HMS Networks - Bra bolag, tveksam aktie

HMS Networks som är verksamma inom kommunikationsteknologi för industriell automation, är ett av börsens finaste kvalitetsbolag med goda långsiktiga framtidsutsikter.

HMS Networks Bra bolag tveksam aktie

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1817 (11 oktober 2020)

HMS | Mid Cap | 211,5 kr | SÄLJ 

Smakar det bra så kostar det dock också därefter. Aktien är nämligen även en av börsens allra dyraste, trots att företaget i ganska hög grad har påverkats negativt av covid-19 pandemin och faktiskt även utvecklades relativt svagt redan förra året med måttlig tillväxt och försämrad lönsamhet.

Aktien har hittills i år stigit 20–25% från en redan hög värdering, och från bottennivåerna i mitten av mars är uppgången smått otroliga 120%. Med facit i hand kan man konstatera att det var vid detta tillfälle man skulle ha köpt aktien, men det är alltid lätt att vara efterklok. Nu däremot känns det alldeles för köp, snarare bör man nog fundera på att kliva av.

Efter en redan svag inledning på året där omsättningen minskade med 5% i Q1, präglades såklart även Q2 av än mer svaghet orsakad av osäkerhet kring coronakrisen och underliggande konjunkturläge. Det syntes i omsättningen som minskade med 15% till 355 Mkr (416) och i orderingången som föll med 19% till 302 Mkr (375).

Annons

I första hand var efterfrågan mycket svag i Centraleuropa på stora marknader som Tyskland, Frankrike och Italien där hela samhället tidvis var nedstängt, vilket minskade orderingången kraftigt, men även Nordamerika utvecklades svagt. Bättre var utvecklingen i Asien med en stabil orderingång på huvudmarknaderna i Japan och Kina. För att parera nedgången i efterfrågan införde HMS under stora delar av kvartalet korttidspermittering om cirka 20% för en majoritet av de anställda i Tyskland och Sverige, vilket sänkte kostnaderna med 8 Mkr.

Med det statliga stödet för korttidsarbete och det åtgärdsprogram som genomfördes i slutet av förra året, i kombination med minskat resande och inställda kundevent och mässor, klarade sig resultatet ganska bra i det i övrigt svaga kvartalet. Förutom statligt stöd som minskade kostnaderna med 8 Mkr påverkades rörelseresultatet även positivt med 10 Mkr från en återföring av en tilläggsköpeskilling relaterad till förvärvet av tyska WEBfactory men även negativt av en nedskrivning av goodwill på 14 Mkr i samma företag. Rörelseresultatet blev 69 Mkr (72), motsvarande en rörelsemarginal på 19,4% (17,3), och skulle justerat för ovanstående poster ha blivit 65 Mkr, vilket ändå får beskrivas som tämligen bra med tanke på den svaga försäljningsutvecklingen.

Efter kvartalets utgång har HMS förvärvat 70% av aktierna i det nederländska bolaget Procentec som hade en omsättning om 11,7 Meur under 2019. Ingen köpeskilling har presenterats och förvärvet sägs komma att ha en begränsad inverkan på HMS resultat per aktie framöver. Nettoskulden innan köpet var låga 263 Mkr.

Det är knappast någon tvekan om att HMS är ett kvalitetsbolag och troligt är också att automation och digitalisering av industriella processer kommer att se en ökad efterfrågan när coronakrisen till slut försvinner. Än är det dock för tidigt att blåsa faran över, inte minst som covid-19 fallen i Europa nu ökar snabbt igen och då bolaget inte ser någonting konkret som tyder på en snabb återhämtning.

Man får nog också skilja på ett riktigt bra företag och vad som är en bra och köpvärd aktie. HMS värderades redan tidigare mycket högt och gör det nu i ännu högre grad efter att aktien har utvecklats starkt i år. På våra prognoser ligger P/E-talen efter schablonskatt nu kring dryga 50 respektive nästan 45 för i år och nästa år, vilket är långt över genomsnittet kring drygt 30 över den senaste tioårsperioden.

Det ger definitivt inte utrymme för besvikelser och gör att risken i aktien är hög. HMS får således en säljrekommendation och vi anser att en mer motiverad kursnivå snarare borde ligga kring cirka 150 kr. En bra bit under nuvarande kurs med andra ord.

Skriven av
Jan Axelsson
Analytiker
Publicerad 2020-10-14 12:34:00
Ändrad 2024-11-13 08:07:57