Mekonomen – 2021 mest lönsamma året hittills
Mekonomen fick se sin aktie tappa drygt 10% i samband med att bilservicebolaget publicerade sitt bokslut i fredags.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1933 (16 februari 2022)
MEKO | Mid Cap | 122,8 kr | KÖP
Fjolåret går dock till historien som det mest lönsamma hittills för koncernen där Q4 visade på en fortsatt stark efterfrågan på de flesta av bolagets marknader. Att kursen föll kan delvis tillskrivas tuffa jämförelsetal. Det är dock svårt att jämföra kvartalen eftersom det ingick större engångsintäkter i Q4 2020.
Marknadsutvecklingen gynnades av en något kallare vinter, men påverkades i viss mån negativt av ökad smittspridning och återinförda restriktioner i spåren av covid-19. Den organiska tillväxten var 7%, främst driven av stark tillväxt i Polen och Sverige. Rörelseresultatet försämrades till 173 Mkr (260) med en rörelsemarginal på 5,5% (9,0 %). Utfallet vad det gäller rörelseresultat vara cirka 5% under förväntningarna. Jämförelseperioden 2020 påverkades av en försäkringsersättning om 56 Mkr relaterat till omsättningsbortfall till följd av dataintrång under Q2 2020.
Bruttomarginalen sjönk något och uppgick till 45,4% (45,9 %). Högre volymer och tidigare genomförda prisjusteringar kunde inte fullt ut kompensera för negativa valutakursförändringar. Vidare var mixen något annorlunda. MECA/Mekonomen var svagare än väntat medan framför allt Inter-Team utvecklades starkt.
Mekonomen uppger att man inte räknar med högre kostnadsbas för att ställa om att serva elbilar framöver. Det handlar mer om att ha produkter till alla modeller samt bygga upp en kompetens i verkstäderna. Idag förfogar man över ett brett sortiment av reservdelsbehovet och täcker de 30 vanligaste elbilarna på sina marknader, och håller en hög fart för att nå full täckning under 2022. Cirka 2000 av Mekonomens 3800 verkstäder har dessutom blivit certifierade för basnivån (E+ nivå 1) när det gäller service av elbilar. Ännu så länge är det mest jobb på basnivån vad det gäller elbilar i verkstäderna. En kontinuerlig utbildning sker för personalen i Mekonomens anslutna verkstäder.
Nettoskulden uppgick vid årsskiftet till 2 264 Mkr, vilket innebär en minskning med 409 Mkr jämfört med föregående år. Minskningen beror på en ny finansieringsstruktur, det löpande rörelseresultatet, förändring av rörelsekapital, investeringar samt valutakursförändringar. Som läget ser ut idag står bolaget väl rustat för att ta en större del av kakan de kommande åren genom bl.a. bolagsköp när finanserna nu är betydligt starkare än när vi gick in i pandemin. Vad det gäller framtida expansion och breddning av verksamheten är fokus på geografisk expansion. Då tittar man främst på Finland, Baltikum och Polen.
Eftersom nästan 90% av försäljningen sker till företagskunder är bolaget mindre känsligt för ökad konkurrens online till konsumenter. Vidare är Mekonomens investeringsbehov relativt begränsat vilket innebär både förvärvsmöjligheter och aktieutdelningar. Styrelsen föreslår en utdelning om 3 kr per aktie för 2021 (0).
Efter rapporten har vi sänkt våra prognoser något. Aktien handlas till P/E-tal om ca 12, vilket fortsatt är en värderingsrabatt mot jämförelsebolag. Som följd av nedjusterade prognoser sänker vi även riktkursen till 165 kr (190). Vi ser flera triggers för aktien framöver, efterfrågan på service spås öka gradvis på grund av en allt äldre bilflotta samt att många fortsatt väljer att ta bilen än att åka kollektivt efter pandemin. Det innebär flera körda mil och mer service och försäljning av reservdelar. Köprådet kvarstår.
MEKO AB är en framstående aktör på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Bolaget erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och privatpersoner, med målet att förlänga fordonens livslängd på ett miljövänligt och säkert sätt. MEKO hanterar fordon oavsett märke och drivmedel, inklusive el- och hybridbilar. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet MEKO. Under 2023 rapporterade MEKO en omsättningsökning på 20,1%. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,95 SEK per aktie i maj 2025.