Railcare – Skördetiden har kommit

Med sin senaste rapport (Q2) visade järnvägsunderhållsspecialisten Railcare att vändningen verkligen är ett faktum. Redan i början av året syntes första tecken på att man hade lämnat det värsta bakom sig och tillväxten accelererade nu alltså under perioden april – juni ytterligare. Nettoomsättningen ökade med 36%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 176 Mkr, framförallt tack vare ökade volymer inom Transport Skandinavien samt Storbritannien.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

RAIL | Small Cap | 19,05 kr

Transport Skandinavien gynnas av transporterna av järnmalm åt Kaunis Iron, där man redan har kört över 500 transporter med malm sedan Q3 ifjol. Avtalet med Kaunis Iron löper över fem år och ger en bra grund och stabilitet för segmentet som helhet. Mycket glädjande är att även verksamheten i Storbritannien äntligen upplever en ökad beläggning av sina fyra Railvac-maskiner och sin Ballast Feeder, efter den utdragna svackan ifjol.

Annons

Sedan uppstarten av landets nya verksamhetsplan (CP6) avseende järnvägsinfrastrukturen i början av april, planerar kunden Network Rail för fullt sina underhållsarbeten för de kommande fem åren. Orderboken fylls hela tiden och för att klara den kommande produktionen har man börjat utbilda sex engelska operatörer som är inhyrda som underentreprenörer.

Även det största segmentet Entreprenad Sverige (46% av omsättningen) har gått bra hittills i år och nettoomsättningen ökade med 7% under första halvåret till 82 Mkr. Trenden har dessutom varit gradvis alltmer positiv, och i ramavtalskontraktet med Trafikverket har man haft full beläggning för maskiner och personal. Resultatet under Q2 påverkades dock negativt av Trafikverkets beslut att ställa in samtliga banarbeten i Sverige under midsommarhelgen, vilket motverkade den högre beläggningsgraden. Dessutom orsakade ogynnsamma markförhållanden att ett fastprisuppdrag gick sämre än planerat så att resultatet efter finansiella poster försämrades betydligt till 8,7 Mkr (17,6 Mkr under första halvåret 2018).

För koncernen som helhet vägdes den svagare lönsamheten inom Entreprenad Sverige, emellertid, upp av den övertygande utvecklingen inom Transport Skandinavien och Entreprenad Utland. Rörelseresultatet (EBIT) ökade med hela 9,8 Mkr till 13,8 Mkr, vilket innebar en marginalförbättring om 4,7 procentenheter till 7,8%. Det är särskilt glädjande då Q2 brukar vara det säsongsmässigt allra mest utmanande för bolaget.

Första halvårets kassaflöde från den löpande verksamheten på 23,8 Mkr var bara 4,2 Mkr lägre än hela fjolårets, vilket inger hopp att man kommer att återuppta utdelningar framöver efter att ha slopat den i år. Soliditeten uppgick till 30% vid slutet av juni, vilket kan jämföras med det finansiella målet om minst 25%.

Sedan vår senaste analys i slutet av maj (Newsletter 1706) har aktien rusat med ytterligare nära 15% och uppgången hittills i år överstiger nu 40%. Som nämnt i våra tidigare uppdateringar gillar vi bolagets position i en marknad som kännetecknas av långsiktiga ramavtal inom järnvägsinfrastruktur. Både Sverige och Storbritannien har öronmärkt stora belopp för de kommande åren för att underhålla och bygga ut sina respektive nätverk och Railcare har goda kundrelationer med både Trafikverket och Network Rail.

Utsikterna är därmed goda att man kommer fortsätta växa även bortom årets vinstökning till omkring 1,1 kr (uppjusterad från tidigare 1 kr). En ökning till 1,4 kr borde inte vara omöjligt under 2020, givet hävstångseffekten på resultatet från den förväntade volymökningen. I detta scenario handlas aktien till strax under p/e 14 på nästa års förväntade vinst. Vi upprepar vår spekulativa köprekommendation.

Publicerad 2019-08-28 14:40:00
Ändrad 2024-11-13 07:45:26