Mekonomen – Nästa uppköpskandidat?
Aldrig har Mekononen levererat ett lika starkt resultat för ett Q1 som man gjorde i år.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1955 (16 maj 2022)
MEKO | Mid Cap | 121,2 kr | KÖP
Bolaget nådde denna nivå trots en avvaktande marknadsutveckling i spåren av covid-19 och effekterna av Rysslands invasion av Ukraina. I detta läge har Mekonomen agerat offensivt och strategiskt för att säkra fortsatt försäljningstillväxt. Tack vare en stark inköpskraft har koncernen byggt på sina lager för att säkra framtida tillgänglighet.
I Q1 ökade omsättningen med 5,1% till 3 155 Mkr (3 001). Den organiska försäljningstillväxten var dock 0%. Omsättningen är den högsta hittills för ett Q1 i Mekonomens historia. Koncernens rörelseresultat blev 190 Mkr (186), med en rörelsemarginal på 6% (6,2%). Rörelseresultatet kom in cirka 10 % över våra och marknadens prognoser.
MECA/Mekonomen, som är det största affärsområdet ökade omsättningen med 1% till 1 474 Mkr (1 460) med en organisk tillväxt på -4 %. Aktiviteten uppges ha varit avvaktande på både den svenska och den norska marknaden under kvartalet, negativt påverkad av en mild vinter i kombination med lägre aktivitet i verkstäder och butiker som en följd av högre sjukfrånvaro relaterad till covid-19. Rörelseresultat ökade trots detta till 95 Mkr (89) med oförändrad rörelsemarginal på 6%.
Affärsområde Sørensen og Balchen som inkluderar i huvudsak grossist- och butiksverksamhet i Norge visade på en oförändrad omsättning på 215 Mkr (215). Valutaeffekter påverkade omsättningen positivt med 14 Mkr. Den organiska tillväxten var -13%, där kvartalets utveckling främst förklaras av svag försäljning av vinterrelaterade tillbehör främst inom konsumentledet och ett starkt jämförelsekvartal. Vidare tyngdes verksamheten av en generellt försvagad konsumentköpkraft, som en följd av ett ökat inflationstryck samt stigande energi- och bränslepriser. Rörelseresultat försämrades till 37 Mkr (44) beroende på lägre volymer samt högre personal- och transportkostnader.
Affärsområde Inter-Team i Polen utmärkte sig med en organisk tillväxt på hela 14%. Exportförsäljningen har utvecklats väl under kvartalet som helhet, men påverkades av att inhemsk försäljning med generellt högre marginaler prioriterats. Inter-Teams rörelseresultat förbättrades till 17 Mkr (6) i kvartalet.
Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -138 Mkr för perioden (179). Kassaflödet påverkades negativt av en tillfällig uppbyggnad av rörelsekapital för att säkerställa leveranser. Nettoskulden/ebitda på 2,2x är fortfarande väl inom 2-3x målet. Vad det gäller framtida expansion via förvärv och breddning av verksamheten är fokus på geografisk expansion. Då talar vi främst om Finland, Baltikum och även Polen där man redan har verksamhet.
Mekonomen räknar inte med högre kostnadsbas för att ställa om att serva elbilar framöver. Det handlar mer om att ha produkter till alla modeller samt bygga upp en kompetens i verkstäderna. Bolagets reservdelssortiment täcker de 30 vanligaste elbilarna på de marknader man är verksamma på.
Tittar vi på värderingen idag handlas aktien till ett P/E-tal om 11 respektive 10 för åren 2022 och 2023. Det innebär en rabatt mot de flesta jämförelsebolagen. Vi tror att efterfrågan på service kommer att öka gradvis då bilägare kanske är villiga att äga sina bilar några år till om vi går mot sämre ekonomiska tider.
Den amerikanska huvudägaren LKQ äger 26,6% av röster och kapital i Mekonomen. Det känns som chanserna för ett uppköp har ökat med tanke på tex den allt svagare kronan. Normalt sett brukar LKQ:s strategi vara att äga sina bolag till 100%, men så är alltså inte fallet ännu i Mekonomen.
Summerar vi våra intryck efter rapporten överväger det positiva och vi upprepar därför vår köprekommendation med riktkursen 155 kr (165). Den lägre riktkursen beror på en högre riskpremie.
MEKO AB är en framstående aktör på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Bolaget erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och privatpersoner, med målet att förlänga fordonens livslängd på ett miljövänligt och säkert sätt. MEKO hanterar fordon oavsett märke och drivmedel, inklusive el- och hybridbilar. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet MEKO. Under 2023 rapporterade MEKO en omsättningsökning på 20,1%. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,95 SEK per aktie i maj 2025.