Marknaden vädrar vändning - Köp trapphissexperten

Det har varit en stadig resa neråt för aktien ända sedan hösten 2017, då riskkapitalbolaget Nordic Capital satte trapphissexperten på börsen.

Marknaden vdrar vndning Kp trapphissexperten 2

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1822 (1 november 2020)

HANDI | Mid Cap | 45,5 kr | KÖP

Både den operationella tillväxten och lönsamheten misslyckades att leva upp till förväntningarna, trots ett flertal ledningsbyten och en strategisk översyn. Mitt i den pågående coronakrisen tycks dock en vändning kunna anas, i alla fall om man tittar på kursrusningen med omkring 45% de senaste tre månaderna.

Internt inleddes vändningen under våren, i och med lanseringen av förbättringsprogrammet ”The Lift Up Program” och avyttringen av den europeiska verksamheten inom Patient Handling. Ambitionen är att få ett mer fokuserat bolag på det man kallar för ”Accessibility”, alltså trapphissar, men även fordonsanpassning med till exempel rullstolslyftar och dörröppnare.

Inom Accessibility har Handicare en stark marknadsposition i Europa, samt en lovande tillväxtplattform på den stora amerikanska marknaden. Trenden där har varit positiv med en organisk omsättningstillväxt på i genomsnitt 7% under de senaste fem åren. Med hjälp av The Lift Up Program vill man nu etablera en mer snabbfotad organisation med lägre kostnadsbas, som förhoppningsvis på medellång sikt kommer att nå en årlig tillväxt på 10%, varav 4-6 procentenheter ska vara organisk. Dessutom siktar man på en justerad rörelsemarginal (EBITA) på minst 12%, vilket kan jämföras med fjolårets nivå på 6,9%. 

Förändringarna ska genomföras i tre faser, där den första består av kostnadsbesparingar och en omfördelning av resurserna. Besparingarna förväntas ha en positiv justerad EBITA-effekt om cirka 8 Meuro årligen, baserad på normaliserade affärsvolymer. Andra fasen, som pågår under andra halvåret i år, omfattar ett flertal åtgärder som ska stärka konkurrenskraften genom att se över direkta och indirekta materialkostnader hos underleverantörerna. Även produktsortimentet ska optimeras inom vissa kategorier, och prissättningen för vissa produkter kommer justeras.

Fas tre handlar slutligen om tillväxtaktiviteter och kommer initieras när de första två närmar sig sitt slut. Bolaget har dock redan identifierat fokusområden för ytterligare tillväxt inom Accessibility, inklusive utveckling och expansion av produktportföljen samt återförsäljarnätverket. Ett konkret exempel är den amerikanska marknaden som under 2019 svarade för 10% av omsättningen inom affärsområdet. Här har man fortfarande en relativt låg marknadsandel om cirka 8-12%, men tillväxttakten är hög och potentialen betydande. För att bygga vidare på det starka momentum i regionen bestämde man sig därför att etablera en lokal produktionsanläggning för trapphissar, vilket tillåter betydligt kortare ledtider.

Mycket att göra finns dessutom inom Patient Handling Nordamerika (ca 18% av omsättningen), problembarnet som fokuserar på produkter för patientförflyttningar och lyft i framförallt sjukhusmiljöer. Affärsområdet har haft sina utmaningar i flera år och efter försäljningen av Patient Handling Europe är det sannolikt att även den delen kan bli till salu framöver.

Till viss del kompliceras det interna förändringsarbetet av Covid-19 pandemin, som påverkar samtliga affärsområden. Under första halvåret föll intäkterna organiskt med 18%, jämfört med samma period i fjol, till 93 Meuro. Trots kostnadsåtgärder som tex permitteringar minskade den justerade EBITA-marginalen med fyra (4) procentenheter till 3,5%.

Uppmuntrande var däremot att den organiska omsättningsminskningen förbättrades under Q2 från -35% i april-maj till -25% i juni och enligt ledningen fortsatte de stärkta försäljningstrenderna under Q3. Utvecklingen blev såpass positiv att bolaget nyligen gick ut med en omvänd vinstvarning för perioden juli-september.

Framförallt nyckelmarknaderna för trapphissar har återhämtat sig kraftigt, så att kvartalets intäkter beräknas uppgå till 53 Meuro, jämfört med 55 Meuro under Q3 2019.  Kärnverksamheten Accessibility väntas till och med visa en organisk tillväxt på 6%. Samtidigt börjar The Lift Up Program ge resultat och den justerade EBITA-marginalen väntas komma in på imponerande 11,5% (6,5). Det gynnar kassaflödet och den finansiella positionen har följdriktigt stärkts ytterligare. Vid slutet av september motsvarade nettoskulden 1,3x det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA, 12m-rullande). Således finns det gott om utrymme för att bredda produkterbjudandet och öka den geografiska spridningen via förvärv.

Med sina lösningar för funktionshindrade och äldre är Handicare välpositionerat i en växande marknad. Nu när verksamheten har renodlats och förbättringsåtgärderna verkar bita, finns det hopp att man äntligen kommer leva upp till potentialen. Efter den senaste tidens uppgång värderas aktien till omkring 17x nästa års förväntade vinst (P/E), i ett scenario som förutsätter tillväxt nära målsättningen samt marginalförbättringar. Det är fullt rimligt men risken för bakslag bör inte underskattas, nu när en andra smittovåg är på väg. En spekulativ köprekommendation är ändå på sin plats tycker vi.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-11-02 12:48:00
Ändrad 2024-11-13 08:10:22