NEW WAVE – Tillväxt kostar på kort sikt
New Wave, som var en av kandidaterna i årets vinnarnummer, såldes ned en del i samband med veckans rapport. Dock hade aktien utvecklats starkt sedan årsskiftet så kursfallet kanske inte kom helt oväntat då marknaden fokuserade på resultatutvecklingen i det gångna kvartalet.
NEWA | Mid Cap | 56,4 kr
Koncernens försäljningstillväxt i Q2 uppgick till 11%, vilket var godkänt med tanke på en viss negativ kalendereffekt. Det var det 20:e kvartalet i rad med organisk tillväxt, vilket visar att New Waves investeringar ger resultat. Positivt är att båda försäljningskanalerna och samtliga segment noterade tillväxt i perioden. Bolagets tillväxt skapas genom företagets investeringar i marknad och försäljning. Inte minst Craft som varumärke och den satsning New Wave gjort på team och klubb utvecklas bra.
Koncernens rörelseresultat minskade däremot med 17,7 Mkr jämfört med föregående år och uppgick till 119,6 Mkr (137,3). Rörelsemarginalen försämrades två (2) procentenheter och uppgick till 7,1% (9,0).
Marginalerna var särskilt svaga inom segmenten Sport & Leisure och Gifts & home. Skulle New Wave prioritera lönsamhet skulle marginalen komma upp en bra bit. Nettoomsättningen för Sport & Fritid ökade med 17% och uppgick till 687 Mkr (585,1). EBITDA förbättrades till 49 Mkr (42,2). Resultatförbättringen är relaterad till IFRS 16 och exklusive effekterna från den nya standarden minskade resultatet något. IFRS 16 påverkade EBITDA positivt med 9,1 Mkr.
Ledningen anser att lagret är välbalanserat och servicegraden uppges vara bra. Risken för större inkuranser i lagret bedöms vara låg eftersom det mesta av det som lagerhålls är basvaror av typen vita t-tröjor. Lagervärdet förväntas ligga på en högre nivå även kommande kvartal på grund av det utökade profilsortimentet. Som vi skrivit i tidigare uppdateringar kräver New Waves verksamhet stora lager för att snabbt kunna leverera profilkläder, vilket binder upp mycket kapital. Vid halvårsskiftet uppgick nettoskulden till drygt 2,8 Mdr kr (1,8), varav 615,1 Mkr av ökningen är relaterat till IFRS 16.
New Wave har gjort stora framsteg inom de flesta av koncernens områden men speciellt intressant är Craft. Satsningen på laguniformer (team) har hittills varit framgångsrik och driver på tillväxten för varumärket. Tillväxten är inte direkt gratis utan New Wave har satsat mycket på marknadsföring och sälj inom team. Investeringar sker också i New Waves distributionsenheter. Tillväxtsatsningarna kommer att fortsätta ytterligare några kvartal vilket kommer att påverka lönsamheten på kort sikt. New Waves försäljning på den amerikanska marknaden har ökat kraftigt det senaste året, bl.a. beroende på valutaeffekter. Av koncernens totala försäljning i Q2 genererades 27% i USA medan Sveriges andel stod för 23%.
På nästa års vinstprognos handlas New Wave till p/e runt 8. Den låga värderingen beror mycket på New Waves stora nettoskuld. Justerar man för skuldsättningen handlas rörelsen till drygt 11x, vilket vi bedömer som attraktivt. Dessutom uppgår direktavkastningen till runt 4 %. Q3 i fjol var svagt så vi räknar med en återgång till vinsttillväxt i innevarande kvartal. Vi upprepar köprekommendationen med riktkurs 68 kr.
New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.