Millicom – Levererar enligt plan
Det har blivit tyst på sistone kring tele- och kabeloperatören, efter en minst sagt turbulent inledning på året. Sedan budsamtalen med den sydamerikanska konkurrenten Liberty Latin America avslutades utan framgång i slutet av januari, har aktien rört sig mer eller mindre sidledes.
Från Stockpicker Newsletter 5 juni 2019
TIGO SDB | Large Cap | 527 kr
Utdelning om 12,61 kr per aktie inräknad, har avkastningen sedan vår senaste analys (Newsletter 1647) varit närmast oförändrad. Vi satte då en spekulativ köprekommendation, eftersom vi gillade de positiva trender bolaget befinner sig i. I början av februari plockade vi aktien även in i vår referensportfölj. Den andra hälften av utdelningen kommer betalas i början av november.
I stället för att bli uppköpt, valde bolaget att förvärva själv och tog ytterligare ett kliv mot att bli den ledande aktören i Latinamerika, när man den 20:e februari meddelade att man har ingått avtal med Telefónica om förvärv av deras mobilverksamheter i Panama, Costa Rica och Nicaragua. Affären framstår som strategiskt rimlig, eftersom det var de enda marknaderna i regionen där man saknade mobiltillgångar. I Panama köpte man så sent som i oktober, kabel- och fasttelekomoperatören Cable Onda, som adderade drygt 6% till Millicoms omsättning.
Prislappen för Telefonica-transaktionen, som väntas får regleringsgodkännanden under Q2 2019 (Nicaragua är redan klar), uppgår till 1,65 miljarder usd. För det får man marknadsledaren på mobiltelefoni i Panama och Nicaragua, samt nummer två i Costa Rica med totalt cirka 8,7 miljoner kunder. 2018 omsatte dessa verksamheter 709 Musd med en justerad EBITDA-marginal på 34%. Det kan jämföras med Millicoms egen omsättning på 6 069 Musd och en marginal omkring 36%.
Bolaget förväntar sig årliga opex- och capexsynergier på 35-50 Musd, där en stor del ska vara realiserat från och med 2021, med full effekt år 2023. Därtill har bolaget identifierat potentiella intäktssynergier motsvarande ett nuvärde om cirka 250 Musd genom korsförsäljning mm. För att uppnå dessa synergier förväntar man sig integrationskostnader på runt 100 Musd under de första två åren.
Redan i början av året visade sig vd Mauricio Ramos optimistisk att tillväxttakten och kapitaleffektiviteten kommer öka i år, jämfört med 2018. I samband med den senaste Q1-rapporten upprepade han att man förväntar sig en tillväxt på 3-5% för den latinamerikanska verksamhetens tjänsteintäkter under 2019. EBITDA-resultatet i Latinamerika väntas samtidigt öka med 4-6% i konstanta valutor och på jämförbar bas.
Omsättningen under årets första tre månader ökade med 5%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 1 065 Musd. Merparten av ökningen kom från Cable Onda, medan den positiva organiska tillväxten motverkade negativa valutaeffekter på de flesta marknader. Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 3% till 165 Musd, vilket innebar en liten försämring av marginalen till 15,5%, främst på grund av högre av- och nedskrivningar relaterade till just ovan omnämnda Cable Onda.
I Latinamerika ökade tjänsteintäkterna organiskt med 3,7%, dvs i linje med ambitionen för helåret. EBITDA i regionen ökade organiskt med 4,5%, även det inom det aviserade prognosintervallet för helåret. En viktig del av strategin är att bygga ut 4G nätverket för att öka intäkterna från mobila datatjänster. Antalet 4G mobilkunder uppgick till 10,8 miljoner vid slutet av mars, en siffra som är 36% högre än vid samma tidpunkt ett år tidigare.
Exponeringen mot Afrika minskar mer och mer och i mars sålde man verksamheten i Chad till Maroc Telecom. Efter genomförandet av Telefonica-affären väntas skuldsättningen hamna någonstans kring 3x rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (Net debt/EBITDA), vilket är en bra bit över målsättningen på 2x. Rimligtvis kommer man därför pausa ett tag vad förvärvsaktiviteter beträffar.
Eftersom den förväntade tillväxten för vinsten justerat för engångskostnader är oförändrad hög, väljer vi att upprepa vår spekulativa köprekommendation med en riktkurs på 630 kr.
Millicom International Cellular S.A. är en ledande leverantör av kabel- och mobiltjänster, med fokus på marknader i Latinamerika och Afrika. Bolaget erbjuder digitala tjänster, inklusive mobiltelefoni, bredband och kabel-TV, under varumärket Tigo.