Polygiene – luktar klassisk turn-around
Det har nu gått ett par år sedan vi tittade närmare på Polygiene som vi då bevakade tämligen ingående och faktiskt med framgång om man ser till rekommendationerna och kursutvecklingen under 2020-2022.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2146 (16 januari 2025)
CHANS | POLYG | First North | 13,8 kr
Huvudanledningen bakom vårt minskade intresse var att vi i slutet av 2021 gav aktien en säljrekommendation efter att den hade blivit lite väl dyr för vår smak (Newsletter 1919, kurs 45,45 kr).
Var säljrekommendationen korrekt och relativt vältajmad så kan man möjligtvis ha synpunkter på höjningen till Neutral under slutet av Q1 2022 (Newsletter 1941, kurs 23,35 kr). Kursen hade förvisso nära på halverats men aktien fortsatte ned även därefter och bottnade inte förrän under hösten 2023. Väl där, i likhet med marknaden i stort, har den åter vänt upp och tycks nu faktiskt börja trenda ganska fint.
Trots småbolagsbaisse har Polygienes aktie under fjolåret stigit med 50% vilket är avsevärt mycket bättre utveckling än vad Stockholmsbörsen uppvisade. I år har uppgången faktiskt fortsatt med ytterligare knappt 10% men trots det står kursen betydligt lägre än när det senast begav sig. Ovanstående tillsammans med den uppmuntrande operationella utvecklingen under fjolåret gör att vi åter anser att aktien är värd att uppmärksamma.
För den som inte minns vad Polygiene gör så handlar om ett bolag som är sprunget från skånska kemikoncernen Perstorps FoU-avdelning där fokus riktades mot antibakteriella och antivirala behandlingar. I det läget var triggern SARS-epidemin och när denna försvann valde det nybildade bolaget att fokusera istället på luktkontroll för konsumentprodukter. Den ursprungliga grundidén kom dock upp till ytan återigen i samband med covidpandemin då antivirusåtgärder åter hamnade högt på agendan. Det var också då som aktien tack vare bolagets virusavisande ViralOff-lösning blev en riktig ”snackis” med stark kursutveckling som följd. Stärkta av framgången satte bolaget offensiva finansiella mål som stipulerade att man 2026 skulle omsätta 1 Mdr kr med en lönsamhet motsvarande 30%.
Som så många gånger förr när unga bolag sätter offensiva mål blev dessa enbart en from förhoppning. För när väl pandemin släppte klorna om världen svalnade intresset för produkten i fråga. Efter att ha dubblats under 2021 minskade intäkterna något under 2022 för att därefter sjunka med närmare 35% under 2023. I slutet på det året insåg bolagets styrelse att de finansiella målen framstod som orealistiska och skrotade dem samtidigt som man åter började fokusera på innovativ, avancerad antimikrobiell och luktkontrollteknologi för bl.a. textil- och övriga konsumentprodukter. Det är också dessa som är det centrala idag där och de behandlingar som man erbjuder präglas av stort miljöansvar där hållbarhet utgör det centrala. Grundtanken är att man skall kunna tvätta exempelvis kläder hälften så mycket och använda dem dubbelt så länge (Sport- & fritid utgör den största kundkategorin).
Att vi nu återkommer till bolaget beror på att man under 2024 åter tycks ha fått luft under vingarna. Nettoomsättningen under de tre första kvartalen summerades nämligen till 112,2 Mkr vilket är nästintill exakt i linje med helårsomsättningen året innan (113,5 Mkr). Samtliga årets kvartal uppvisade sekventiella omsättningsökningar (Q1: 35,1 Mkr, Q2: 36,4 Mkr, Q3 40,8 Mkr) med positiva rörelseresultat som för niomånadersperioden summerades till totalt 8,7 Mkr motsvarande en marginal om 7,8%. Även på den allra nedersta raden blev siffrorna åter svarta och vinsten per aktie uppgick efter tre kvartal till 0,26 kr. Kassaflödet uppgick till 12 Mkr varav 3,8 Mkr i Q3.
Tittar man på siffrorna ovan och noterar samtidigt att de sekventiella intäktsökningarna har skett inte bara i år utan fem kvartal i följd, får man onekligen en känsla av att det börjar ”lukta” en lyckad turn around. Den här gången tycks dock intresset för bolaget vara relativt lågt. Börsvärdet, om man justerar för kassan som vid utgången av Q3 uppgick till 58 Mkr, uppgår förvisso till ca 450 Mkr vilket i relation till de i år uppnådda resultaten kan framstå som högt. Men med bruttomarginaler kring 70% borde dock affärsmodellens skalbarhet vara ganska god vilket innebär att om försäljningsutvecklingen som vi sett de senaste kvartalen fortsätter, lär också resultaten snabbt öka. Redan i Q3 var exempelvis rörelsemarginalen 10,3% vilket antyder att tvåsiffriga marginaler är fullt realistiska för i år. 2021 när försäljningen toppade på 182 Mkr uppgick marginalen till 22,5%.
Att ställa siktet mot den typen av lönsamhet är nog inte något som vi är beredda att göra och i alla fall inte i det här skedet. Fortsätter den positiva försäljningstrenden är däremot det forna försäljningsrekordet definitivt inom räckhåll kanske redan i år. I det läget torde en marginalnivå om 10-12% vara fullt möjligt med potential att öka till 12-14% året därpå om försäljningen fortsätter att öka med uppskattningsvis 10-15%. En sådan, förvisso osäker, kalkyl skulle antyda att EV/EBIT multipeln på nästa års prognos inte är högre än 18x. Det låter inte avskräckande högt om man beaktar det faktum att bolaget är skuldfritt, växer på en global marknad där man redan i dagsläget lockat flera välkända märken, samt har åtminstone möjlighet att göra det med god lönsamhet eftersom ökad tillväxt inte kräver markant utökad organisation.
Försiktiga generaler som vi vanligtvis är, vågar vi inte åsätta aktien en regelrätt köprekommendation givet den svajiga historiken. Med det sagt anser vi ändå att aktien kan vara väl värd att bekanta sig med för den mer riskbenägna placeraren som letar efter lönsamma småbolag med hög tillväxtpotential. Risken är förstås hög och vinsterna ännu relativt små men det faktum att bolagets huvudägare är den välrenommerade värdeinvesteraren Peter Gyllenhammar (som för övrigt ökade sitt innehav så sent som i december till 29,8% av kapital och röster) gör att man får gott sällskap i båten. Bokslutet presenteras 12/2 och det mest intressanta där blir förstås både försäljningsutvecklingen och marginalnivån. Håll koll!