RugVista – Har det äntligen vänt?
När vi uppdaterade vår syn för e-handlaren (mattförsäljning) RugVista senast blev beslutet att stå fast vid köprådet som fram till dess inte hade visat sig vara särskilt lyckosamt.
Anledningen till det var en förhållandevis stark Q4-rapport som mycket väl kunde borga för stark fortsättning även i Q1 som ju är bolagets andra högsäsongskvartal. Det som krävdes för att vårt scenario med riktkurs om 60 kr skulle betraktas som fortsatt aktuellt var en tillväxt motsvarande åtminstone 5-10%. Det blev till och med något bättre än så (12%).
När Q1-rapporten presenterades förra veckan uppgick försäljningssiffran till 197 Mkr (176) vilket var 12% bättre än under motsvarande kvartal året innan. Som om inte det var bra nog förbättrades även bruttomarginalen med drygt två procentenheter till 64,0% (61,6) vilket ledde till en rejäl lönsamhetsförbättring. Rörelseresultatet ökade nämligen med hela 36% till 27,2 kr (20,0) och rörelsemarginalen steg till 13,8% (11,4). Det kan jämföras med 29,3 Mkr respektive 11,9% i Q4 då försäljningen för övrigt var betydligt högre (246 Mkr). På resultaträkningens nedersta rad ökade vinsten med 29% till 1,07 kr per aktie (0,83).
Bland andra positiva faktorer värda att notera hittar vi bl.a. orderingången som har varit riktigt bra. Antalet ordrar ökade nämligen med 17,3% (14,8) till 96 600 (82 400). Genomsnittligt ordervärde minskade förvisso med -3,1% till 2 864 kr (2 957) men totalt sett var värdet drygt 15% högre än under motsvarande period året innan. Huruvida detta spiller över i en starkare utveckling även under Q2 (som normalt sett tenderar att vara årets svagaste) återstår dock att se. Påpekas bör att Q2 i år innefattar påskeffekt som ifjol påverkade det inledande kvartalet.
Bolagets tillförordnade VD, Ebba Ljungerud, betonade att marknadsförhållanden var fortsatt utmanande och marknadsförutsättningarna osäkra. Desto roligare att se att försäljningen ökade i samtliga regioner som bolaget bedriver försäljning i. Allra bäst var utvecklingen i Norden (tillväxt på 19%) där försäljningen i Sverige, som förvisso är förhållandevis liten del av den totala omsättningen (ca 8%), ökade med 13%. Den största regionen (Övriga världen som omfattar samtliga länder utanför DACH och Norden) stod för en tillväxt om 9%.
Kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet var stabilt och uppgick till 19,0 Mkr (22,4). Den finansiella ställningen är således fortsatt att betrakta som urstark. Vid utgången av perioden hade bolaget en nettokassa (justerat för IFRS 16) på 222,1 Mkr vilket motsvarar drygt 10,6 kr per aktie. 26 Mkr av dessa medel kommer att skiftas ut till aktieägarna under senare delen av maj (1,25 kr) men även om vi justerar för det handlas aktien till en framåtblickande EV/EBIT-multipel på drygt 11x givet vår prognos som stipulerar tillväxttakt om närmare 10% i år samt en lönsamhet motsvarande en marginal omkring 12%.
Som framgår ovan är värderingen knappast särskilt hög och skulle tillväxten hålla i sig kan lönsamheten mycket väl bli högre än skissat ovan (vår ursprungliga prognos när köprekommendationen initierades låg på marginal i intervallet 12,5-13%). Efter ett par besvikelser tidigare väljer vi dock att inte justera våra antaganden och ser därför numera begränsad uppsida i aktien när den nu nått upp till vår riktkurs. Det är också av den anledningen som vi väljer att sänka vår rekommendation och inta mer neutral hållning. Här och nu ser vi nämligen inte något klockrent köpläge längre. På längre sikt ser det ändå förhållandevis bra ut.
För den som eventuellt äger aktier i bolaget finns det egentligen inte någon större anledning att ”hoppa av”. Ett starkt momentum efter en bra rapport kan mycket väl leda till att förväntningarna på bolaget trissas upp något vilket mot bakgrund av en tämligen skral likviditet i handeln kan få aktien att fortsätta norrut. Under 2023-2024 toppade aktien i intervallet 70-75 kr och skulle även kommande lågsäsongskvartal (Q2 och Q3) bekräfta att de två senaste kvartalen verkligen innebar en vändning till tillväxttal efter en tids tuffare utveckling, är det långt ifrån omöjligt att aktien söker sig dit upp lagom till nästa högsäsong för bolaget.
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.
RugVista Group AB är ett svenskt företag som specialiserar sig på onlineförsäljning av mattor genom sina varumärken RugVista och CarpetVista. Företaget erbjuder ett brett sortiment av design- och traditionella mattor samt tillbehör via webbutiker på 20 olika språk, med leverans till kunder över hela Europa. RugVista Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet RUG. Enligt bolagets utdelningspolicy är målsättningen att dela ut upp till 50% av årets resultat till aktieägarna. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade RugVista en nettoomsättning på 245,9 miljoner kronor, en ökning med 5,4% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en sänkning av den ordinarie utdelningen till 1,25 kronor per aktie, jämfört med tidigare 1,80 kronor per aktie.