Lunchanalys - Vändningen dröjer
Cloetta, som vi länge har haft ett gott öga till (aktien var fram till slutet på april ett innehav i Referensportföljen), hade som väntat ett tufft Q2 på grund av coronapandemin. Lösgodiskonceptet som ju redan tidigare hade sina utmaningar fick nya problem som en följd av alla försök att stoppa/minska smittspridningen av viruset. Förvärvet av Candyking blev med facit i hand inte den bästa affären som ett börsnoterat bolag har genomfört.
CLA| Small Cap | 23,9 kr
I Q2 minskade koncernens försäljning med 21,9%, varav organisk tillväxt svarade för –21,2% och valutakursdifferenser för –0,7%. Lösgodisförsäljningen sjönk med drygt 58% jämfört med i fjol. Under april var nedgången hela 70%, men i juni ”bara” 40%. Påverkade negativt gjorde en lägre konsumentefterfrågan samt regelrätt nedstängning av lösgodishyllor på grund av coronapandemin. Försäljningen har dessutom påverkats negativt av stängning av biografer, teatrar samt flygplatser.
Idag börjar läget sakta men säkert förbättras i takt som restriktioner relaterade till covid-19 börjar upphävas på allt fler marknader. Detta innebär att lösgodishyllor åter öppnas upp och konsumenterna gradvis återvänder till försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. När situationen väl har normaliserats bedömer Cloetta dock att det kommer dröja flera kvartal innan konsumentefterfrågan på lösviktsgodis är tillbaka på tidigare nivåer.
Försäljningen av förpackade märkesvaror sjönk organiskt med 6,3% då den ökade efterfrågan från dagligvaruhandeln motverkades av en minskning i de försäljningskanaler som antingen har stängt eller haft en kraftig nedgång i antalet kunder.
Positivt är att man såg en återgång till organisk tillväxt för sin verksamhet inom förpackade märkesvaror under juni (+1,5%). Detta är oerhört viktigt med tanke på att lönsamheten inom den här kategorin är avsevärt högre än för lösgodisaffären (utan pandemirelaterade problem).
Koncernens rörelseresultat försämrades till 105 Mkr (159), vilket ändå var klart bättre än marknadens snittförväntningar om ett rörelseresultat på 79 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 8,5% (10). Resultatet påverkades negativt av lägre volymer, delvis motverkat av fasning av produktionskostnader på omkring 35 Mkr till Q3 och fortsatt god kostnadskontroll.
Såsom nämnt i vår senaste uppdatering (attention från 28 april när Cloetta fick lämna Referensportföljen) kommer bolagets resultat och försäljning även påverkas negativt i Q3 i spåren av corona.
Ledningen gör i Q2-rapporten bedömningen att resultatet för Q3 kommer att bli väsentligt lägre än motsvarande kvartal föregående år följt av en gradvis återhämtning. Lönsamhetsnivåerna kommer gradvis stärkas, med tvåsiffriga marginaler mot slutet av året som ett resultat av ökad försäljning.
Ledningens fokus ligger allt jämt på att växa organiskt, i linje med eller bättre än marknaden och samtidigt uppnå en justerad rörelsemarginal om minst 14%. Att försöka ta över pressade konkurrenter är inget som vd Henri de Sauvage-Nolting funderar särskilt mycket på i dagsläget.
Det vore nämligen att köpa sig nya problem och med tanke på den rådande situationen har han nog med egna sådana idag. En klar risk i Cloetta är att den förväntade förseningen i återhämtningen som följd av corona till en normal situation innebär en ökad värderingsrisk för goodwill och varumärken i balansräkningen.
2020 är redan ett förlorat år för många bolag och Cloetta är inget undantag. Under fjolåret uppgick vinsten per aktie till 1,74 kr (1,69), vilket betyder att aktien på 2019 års utfall handlas till P/E kring 13. Det är en vinstnivå vi tror att Cloetta kan komma börja närma sig igen på sikt. Kanske inte riktigt nästa år men eventuellt 2022. Värderingen är därmed inte utmanande även om det kommer bli några tuffa kvartal i spåren av pandemin. Eftersom vi inte ser några kurstriggers i närtid bli rekommendationen Avvakta/Behåll samtidigt som riktkursen sänks till 28 kr (34).
Cloetta är en ledande tillverkare och marknadsförare av konfektyrprodukter i Norden och Nederländerna. Företaget grundades 1862 och har sedan dess byggt upp en omfattande portfölj av välkända varumärken, inklusive Läkerol, Kexchoklad, Polly, Malaco och Ahlgrens bilar. Cloettas produkter, som omfattar godis, choklad, pastiller, tuggummi och nötter, säljs i över 50 länder världen över. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CLA B. Med huvudkontor i Sundbyberg, Sverige, och flera produktionsanläggningar i Europa, fortsätter Cloetta att fokusera på innovation och hållbarhet för att möta konsumenternas efterfrågan.