Humble Group – Står sig väl även i sämre tider
Det har gått stadigt nedåt på börsen för foodtechbolaget på sistone.
Sedan början av januari har kursen backat med drygt 30 %, vilket är anmärkningsvärt, även om konjunkturutsikterna helt klart har försämrats. Den direkta exponeringen mot USA är dock nästan obefintlig, och förra året kom mindre än 2 % av koncernens totala omsättning därifrån. Ungefär hälften genereras i Sverige och näst största marknad är Storbritannien, som står för cirka 18 % av intäkterna.
Utöver ovanstående har Humbles diversifierade verksamhet en naturlig motståndskraft mot en svagare ekonomisk utveckling och ett sämre konsumentsentiment. Bolaget erbjuder ett brett utbud av varumärken inom kategorierna Snacks & konfektyr, Funktionell dryck & livsmedel, Hälsa & välbefinnande, Skönhet & personlig vård samt Hushåll & hemvård. Exponeringen mot private label och lågpriskedjor ger dessutom en trygghet i efterfrågan när människor tvingas göra mer prismedvetna val.
Förvisso var den organiska tillväxten på 4 % som bolaget rapporterade för Q1 i år en besvikelse, med tanke på de högre tillväxttal som investerarna har vant sig vid. Under helåret 2024 ökade nettoomsättningen organiskt med 8% till 7 708 Mkr, och på kapitalmarknadsdagen i höstas sattes tillväxtmålet till minst 15% per år, där huvuddelen ska vara organisk. Huvudförklaringen till den lägre tillväxttakten i början av året är den sena påsken, som innebar att en stor andel av införsäljningen skedde i april.
Vd Simon Petrén visade sig optimistisk i samband med rapportpresentationen och ser goda förutsättningar att leverera en högre organisk tillväxt under resterande del av året. Helt opåverkat av den senaste tidens händelser är bolaget dock inte, och Petrén medgav en viss osäkerhet i marknaden, främst drivet av handelstullarna. I Storbritannien har dessutom nya regleringar kring arbetskraft orsakat viss oro hos de lokala butikskedjorna, med lägre lagernivåer i deras centrallager som följd. Petrén ser dock även potentiella fördelar med att vara en stark europeisk aktör, med en väldiversifierad bas av leverantörer för produktinköp.
Parallellt fortsätter arbetet med bolagets strategiska tillväxtinitiativ, som syftar till att ytterligare stärka kapacitet och position inom bland annat Quality Nutrition och Future Snacking. Ledningen ser ett fortsatt behov av att investera i utvalda varumärken med potential för marknadsexpansion, om än i något lägre takt än under det senaste året. Initiativen i Quality Nutrition, som varit det segment med svagast utveckling under slutet av 2024 och även under inledningen av 2025, börjar gå in i en resultatbringande fas, vilket bådar gott för andra halvan av året.
Till följd av investeringarna i de snabbväxande varumärkena landade den justerade EBITA-marginalen i Q1 på 7,0 %, samma nivå som under motsvarande period 2024. Samtidigt förbättrades bruttomarginalen med 1,3 procentenheter till 32,3 %, tack vare centrala initiativ och dotterbolagens fokus på att lokalt kostnadseffektivisera inköp och frakt. Positivt är även att skuldsättningsgraden fortsatte att minska, trots negativ påverkan från den starka kronkursen, vilket resulterade i ett valutarelaterat kassaflödesutflöde på 22 Mkr. I grunden är det dock positivt för Humble med en starkare krona, då de svenska verksamheterna till stor del köper in varor i utländsk valuta – något som bör synas i bruttomarginalen inom några kvartal.
Ambitionen är att få ner nettoskuldsättningen till max 2,5x EBITDA (rullande 12 månader). Vid slutet av mars uppgick kvoten till 2,8x, men genom kvartalsvisa amorteringar av banklån och en ökad lönsamhet i absoluta tal minskar skuldsättningsnivån relativt EBITDA successivt. Det i sig bidrar till lägre finansieringskostnader och gradvis minskande räntekostnader framöver. Vd Simon Petrén är tydlig med att han lägger större fokus än någonsin på att effektivisera rörelsekapitalnivåer och kassaflödesgenerering. I takt med att balansräkningen förbättras skulle det så småningom kunna bli aktuellt igen med nya förvärv.
Vi ser goda förutsättningar för att Humble kommer att fortsätta sin lönsamma tillväxtresa även i år, om än i något långsammare tempo än vad vi tidigare har hoppats på. Efter våra estimatrevideringar handlas aktien i skrivande stund till ett p/e-tal på 21, baserat på den förväntade vinsten för 2025, vilket dock snabbt sjunker mot 12 om vi lyfter blicken mot 2026. Här utgår vi från en omsättningstillväxt på cirka 6% i år och 7% nästa år.
Vi upprepar vår köprekommendation på 12 månaders sikt, men sänker riktkursen till 12 kr (tidigare 15 kr).
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.