Husqvarna – Transformationen fortskrider
Det våras för skogs- och trädgårdsproduktbolaget Husqvarna. Under Q1 2024 har bolaget sett en successiv förbättring av försäljningen, trots det fortsatt utmanande makroekonomiska läget. Ju närmare trädgårdssäsongen kom, ju bättre har stämningen blivit bland återförsäljarna.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2109 (5 maj 2024)
NEUTRAL | HUSQ B | Large Cap | 86,64 kr
Icke desto mindre minskade nettoomsättningen organiskt med 11%, jämfört med samma period ifjol, till 14,7 miljarder kr. Här ska tilläggas att Q1 2023 faktiskt var ett rekordkvartal för bolaget. Dessutom påverkade den planerade avvecklingen av verksamhet inom divisionen Forest & Garden med -4% på koncernnivå. Det är framförallt försäljningen av bensindrivna hjulburna produkter som fortsatte på låg nivå till följd av lägre efterfrågan och att koncernen proaktivt lämnar delar av segmentet i Nordamerika.
Ljusglimtar kom å andra sidan från segmenten robotgräsklippare för den professionella marknaden, batteridrivna produkter, bevattning, handverktyg samt för reservdelar och tillbehör på eftermarknaden. Särskilt glädjande utvecklades den först nämnda kategorin, med stöd av ett utökat produktsortiment, medan försäljningen mot konsumentmarknaden halkade något efter. Robotgräsklipparna är en av de stora förväntade tillväxtdrivare för bolaget och ambitionen är att fördubbla den årliga försäljningen till 12 miljarder kr till år 2026. Det kan jämföras med en nivå på 8,1 miljarder kr under 2023.
Husqvarna har varit pionjär på området med världens första robotgräsklippare redan år 1995 och är fortfarande den obestridda marknadsledaren. Nyckeln till framgången är bland annat en kontinuerlig produktutveckling. Inför årets säsong utökades produktsortimentet för Husqvarna Automower NERA (satellitbaserad teknik utan begränsningskabel) med nya produkter för medelstora trädgårdar och ett nytt kantklippningssystem. Än så länge är marknaden för robotgräsklippare till stor del koncentrerad till västra Europa men förväntas växa starkt inom andra geografiska områden, såsom Storbritannien, Stillahavsområdet och USA.
Extra hög tillväxtpotential finns enligt vd Pavel Hajman för robotgräsklippare för professionellt bruk, då det totala potentiella marknadsvärdet för professionell grönyteskötsel beräknas till 100 miljarder kr, varav merparten utgörs av arbetskostnader för att köra de traditionella gräsklipparna. Med hjälp av Husqvarnas lösningar kan till exempel idrottsplatser, golfbanor och andra grönytor på kommersiella och offentliga platser omvandla sin grönyteskötsel från en manuell till en automatiserad och mer effektiv process.
En stark position har man även inom smarta system för bevattning, där varumärket Gardena är marknadsledare i Europa. Gardena-divisionen (26% av nettoomsättningen, 12-månader rullande) visade i Q1 en organisk tillväxt om 2%, drivet av kategorierna för bevattning och handverktyg i Europa. Divisionen levererade dessutom ett förbättrat rörelseresultat (+15%) och högre rörelsemarginal (+1,8 procentenheter till 15,3%) till följd av högre volymer och operationella effektiviseringsåtgärder. Det var dock inte tillräckligt för att väga upp för nedgångarna inom både Forest & Garden och Construction, så att rörelsemarginalen (EBIT) exklusive jämförelsestörande poster på koncernnivå minskade med 0,9 procentenheter till 13,1%.
Bolagets lönsamhet varierar under året och för helåret 2023 uppgick den justerade EBIT-marginalen till 9,3%. Det är en bra bit under målnivån om 13% på helårsbas, men ledningen sjösatte ett besparingsprogram ifjol som har lett till realiserade besparingar om 185 Mkr under kvartalet. Tillsammans med några ytterligare åtgärder ska programmet leda till besparingar på sammanlagt 1,2 miljarder kr med full effekt år 2025.
Det kommer dock krävas mer än besparingar och även utfasning av bensindrivna hjulburna konsumentprodukter med låg marginal, för att komma ens i närheten av en 13-procentig marginalnivå. Utan hjälp av konjunkturen är det knappast realistiskt men den positiva trenden lär fortsätta även i år. Vi räknar med en vinsttillväxt (EPS) om 36% år 2024 och ytterligare 21% år 2025. Med det i åtanke ser värderingen motsvarande P/e-tal på 18 respektive 14 ganska attraktiv ut.
Aktien har utvecklats starkt sedan vår senaste köprekommendation i slutet av oktober (Newsletter 2076) och kursen står idag runt 22% högre. P/e-talet har däremot under perioden ökat från 10 till 18, vilket tyder på en tydlig negativ trend i vinstestimaten. Det känns därför inte lika klockrent att trycka på köpknappen idag. Den som redan äger aktien kan nog sitta kvar och glädja sig bland annat åt en direktavkastning på nästan 4%. Vi ser dock ingen anledning att höja vår riktkurs tillräckligt mycket från nuvarande 85 kr för att försvara en ny köprekommendation.