Insiderköp och låg värdering lockar
När coronavirusets första fas slog mot aktiemarknaden i våras var det nog en och annan som tog vad som med facit i hand visade sig vara flera felbeslut.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1832 (6 december 2020)
SVED B | Small Cap | 31 kr | KÖP
Många var de aktier som slängdes ut ur portföljer endera för att man befarade en långvarig nedgång, eller för att byta till aktier som hade rasat ännu mer och troddes kunna bli bättre investeringar långsiktigt. Så gjordes naturligtvis även på Stockpicker.
Ett exempel på en aktie som åkte ut med badvattnet var badrumsinredningsföretaget Svedbergs som efter en köprekommendation i december i fjol åkte ut redan i maj i år. Aktien som då hade tappat ganska måttliga 10% från köptillfället konstaterades ha klarat pandemin bra dittills, men vi trodde nog att det kunde bli betydligt sämre innan det återigen blev bättre. Vår bedömning var också att det i det läget fanns mer intressanta aktier då flertalet mer ”spännande” aktier med högre risk hade tappat mycket mer, inte sällan 30–40%.
Med facit i hand kan vi konstatera att beslutet att sänka rekommendationen på Svedbergs var fel. Aktien har nämligen stigit med drygt 50% sedan vi sänkte rekommendationen och har även utvecklats klart bättre än index från årsskiftet. Bidragande har varit att man har fortsatt att klara av effekter från pandemin på ett bra sätt där man även har gynnats av att konsumentsidan har uppvisat en stark efterfrågan när många har varit permitterade och hemma på ”hemester”. Tuffare har det varit för projektförsäljningen med en svagare utveckling till följd av minskad aktivitet inom nybyggnation.
Ekonomiskt har bolaget klarat sig bra. Under de första nio månaderna steg omsättningen med 3,5% till 464,3 Mkr (448,5) och rörelseresultatet ökade med 25% till 51,1 Mkr (40,9). Då har ändå rörelseresultatet påverkats negativt av förvärvskostnader på 2,9 Mkr och omstruktureringskostnader på 2,5 Mkr, och positivt med 1,3 Mkr i statliga stöd. Justerat skulle rörelseresultatet ha varit 55,2 Mkr och marginalen 11,9%.
I Q3 steg omsättningen med 3,8% och rörelseresultatet mer än dubblades till 17,4 Mkr (8,6), motsvarande en rörelsemarginal på 13,0% (6,7). Den svenska marknaden som står för 73% av den totala försäljningen växte i kvartalet med 3% till 97,1 Mkr. Den finska marknaden ökade med 8% medan den norska minskade med 1%. Vinsten per aktie ökade under niomånadersperioden till 1,78 kr (1,44), varav 0,62 kr (0,29) under Q3.
Nyligen presenterades också ett förvärv som fick aktien att stiga ytterligare, nämligen köpet av den danska badrumsleverantören Cassøe A/S som är ett familjeföretag aktivt på den danska marknaden med säte i Herning, Danmark. Bolaget är leverantör av blandare samt badrumsinredning genom återförsäljare som VVS-grossister, kakelbutiker, badrums- och köksbutiker. Köpeskillingen uppgår maximalt till motsvarande 97 Mkr, varav den fasta delen av köpeskillingen uppgår till 89 Mkr på kassa och skuldfri basis. 64 Mkr betalades kontant på tillträdesdagen den 1 december 2020 och resterande del i tre avbetalningar varje 1 dec under 2021–2023. En rörlig del ingår också och utgörs av potentiella tilläggsköpeskillingar baserade på uppfyllnad av årliga milstolpar fram till och med december 2023. Förvärvet finansieras genom att utnyttja befintlig kreditram och bankmedel.
Vad får man då för pengarna? Jo ett företag som 2020 förväntas omsätta drygt 83 Mkr med ett resultat efter skatt på 15 Mkr som har haft en årlig tillväxttakt på 17% de senaste tre åren. Ser man till rörelseresultatet så tycks det vara starkt då marginalen (netto) efter skatt för 2020 väntas uppgå till 18%. Det är mycket god lönsamhet såvida finansnettot eller skatten inte innehåller något som förvrider utfallet. Tills vi vet mer vågar vi inte räkna med att en sådan marginal är bestående. I övrigt ser vi positivt på affären som värderar försäljningen i Cassøe ungefär som Svedbergs värderas trots vad som verkar vara en klart högre lönsamhet. Tillsammans bör det också finnas koncerngemensamma synergier som samordning av inköp och innovation.
Med facit i hand är det som sagt alltid trist att göra en ändring av en rekommendation som därefter visar sig bli fel. Det är samtidigt något man får leva med. Det är omöjligt att alltid ha rätt och huvudsaken är i slutändan att oftare ha rätt än fel om man ska tjäna pengar. Frågan är dock om inte Svedbergs nu fortfarande kan vara köpvärt trots den kraftiga uppgången. Bolaget har som sagt klarat pandemin föredömligt och det talar för att man även fortsatt kommer att kunna utvecklas bra. En positiv sak är förutom det nya förvärvet också det utökade samarbetet med bostadsutvecklaren Bonava som presenterades efter senaste kvartalets utgång. Det tidigare samarbetet har tidigare enbart gällt badrumsinredning till delar av Bonavas bostadsproduktion i Sverige men kommer nu successivt att utökas till 8 länder där Bonava är verksamma.
Svedbergs värdering är heller inte utmanande trots kursuppgången. På vår prognos efter Q3-rapporten ser P/E-talet i år ut att hamna kring 12–13 för att med hjälp av förvärvet falla ner mot 10 redan nästa år och då har vi ändå varit ganska försiktiga med att ta ut någon större förväntad lönsamhetsförbättring. Speciellt spännande är kanske inte aktien och det finns också risker med förvärvet. Det tog exempelvis lång tid innan Svedbergs fick ordning på lönsamheten efter förvärvet och integrationen av Micro för några år sedan (2016). Nettoskulden ökar också till någonstans kring 250 Mkr. Vi ser ändå en uppsida kring åtminstone 20% och förmodligen mer på lite sikt. Riktkursen blir i dagsläget 38 kr, att jämföra med de 28 kr som gällde innan vi sänkte rekommendationen i våras. Surt sa räven om den sänkta rekommendationen men nu byter vi ändå fot och rekommenderar köp igen. Även insiders har köpt aktier efter förvärvet, vilket talar för aktien.
Svedbergs Group är en framstående aktör inom design, utveckling och försäljning av badrumsprodukter. Företaget grundades 1920 och har sitt huvudkontor i Dalstorp, Sverige. Svedbergs är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet SVED B. Under 2024 rapporterade bolaget en omsättning på 2 183,7 miljoner kronor, en ökning med 19,7% jämfört med föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,50 kronor per aktie för 2024, en höjning från tidigare 1,00 krona. Svedbergs Group inkluderar varumärken som Svedbergs och Macro Design, vilka erbjuder ett brett sortiment av badrumsmöbler, duschar och tillbehör. Företaget har en stark närvaro i Norden och Storbritannien, med fokus på hållbarhet och innovativ design.