Mekonomen – gör som vd, köp!

2020-03-0611:05

Bilservicekedjan Mekonomen har vi länge haft ett gott öga till. Dess tämligen konjunkturstabila verksamhet tillsammans med förväntningar om allt bättre lönsamhet och förhållandevis låga värdering var också anledningen till att vi har valt att inkludera aktien i årets Vinnarportfölj.

Mekonomen gr som vd kp

Från Stockpicker Newsletter 1768

MEKO | Mid Cap | 73,1 kr | KÖP

Bilservicekedjan Mekonomen har vi länge haft ett gott öga till. Dess tämligen konjunkturstabila verksamhet tillsammans med förväntningar om allt bättre lönsamhet och förhållandevis låga värdering var också anledningen till att vi har valt att inkludera aktien i årets Vinnarportfölj. Men någon vinnare har aktien definitivt inte varit. Snarare tvärtom då kursen är ned med 20% sedan årsskiftet. Har läget ändrats?

Annons

Svaret är nog både ja och nej. Bokslutet som presenterades för ett par veckor sedan var i svagaste laget. Det i sig förändrar dock inte läget i någon nämnvärd omfattning då det fanns en del förmildrande omständigheter. Vädret (utebliven vinter på många håll i landet) kan bolaget inte göra så mycket åt och inte heller den väldigt ofördelaktiga kalendereffekten runt jul som ju medförde att en del verkstäder säkert stod still under större delen av december. Båda faktorer spås ha påverkat omsättningsutvecklingen med omkring 2% som totalt sett ökade med ca 3% till 2954 Mkr i Q4 (1% organiskt).

Det som kanske var den största enskilda besvikelsen i Q4 var lönsamheten som var i paritet med motsvarande kvartal året innan då man ju som bekant tvingades vinstvarna p.g.a. den svaga utvecklingen. Förvisso ökade rörelseresultatet till 104 Mkr (57) med en marginal om 3% (2) men då skall man komma ihåg att resultatet påverkades av en del jämförelsestörande poster både i årets och fjolårets kvartal. Det justerade EBIT-resultatet uppgick till 149 Mkr (148) med en justerad EBIT-marginal om 5%. Bolagets ledning uppskattar att resultatet påverkades negativt med ca 30 Mkr som en följd av dels de redan omnämnda faktorerna (väder och kalender) dels en lagernedskrivning om ca 15 Mkr.

Tittar vi på den nedersta raden blev vinsten per aktie 1,00 kr (0,18) i Q4 och 7,34 kr (6,56) sett över hela 2019. P/E-talet på fjolårets vinst ligger således på dryga 10 och nog borde också vinsten i år öka som en följd av dels initierade effektiviseringsåtgärder dels det faktum att man från och med december ifjol har höjt priserna som en konsekvens av kronans svaghet. Med det som utgångspunkt lär P/E-talet på årets vinst understiga 9. Värt att komma ihåg är också det faktum att Mekonomen skriver av goodwill.

Särskilt imponerande var alltså Q4-rapporten inte. Trots det är det dock inte siffrorna som gör att läget delvis har förändrats. Det är istället de yttre marknadsomständigheterna. För det första lär det fortsatt milda vädret naturligtvis påverka bolaget även i Q1 i synnerhet då det blev ganska kallt ifjol under februari och mars. Detta samtidigt som Q1 ifjol också var ett hyfsat starkt kvartal vilket innebär att jämförelsesiffran inte blir lika enkel som den var i Q4. 

Den andra aspekten är synen på risk. Coronvirusets inträde har gjort att recessionsscenariot har dammats av. Domedagsprofeter talar redan nu om ny finanskris i vardande. Sådant gör förstås att placerarna ställer sig något mer tveksamma till bolag med hög skuldsättning. Mekonomen med sina 3,7 miljarder kr vid utgången av fjolåret (exkl leasingskulder) tillhör onekligen sådana. I synnerhet om man ställer skuldsättningen i relation till börsvärdet som idag är ca 4,3 Mkr. I våra kalkyler räknar vi med att skuldsättningen sjunker till 3,4 miljarder kr i slutet av detta år tack vare fortsatt förväntat starkt kassaflöde (justerat för IFRS 16-effekten var kassaflödet från den löpande verksamheten 635 Mkr under 2019). Här bör man dock följa utvecklingen noga. Skulle marknaden försvagas som en konsekvens av utbrottet kan läget förstås snabbt bli sämre vilket gör att den höga skuldsättningen snabbt hamnar i fokus. I det läget kan det snabbt uppstå diskussioner huruvida bolaget är i behov av kapitaltillskott.

Viktigt att påpeka att det i dagsläget inte finns något som tyder på att det dystra scenariot skall behöva besannas. Bolagets styrelse föreslog bl.a. återupptagen utdelning (förvisso med symboliska 0,50 kr men ändå) och även om detta förslag lades inför att marknadsoron eskalerade är det ändå ett bevis på att man inte ser några större kassaflödesmässiga risker i dagsläget. Det faktum att bolagets vd Pehr Oscarson valt att köpa aktier för 1,1 Mkr mitt i oron nyligen stärker nämnda syn. Med det sagt tycker åtminstone vi att det sannolikt vore bättre om man lät bli att dela ut pengarna (drygt 28 Mkr) och istället fokuserade på att fortsätta banta skuldsättningen.    

Summerar vi intrycken är vi därför inte förvånade över att marknadsaktörerna har sänkt aktien i spåren av den hastigt uppkomna marknadsoron. Fortsätter bolaget att leverera någorlunda planenligt borde nedgången (återigen) ha skapat ett intressant köpläge. Sämre tider (givet att det blir kontrollerad och temporär ekonomisk nedgång och inte någon tvärbroms á la finanskris 2008 till följd av regelrätta nedstängningar m m) behöver inte på något sätt vara lika ödesdigra för just Mekonomen som de kan bli för en rad andra bolag. Nyförsäljningen av bilar fortsätter att minska vilket innebär att bilparken blir äldre och behöver servas. När nybilsgarantierna gått ut tenderar många att byta från dyra märkesverkstäder till just aktörer som Mekonomen/Meca.

Vi ser just nu en förhöjd risknivå i aktien som en konsekvens av att bolaget har en hög skuldsättning samt viss risk för att det kan uppstå problem i försörjningsledet (reservdelar). Marknaden ser dock ut att redan ha tagit ut detta dystra scenario i förskott. Det tycker vi är alldeles för pessimistiskt och upprepar därför vårt köpråd samt även riktkurs om 105 kr. Som nämnt i våra tidigare analyser är vi inte främmande för klart större potential än så givet att bolaget levererar i enlighet med förväntningarna under 2020.

 

NASDAQ Stockholm
MEKO
Sektor
Bilservice
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
MEKO: Ledande inom fordonsservice i norra Europa

MEKO AB är en framstående aktör på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Bolaget erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och privatpersoner, med målet att förlänga fordonens livslängd på ett miljövänligt och säkert sätt. MEKO hanterar fordon oavsett märke och drivmedel, inklusive el- och hybridbilar. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet MEKO. Under 2023 rapporterade MEKO en omsättningsökning på 20,1%. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,95 SEK per aktie i maj 2025.
Skriven av
Jacek Bielecki
Analytiker
Publicerad 2020-03-06 11:05:00
Ändrad 2024-11-13 07:48:00