Munters - AI-hype vs batterisvacka
Affärsområdet AirTech svarar för drygt hälften av klimatkontrollbolagets nettoomsättning.
CHANS | MTRS | Large Cap | 170,7 kr
Det är därför inte konstigt att placerarna reagerade surt när Munters vd Klas Forsström i slutet av oktober presenterade en organisk minskning av orderingången om -4% inom just denna del av verksamheten. För att göra saken värre nämnde han dessutom aggressiv prispress och varnade att ingen bättring var i sikte för 2025. Anledningen till det är den svaga batterimarknaden som har sett förseningar i investeringar i samtliga regioner. Trots den kraftigt minskade efterfrågan håller bolaget, emellertid, fast vid sin bedömning att de långsiktiga utsikterna förblir starka.
AirTech är globalt ledande inom energieffektiv luftbehandling för industriella och kommersiella applikationer där det krävs exakt kontroll av fukt och temperatur. För tillfället bygger man en ny produktionsanläggning i amerikanska Amesbury somlär medföra avsevärt ökad kapacitet samtidigt som den förväntas skapa förbättrade arbetsflöden. Inflyttningen planeras att starta under början av 2025 och under de första månaderna av året kommer bolaget operera två anläggningar parallellt. På grund av de utmanande utsikterna vidtar ledningen samtidigt ytterligare åtgärder för att motverka framtida potentiella lägre volymer och underabsorption.
Även FoodTech (20% av koncernomsättningen), en verksamhet som är till salu, har utvecklats trögt med en orderingång som minskade med 8% organiskt, jämfört med samma period ifjol. Här var det dock främst säsongseffekter och timing av ordrar som gav en negativ påverkan. Uppmuntrande är däremot att det underliggande intresset för affärsområdets erbjudande av mjukvara och styrenheter är fortsatt starkt, eftersom behovet av att optimera värdekedjan för livsmedelsproduktion och minska utsläpp och avfall är stort.
Klart bäst går det för Data Center Technologies (DCT), till följd av den starka efterfrågan på kylteknik för datacenter, drivet av framfarten av AI och molntjänster. Orderingången i Q3 ökade här organiskt med 134%, hjälpt av ett robust flöde av små- och medelstora ordrar. Eftersom efterfrågan på serverutrymme hos så kallade ”hyperscalers” fortsätter att öka, tyder det mesta på att den positiva trenden kommer kvarstå under överskådlig framtid. Även inom DCT investerar bolaget i kapacitetsexpansion och under Q4 ska en ny fabrik invigas i Irland.
Koncernens nettoomsättning påverkades till viss del av svagheten inom AirTech men ökade trots det i Q3 med 5% organiskt till 3,8 mdr kr, eftersom både FoodTech och DCT visade positiva tillväxttal. Trots en minskning om 2,3 procentenheter inom AirTech ökade den justerade EBITA-marginalen på koncernnivå med 2,1 procentenheter till 16,2%. En av kvartalets höjdpunkter var onekligen marginalen inom DCT som förbättrades med hela 6,5 procentenheter till 23,3%.
Datacenter-segmentet är ett av bolagets prioriterade tillväxtområden med en teknologi som är väl lämpad för de krävande och snabbt föränderliga behoven inom datacenterindustrin. När processorer blir allt kraftfullare för att hantera alltmer komplexa belastningar genererar servrar mer värme som behöver hanteras effektivt. Vätskekylning gör det möjligt för datacenter att hantera dessa stigande temperaturer mer effektivt än vid traditionell luftkylning.
Att man är väl positionerat i marknaden visar det stadiga flödet av nya order. Senaste exemplet annonserades i början av november när en samlokaliseringsoperatör för datacenter i USA lade en beställning på bolagets LCX-system som används för vätskekylda servrar. Ordern har ett värde på cirka 375 Mkr och adderas alltså till den externa orderstocken inom DCT om 6,5 miljarder kr vid slutet av september.
För att stärka sin position ytterligare investerar bolaget både i ny kapacitet och M&A. Nyligen slutfördes förvärvet av italienska Geoclima, som både breddar produktportföljen och hjälper med att expandera till nya marknader. Dessutom tillkännagavs en strategisk allians för innovation inom datacenterkylning med ZutaCore, med målet att hantera utmaningarna med att hantera AI-genererad värme mer effektivt och hållbart. Tanken är att integrera Munters SyCool-system med ZutaCores avancerade 2-fas vätskekylningsteknik.
Något motsägelsefullt gjorde man även ett nytt förvärv inom FoodTech. Den här gången handlade det om ett nederländskt företag som erbjuder styrteknik för djurhållning-, grödlagring- och växthussektorerna. Trots att affärsområdet ska avyttras bygger man vidare på strategin att skapa ett digitalt ekosystem för att stödja en mer hållbar och effektiv livsmedelsindustri. Balansräkningen klarar denna typ av tilläggsförvärv utan problem och fler är sannolikt att vänta.
Vi gör mindre estimatförändringar jämfört med förra analysen i juli (Newsletter 2120) samtidigt som vi konstaterar att aktien står runt 25% lägre än när det senast begav sig. Paradoxalt nig innebär det att värderingen har kommit ner en hel del. På estimaten för 2025 uppgår P/E-talet i skrivande stund till 20, vilket kan ställas i relation till en förväntad EPS-tillväxt om cirka 20% i snitt under de kommande två åren (2025 - 2026). Osäkerheten i estimaten får dock anses vara relativt hög, då potentialen inom DCT på kort sikt vägs upp av den svaga batterimarknaden inom AirTech. Därför landar vi återigen i ett köpråd av den mer spekulativa sorten.
Munters Group AB är en global aktör specialiserad på energieffektiva klimatlösningar för industriella tillämpningar. Bolaget erbjuder produkter och tjänster inom luftbehandling, kylning och avfuktning, med fokus på att förbättra kundernas energieffektivitet och hållbarhet. Under 2023 förvärvade Munters det irländska företaget EDPAC, en tillverkare av kylutrustning för datacenter och luftbehandlingssystem, för 29 miljoner euro. Munters är noterat på Nasdaq Stockholm och strävar efter att lämna en årlig utdelning motsvarande 30–50 procent av årets resultat efter skatt. För 2023 föreslår styrelsen en utdelning på 1,60 SEK per aktie, totalt 292 miljoner SEK, att betalas ut vid två tillfällen. Enligt bolagets senaste rapport uppgick omsättningen för fjärde kvartalet 2023 till 3 659 miljoner SEK, en ökning med 21,5 procent jämfört med samma period föregående år.