Renodling förtydligar värdet - Köp aktien

Ända sedan pandemins utbrott har försäljningen på internet ökat markant. Under Q3 uppgick tillväxttakten till 39%, jämfört med samma period i fjol, efter 49% under Q2.

Renodling frtydligar vrdet Kp aktien

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1828 (22 november 2020) 

NELLY | Mid Cap | 3,92 kr | KÖP

Experter förväntar sig att tillväxten mot förra året kommer vara allra starkast under julhandeln, i och med att en större andel av köpen traditionellt sker i fysiska butiker. Just dessa försöker dock många att undvika, inte minst den äldre delen av befolkningen. När dessutom ingen kan lägga sina pengar på dyra resor längre och färre äter ute på restaurang, så finns det mer över för prylar och kläder.

Annons

Redan före corona har sällanköpsvaruhandeln präglats av e-handelns starka framväxt, i början främst genom tillväxt av nya konsumenter och under de senaste åren genom ökad konsumtion bland befintliga nätkonsumenter. Som konsekvens av det har den svenska e-handeln nästan trefaldigats i omsättning mellan åren 2012 och 2019 till 87 miljarder kr. Baksidan av medaljen är förstås att flera traditionella butikskedjor har fått stora bekymmer, till exempel inom modehandeln, där andelen e-handel är relativt hög och utlandskonkurrensen på nätet stor.

En av de renodlade online-aktörerna är Nelly, som grundades redan 2003 och har funnits i hela Norden sedan 2008. Bolaget fokuserar framförallt på mode för unga kvinnor och är ett av de mest kända modevarumärken på nätet bland kvinnor i åldern 18 till 29. I fjol omsatte man 1 456 Mkr, med en affärsmodell som kombinerar bolagets egna märken såsom NLYbyNelly och ett kompletterande utbud av utvalda mode- och skönhetsprodukter från cirka externa 200 varumärken. Kläder och accessoarer köps in från tillverkare i till exempel Storbritannien, Turkiet och Kina, transporteras sedan till logistikcentret i Falkenberg, marknadsförs digitalt och säljs på Nelly.com och NLYman.com.

Fram tills nyligen var Nelly en del av Qliro Group, men för att öka det långsiktiga aktieägarvärdet togs beslutet att dela ut både Qliro AB och CDON AB till ägarna. Det som blev kvar är Nelly, som siktar på att bli nummer ett i Norden inom mode online, bland annat genom en hög modegrad och nära kontakt med sin kundgrupp via sociala medier.

Nelly har under det senaste året vunnit marknadsandelar, men den historiska utvecklingen har inte alltid varit tillfredställande. Fjolårets rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) landade exempelvis på blott 13 Mkr, vilket innebar en marginal på endast 1%. Ledningen har dock vidtagit kraftiga åtgärder och verksamheten koncentrerades till den nordiska marknaden. Fokus har riktats på automatisering och effektivisering av processer, som till exempel returprocessen som har digitaliserats vilket har lett till en stabilisering av returnivåerna.

Tyvärr är just mode en av de kategorierna som har drabbats negativt av Covid-19 pandemin, vilket har givetvis även påverkat Nelly. I tider av social distansering står fina klänningar och bikinis inte högst upp på prioriteringslistorna. Den dagen vi kan återgå till ett någorlunda normalt liv kommer behovet vara desto större. Nelly står välrustad för att gynnas av e-handelstrenden och de interna förbättringarna ger hopp om bättre lönsamhet framöver.

Trots motvinden har man lyckats upprätthålla omsättningen i Norden under de första nio månaderna. I linje med den nya strategiska fokuseringen på Norden minskade försäljningen utanför regionen till 50 Mkr, från 112 Mkr under motsvarande period i fjol, och Nellys totala nettoomsättning på 999 Mkr sjönk därför med 5%.

Rörelseresultatet föll med 25 Mkr till -13,6 Mkr, men här ingick engångskostnader på runt 7,5 Mkr samt Covid-19 relaterade effekter på ytterligare 15 Mkr. Rensat för dessa skulle rörelseresultatet snarare har landat kring +9 Mkr.

Positivt är att bolagets kostnadsfokus har börjat ge effekt och de direkta försäljningskostnaderna har gradvis minskat, vilket i sin tur har lett till en förbättring av bruttomarginalen till 23,5% i Q3 (22,9%). Tack vare en effektivare process för inköp och försäljning, samt åtgärder för att hantera lagernivåerna har man dessutom lyckats öka lageromsättningshastigheten och lagret minskade mellan juli och september med 31%, vilket har gett ett starkt kassaflöde.

Effektiviseringen fortsatte även på organisationsnivå och cirka 15 Stockholmsbaserade tjänster inom sälj- och marknadsföring har flyttats till huvudkontoret i Borås, samtidigt som ungefär lika många har försvunnit i den existerande organisationen i Borås. Tanken är att samla hela verksamheten på ett ställe och under 2021 kommer även lagret flyttas från Falkenberg närmare Borås.

Dagens börsvärde justerad för nettokassan motsvarar 0,3x den förväntade omsättningen nästa år (EV/Sales) och omkring 16,5x rörelseresultatet (EV/EBIT). Det är en stor rabatt gentemot bolag som Boozt och Zalando som handlas till EV/Sales 1,7 respektive 2, och EV/EBIT 28 respektive 46. Diskrepansen är alldeles för stor och vi ser en uppvärdering mot 5,5 kr som realistisk i ett första skede. Köp.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-11-24 10:52:00
Ändrad 2024-11-13 08:12:23