Nilörngruppen – Investerar i produktionskapacitet
Det svenska etikettbolaget Nilörngruppen tog plats i Top Picks i augusti ifjol och knep dessutom en plats i årets Vinnarnummer i januari (Newsletter 2144, 68 kr).
Aktieutvecklingen så här långt har dock inte varit något att hurra över även om Q4-rapporten enligt oss levde upp till förväntningarna mer än väl.
Nettoomsättningen ökade nämligen med 14% till 232 Mkr (204) och rörelseresultatet var höga 19,5 Mkr (9,2). Orderingången minskade förvisso med 7% till 238 Mkr (256), men det var främst ett resultat av att en större förpackningsorder trillade in under det tredje kvartalet vilket ledningen även lyfte fram i Q3-rapporten. Justerat för denna order ökade orderingången i Q4 med 1%.
Både försäljningen och lönsamheten överraskade positivt, medan orderingången var i linje med vad vi hade förväntat oss. Med en orderingång på 935 Mkr under 2024 (828) ser efterfrågan nu ut att ha stabiliserat sig på mer normala nivåer efter en mer utmanande period där kunderna framför allt drogs med förhöjda lagernivåer.
Glädjande var även att bruttomarginalen, precis som i Q3, var hög i det fjärde kvartalet 46,2% (44,9). Enligt Nilörngruppen beror det på att sourcingorganisationen har lyckats väl trots att det fortsatt råder prispress på marknaden. Samtidigt betonar de att variationer mellan kvartalen främst beror på enskilda orders och fördelning av produktgrupper, där till exempel förpackningssegmentet har en lägre bruttovinstmarginal.
Enligt Krister Magnusson, VD, har outdoorsegmentet stabiliserats på en normal nivå medan lyxsegmentet fortsatt möter utmaningar. Positiv utveckling har noterats i bland annat Spanien, Schweiz, Storbritannien samt USA och för att stärka närvaron på den sistnämnda marknaden har rekryteringsprocesser inletts. Nilörngruppen har sakta men säkert expanderat till nya marknader och verksamheten i USA startades år 2020.
Det som antagligen överraskade en del placerare i Q4-rapporten var det relativt stora investeringspaketet som styrelsen beslutat om. Nilörngruppen ska nämligen investera i en ny produktionsfacilitet i Bangladesh (den befintliga anläggningen blir kvar) och fabriken i Portugal ska uppgraderas. Totalt väntas investeringarna uppgå till cirka 11 Musd (~112 Mkr) de närmsta två åren. För att sätta detta i perspektiv uppgick rörelseresultatet ifjol till 83 Mkr (63).
Direktavkastningen i Nilörngruppen har de senaste 10 åren överskridit 4% i snitt och bolagets målsättning är att dela ut 60 – 90% av nettovinsten. På grund av fabriksinvesteringarna i Bangladesh och Portugal (samt fortsatta investeringar i den digitala plattformen Nilörn: CONNECT), har styrelsen av förklarliga skäl föreslagit en utdelning om ”bara” 29% av nettovinsten motsvarande 17,1 Mkr (11,4) eller 1,5 kr per aktie (1,0). Nettokassan uppgick vid årsskiftet till 60 Mkr (exkl. IFRS16).
Utdelningsförslaget var förvisso lägre än vad en del investerare antagligen hade hoppats på, men att det svenska etikettbolaget väljer att investera i produktionskapacitet tyder väl ändå på framtidstro? Att ledningen vågar gå vidare med en ny facilitet i Bangladesh var dock något överraskande med tanke på de våldsamma sammandrabbningarna i landet ifjol där Nilörngruppen även tvingades stänga ned sin produktion tillfälligt.
Magnusson nämnde i konferenssamtalet den 12 februari att fabriken i Bangladesh väntas vara klar under andra halvan av 2026, och att man därefter stegvis kommer att trappa upp produktionen och investera i maskiner. Uppgraderingen i Portugal är mindre och väntas vara färdigställd redan i slutet av 2025 eller början av 2026. Detta ger åtminstone en fingervisning om när Nilörngruppen kan väntas dra nytta av den utökade produktionskapaciteten.
Utgår vi från siffrorna för 2024 handlas Nilörngruppen till 12 gånger årsvinsten och en ensiffrig EV/EBIT-multipel. Det är lägre än det historiska snittet och med tanke på hur starkt fjolåret avslutades borde det även finnas goda förutsättningar att växa såväl omsättningen som vinsten innevarande år. Vi håller därför fast vid vårt köpförslag och ser ingen anledning till att justera ned målkursen om 85 kr heller. Våra tidigare analyser av Nilörngruppen hittar man här.
Källa: Infront
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.
Nilörngruppen AB är ett svenskt företag som erbjuder helhetslösningar inom varumärkesprofilering, design, produktutveckling och logistik. Företaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter, inklusive vävda och tryckta etiketter, förpackningslösningar samt accessoarer, främst för mode- och textilindustrin. Nilörngruppen är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NIL B. Under 2024 rapporterade bolaget en nettoomsättning på 945 miljoner SEK, en ökning med 9% jämfört med föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,50 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.