den senaste 12-månadersperioden har kursen ökat mer än 70%. Tyvärr har vi länge varit skeptiska till aktien och senast vi tittade på bolaget var i september i fjol då vi gav den en neutral rekommendation.
Med facit i hand sedan dess så kan vi konstatera att vi var helt fel ute, eller åtminstone inte alls överens med aktiemarknaden i övrigt. Aktien som vid detta tillfälle handlades kring 95 kr har sedan dess stigit med omkring 115% och handlas i dagsläget kring 210 kr.
I ärlighetens namn ska vi nog också säga att bolaget ekonomiskt har utvecklats betydligt bättre än vi hade räknat med både avseende tillväxten och inte minst lönsamheten som båda har visat sig bli klart bättre än vi räknade med. Bolaget har det senaste dryga året förbättrat marginalerna betydligt. Den ekonomiska utvecklingen går med andra ord inte av för hackor. Under första halvåret i år steg omsättningen med närmare 30% och rörelseresultatet med mer än 100%.
Q3-rapporten var å andra sidan kanske lite svagare än man hade kunnat räkna med, framför allt beroende på brister inom komponent- och materialförsörjningen och just kopplat till den intressanta verksamheten i E-mobility med produkter inriktade mot laddning och laddinfrastruktur för elbilar där bolaget inte riktigt har kunnat möta den höga efterfrågan. Tillväxten var ändå hyggligt bra med en omsättning som i kvartalet steg med 19% till 293,9 Mkr (247,0). Detta kan dock jämföras med ökningen under Q2 som var 43% och 26% för hela niomånadersperioden.
I kvartalet var tillväxten inom E-mobility 32% med god efterfrågan inom hela produktportföljen, men speciellt inom AC-laddare (laddboxar och publika laddare). Produktområdena Installation och Projekt hade sammantaget en tillväxt på 12 procent.
Var tillväxten lite åt det svaga hållet i förhållande till förväntningarna, så var resultatet bra. Rörelseresultatet förbättrades med 29% till 48,5 Mkr (37,5) och rörelsemarginalen uppgick därmed till 16,5% (15,2). Med fyra kvartal i rad med marginaler kring eller över 16% innebär det att lönsamheten har förbättrats betydligt på senare tid, vilket beror på bra försäljning inom främst E-mobility. På bara några år har marginalen stigit från 11–12% till 15–16% och kommer sannolikt att fortsätta stiga på sikt när E-mobility får allt större vikt i försäljningen och därmed tyngre påverkan på resultatet. I rapporten framgår att efterfrågan inom E-mobility är stark (men tyngdes av komponentbrist) och att orderingången har ökat kraftigt.
Det är knappast någon tvekan om att Garo går en ljus framtid till mötes. Bolaget är exempelvis nästintill skuldfritt där nettoskulden har minskat till bara 28 Mkr (83,4) och man har sannolikt en nettokassa inom kort. Förvärv är därför troliga de kommande åren. Det är ändå tveksamt om aktien kan fortsätta sin mer eller mindre paraboliska kursuppgång.
Sannolikt påverkas även kommande kvartal av komponentbrist, vilket kan leda till besvikelser på marknaden. Värderingen är därtill redan skyhög med p/e-tal kring 65 i år och 55 nästa år och det kommer därför att dröja flera år innan man har vuxit ikapp värderingen. Med den typen av värdering riskerar också eventuella besvikelser att ge djupa sår i börskurvan.
Ett oroande tecken tycker vi också är att många insiders har sålt aktier i det egna bolaget de senaste åren medan vi inte har hittat ett enda insiderköp sedan 2019. Aktien får således en ny neutral rekommendation. Förhoppningsvis slipper vi stå med byxorna nere när vi tittar på aktien nästa gång. Att sätta någon riktkurs tycks inte meningsfullt då den skulle hamna långt under dagens kurs.