Här är ett spännande alternativ för den som vill rida på e-handelsvågen
Sedan vår senaste köprekommendation har aktien stigit med 500% men vi tror det finns mer att hämta.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1832 (6 december 2020)
LYKO A | First North | 302 kr | KÖP
Det är nu mer än ett år sedan som vi tittade närmare på hårvård- och skönhetsbolaget Lyko. I det läget förundrades vi över marknadens skeptiska inställning till aktien och rekommenderade därför köp. Sedan dess har kursen stigit med 500% och uppgången var faktiskt ännu större när haussen kring aktien var som högst i början på oktober. Väl där (440 kr) tog Lykos lycka slut och sedan dess är aktien ned 30%. Köpläge?
Inte otänkbart faktiskt. Så sent som i veckan nämnde bolagets VD, Richard Lyko, att man slog ett nytt rekord under Black Week då man attraherade 57 000 nya kunder och fick över 250 000 beställningar. När trycket var som allra högst registrerade man fler än en order per sekund. Enbart under nämnda vecka har man omsatt mer online än vad hela koncernen gjorde 2013 (helår). Det säger en hel del och vad viktigare är så tycks de tidigare genomförda investeringarna (bland andra ett nytt automatiserat lager) ha levt upp till förväntningarna och klarat trycket. För trots den höga anstormningen skall alla processer, tekniken och logistiken ha fungerat väl.
Pandemin har medfört att 2020 blev året då e-handeln har fått sitt stora genombrott. Det är nämligen långt ifrån enbart Black Week som har varit en framgångsrik period för bolagets del. Under årets tre första kvartal redovisade man tillväxttakt överstigande 41% och då skall man ju komma ihåg att restriktionerna har medfört att man inom retaildelen (salongverksamheten) har fått se tydliga besökstapp (tillväxten minskade med 22%).
Ökningen härstammar således uteslutande från onlinedelen som fram till slutet av september ökade försäljningen med nära 70% till 937 Mkr (552). Det kan jämföras med vår helårsprognos där vi kalkylerade med att man skulle omsätta ca 1 miljard online. En siffra som sannolikt landar omkring 1,4 miljarder eller rent av mer. Dels som en följd av redan omnämnda Black Week, dels då merparten av julhandeln av förklarliga skäl förflyttas till nätet i år.
Är tillväxttakten imponerande så kan man inte säga detsamma om lönsamheten. Rörelseresultatet under årets tre första kvartal summerades till 16,8 Mkr motsvarande en marginal om 1,5%. I Q3 var siffrorna 9,8 Mkr respektive 2,6%. Bättre såg det på EBITDA-nivån (6,9%) eftersom av- och nedskrivningarna uppgår till närmare 20 Mkr per kvartal. Fortfarande är det en bit kvar till målsättningen om 10% och så även upp till våra estimat för i år (8%). Trots det lär vår prognos för i år ändå överträffas som en följd av den klart starkare tillväxten än antaget.
Som e-handelsbolag är Lyko ett minst sagt ett lyckat koncept. Produkterna man säljer lämpar sig oerhört väl. Paketen är ofta små varvid kostnaderna för frakt inte blir särskilt höga. Målgruppen därtill kvinnor som i regel är måna om sitt utseende. Eftersom de känner till produkterna väl (många använder samma märken i åratal) blir returgraden låg (0,5-1%) vilket givetvis är en oerhörd kostnadsfördel gentemot exempelvis e-handlare som säljer kläder där motsvarande andel är mångfalt mycket högre.
Med ovanstående i beaktning är det därför rimligt att anta att bolagets onlinedel borde kunna nå högre lönsamhet än många e-handelskonkurrenter. Det hade man kanske gjort redan idag om det inte vore för att man fortsätter lägga all kraft på tillväxt. Dels i form av stora marknadsföringskampanjer, dels utländsk expansion.
Tittar vi på värderingen idag framstår aktien knappast som något direkt fynd längre. I själva verket är det snarare tvärtom. Börsvärdet om dryga 4,5 miljarder sticker förstås ut i ett läge då man redovisar rörelseresultat på ca 24 Mkr (rullande 12-månader). Å andra sidan växer man ju oerhört fort och det är något som marknaden ofta gillar. Inget tyder just nu på att tillväxttakten är tillfällig. Inbrytningen i både Norge och Finland ser exempelvis riktigt lovande ut och man växer fortfarande starkt på den svenska marknaden tack vare att fler väljer att handla online. Skulle etableringarna på andra håll i Europa (man har försiktigt dragit igång verksamheterna i Polen, Tyskland, Nederländerna och Österrike) bli lika lyckade på lite sikt som de nordiska har varit lär det inte gå aktiemarknaden förbi.
Med ovan sagt är det förstås svårt att räkna hem aktien utan att ta på sig rosa glasögon. EV/EBITDA-multipeln är ca 37x på årets förväntade siffror och sjunker ned mot 30 på nästa års dito. På EBIT-nivån blir multiplarna förstås ännu högre. Det är givetvis högt även om värderingen kanske inte sticker ut om vi jämför med andra e-handelsbolag.
Det man inte skall glömma bort är att pandemin har påskyndat övergången till onlinehandel även bland grupper som tidigare inte hade varit särskilt frekventa e-handlare. Att hårvård- och skönhetsprodukter (vid sidan om exempelvis läkemedel) lämpar sig synnerligen väl för ändamålet gör att vi tror att den höga tillväxten lär bestå. Lyko siktar på årlig tillväxttakt om 15-20% vilket man infriat med råge de senaste åren. Förutsättningarna är goda att den trenden förblir intakt och med det följer sannolikt marknadens gunst.
Mot bakgrund av ovanstående anser vi att aktien framstår som ett bättre alternativ att rida på e-handelsvågen än vad klädbolagens aktier gör. Dessutom har Lyko redan bevisat att man klarar av att genomföra lyckad expansion till nya länder. Eftersom multiplarna är så höga som de är blir aktien ändå inte någon Top Pick för vår del. Är man dock inte rädd för höga multiplar utan värdesätter höga tillväxttal kan Lyko mycket väl platsa som en något mer riskfyllt och därmed också mer spekulativt inslag i en annars väldiversifierad aktieportfölj. I synnerhet som aktien har fallit en del. Skulle gällande värderingar bestå (30x EV/EBITDA) och våra prognoser för 2021 och 2022 infrias (försäljning om 2,5 miljarder 2022 med EBITDA-marginal om 8,5%) kan aktien mycket väl söka sig upp mot 400 kr på nytt inom loppet av 9-12 månader.