Pluxee – En förmån kring dessa prisnivåer?
Pluxee fick en spekulativ köpstämpel av oss i juli ifjol (Newsletter 2119, kurs 23,4 euro).
Då hade det endast gått ett par månader sedan särnoteringen från den franska restaurang- och cateringjätten Sodexo hade ägt rum. Vi ansåg då att segmentet som Pluxee håller till i var intressant samtidigt som det var svårt att förbise den låga värderingen.
Än så länge har det inte varit något lysande affärsförslag då aktien är ned runt 10%, i linje med det franska börsindexet CAC 40. Det har dock varit en volatil resa sedan juli ifjol och så sent om i slutet av oktober handlades aktien i under 16 euro. Då det nu gått ett drygt år sedan Pluxee noterades på den franska börsen, och det finns något fler finansiella rapporter att tillgå, tyckte vi att det var på sin plats att se om affärsförslaget från ifjol fortfarande håller.
Pluxee redovisar enligt ett brutet räkenskapsår som avslutas den sista augusti, och marknaden fick nyligen ta del av halvårsrapporten (fram till den 28 februari) för räkenskapsåret 2024/25. Intäkterna under sexmånadersperioden uppgick till 635 Meur (593), varav 552 (518) var operativa intäkter och 83 Meur relaterade till ”floaten”. Det sistnämnda intäktsbenet är ett resultat av att det ofta tar ett tag innan anställda väljer att nyttja de medel som arbetsgivarna sätter in på bolagets plattform. Pluxee har därmed möjlighet att placera floaten i exempelvis räntebärande papper för att skapa avkastning, vilket påminner om hur försäkringsbolag agerar även om tidsaspekten i det här fallet är kortare.
Då lönsamheten under räkenskapsårets första sex månader översteg våra förväntningar är bolaget redan nu på god väg att uppnå alla de finansiella mål som sattes upp inför noteringen: låg tvåsiffrig organisk tillväxt (H1 FY25: +7,2%, organiskt 10,8%), en EBITDA-marginal på cirka 37% nästa räkenskapsår (36,4) samt en kassakonverteringsgrad på 70% i snitt under räkenskapsåren 2024 – 2026 (76%). Både EBITDA-marginal- och kassakonverteringsmålet har justerats upp det senaste året, vilket är mer än vad vi hade förväntat oss förra sommaren.
Utgår man från vad ledningen säger verkar integrationen av Santanders verksamhet inom medarbetarförmåner i Brasilien och förvärvet av det spanska företaget Cobee så här långt gått bra, vilket den finansiella utvecklingen även styrker. Det senaste förvärvet, brasilianska techbolaget Benefício Fácil som specialiserar sig på hantering av kollektivtrafikförmåner, slutfördes i mars 2025 och konsolideras från och med nästa rapport.
Pluxee ser så här långt ut att leva upp till den förväntansbild som presenterades inför noteringen och växer för tillfället till och med något snabbare än storebror Edenred. Aktiekursen är dock ned sedan juli månad vilket innebär att om analytikerkåren får rätt i sin prognos (konsensus) handlas aktien till ett P/E-tal för FY2025 på 13. Med tanke på det starka fotfästet i många länder, att bolaget växer och att så gott som alla transaktioner snart hanteras digitalt, låter det billigt i våra öron.
Största orsaken till att Pluxees tjänster efterfrågas i många länder är dock utan tvekan att det är skattemässigt fördelaktigt med personalförmåner framom lön. Av den anledningen är personalförmåner av det här slaget mer populärt i vissa länder än andra och affären är givetvis känslig mot lagstiftning och regleringar. I Pluxees fall lär även en stor del av intäkterna härstamma från Brasilien och Frankrike, vilket givetvis höjer risken ytterligare jämfört med om den geografiska spridningen vore större. Att hänga med i det regulatoriska klimatet är inte särdeles lätt, men värt att notera är att det på senare tid har förekommit diskussioner om regulatoriska förändringar som berör måltidskuponger i Brasilien samt att det i Italien har föreslagits ett 5%-tak på måltidskupongavgifter.
Även om det spekulativa köpförslaget från ifjol inte har resulterat i den avkastning som vi hade önskat oss, ser vi efter de senaste finansiella prestationerna ingen anledning till att ändra vårt affärsförslag. Riskbilden har inte ändrats nämnvärt från ifjol och vi bedömer fortsatt att Pluxee är en lämplig kandidat för den äventyrslusta.
| Om bolaget Pluxee tillhandahåller tjänster inom området personalförmåner (bl.a. måltidskuponger, välbefinnandeprogram och livsstilsförmåner). Bolaget har idag över en halv miljon företagskunder och över 37 miljoner konsumenter på sin digitala plattform. Frankrike och Brasilien är Pluxees största marknader, men verksamhet drivs i sammanlagt 29 länder. |
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.