Pricer – lönsamheten återställd

Det är nu drygt ett halvår sedan vi tittade närmare på prismärkningsföretaget Pricer som tidigare har varit en flitig gäst i tidningen (Newsletter 2104, kurs 10,2 kr).

Pricer lnsamheten terstlld High Quality

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2141 (15 december 2024)

KÖP | PRIC B | Small Cap | 13,26 kr

Den gången nöjde vi oss med en spekulativ köprekommendation trots att vi medgav att aktien inte framstod som dyr, snarare tvärtom. Att det inte blev en regelrätt köprekommendation (och därmed en plats bland våra Top Picks) berodde på att bolaget hade en minst sagt turbulent period bakom sig. Innan vi var redo för att ta in aktien in i finrummet på nytt ville vi att ledningen kring vd Magnus Larsson började leverera i enlighet med uppsatta mål. Allra helst ville vi se att lönsamheten började trenda åt rätt håll innebärande bl.a. att bruttomarginalen tog sig upp och förbi 20-procentsnivån (17-18% i Q3-Q4 2023).

Det har den nu gjort. På rullande 12 månader uppgår bruttomarginalen till 20,2% och därför är det kanske inte helt förvånande att aktien handlas högre än när det senast begav sig. Det innebär i sin tur att den handlas drygt 60% högre än vad den gjorde vid föregående årsskifte och hör därmed till skaran av börsvinnare (delvis som en konsekvens av kraftigt pressad kurs som en konsekvens av den emission som man hade tvingats till året innan). Och då har ändå aktien backat något på sistone. I somras stod kursen nämligen kring 14 kr som högst.

Tittar vi på vad bolaget har presterat hittills syns det tydligt att det handlar om ett annat bolag än vad fallet var tidigare. Försäljningen under årets tre inledande kvartal uppgick till 1 928,0 Mkr (1 880,6) vilket motsvarar en ökning om svaga 2,5% jämfört med samma period året innan. Det är klart lägre än ambitionen att växa antingen i linje med marknaden eller med 15% som allra lägst. Här måste man ändå påpeka att jämförelsetalen från 2023 var rejält tuffa. I årets Q3 minskade omsättningen till och med 1,3% till 614 Mkr (622).

Var tillväxten en besvikelse så finns det däremot ingen anledning att klaga på lönsamheten. Bruttomarginalen under de tre första kvartalen uppgick till 21,3% med klart stigande tendens då den angavs till 22,1% i Q3. Det har fått till följd att lönsamheten har höjts avsevärt jämfört med åren innan. Rörelseresultatet under perioden januari-september ökade till 140,3 Mkr (-8,5), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,3% (-0,5). Enbart i Q3 var rörelseresultatet 63 Mkr (6,3) innebärande en marginal överstigande 10%. Det var första gången sedan Q4 2020 som man lyckades med nämnda bedrift. Och den gången var omsättningen faktiskt högre än vad den var i årets Q3.

Annons

Var resultatet fullt godkänt så var det klart sämre ställt med kassaflödet som (löpande verksamhet) har varit negativ (-20,2). Att så har varit fallet beror på avveckling av factoringslösning som uppges ha påverkat kassaflödet med -169 Mkr under året. Likvida medel vid utgången av Q3 uppgick till 143,9 Mkr (257,2) och utöver det hade man även en outnyttjad checkkredit på 48 Mkr. Nettoskulden uppgår till 128,6 där 22,5 Mkr avser leasingskulder. Nyligen har an även emitterat obligationer om 300 Mkr som kommer att refinansiera existerande obligation samt stöta förväntad tillväxt.

Q3-rapporten togs emot väl av marknaden och aktien steg drygt 14% på rapportdagen. Väl därefter har den dock sjunkit tillbaka vilket kan bero på att investerarna har blivit varse om att 2024 inte blir något tillväxtår. Eftersom fjolårets Q4 var bolagets intäktsmässigt bästa någonsin (801 Mkr) är risken förstås hög att även årets Q4 bjuder på negativ tillväxt. Orderingången i Q3 var nämligen 532 Mkr (523) vilket förvisso var i linje med året innan men orderstocken som uppgick till 422 Mkr (534) var ca 20% lägre än då.

Som läget ser ut idag kan 2024 bjuda på negativ tillväxt. Man bör samtidigt komma ihåg att Pricers försäljningsutveckling ofta har varit ryckig. Efter att ha ökat omsättningen med 75% under 2020 blev det sedan nolltillväxt året därpå medan tillväxten uppmättes till 28% respektive 18% under 2022-2023. Ambitionen framåt är att växa minst 15% och det tror vi nog att man kan lyckas med (i synnerhet över tid). Nyligen har dels finska S Group dels kanadensiska Canadian Tire och Sobeys meddelat att de under nästa år avser fortsätta med sina utrullningar av Pricers digitala lösning. Enligt bolagets vd är efterfrågan stark då behovet av digitalisering i butik fortsätter att öka. Säljteamet på den nordamerikanska marknaden befinner sig i långt gångna dialoger med potentiellt nya kunder samtidigt som installationen hos brittiska Coop of East England har rönt stort intresse och kan mycket väl, likt ringar på vattnet, medföra att fler dagligvaruhandlare (Tesco?) tar steget till butiksdigitalisering.

Antaget att försäljningen under nästa år ökar med omkring 15% torde omsättningen överstiga 3 mdr kr för första gången någonsin i bolagets historia. Skulle det även sammanfalla med en lönsamhet motsvarande 8% som ju är målet, landar rörelseresultatet omkring 250 Mkr. Att vi väljer att räkna med en lägre lönsamhet än i årets Q3 beror på att vi misstänker att utfallet till stor del berodde på gynnsam pris och produktmix. Med fler avrop från befintliga ramavtal samt nya kunderövringar kan lönsamheten mycket väl ta ett steg tillbaka men skulle trots det innebära att aktien handlas till EV/EBIT om ca 8,5x vilket vi finner attraktivt. I synnerhet om tillväxten kommer tillbaka.

Med återställd lönsamhet och förväntningar om tillväxt under både 2025 och 2026 väljer vi också att återuppta köprekommendationen med en riktkurs om 16 kr till att börja med. Visar det sig att våra antaganden infrias (tillväxttakt på 12-15% under båda åren med en lönsamhet överstigande 8%) kan uppsidan på 12-månaders sikt vara ytterligare något högre (18 kr). Men vi tar ett steg i taget.

Innehavsredovisning: Jacek Bielecki. 

NASDAQ Stockholm
PRIC_B
Sektor
Affärsutrustning
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Pricer: Ledande inom digitala prisetiketter och butiksautomation

Pricer AB är ett svenskt teknikföretag som specialiserar sig på utveckling och försäljning av elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) och digitala lösningar för butiksautomation. Företaget erbjuder innovativa system för pris- och produktinformation, vilket möjliggör effektivare lagerhantering och förbättrad kundupplevelse i detaljhandeln. Pricer är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet PRIC B. Enligt företagets utdelningspolicy strävar Pricer efter att årligen dela ut minst 50% av resultatet efter skatt till sina aktieägare. Under 2024 rapporterade Pricer en nettoomsättning på cirka 2,56 miljarder kronor.
Skriven av
Jacek Bielecki
Analytiker
Publicerad 2024-12-18 06:00:00
Ändrad 2025-01-23 14:05:32