Nytt köpläge i denna aktie
En återhämtning märktes i bolaget under Q3 då orderingången steg med hela 70 procent. Aktien ska högre efter den senaste rapporten.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1822 (1 november 2020)
BULTEN | Mid Cap | 74,7 kr | KÖP
Som svar på den ekonomiska avmattningen har Tyskland infört nya bonusregler för den som köper en elbil. Förhoppningen är att incitamentet kommer hjälpa landets ack så viktiga bilindustrin, samtidigt som Co2-utsläppen kommer minskas. Enligt det nya upplägget får man som köpare en bonus på 6 000 euro från staten och ytterligare 3 000 euro från biltillverkaren, om elbilen kostar max 40 000 euro. Utöver det ska elbilarna befrias från fordonsskatt fram till 2030 och momssatsen vid elbilsköp sjunker till 16%, från tidigare 19%. Sist men inte minst ska den viktiga laddningsinfrastrukturen rustas upp med 2,5 miljarder euro.
Den tyska elbilsoffensiven är inget undantag och grannlandet Frankrike har t.ex. beslutat om bonusar vid elbilsköp på upp till 12 000 euro. Subventionerna kommer i ett bra läge, eftersom många av de etablerade biltillverkarna har nyligen släppt nya elbilsmodeller med förbättrad räckvidd. Européerna är alltså äntligen på väg att komma i kapp Kina, där elbilarna har varit på framfart under en längre period. Efter en tuff inledning på året, har den kinesiska bilförsäljningen återhämtat sig gradvis och september blev den sjätte månaden i rad med en ökning. Elbilsförsäljningen lyfte till och med 68% i september, bland annat drivet av hårdare utsläppsregler.
Omställningen mot elbilar innebär en stor förändring, inte bara för biltillverkarna men även för deras underleverantörer. Det finns en del förlorare men även sådana som gynnas, t.ex. den svenska specialisten för fästelement, Bulten. Vi har i våra tidigare analyser (senast i juli, Newsletter 1796) påpekat att bolaget har i referenskontrakt visat att leveransvärdet i en elbil överstiger det i en konventionell bil med cirka 40%. Det tillsammans med bolagets så kallade FSP fullservicekoncept ger goda förutsättningar att nå den finansiella målsättningen om 5 miljarder kr i omsättning år 2024.
Styrkan i Bultens erbjudande visade sig redan i en stark återhämtning under årets Q3, där nettoomsättningen ökade med 2,5% (justerat för förvärvseffekter), jämfört med samma period i fjol, till 853 Mkr. Pandemins negativa effekter märktes förvisso fortfarande i inledningen av kvartalet men mot slutet av augusti och i september upplevde man en markant förbättring. Enligt ledningens bedömning har industrin försökt producera ikapp volymer efter nedstängningarna i början av året och i Kina är volymerna numera tillbaka på pre-corona nivåer.
Ännu mer imponerande var att orderingången ökade med hela 70% till 1 322 Mkr, varav 14,6 procentenheter var relaterade till förvärvet av PSM. Bland annat tecknades ett nytt FSP-kontrakt under kvartalet till ett årligt värde om cirka 620 Mkr. Kontraktet var ett övertagande av en befintlig FSP-lösning hos en befintlig kund, som tidigare innehafts av en konkurrent, vilket innebar att leveranserna startade omgående i slutet av juli. Inklusive den nya FSP-affären har bolaget nu en förväntad årlig försäljningstillväxt om drygt 1 miljarder kr vid full takt 2022 jämfört med 2019 då omsättningen uppgick till 3,1 miljarder kr.
Tack vare de högre försäljnings- och produktionsvolymerna klättrade rörelseresultatet till 40 Mkr, från fjolårets -8 Mkr, trots att uppstarten av det nya FSP-kontraktet belastade med drygt 3 Mkr. När kontraktsvolymerna gradvis skiftas från inköpta fästelement till egen produktion kommer lönsamheten i kontraktet öka framöver. Samtidigt är alla medarbetare som har varit inkluderade i arbetstidsförkortning eller korttidspermitteringar tillbaka i full tjänst sedan den 1/10.
Den positiva operationella utvecklingen i kombination med fokuserade insatser kring rörelsekapitalet bidrog till ett starkt kassaflöde under Q3, vilket stärkte bolagets finansiella ställning ytterligare. Det är därför inte för avlägset att räkna med fler förvärv framöver, inte minst i Asien/Stillhavsområdet. Vd Anders Nyström visade sig i alla fall optimistisk i samband med den senaste kvartalsrapporten och upprepade målsättningen på medellång sikt.
Kortsiktigt är bilden förvisso otydlig, även om branschorganisationen LMC Automotive nyligen faktiskt höjde sin prognos för helåret 2020 något och räknar nu med en nedgång i den globala produktionen av lätta fordon om 16,7% (tidigare -19,9%). Produktionen av tunga kommersiella fordon spås falla med 21,1% (-26,9%), vilket viktat för Bultens exponering innebär en minskning med 17,1% (-20,7%). Bolaget har dock visat att man har en stark position och att man tar marknadsandelar med sitt FSP-koncept.
Aktien har haft en stark period sedan april och nådde i mitten av oktober vår tidigare riktkurs på 80 kr. Den imponerande utvecklingen av verksamheten sedan sommaren stärker oss i vår tro att 2021 har potentialen att bli ett bra år för Bulten och vi höjer vårt vinstestimat med cirka 15% till 8,3 kr per aktie. Kursuppgången till trots ligger P/E-talet därmed fortfarande bara runt 9, vilket gör att aktien åter framstår som köpvärd. Riktkursen höjs dessutom till 95 kr (80).
Bulten är en av de största leverantörerna av fästelement till den europeiska fordonsindustrin. Företaget grundades 1873 som Bultfabriks AB i Hallstahammar och har sedan dess utvecklats till en global aktör med huvudkontor i Göteborg. Bulten erbjuder ett brett sortiment av fästelement, från standardprodukter till specialanpassade lösningar, samt tjänster som teknisk utveckling, logistik och line-feeding. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet BULTEN. Med produktionsanläggningar i sju länder och cirka 1 700 anställda fortsätter Bulten att stärka sin position genom innovation och hållbara lösningar inom fästelementsindustrin.