Husqvarna – Trädgårdssäsongen närmar sig sitt slut

I början av juli kom trägårdsproduktspecialisten med en omvänd vinstvarning. Sedan dess har aktien klättrat med drygt 20% och är nu på plus med ungefär lika mycket sedan början av januari.

Husqvarna Trdgrdsssongen nrmar sig sitt slut

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1806 (2 september 2020)

HUSQ B | Large Cap | 96,2 kr | SÄLJ

Det är ganska anmärkningsvärd utveckling, även om bolaget har klarat krisen hittills bättre än många hade befarat. Bland annat gynnas man av konsumenternas starka intresse för trädgårdsprodukter till följd av Covid-19-situationen.

Icke desto mindre har omsättningen under första halvåret minskat med 6%, jämfört med samma period i fjol, till 25 690 Mkr. Justerat för den lämnade verksamheten i tidigare Consumer Brands divisionen och valutakurseffekter var nedgången förvisso enbart -1%, och dessutom lyckades man öka den justerade rörelsemarginalen med 0,2 procentenheter till 14,1%. Det sistnämnda imponerar kanske mest av allt, även om det låg främst tillfälliga kostnadsreducerande åtgärder och en gynnsam produktmix bakom lönsamhetsförbättringen.

Stjärnan inom koncernen är för tillfället divisionen Gardena, med sin ledande position inom bevattningsprodukter, handverktyg för trädgården och smarta trädgårdssystem. Nettoomsättningen ökade här med 12% mellan januari och juni, tack vare ett allmänt större intresse för hemmet och trädgården samt fördelaktiga vädereffekter. Dessa får anses vara av viss engångskaraktär, och även om inledningen av Q3 sägs ha varit fortsatt stark, så har man passerat toppen för trädgårdssäsongen för i år.

Annons

Inom den största divisionen Husqvarna minskade nettoomsättningen med 12%, samtidigt som den justerade rörelsemarginalen minskade med 0,6 procentenheter till 12,8%. Framförallt början av Q2 har varit utmanande, men efterfrågan accelererade snabbt när marknaderna öppnades successivt. Husqvarna är bland annat världsledande inom robotgräsklippare, ett område som står i centrum av bolagets framtidsplaner, tillsammans med omställningen till batteridrivna och smarta maskiner.

Just nu testar man koncept såsom ”robotics as a service”, samt en ny Husqvarna teknologi, som möjliggör gräsklippning med virtuella gränser, på utvalda marknader. Gardena annonserade dessutom nyligen att man är medgrundare till en allians för konsumentbatteriprodukter som kallas för ”Power for All” och ger kunder möjligheten att ha ett batteri till ett flertal elektriska produkter i hemmet.

Gradvis ökar bolaget även investeringarna igen i några av de tidigare pausade strategiska initiativen, nu när efterfrågan har stabiliserats och den finansiella ställningen har stärkts. Utöver den strukna utdelningen för 2019 har balansräkningen även gynnats av ett starkt operativt kassaflöde, till följd av en minskning av lagernivån. Vid slutet av juni hade nettoskuldsättningsgraden förbättrats till 40%, jämfört med 65% vid slutet av december.

Efter den relativt positiva utvecklingen under årets första sex månader (givet omständigheterna) är den stora frågan hur Husqvarna kommer prestera resten av året. Här ser vi anledning att höja ett varningens finger, både vad gäller omsättnings- och marginalutvecklingen. Som tidigare nämnt, är årets trädgårdssäsong snart över och det var just konsumentprodukterna som har gått starkt så här långt. Professionella kunder, som använder tex bolagets skogs-, park- och byggrelaterade maskiner, har haft det mer motigt och dessa utgör en relativ större andel av totalomsättningen under andra halvåret. Dessutom lär lönsamheten sjunka tillbaka när initiativ såsom korttidsarbete försvinner, samtidigt som utgifter för tex marknadsföring mm återgår till mer normala nivåer.

När vi senast tittade på bolaget i november (Newsletter 1745) var vårt huvudscenario att vinsten per aktie skulle kunna nå 5,1 kr i år. Världen har som bekant förändrats sedan dess och numera räknar vi snarare med en vinst runt 4,3 kr, vilket innebär en estimatsänkning om 16%. Aktiekursen har däremot stigit med 20-25% under tiden, så att P/E-talet har skjutit i höjden till 22 (15). Den typen av värderingsmultipel försvaras inte av den förväntade vinsttillväxten, även om vi fortfarande tror att bolagets satsning på robotgräsklippare är mycket lovande på sikt.

Med utgångspunkt i ovanstående blir rekommendationen därför att sälja aktien på nuvarande nivåer. Åsikten verkar delas av vissa bolagsrepresentanter och vi noterar två större aktieförsäljningar av insynspersoner sedan slutet av juli.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-09-03 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:03:17